Praha Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s.
Praha Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou Projektů Obsah : Projekty železniční infrastruktury spolufinancované z prostředků OPD Aplikace čl. 55 Nařízení Rady ES č. 1083/2006 – postup výpočtu finanční mezery
Praha Synergie mezi OPD a ROP Operační program doprava schválen 10. prosince 2007 celková alokace cca 5,8 mld. EUR alokace pro rozvoj železniční infrastruktury 2, 584 mld. Kč indikativní seznam projektů (178 mld. Kč)
Praha Synergie mezi OPD a ROP Prioritní osy Prioritní osa 1 – Modernizace a rozvoj železniční sítě TEN – T 1.1 – Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů 1.2 – Zajištění interoperability, souladu s TSI a rozvoj telematických systémů 41 projektů, 2,191 mld. EUR Prioritní osa 3 – Modernizace a rozvoj železniční sítě mimo síť TEN – T 19 projektů, 393 mil EUR
Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1 Název Celkem akce KčEURRealizace Modernizace trati Rokycany - Plzeň Plzeň průjezd uzlem ve směru III. TŽK Optimalizace tratě Stříbro - Planá u M.Lázní Optimalizace trati Planá u M.Lázní - Cheb Modernizace trati Beroun - Zbiroh Optimalizace tratě Zbiroh - Rokycany Praha – Beroun, nové žel. spojení Optimalizace trati Bystřice n.O. - Č. Těšín Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice Optimalizace tratě st.hr.SR-Mosty u Jablunkova-Bystřice n.Olší
Název Celkem akce KčEURRealizace Modernizace tratě Veselí n.L. - Tábor - 1. část úsek Doubí u Tábora - Tábor Optimalizace tratě Benešov - Strančice Modernizace tratě Votice - Benešov u Prahy Modernizace tratě Tábor - Sudoměřice u Tábora Modernizace tratě Veselí n.L.-Tábor-II.část, úsek Veselí n.L.- Doubí u Tábora Modernizace trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí - I.část úsek Ševětín-Horusice Modernizace trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí - II.část úsek Horusice - Veselí n.L Modernizace trati Sudoměřice u Tábora - Votice Optimalizace tratě Horní Dvořiště st. hr. - České Budějovice Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1
Název Celkem akce KčEURRealizace Rekonstrukce žel. uzlu Břeclav,1.stavba Modernizace záp.č. Praha hl.n., 2.část nást. I-IV Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba Rekonstrukce žst. Olomouc Přestavba žel. stanice Ústí nad Orlicí Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a I. část osobního nádraží Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1
Název Celkem akce KčEURRealizace Elektrizace tratě včetně PEÚ Letohrad - Lichkov st. hr Elektizace trati Č. Velenice-Č. Budějovice 2. etapa Nová trať Brandýs n/O - Ústí n/O Modernizace tratě Brno-Přerov, I.etapa Blažovice- Nezamyslice Optimalizace tratě Č.Velenice - Veselí n.L.-1.stavba Rekonstrukce koleje a výhybek v žst. Č. Kubice Rekonstrukce kolejí č.1 a 2 v km 224, ,018 trati Havlíčkův Brod-Okrouhlice Rekonstrukce koleje č. 2, km 30,650-38,616 tratě Brno – Havlíčkův Brod Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1
Praha Synergie mezi OPD a ROP Priorita 1.1
Název Celkem akce KčEURRealizace GSM-R dokončení I. NŽK GSM-R Břeclav - Přerov - Petrovice u Karviné GSM-R Kolín - Havlíčkův Brod - Křižanov - Brno GSM-R trať Děčín Prostřední Žleb-Děčín východ-Ústí n/L Střekov-Mělník-Všetaty-Lysá n/L-Kolín GSM-R v úseku Ostrava -st.hr. SR a Přerov - Č. Třebová GSM-R III. koridor Praha – Plzeň - Cheb GSM-R IV. koridor Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště státní hranice Rakousko Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Priorita Interoperabilita
Praha Synergie mezi OPD a ROP Priorita 1.2
Název Celkem akce KčEURRealizace Elektrizace tratě Zábřeh-Šumperk Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno – Rapotice Elektrizace tratě vč.PEÚ Otrokovice -Zlín-Vizovice Elektrizace tratě vč.PEÚ Rapotice –Jihlava Elektrizace trať.úseku vč.PEÚ Šatov – Znojmo Elektrizace trati Klatovy - Železná Ruda Optimalizace tratě Ostrava Kunčice -Frýdek Místek- Český Těšín vč. PEÚ a optimalizace žst. Č.Těšín, 1.část Optimalizace trati Ostrava Kunčice -Frýdek Místek- Český Těšín vč. PEÚ a optimalizace žst. Č.Těšín, 2.část Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 3
Název Celkem akce KčEURRealizace Optimalizace trati Praha Vysočany - Lysá n.Labem Optimalizace trati Hradec Králové - Pardubice, 2.stavba Optimalizace trati Velký Osek - Hradec Králové, 1.stavba Revitalizace tratě České Budějovice – Volary Rekonstrukce a zkapacitnění tratě Studénka-Mošnov Modernizace žst. Kroměříž Rekonstrukce koleje Šlapanov-Havl.Brod Rekonstrukce žst. Nesovice I. část Hradec Králové - Pardubice, 1.stavba Revitalizace Kostelec - Telč – Slavonie Rekonstrukce koleje Nezamyslice - Pivín 3.stavba Praha Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 3
Praha Synergie mezi OPD a ROP Priorita 3.1
Praha Synergie mezi OPD a ROP Aktuální stav v roce 2007 a 2008 předložit žádosti na 26 projektů (40 mld. Kč, 60 % alokace) v současnosti předloženo 12 žádostí (z toho 9 na úrovni MD ČR schváleno) 3 projekty zrealizovány 14 projektů v realizaci realizace 5 projektů bude zahájena v letošním roce
Praha Synergie mezi OPD a ROP Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11.července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti Článek 55 - Projekty vytvářející příjmy Aplikace metodiky u SŽDC
Praha Synergie mezi OPD a ROP Historie Projektů spolufinancovaných z prostředků EU PHAREdo 2002podpora ISPAdo 2004stanovená částka OPI % OPD ,85% x mezera
Praha Synergie mezi OPD a ROP Obsahuje: finanční analýzu ekonomická analýzu výpočet mezery ve financování Analýza nákladů a přínosů – CBA analýza
Praha Synergie mezi OPD a ROP Do finanční analýzy vstupují Investiční náklady Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov nebo příjmy z poplatků za služby Výpočet finančních toků je proveden diferenčním způsobem
Praha Synergie mezi OPD a ROP Investiční náklady Provozní náklady železniční dopravy Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ), Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ), Náklady na provoz vlaků. Provozní náklady silniční dopravy Snížení nákladů na údržbu a opravy silniční infrastruktury, Snížení nákladů na provoz vozidel Úspory času Efekt zvýšení bezpečnosti železniční dopravy Vnější – externí účinky: Snížení hlučnosti dopravy Snížení znečištění ovzduší a změn klimatu Do ekonomické analýzy vstupují
Praha Synergie mezi OPD a ROP Do výpočtu mezery financování vstupují Výpočet finančních toků je proveden nediferenčním způsobem Investiční náklady Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov nebo příjmy z poplatků za služby
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – investiční náklady Investiční náklady ze souhrnného rozpočtu na úrovni CIN 2 – A.1.2 (projektová příprava Směrnice č. 20/2004, ve znění novel – investice SŽDC - z hlavy B.1.1 a B2.1 tj. hrazené zhotoviteli - uznatelné - neuznatelné (cca do 5%) poměrem – investice SŽDC- z hlavy C.1 a C.2 např. provozní náklady odečteny – investice ČDodečteny – investice dalších investorů (obce, sítě), související s projektem odečteny Zůstatková hodnota investičního majetkuúčetní opisové sazby
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – provozní náklady a náklady údržby Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) náklady provozovatele dráhy Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) náklady provozovatele dráhy
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – příjmy Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Vyhláška MF Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov Z majetku SŽDC, související s projektem Příjmy z poplatků za služby poskytované za úplatuPoskytované SŽDC Příjmy z prodeje vyzískaného materiáluSouvisející s Projektem
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – referenční období, sazby Referenční období od počátku Projektu30 let Diskontní sazba5,0 %
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – východiska pro výpočet Metodických pokynů Analýzy nákladů a přínosů – CBA analýza Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti investic železničních staveb, MD ČR 09/2006, Průkaz vynaložených nákladů zabezpečení provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty po ukončení realizace Projektu
Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence výkonů dle traťových úseků ( hrtkm, vlkm )
Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozuschopnosti – nákladů údržby dle traťových úseků
Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozu dle traťových úseků
Praha Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozu dle traťových úseků
Praha Synergie mezi OPD a ROP Porovnání výpočtu finanční analýzy a výpočtu mezery financování Finanční analýza Mezera financování Vstupy jsou zpracovány / přepočteny na jednotnou cenovou úroveň roku počátku Projektu ANO Investiční náklady ze souhrnného rozpočtu na úrovni CIN 2 – A.1.2 ANO Náklady na zavedení interoperabilityANO Vstupy jsou ve stálých cenách, nejsou zatíženy inflacíANO Referenční období je uvažováno od počátku Projektu30 let Při výpočtu finančních toků je použita diskontní sazba5 % Výpočet finančních toků je proveden způsobemdiferenčnímnediferenčním Při výpočtu je zohledněna zůstatková hodnotaANO Finanční toky provozní fáze jsou vyjádřeny (s výjimkou nákladů na údržbu a opravy infrastruktury ) Od dokončení realizace Projektu
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – záporné čisté výnosy U organizace SŽDC se zejména na regionálních a celostátních drahách mimo síť TEN-T vyskytují Projekty u kterých jsou výnosy nižší než provozní náklady. Příjmy z poplatku za použití železniční dopravní cesty jsou tedy vesměs nižší než náklady na zabezpečení provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty – záporné čisté výnosy. U těchto Projektů není nutné používat metodu mezery ve financování. U Projektů se záporným čistým výnosem se provádí analýza finanční udržitelnosti, která prokazuje, že během referenčního období bude dostatek finančních prostředků na pokrytí výdajů. Vesměs zajištěno dotaci poskytovanou SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty.
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – Dotace SFDI na zajištění provozování a provozuschopnosti dráhy Poskytnutí dotací poskytovaných SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železničním dopravní cesty tvoří příjem SŽDC, respektive pokrývá ztráty na jednotlivých tratích celostátních a regionálních drah. Tvoří příjem – tržbu ve smyslu čl. 55 nebo pouze prokazuje udržitelnost – životaschopnost Projektu ? U projektů se záporným čistým výnosem se provádí analýza finanční udržitelnosti, která prokazuje, že během referenčního období bude dostatek finančních prostředků na pokrytí výdajů. Je přínosem Projektu též prokázání snížení dotaci poskytovaných SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železničním dopravní cesty?
Praha Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – vztah celkového Projektu – jednotlivé stavby U Projektů modernizace železničních koridorů je prováděna Studie proveditelnosti a v jejím rámci též analýza nákladů a přínosů CBA – analýza pro celý Projekt, který obsahuje vesměs více staveb, dílčích Projektů. Přínosy pro investora jsou závislé od realizace celého Projektu ( dílčí stavby nepřinesou celkový efekt ) přitom žádosti se vyplňují pro jednotlivé stavby např. Benešov – Strančice, ale tím může dojít ke zkreslení „mezery“. Stanovuje se mezera ve financování pro celý Projekt jednotně nebo samostatně pro jednotlivé stavby –dílčí Projekty?