L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová
Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Přírodní sféra Země - litosféra Název vzdělávacího materiálu Litosféra – vnější procesy Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova zvětrávání, meandry, duny, skalní okna a brány, fjord, kar a trog Ročníkprima Typická věková skupina 11 – 13 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová Zhotoveno Celková velikostVelikost souboru kB
Na obrázcích jsou fotografie Vysokých Tater a Krkonoš. Popiš jaké vidíš rozdíly:
Řidiči si po zimě stěžují na povrch vozovky. Uměl bys vysvětlit, co se stane s povrchem vozovky?
Zvětrávání Rozrušování hornin Příčiny: změna teploty (mrznutí, tání) voda vítr led kořeny rostlin Co se stane s rozrušenou horninou?
Činnost vody 1.rozrušuje a vymílá povrch 2.ukládá unášený materiál Části vodního toku: 1. horní tok – velký sklon, voda má velkou rychlost, unáší i větší kameny 2. střední tok – menší kamínky, tok není tak prudký 3. dolní tok – teče pomalu, ukládá přinesený materiál
Tvary vzniklé činností vody Říční údolí Zákruty na řece - meandry Vodopády Kaňony Delta řeky – konec řeky, kde se vlivem přineseného materiálu řeka rozvodňuje
Říční údolí
Meandr – zákruty na řece
Říční delta
Velký kaňon
Vznik vodopádu
Činnost větru Působí hlavně v suchých oblastech. Vítr unáší prach a písek, jimi obrušuje skály – vznikají zvláštní přírodní útvary: Skalní okna Skalní brány Písečné duny a přesypy
Vznik skalních oken
Skalní brána
viklan
Písečná duna
Činnost ledu Pohyb ledovců : 1. horských 2. pevninských Vznikají: KARY - kotle TROGY – ledovcová údolí FJORDY – ledovcová údolí zatopená mořskou vodou
Vylušti přesmyčky V Á Z Á N Í V Ě T R K A P S O P O D Á V O D Y N U D A S Y P E P Ř A D L E T Dokážeš jednotlivé pojmy vysvětlit?
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.PETR VILGUS. Na Muldě, Pec pod Sněžkou.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: PG 2.PODZEMNIK. Vysoké Tatry, výhled z vrcholu Rysy, září 2011 (27).JPG [online] [cit ]. Dostupné z: _z%C3%A1%C5%99%C3%AD_2011_(27).JPG _z%C3%A1%C5%99%C3%AD_2011_(27).JPG 3.J.POKLADNÍKOVÁ. Silnice jsou po zimě ve špatném stavu [online] [cit ]. Dostupné z: 4.Jakeš, P.: Planeta Země. Mladá fronta, RADOMÍR GRYGAR, Jan Jelínek. Fluviální procesy a reliéfy jimi vznikající [online]. unknown. [cit ]. Dostupné z: 6.NASA. Danube delta Landsat 2000.jpeg [online] vyd [cit ]. Dostupné z: JERRY CRIMSON MANN. Waterfall_formation23.png [online] [cit ]. Dostupné z: 8.DANIEL MAYER. Mesquite Sand Dunes.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: 9.Zdroj fotografií: vlastní – archiv autora 10.DOC. RNDR. IRENA SMOLOVÁ, Ph.D. Kryogenní pochody [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: geography.upol.cz/soubory/lide/.../GMOR_Kryogenni_pochody.pdf