Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světoví hudební skladatelé
Advertisements

VY_32_INOVACE _17 Klasicistní umění
Klasicismus a empír Pro žáky 8. ročníku ZŠ
KLASICISMUS.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
Klasicistní malířství
KLASICISMUS EMPÍR.
Obecná charakteristika Architektura
Klasicismus v evropské hudbě
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Závěr 18. století – poč. 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Molière Anna Coufalová C1B.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Klasicismus a empír 18. – 19. století.
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Umělecké směry 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_66_MOZART TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_209_Klasicismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Klasicismus a osvícenství
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
VY_32_INOVACE_
Světoví hudební skladatelé
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Název školy: Základní škola Netvořice
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _03 Osobnosti klasicismu Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Osobnosti klasicismu Mgr. Lenka Kudrnová

Klasicistní architektura  vzniká ve Francii za vlády Ludvíka Slunce  v rané fázi hovoříme o barokním klasicismu – barokní prvky se zde mísí s prvky klasicistními  oblíbeným se později stává na osvícenských panovnických dvorech  pro další vlnu klasicismu v období Velké francouzské revoluce a napoleonských válek se vžil název empír  v druhé polovině 19. a ve století 20. se klasicismus vrací v podobě neoklasicismu

Klasicistní architektura barokní klasicismus Květná zahrada v Kroměříži Zkus určit, které stavební prvky jsou barokní a které již klasicistní.

Architektura - empír Stavovské divadlo knihovna na zámku Kačina

Klasicistní architektura Charakteristické prvky  pravidelné stavby, přímé čisté linie  mohutná sloupořadí, trojúhelníkové štíty  stavby působí vznešeností a mohutností  stavějí se paláce, veřejné budovy, celé čtvrti i města, kasárny, kostely, továrny  charakteristické jsou francouzské parky s přísně geometrickým plánem, systémem cest, altánů a alejí

Malířství – Jacques Luis David  dvorní malíř Napoleona Bonaparte  po jeho pádu opouští Paříž a žije v Belgii  jeho otec byl zabit při souboji  studoval antické památky v Římě a v Pompejích  proslavil se svými vážnými a hrdinskými tématy

Jacques Luis David Souboj Horatiů Na základě ukázky zkus popsat klasicistní malbu

Malířství - Jean Auguste Dominique Ingres  vůdčí představitel klasicismu v malbě  sám sebe považoval za malíře historických námětů, dnes jsou ale nejvýše ceněny jeho portréty  dokázal spojit tradiční prvky s novátorstvím  vycházel z řecké antiky a Tiziána  sbíral antické vázy a sochy

Jean Auguste Dominique Ingres Napoleon na trůně Velká odaliska

Pierre Corneille  francouzský dramatik, básník a lyrik  vystudoval právo, ale nikdy se jím neživil  proslavil se zejména jako tvůrce tragédií – své hrdiny zobrazuje jako morálně silné jedince, kteří obětují svou lásku, aby dostáli cti a povinnosti  je tvůrcem zásad moderní tragédie  nejznámějším dílem je Cid

Jean Racine  je především tvůrcem tragédií  konflikt vzniká střetnutím citů s egoistickými vášněmi – je tvůrcem psychologické tragédie  náměty čerpá v antice, ale snaží se, aby oslovovaly současné diváky  ukazuje zhoubný vliv vášní  nejznámější tragédií je Faidra

Molière  proslavil se jako tvůrce komedií, satir a frašek  jeho díla byla velmi odvážná – kritika tehdejší společnosti  zesměšňuje pokrytectví, morálku šlechty i církev, lakotu, naivitu, snobství, hypochondrii a další  byl také hercem, zemřel po premiéře své hry Zdravý nemocný

Molière  zápletky komedií nejsou příliš složité, většinou se točí okolo sbližování milenců a nevěry  proslavil se velmi důmyslným jazykem a břitkým humorem, proto jsou mnohé jeho komedie oblíbeny i dnes Zjisti o čem jsou následující komedie: Zdravý nemocný Lakomec Tartuffe (využij internet či jakoukoli encyklopedii či publikaci)

Jean de La Fontaine  francouzský bajkař a básník Lví podíl  Před dávným časem spolčily se kráva, koza a ovce s hrdým lvem, pánem krajiny, i učinili mezi sebou úmluvu, že věrně při sobě budou státi v míru i v boji, a že sdíleti budou poctivě zisk i škodu. Brzo nato koza našla v síti, kterou rozepnula, srnce a ihned zprávu o tom spojencům svým dala. Ti bez prodlení sešli se, a lev na čtyry stejné kusy srnce roztrhav pravil: „První díl mně patří, poněvadž jsem lev.“ Ostatní mlčí, on pak dále mluví: „Druhý díl si beru právem nejsilnějšího; třetí díl mi náleží co nejmocnějšímu, a nikdo nechť se netkne ostatku, komu je život milý!“

Pozorně si přečti bajku. Zkus z ní vyvodit ponaučení. Vysvětli, co je charakteristické pro literární útvar bajky. Vzpomeň si na jiného významného tvůrce bajek. Pokud si nevzpomene hlava, použij jiné zdroje informací.

Klasicismus - hudba Následující informace roztřiď ke dvěma významným osobnostem klasicistní hudby. Vzpomeneš si na jména těchto proslulých hudebních skladatelů? tvořil především opery, operety, symfonie známými jsou např. Figarova svatba, Don Giovanni narodil se v Salzburgu od dětství vystupoval jako geniální komponista jeho protivníkem byl Antonio Salieri přestože byl velmi talentovaný a úspěšný, všechno své jmění utratil nejslavnější jsou jeho symfonie(9. Osudová), klavírní skladby poměrně brzy začíná ztrácet sluch, nakonec ohluchne úplně umřel na otravu olovem bylo mu 56 let miloval J. W. Goetha

Klasicismus hudba - řešení Ludwig van Beethoven  nejslavnější jsou jeho symfonie(9. Osudová), klavírní skladby  miloval J. W. Goetha  poměrně brzy začíná ztrácet sluch, nakonec ohluchne úplněumřel na otravu olovem  bylo mu 56 let Wolfgang Amadeus Mozart  tvořil především opery, operety, symfonie, známými jsou např. Figarova svatba, Don Giovanni  jeho protivníkem byl Antonio Salieri  přestože byl velmi talentovaný a úspěšný, všechno své jmění utratil  narodil se v Salzburgu  od dětství vystupoval jako geniální komponista

AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti klasicismu TémaDějepis 8. ročník Klíčová slovaJ. L. David, D. Ingres, P. Corneille, J. Racine, Moliére, J. de la Fontaine, W. A. Mozart, L. van Beethoven, klasicistní architektura

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 30 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek, které převážně vyplývají z prezentace či z všeobecných znalostí a předchozího učiva dějepisu. Řešení je přiloženo pouze u posledního úkolu. Při plnění úkolů je zapotřebí využívat internet či jiné zdroje informací. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba, ukázka bajky z Zdroje obrazového materiálu: Prag_Staendetheater_2.jpg David_Self_Portrait.jpg portrait.jpg 370px-Ingres%2C_Napoleon_on_his_Imperial_throne.jpg Jean_Auguste_Dominique_Ingres_005.jpg Jean_de_La_Fontaine.jpg otevřená galerie