L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proces rozrušování zemského povrchu ►m►m echanickým působením proudící nebo vlnící se vody,větru, ledu a sněhu i živých organismů včetně člověka ►z►z a.
Advertisements

FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Endogenní (vnitřní) pochody
Exogenní procesy Činnost tekoucí vody.
JAK SE MĚNÍ POVRCH ZEMĚ.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ SÍLY
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vnější geologické děje
Planeta Země – Exogenní činitelé 2
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
POVRCH ZEMĚ JAKO VÝSLEDEK PŮSOBENÍ PŘÍRODNÍCH ČINITELŮ
Exogenní geologické děje
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Vznik a vývoj litosféry
Přírodní činitelé.
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů
Dotváření zemského povrchu - voda
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
CO DOKÁŽE EROZE….
Dotváření zemského povrchu
Zvětrávání a činnost větru
Fluviální pochody Holubová, Hartová, Prokopová, Kučerová, Lázňovská, V5A.
ČINNOST TEKOUCÍ VODY Vítek Urban prima listopad 2004.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Zobrazení zrcadlem a čočkou
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
K RYOSFÉRA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
H YDROSFÉRA – POHYBY MOŘSKÉ VODY Autor: Hana Brýdlová.
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
J IŽNÍ E VROPA - OBLAST S TŘEDOMOŘÍ Autor: Hana Brýdlová.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Inkscape – tvorba loga Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
VÝSKYT A OCHRANA NETOPÝRŮ NA SVITAVSKU Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Hromadné úpravy fotografií Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
PROJEKT KYSELÝ DÉŠŤ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Tilt-shift efekt Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Tvorba HDR fotografií Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
P(r)opletené kruhy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Pracovní list k procvičení znalostí o vnějších geologických dějích.
vnější přírodní činitelé
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_32_INOVACE_ZE6-08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
LITOSFÉRA vnější přírodní činitelé
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Přírodní sféra Země - litosféra Název vzdělávacího materiálu Litosféra – vnější procesy Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova zvětrávání, meandry, duny, skalní okna a brány, fjord, kar a trog Ročníkprima Typická věková skupina 11 – 13 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová Zhotoveno Celková velikostVelikost souboru kB

Na obrázcích jsou fotografie Vysokých Tater a Krkonoš. Popiš jaké vidíš rozdíly:

Řidiči si po zimě stěžují na povrch vozovky. Uměl bys vysvětlit, co se stane s povrchem vozovky?

Zvětrávání Rozrušování hornin Příčiny: změna teploty (mrznutí, tání) voda vítr led kořeny rostlin Co se stane s rozrušenou horninou?

Činnost vody 1.rozrušuje a vymílá povrch 2.ukládá unášený materiál Části vodního toku: 1. horní tok – velký sklon, voda má velkou rychlost, unáší i větší kameny 2. střední tok – menší kamínky, tok není tak prudký 3. dolní tok – teče pomalu, ukládá přinesený materiál

Tvary vzniklé činností vody Říční údolí Zákruty na řece - meandry Vodopády Kaňony Delta řeky – konec řeky, kde se vlivem přineseného materiálu řeka rozvodňuje

Říční údolí

Meandr – zákruty na řece

Říční delta

Velký kaňon

Vznik vodopádu

Činnost větru Působí hlavně v suchých oblastech. Vítr unáší prach a písek, jimi obrušuje skály – vznikají zvláštní přírodní útvary: Skalní okna Skalní brány Písečné duny a přesypy

Vznik skalních oken

Skalní brána

viklan

Písečná duna

Činnost ledu Pohyb ledovců : 1. horských 2. pevninských Vznikají: KARY - kotle TROGY – ledovcová údolí FJORDY – ledovcová údolí zatopená mořskou vodou

Vylušti přesmyčky V Á Z Á N Í V Ě T R K A P S O P O D Á V O D Y N U D A S Y P E P Ř A D L E T Dokážeš jednotlivé pojmy vysvětlit?

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.PETR VILGUS. Na Muldě, Pec pod Sněžkou.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: PG 2.PODZEMNIK. Vysoké Tatry, výhled z vrcholu Rysy, září 2011 (27).JPG [online] [cit ]. Dostupné z: _z%C3%A1%C5%99%C3%AD_2011_(27).JPG _z%C3%A1%C5%99%C3%AD_2011_(27).JPG 3.J.POKLADNÍKOVÁ. Silnice jsou po zimě ve špatném stavu [online] [cit ]. Dostupné z: 4.Jakeš, P.: Planeta Země. Mladá fronta, RADOMÍR GRYGAR, Jan Jelínek. Fluviální procesy a reliéfy jimi vznikající [online]. unknown. [cit ]. Dostupné z: 6.NASA. Danube delta Landsat 2000.jpeg [online] vyd [cit ]. Dostupné z: JERRY CRIMSON MANN. Waterfall_formation23.png [online] [cit ]. Dostupné z: 8.DANIEL MAYER. Mesquite Sand Dunes.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: 9.Zdroj fotografií: vlastní – archiv autora 10.DOC. RNDR. IRENA SMOLOVÁ, Ph.D. Kryogenní pochody [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: geography.upol.cz/soubory/lide/.../GMOR_Kryogenni_pochody.pdf