OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-004. Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
City Pavel Šuranský.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Myšlení a myšlenkové operace
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-004

Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová

Kontrolní otázky: 1. Vyberte, co nepatří mezi základní druhy vnímání a) vnímání prostoru b) vnímání tvarů c) vnímání hloubky d) vnímání instinktivní e) vnímání pohybu f) vnímání času 2. Druh fantazie, která nám utváří představy věcí na základě jejich popisu, se nazývá a) konstrukční fantazie b) rekonstrukční fantazie c) tvořivá fantazie

CO UŽ ZNÁME... Psychické procesy procesy poznávací (vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč) procesy paměti (zapamatování, uchování, vybavení) motivační procesy (procesy citové a volní)

Psychické stavy Stavy pozornosti (soustředěnost, rozptýlenost) Citové stavy (radostná nebo smutná nálada)

Myšlení Je nejvyšší poznávací proces. Vede k poznání skutečnosti, jejich podstatných znaků a souvislostí mezi nimi.

Výsledek myšlení představují POJMY (slovní vymezení) Základní myšlenkové operace Analýza – rozčlenění celku na části, vydělování jednotlivých stránek (vlastností, vztahů) skutečnosti Syntéza – myšlenkové sjednocení, spojení vydělených částí

Základní myšlenkové operace Indukce – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů Dedukce – aplikace obecného poznatku na konkrétní případ Analogie – vyvozování poznatku o nějakém předmětu či jevu na základě s podobnosti s jinými předměty a jevy

Základní myšlenkové operace Abstrakce – vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů Konkretizace – zjišťování a spojování společných vlastností, vytváření tříd, kategorií, typologií, hledání společných zákonitostí

Myšlení a řeč nedílně spjaté poznávací procesy Vnitřní řeč – řeč pro sebe, jejím prostřed- nictvím myslíme a formulujeme své myšlenky, nevyjadřujeme ji ani hlasem ani písmem, Vnější řeč – řeč navenek, pro druhé, vyjadřujeme své myšlenky slovem – mluveným či psaným (mluvené slovo má bohatý neslovní doprovod – viz řečová komunikace)

Procesy paměti ZapamatováníUchováníVybaveníZapomínání

Fáze paměťového procesu

Vštípení (zapamatování) = vytvoření paměťové stopy Druhy paměti bezděčná X záměrná mechanická X logická krátkodobá X dlouhodobá

Experiment Změřte čas,jak dlouho potrvá, než si správně zapamatujete: mad, lor, zou, pla, uvi, ned, stí, vel, žra Madam Lora zoufale plavala. Uviděla nedaleko stín velkého žraloka. Smysluplný text, který je logicky uspořádán se lépe zapamatuje, uchová i vybaví.

Na zapamatování má vliv - množství, kvalita a význam látky - čas potřebný k zapamatování - využití více dílčích postupů Nutnou podmínkou kvalitního zapamatování je POCHOPENÍ Účinnou obranou proti zapomínání je - opakování - procvičování paměti

Volní procesy Vůle je proces, jímž člověk řídí svou činnost zaměřenou na dosažení vědomě vytčených cílů

Vyhledejte na alespoň pět volních vlastností, které považujete za nejdůležitější Odpovězte na otázku: Co v životě sehraje největší roli při formování volních vlastností?

Pozornost Je psychický stav, který zajišťuje po určitou dobu soustředěnost jedince. Věnovat pozornost znamená vydělovat určité objekty a odhlížet od jiných (figura – pozadí)

Druhy pozornosti Bezděčná – bez vůle, přibližuje se orientačnímu reflexu, podněty silné, kontrastní neobvyklé atd. Záměrná – vyvoláváme a udržujeme vůlí, je náročnější, více vyčerpává

City (emoce) City (emoce) Nižší afekty nálady vášně Vyšší intelektuální estetické morální sociální

City (krátkodobé) Citové vztahy (dlouhodobé) dělíme na: Kladné - radost, soucit, láska, přátelství Záporné – strach, zármutek, mrzutost, podrážděnost Smíšené – kladné i záporné současně, tzv.ambivalentní

Použité zdroje: Gillernová, Ilona, Buriánek, Jiří: Základy společenských věd – psychologie a sociologie. Fortuna, Praha 1997 Pavlík, Petr: 1000 otázek a odpovědí. Barris a Principal, Brno