Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 26.9.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Advertisements

HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
KYSELINY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Chemické reakce AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. Ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
DERIVÁTY UHLOVODÍKU- HYDROXYDERIVÁTY
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výroba instantních prášků 1
Názvosloví binárních sloučenin
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Základní škola a mateřská škola Damníkov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Období: leden až květen 2012
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_08
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Stejskalová Hana
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
SOLI.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
Vlastnosti alkanů.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída: Číslo materiálu : VY_32_VENOSOVA_CH9_06 9

Anotace: Jméno autora (vč. titulu): Škola - adresa: Ročník: Předmět: Klíčová slova: 9. ročník Chemie Ing. Linda Venosová ZŠ a MŠ Břeclav, Kpt. Nálepky 7 Derivát uhlovodíků, kyslíkatý derivát, alkohol, metanol, etanol. Výklad učiva deriváty uhlovodíků – kyslíkaté deriváty - alkoholy. Charakteristika, vlastnosti, význam a použití. Vhodné pro žáky 9. třídy.

Alkoholy

 Vznikají nahrazením 1 nebo více atomů vodíku v molekule uhlovodíku skupinou -OH.  Název se tvoří tak, že k názvu uhlovodíku přidáme příponu –ol. Např.methanol, cyklohexanol…  Alkoholy mají veliký praktický význam a jsou velmi známé, proto mají často i triviální název, např. methanol= dřevný líh, ethanol= líh  Hl. zástupci:CH 3 OH C 2 H 5 OH CH 3 CH 2 OH

methanol a ethanol:  Jsou to bezbarvé kapaliny.  Vysoce hořlavé a toxické látky.  Methanol: toxický pro zrakový nerv – oslepnutí nastává už při vypití 60ml! ml může způsobit smrt!!! U dětí stačí jen 8-10ml. Otrava nastává požitím, nebo i vstřebáním kůží.

Orientační zkouška: Metanol hoří zeleným plamenem, etanol hoří oranžovým plamenem… Často ovlivněno příměsemi – nutná laboratorní zkouška! Mills42

1. Methanol (methylalkohol, dřevný líh):CH 3 OH vznik při suché destilaci dřeva, vyrábí se z vodíku a CO.  Použití: jako rozpouštědlo (směs do ostřikovačů), ale hlavně k výrobě bionafty. V poslední době i jako součást palivových článků, které jsou energetickým zdrojem budoucnosti. (prototyp zkoušen jako zdroj energie pro notebooky) Autor: HDP

1. Ethanol (ethylalkohol, líh):CH 3 CH 2 OH vznik při kvašení cukrů a ovocných šťáv, které způsobuje kvasinka Saccharomyces cerevisiae. Líh se průmyslově vyrábí především kvašením bramborového škrobu.  Použití: jako rozpouštědlo, vysoce hodnotné ekologické palivo pro spalovací motory a k výrobě alkoholických nápojů.

 Methanol bývá často obsažen v alkoholických nápojích pálených podomácku! Riziko konzumace!!! Proč tam bývá obsažen?  Ethanol je běžnou součástí metabolismu. I člověk, který nikdy nepil alkohol, má v těle 3 mg ethanolu na každý kg tělesné hmotnosti. Vypočítejte, kolik jej máte v těle vy?  Proč je důležité hledat ekologické alternativy použití benzinu a nafty ve spalovacích motorech? (bionafta, ethanol)

Použitá literatura: Chemie 8 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia Autoři PhDr. Jiří Škoda, Ph.D., PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2006 ISBN Zdroj obrázků symbolů nebezpečnosti: