Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
nadřazená, podřazená, souřadná
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě
SLOVA CITOVĚ ZABARVENÁ ODBORNÉ NÁZVY
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronická učebnice - I
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PODZIM synonyma, homonyma
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Slovní zásoba.
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Synonyma antonyma homonyma
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
NAUKA O SLOVĚ.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Synonyma, homonyma, antonyma
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Význam slov Rozlišujeme: Synonyma (slova souznačná) – slova, která mají stejný nebo podobný význam (kluk – chlapec). Mohou se lišit citovým příznakem (otec.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Homonyma Autor Chňoupková Martina.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Slovo a jeho význam: synonyma, antonyma, homonyma Tematická oblast:Česky jazyk.
FULÍNOVÁ ŠÁRKA 2.ZŠ DOBŘÍŠ SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_16_Význam.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA
VY_32_Inovace_6.1.5 homonyma Český jazyk 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Meclov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ2_06_Věta, slovo a slovní význam.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
7.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková
VY_32_Inovace_6.1.8 opakování nauky o významu slov
Vztahy mezi slovy 1 VY_32_INOVACE_4
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
Jazykový rozbor II. 2. Jazykový rozbor II. 2 Ve třicátých letech vyjíždělo z plzeňských strojíren ročně na export velké množství tanků. PUM PUÚč zS.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Homonyma VY_32_INOVACE_1
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
VY_32_INOVACE_ČJ.3.12 Anotace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
VY_12_INOVACE_Rů_I_02 Synonyma a homonyma
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová Šárka

FULÍNOVÁ ŠÁRKA 2.ZŠ DOBŘÍŠ NAUKA O TVOŘENÍ SLOV -obohacování slovní zásoby pro šestý ročník

SLOVO = JE SKUPINA HLÁSEK (ZŘÍDKA HLÁSKA JEDNA), MÁ V JAZYCE VÝZNAM A OZNAČUJE NĚJAKOU SKUTEČNOST. Má význam věcný (obsahový) a význam mluvnický (rod, číslo….), zachycuje je slovník.

SOUSLOVÍ = Př.: kyselina dusičná, ostrý úhel. RČENÍ = Př.: Lže, jako když tiskne. Ustálené spojení slov s jedním významem, jde o dvouslovné i víceslovné pojmenování. Je obrazné spojení, jehož základem bývá obyčejné slovo.

1.Vysvětlete věcný význam daných slov a překontroluj si správnost ve slovníku. Pódium, víko, domov, amulet, mlž, škeble, zrak. 2. Určete mluvnické významy podtržených slov. Návyky zdravého způsobu života a chování, kterým upevňujeme své zdraví, si osvojujeme od nejútlejšího věku. 3. Vysvětlete rčení. Pálí mu to. Podal pomocnou ruku. Práskl do bot.

ŘEŠENÍ Pódium – vyvýšen místo pro veřejné vystoupení. Víko – horní část, zařízení k přikrývání, uzavírání. Domov – místo, kde se člověk narodil, kde je doma. Amulet – předmět, jemuž se připisuje magická moc. Mlž – měkkýš, jehož tělo je uzavřeno ve dvou lasturách. Škeble – sladkovodní mlž s plochými lasturami. Zrak – způsob vnímání světla, barev, tvarů..; orgán vidění.

ŘEŠENÍ 2. NÁVYKY = 1.p., č.mn., r.muž.než., vzor hrad ZDRAVÉHO = 2.p., č.j., r.muž.než., vzor mladý CHOVÁNÍ = 1.p., č.j., r.stř., vzor stavení KTERÝM = 7.p., č.j., r.stř. UPEVŇUJEME = 1.os., č.mn., zp.ozn., čas přít., r.činný vid nedokonavý VĚKU = 2.p., č.j., r.muž.než., vzor hrad 3. Pálí mu to = je chytrý. Podal pomocnou ruku = pomohl někomu. Práskl do bot = utekl pryč.

SLOVO JEDNOZNAČNÉ má jen jeden význam (vlastní jména, odborné názvy…). Př.: Petr Janda, balada…. SLOVO MNOHOZNAČNÉ Vedle významu základního mají další významy, které vznikly přenesením slova na věci, které s původní skutečností nějak souvisí. Př.: ručička, hřeben….

Slova se stejným nebo podobným významem – slova souznačná Př.: mluvnice – gramatika. SYNONYMA

Synonyma se liší slohovým užitím, rozlišujeme slova slohově neutrální a slova slohově zabarvená: 1. hovorová – moc(mnoho) 2. knižní – pravit (říci) 3. básnická – luna (měsíc) 4. odborná – hmotnost (váha). Slova citově zabarvená: 1. lichotivé – (malý /malinký) 2. hanlivé – (dům/barák).

Slova, která stejně znějí, ale mají zcela různý význam – slova souzvučná Př.: rys – zvíře, technický výkres. HOMONYMA

Slova s opačným významem Př.: malý – velký. ANTONYMA

1.ROZLIŠUJTE SLOVA JEDNOZNAČNÁ A MNOHOZNAČNÁ. Držet, dres, krk, podběl, pohár, balada, báchorka, citoslovce, Filip, žluva. 2.Ke slovům uvádějte synonyma. Utíkat, zaťukat, fotbal, elán. 3.Uveďte slova opačného významu. Hořký, stejný, poslední, dlouhý. 4.Uveďte, co označují homonyma. Vlna, vinice, los, zámek.

ŘEŠENÍ 1.držet, krk, pohár, báchorka = mnohoznačná slova dres, podběl, balada, citoslovce, Filip, žluva = jednoznačná slova 2. utíkat – běžet 3. hořký - sladký zaťukat – zaklepat stejný - odlišný fotbal – kopaná poslední - první elán – nadšení dlouhý – krátký 4. vlna – srst, na vodě vinice – žena, místo pro pěstování vinné révy los – zvíře, výherní listina zámek – zařízení na zamykání, budova

Slovní zásoba všechna slova daného jazyka; neustále se vyvíjí. Způsoby obohacování 1.tvoření nových slov 2.vznikem nového významu slova 3.vznikem nových sousloví 4.přejímáním slov

Význam slova Rozeznáváme slova významově nadřazená (obilí), podřazená (oves) a souřadná (pšenice, ječmen, oves=jsou slova na stejné významové rovině.

Uvádějte k daným slovům slova s významem souřadným a společně pro ně slova s významem nadřazeným. 1. stůl 2. hrušeň 3. vidlička 4. smrk 5. mrkev

ŘEŠENÍ STŮL = židle, skříň // nábytek HRUŠEŇ = jabloň, třešeň // ovocné stromy VIDLIČKA = lžíce, nůž // příbor SMRK = dub, jedle // jehličnany MRKEV = petržel, celer // zelenina