Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Makedonská říše Název sady: Staroorientální státy a starověké Řecko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace slouží jako doplněk samostatné skupinové práce žáků. Žáci vyhledávají odpovědi na zadané otázky, následně výsledky své práce porovnávají s prezentací. Prezentace obsahuje animace a doprovodný obrazový materiál. Je vhodná k promítání dataprojektorem či pro práci v počítačové učebně.
Makedonská říše
Skupinová práce – vyhledej informace k zadaným otázkám * vytvořte 4 skupiny * ke zjišťování informací používejte dějepisné atlasy, učebnice, počítače * sdělte si navzájem (ve skupinách) výsledky svého snažení, porovnejte (skupiny mezi sebou) získané informace * správnost odpovědí ověřte s prezentací * otázky – odpovědi si zapište do sešitů (=zápis)
Otázky 1) Kterým směrem od Řecka ležela Makedonie ? 2) Ukaž na mapce starověkého Řecka Makedonii. Porovnej se současnou Makedonií (zeměpisný atlas). 3) Které makedonské panovníky znáš ? 4) Jaké plány si vytyčil Filip II. ? Co se mu podařilo ? 5) Charakterizuj Alexandra. Jaké byly jeho plány ? Podařilo se mu je naplnit ?
Otázky – odpovědi (kontrola) 1) Kterým směrem od Řecka ležela Makedonie ? - na sever 2) Ukaž na mapce starověkého Řecka Makedonii. Porovnej se současnou Makedonií (zeměpisný atlas). - viz. atlasy, nástěnná mapa 3) Které makedonské panovníky znáš ? - Filip II. (vláda 359 – 336 př.n.l.) - Alexandr (336 – 323 př.n.l.), syn
Makedonie v době smrti Filipa II.
4) Jaké plány si vytyčil Filip II. ? Co se mu podařilo ? - z Makedonie vytvořit silnou říši - ovládnout a podmanit si sousedy (Řecko) - z Řeků a Makedonců postavit silné vojsko a dobýt s ním Persii - roku 338 př.n.l. ovládl peloponéskou válkou oslabené Řecko = konec řecké samostatnosti - dříve než stačil realizovat další plány, byl zavražděn Filip II.
5) Charakterizuj Alexandra. Jaké byly jeho plány ? Podařilo se mu je naplnit ? - vzdělaný, ctižádostivý, schopný vojevůdce - 20 letý, hezký - jeho učitelem Aristoteles - cílem : porazit Peršany a vytvořit světovou říši pod nadvládouříši Makedonie – dokázal to - na dobytých územích založil několik nových měst, většinu pojmenoval po sobě - Alexandrie - v Egyptě vítán jako osvoboditel - k obyvatelům podmaněných území se choval přátelsky, uznával jejich kulturu i náboženství
- došel až do Indie, chtěl pokračovat, ale jeho vojáci odmítli - byl nucen vrátit se do Babylonu (hlavní město říše) - roku 323 př.n.l. tam ve 32 letech zemřel (příčina - ?) - vytvořil největší říši, jaká kdy do té doby ve světě existovala - pro své neobyčejné vojenské úspěchy si od historiků vysloužil titul Veliký - po Alexandrově smrti si říši mezi sebe rozdělili velitelé jeho vojska; rozpadla se na 3 samostatné části
Úkol Zjisti, co znamená „Rozetnout gordický uzel“
Použité zdroje ilustrace klipart SOCHROVÁ, Marie. Dějepis I. v kostce.. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila; KYSUČAN, Lubor; FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis. Pravěk a starověk - učebnice pro 6.ročník ZŠ. Brn o: Nová škola, s.r.o., 2007, ISBN MARSYAS. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NGUYEN, Marie-Lan. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PEDERSEN, Gunnar Bach. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NGUYEN, Marie-Lan. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BERTHÉLEMY, Jean-Simon. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: