Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ladislav Němec náměstek ministra
Advertisements

Tisková konference MD a SŽDC
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Zastavené stavby ŘSD a vývoj staveb v 2. polovině roku 2010 ministr dopravy Vít Bárta.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
VaVpI – pracovní skupina 2 FINANCOVÁNÍ A METODIKA Schůzka , MŠMT MAKROSKOPICKÝ MODEL UDRŽITELNOSTI PROBLÉMOVÉ OKRUHY, KTERÉ BUDOU DÁLE ŘEŠENY.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Silnice nebo železnice
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Olomouc, 2. září 2009.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
FONDY EU Programové období
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Luhačovice, Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014–2020 Ing. Mojmír Nejezchleb náměstek generálního ředitele pro modernizaci.
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE 13. výzva IROP INDIVIDUÁLNÍ OVĚŘENÍ POTŘEB FINANCOVÁNÍ Praha.
11 Problematika projektů vytvářející příjmy dle čl. 55 obecného nařízení.
Dopravní infrastruktura, legislativní normy a výhled dopravního stavitelství. Programovací období Ing. Dan Ťok ministr dopravy.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Pořízení železničních vozidel elektrické trakce.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Investice do železniční infrastruktury v období Ing. Mojmír Nejezchleb Žofínské fórum
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Výroční zpráva SFDI za rok dubna RozpočetCelkem Národní zdroje Dluhopisový program D47 EUEIB Schválený
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
1 Projekty vytvářející příjmy.  Projekty zakládající veřejnou podporu  Projekty nezakládající veřejnou podporu = projekty vytvářející příjmy = projekty.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 1lll INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚST v IOP INTEGROVANÝ.
1 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Zpracování CBA v MS2014+ Ing. Petr Halámek, Ph.D..
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Strategické úkoly MD Pardubice
Směrnice č. V-2/2012 Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a Státního fondu dopravní infrastruktury v průběhu přípravy.
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 17. 3
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Regenerace sídlišť Regenerace sídlišť Úprava veřejných prostranství
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Praha Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s.

Praha Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou Projektů Obsah :  Projekty železniční infrastruktury spolufinancované z prostředků OPD  Aplikace čl. 55 Nařízení Rady ES č. 1083/2006 – postup výpočtu finanční mezery

Praha Synergie mezi OPD a ROP Operační program doprava  schválen 10. prosince 2007  celková alokace cca 5,8 mld. EUR  alokace pro rozvoj železniční infrastruktury 2, 584 mld. Kč  indikativní seznam projektů (178 mld. Kč)

Praha Synergie mezi OPD a ROP Prioritní osy Prioritní osa 1 – Modernizace a rozvoj železniční sítě TEN – T 1.1 – Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů 1.2 – Zajištění interoperability, souladu s TSI a rozvoj telematických systémů 41 projektů, 2,191 mld. EUR Prioritní osa 3 – Modernizace a rozvoj železniční sítě mimo síť TEN – T 19 projektů, 393 mil EUR

Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1 Název Celkem akce KčEURRealizace Modernizace trati Rokycany - Plzeň Plzeň průjezd uzlem ve směru III. TŽK Optimalizace tratě Stříbro - Planá u M.Lázní Optimalizace trati Planá u M.Lázní - Cheb Modernizace trati Beroun - Zbiroh Optimalizace tratě Zbiroh - Rokycany Praha – Beroun, nové žel. spojení Optimalizace trati Bystřice n.O. - Č. Těšín Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice Optimalizace tratě st.hr.SR-Mosty u Jablunkova-Bystřice n.Olší

Název Celkem akce KčEURRealizace Modernizace tratě Veselí n.L. - Tábor - 1. část úsek Doubí u Tábora - Tábor Optimalizace tratě Benešov - Strančice Modernizace tratě Votice - Benešov u Prahy Modernizace tratě Tábor - Sudoměřice u Tábora Modernizace tratě Veselí n.L.-Tábor-II.část, úsek Veselí n.L.- Doubí u Tábora Modernizace trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí - I.část úsek Ševětín-Horusice Modernizace trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí - II.část úsek Horusice - Veselí n.L Modernizace trati Sudoměřice u Tábora - Votice Optimalizace tratě Horní Dvořiště st. hr. - České Budějovice Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1

Název Celkem akce KčEURRealizace Rekonstrukce žel. uzlu Břeclav,1.stavba Modernizace záp.č. Praha hl.n., 2.část nást. I-IV Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba Rekonstrukce žst. Olomouc Přestavba žel. stanice Ústí nad Orlicí Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a I. část osobního nádraží Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1

Název Celkem akce KčEURRealizace Elektrizace tratě včetně PEÚ Letohrad - Lichkov st. hr Elektizace trati Č. Velenice-Č. Budějovice 2. etapa Nová trať Brandýs n/O - Ústí n/O Modernizace tratě Brno-Přerov, I.etapa Blažovice- Nezamyslice Optimalizace tratě Č.Velenice - Veselí n.L.-1.stavba Rekonstrukce koleje a výhybek v žst. Č. Kubice Rekonstrukce kolejí č.1 a 2 v km 224, ,018 trati Havlíčkův Brod-Okrouhlice Rekonstrukce koleje č. 2, km 30,650-38,616 tratě Brno – Havlíčkův Brod Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1

Praha Synergie mezi OPD a ROP Priorita 1.1

Název Celkem akce KčEURRealizace GSM-R dokončení I. NŽK GSM-R Břeclav - Přerov - Petrovice u Karviné GSM-R Kolín - Havlíčkův Brod - Křižanov - Brno GSM-R trať Děčín Prostřední Žleb-Děčín východ-Ústí n/L Střekov-Mělník-Všetaty-Lysá n/L-Kolín GSM-R v úseku Ostrava -st.hr. SR a Přerov - Č. Třebová GSM-R III. koridor Praha – Plzeň - Cheb GSM-R IV. koridor Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště státní hranice Rakousko Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Priorita Interoperabilita

Praha Synergie mezi OPD a ROP Priorita 1.2

Název Celkem akce KčEURRealizace Elektrizace tratě Zábřeh-Šumperk Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno – Rapotice Elektrizace tratě vč.PEÚ Otrokovice -Zlín-Vizovice Elektrizace tratě vč.PEÚ Rapotice –Jihlava Elektrizace trať.úseku vč.PEÚ Šatov – Znojmo Elektrizace trati Klatovy - Železná Ruda Optimalizace tratě Ostrava Kunčice -Frýdek Místek- Český Těšín vč. PEÚ a optimalizace žst. Č.Těšín, 1.část Optimalizace trati Ostrava Kunčice -Frýdek Místek- Český Těšín vč. PEÚ a optimalizace žst. Č.Těšín, 2.část Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 3

Název Celkem akce KčEURRealizace Optimalizace trati Praha Vysočany - Lysá n.Labem Optimalizace trati Hradec Králové - Pardubice, 2.stavba Optimalizace trati Velký Osek - Hradec Králové, 1.stavba Revitalizace tratě České Budějovice – Volary Rekonstrukce a zkapacitnění tratě Studénka-Mošnov Modernizace žst. Kroměříž Rekonstrukce koleje Šlapanov-Havl.Brod Rekonstrukce žst. Nesovice I. část Hradec Králové - Pardubice, 1.stavba Revitalizace Kostelec - Telč – Slavonie Rekonstrukce koleje Nezamyslice - Pivín 3.stavba Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 3

Praha Synergie mezi OPD a ROP Priorita 3.1

Praha Synergie mezi OPD a ROP Aktuální stav  v roce 2007 a 2008 předložit žádosti na 26 projektů (40 mld. Kč, 60 % alokace)  v současnosti předloženo 12 žádostí (z toho 9 na úrovni MD ČR schváleno)  3 projekty zrealizovány  14 projektů v realizaci  realizace 5 projektů bude zahájena v letošním roce

Praha Synergie mezi OPD a ROP Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11.července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti Článek 55 - Projekty vytvářející příjmy Aplikace metodiky u SŽDC

Praha Synergie mezi OPD a ROP Historie Projektů spolufinancovaných z prostředků EU PHAREdo 2002podpora ISPAdo 2004stanovená částka OPI % OPD ,85% x mezera

Praha Synergie mezi OPD a ROP Obsahuje:  finanční analýzu  ekonomická analýzu  výpočet mezery ve financování Analýza nákladů a přínosů – CBA analýza

Praha Synergie mezi OPD a ROP Do finanční analýzy vstupují  Investiční náklady  Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty )  Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty )  Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty )  Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov nebo příjmy z poplatků za služby Výpočet finančních toků je proveden diferenčním způsobem

Praha Synergie mezi OPD a ROP Investiční náklady Provozní náklady železniční dopravy  Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ),  Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ),  Náklady na provoz vlaků. Provozní náklady silniční dopravy  Snížení nákladů na údržbu a opravy silniční infrastruktury,  Snížení nákladů na provoz vozidel Úspory času Efekt zvýšení bezpečnosti železniční dopravy Vnější – externí účinky:  Snížení hlučnosti dopravy  Snížení znečištění ovzduší a změn klimatu Do ekonomické analýzy vstupují

Praha Synergie mezi OPD a ROP Do výpočtu mezery financování vstupují Výpočet finančních toků je proveden nediferenčním způsobem Investiční náklady Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov nebo příjmy z poplatků za služby

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – investiční náklady Investiční náklady ze souhrnného rozpočtu na úrovni CIN 2 – A.1.2 (projektová příprava Směrnice č. 20/2004, ve znění novel – investice SŽDC - z hlavy B.1.1 a B2.1 tj. hrazené zhotoviteli - uznatelné - neuznatelné (cca do 5%) poměrem – investice SŽDC- z hlavy C.1 a C.2 např. provozní náklady odečteny – investice ČDodečteny – investice dalších investorů (obce, sítě), související s projektem odečteny Zůstatková hodnota investičního majetkuúčetní opisové sazby

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – provozní náklady a náklady údržby Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) náklady provozovatele dráhy Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) náklady provozovatele dráhy

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – příjmy Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Vyhláška MF Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov Z majetku SŽDC, související s projektem Příjmy z poplatků za služby poskytované za úplatuPoskytované SŽDC Příjmy z prodeje vyzískaného materiáluSouvisející s Projektem

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – referenční období, sazby Referenční období od počátku Projektu30 let Diskontní sazba5,0 %

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – východiska pro výpočet Metodických pokynů Analýzy nákladů a přínosů – CBA analýza Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti investic železničních staveb, MD ČR 09/2006, Průkaz vynaložených nákladů zabezpečení provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty po ukončení realizace Projektu

Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence výkonů dle traťových úseků ( hrtkm, vlkm )

Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozuschopnosti – nákladů údržby dle traťových úseků

Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozu dle traťových úseků

Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozu dle traťových úseků

Praha Synergie mezi OPD a ROP Porovnání výpočtu finanční analýzy a výpočtu mezery financování Finanční analýza Mezera financování Vstupy jsou zpracovány / přepočteny na jednotnou cenovou úroveň roku počátku Projektu ANO Investiční náklady ze souhrnného rozpočtu na úrovni CIN 2 – A.1.2 ANO Náklady na zavedení interoperabilityANO Vstupy jsou ve stálých cenách, nejsou zatíženy inflacíANO Referenční období je uvažováno od počátku Projektu30 let Při výpočtu finančních toků je použita diskontní sazba5 % Výpočet finančních toků je proveden způsobemdiferenčnímnediferenčním Při výpočtu je zohledněna zůstatková hodnotaANO Finanční toky provozní fáze jsou vyjádřeny (s výjimkou nákladů na údržbu a opravy infrastruktury ) Od dokončení realizace Projektu

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – záporné čisté výnosy U organizace SŽDC se zejména na regionálních a celostátních drahách mimo síť TEN-T vyskytují Projekty u kterých jsou výnosy nižší než provozní náklady. Příjmy z poplatku za použití železniční dopravní cesty jsou tedy vesměs nižší než náklady na zabezpečení provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty – záporné čisté výnosy. U těchto Projektů není nutné používat metodu mezery ve financování. U Projektů se záporným čistým výnosem se provádí analýza finanční udržitelnosti, která prokazuje, že během referenčního období bude dostatek finančních prostředků na pokrytí výdajů. Vesměs zajištěno dotaci poskytovanou SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty.

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – Dotace SFDI na zajištění provozování a provozuschopnosti dráhy Poskytnutí dotací poskytovaných SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železničním dopravní cesty tvoří příjem SŽDC, respektive pokrývá ztráty na jednotlivých tratích celostátních a regionálních drah. Tvoří příjem – tržbu ve smyslu čl. 55 nebo pouze prokazuje udržitelnost – životaschopnost Projektu ? U projektů se záporným čistým výnosem se provádí analýza finanční udržitelnosti, která prokazuje, že během referenčního období bude dostatek finančních prostředků na pokrytí výdajů. Je přínosem Projektu též prokázání snížení dotaci poskytovaných SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železničním dopravní cesty?

Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – vztah celkového Projektu – jednotlivé stavby U Projektů modernizace železničních koridorů je prováděna Studie proveditelnosti a v jejím rámci též analýza nákladů a přínosů CBA – analýza pro celý Projekt, který obsahuje vesměs více staveb, dílčích Projektů. Přínosy pro investora jsou závislé od realizace celého Projektu ( dílčí stavby nepřinesou celkový efekt ) přitom žádosti se vyplňují pro jednotlivé stavby např. Benešov – Strančice, ale tím může dojít ke zkreslení „mezery“. Stanovuje se mezera ve financování pro celý Projekt jednotně nebo samostatně pro jednotlivé stavby –dílčí Projekty?