Ochrana finančních zájmů EU kpt. Ing. Krbec Dušan kpt. Ing. Krbec Dušan kpt. Ing. Hajíček Jaroslav kpt. Ing. Hajíček Jaroslav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Advertisements

Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Seznámení s projektem „Národní daňová a kriminální agentura“
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Soustava veřejných rozpočtů II.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Strukturální politika
Rozpočty územních samosprávných celků
5. března 2015 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Regionální politika RP ČR.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Jakub Alexa Zita Dostálová
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek. Obsah přednášky:  Fondy předvstupní pomoci  PHARE  ISPA  SAPPARD.
2. února 2016 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Kybernetická kriminalita
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Ochrana finančních zájmů EU kpt. Ing. Krbec Dušan kpt. Ing. Krbec Dušan kpt. Ing. Hajíček Jaroslav kpt. Ing. Hajíček Jaroslav

Celkový rozpočet EU

Rozpočet EU - příjem

Finální struktura rozpočtu EU na léta

Fondy EU Před vstupní fondy Před vstupní fondy Strukturální fondy Strukturální fondy Kohezní fond (fond soudržnosti) Kohezní fond (fond soudržnosti)

Před vstupní fondy PHARE PHARE ISPA ISPA SAPARD SAPARD Projekty dobíhají do konce roku 2006 Projekty dobíhají do konce roku 2006

PHARE - Reforma veřejné správy - Ochrana spotřebitelů,kvalita potravin - Bezpečnost státní hranice - Podpora fungování tržní ekonomiky - Podpora malého a středního podnikání - Investice do infrastruktury - Sociální podpora minorit, hendicapovaným

ISPA Vznik 2000 Vznik 2000 Podpora investic minimálně v hodnotě 5 mil. EUR v oblasti životního prostředí a dopravy Podpora investic minimálně v hodnotě 5 mil. EUR v oblasti životního prostředí a dopravy - Sektor dopravy (výstavba a modernizace mezinárodních koridorů, železnice, dálnice, nový terminál letiště Praha) - Sektor životního prostředí (oblast pitné vody, čištění odpadních vod, znečišťování ovzduší, komunální odpad)

SAPARD V ČR od r příprava na společnou zemědělskou politiku a jednotný trh EU V ČR od r příprava na společnou zemědělskou politiku a jednotný trh EU Vznik Národní agentury SAPARD (7 regionálních agentur –každá je rozdělena na 2 části, platební agenturu /finanční procedury/ a implementační agenturu /žádosti, kontroly, realizace/ Vznik Národní agentury SAPARD (7 regionálních agentur –každá je rozdělena na 2 části, platební agenturu /finanční procedury/ a implementační agenturu /žádosti, kontroly, realizace/ Priority Priority - Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství - Trvale udržitelný rozvoj venkovský - ch oblastí - Příprava na plné využití programu

Strukturální fondy Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) Evropský sociální fond (ESF) Evropský sociální fond (ESF) Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond (EAGGF) Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond (EAGGF) Finanční nástroj pro řízení rybolovu (FIFG) Finanční nástroj pro řízení rybolovu (FIFG)

Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) Investice do výroby určené k nárůstu nebo zachování pracovních míst Investice do výroby určené k nárůstu nebo zachování pracovních míst Investice do vzdělání Investice do vzdělání Výzkum a rozvoj Výzkum a rozvoj Životní prostředí Životní prostředí Rozvoj malého a středního podnikání Rozvoj malého a středního podnikání

Evropský sociální fond (ESF) Integrace nezaměstnaných se zaměřením na dlouhodobou nezaměstnanost Integrace nezaměstnaných se zaměřením na dlouhodobou nezaměstnanost Integrace mladých lidí do pracovního procesu Integrace mladých lidí do pracovního procesu Podpora stejných pracovních příležitostí Podpora stejných pracovních příležitostí Posílení lidského potenciálu ve výzkumu, vědě a technologii Posílení lidského potenciálu ve výzkumu, vědě a technologii Posílení systému vzdělávání a další kvalifikace Posílení systému vzdělávání a další kvalifikace

Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond (EAGGF) Na zemědělskou politiku jde téměř 50% všech finančních prostředků Na zemědělskou politiku jde téměř 50% všech finančních prostředků Podpora příjmu farmaření a zachování životaschopnosti v méně příznivých klimatických podmínkách a horských oblastech Podpora příjmu farmaření a zachování životaschopnosti v méně příznivých klimatických podmínkách a horských oblastech Startovací podpora pro mladé farmáře Startovací podpora pro mladé farmáře Podpora kvality zemědělské produkce Podpora kvality zemědělské produkce Rozvoj venkovské infrastruktury Rozvoj venkovské infrastruktury Podpora investic do cestovního ruchu Podpora investic do cestovního ruchu Ochrana prostředí a krajiny, obnova vesnic, rozvoj a využití lesů, prevence přírodních pohrom Ochrana prostředí a krajiny, obnova vesnic, rozvoj a využití lesů, prevence přírodních pohrom

Finanční nástroj pro řízení rybolovu (FIFG) V ČR pouze okrajově na výstavbu a udržení rybníků v jižních Čechách V ČR pouze okrajově na výstavbu a udržení rybníků v jižních Čechách

Kohezní fond (CF) Nadnárodní úroveň Nadnárodní úroveň Pouze projekty vyšší než 10 mil. EUR Pouze projekty vyšší než 10 mil. EUR

Boj proti podvodům Článek 280 Smlouvy o ES Článek 280 Smlouvy o ES

Článek 280 o ES 1) Společenství a členské státy bojují proti podvodům a jiným protiprávním skutkům v neprospěch finančních zájmů Společenství pomocí opatření /…/, která mají zastrašující charakter a představují v členských státech efektivní způsob ochrany. 1) Společenství a členské státy bojují proti podvodům a jiným protiprávním skutkům v neprospěch finančních zájmů Společenství pomocí opatření /…/, která mají zastrašující charakter a představují v členských státech efektivní způsob ochrany. 2) Při potírání podvodů zaměřených proti finančním zájmům Společenství přijímají členské státy stejná opatření jako ta, která praktikují při boji proti podvodům zaměřeným proti jejich vlastním finančním zájmům. 2) Při potírání podvodů zaměřených proti finančním zájmům Společenství přijímají členské státy stejná opatření jako ta, která praktikují při boji proti podvodům zaměřeným proti jejich vlastním finančním zájmům. 3) Členské státy koordinují /…/ svou činnost zaměřenou na ochranu finančních zájmů Společenství před podvody. Spolu s Komisí /…/ zajišťují úzkou, pravidelnou spolupráci mezi příslušnými úřady. 3) Členské státy koordinují /…/ svou činnost zaměřenou na ochranu finančních zájmů Společenství před podvody. Spolu s Komisí /…/ zajišťují úzkou, pravidelnou spolupráci mezi příslušnými úřady. 4) Komise předkládá ve spolupráci s členskými státy Evropskému parlamentu a Radě každoroční správu o opatřeních, která byla přijata. 4) Komise předkládá ve spolupráci s členskými státy Evropskému parlamentu a Radě každoroční správu o opatřeních, která byla přijata.

Národní strategie proti podvodným jednáním poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Evropských společenství.

Národní strategie Usnesení vlády č. 456 ze dne Usnesení vlády č. 456 ze dne Policie České republiky Policie České republiky Útvar odhalování korupce a finanční kriminality SKPV Útvar odhalování korupce a finanční kriminality SKPV

Ministerstvo dopravy odbor kontroly Ministerstvo financí CHJ – odd. 174 Ministerstvo financí FAU Ministerstvo pro místní rozvoj samostatné oddělení interního auditu Ministerstvo zemědělství odbor vnitřní kontroly a supervize Ministerstvo životního prostředí odbor kontroly Ministerstvo financí GŘC Policejní prezídium Útvar odhalování korupce a finanční kriminality SKPV PP ČR Policejní prezídium odboru padělání ÚOOZ SKPV PP ČR Nejvyšší kontrolní úřad: právní odbor Ministerstvo průmyslu a obchodu odbor kontroly a interního auditu Ministerstvo práce a sociálních věcí odbor interního auditu a kontroly

Postavení NSZ AFCOS ČR Podání občanů, institucí apod.

Vrchní státní zastupitelství Stanovisko ke sjednocení výkladu zákonů a jiných právních předpisů k výkladu pojmu „trestný čin, jímž byly dotčeny finanční nebo ekonomické zájmy Evropské unie“ v ustanovení § 15 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 23/1994 Sb., o jednacím řádu státního zastupitelství, zřízení poboček některých státních zastupitelství a podrobnostech o úkonech prováděných právními čekateli, ve znění pozdějších předpisů Stanovisko ke sjednocení výkladu zákonů a jiných právních předpisů k výkladu pojmu „trestný čin, jímž byly dotčeny finanční nebo ekonomické zájmy Evropské unie“ v ustanovení § 15 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 23/1994 Sb., o jednacím řádu státního zastupitelství, zřízení poboček některých státních zastupitelství a podrobnostech o úkonech prováděných právními čekateli, ve znění pozdějších předpisů trestné činy, kterými jsou buď přímo porušena či ohrožena majetková práva Evropských společenství, včetně rozpočtů orgánů, úřadů a agentur zřízených podle Smlouvy o ES, nebo kterými jsou porušena či ohrožena majetková práva jiných subjektů, pokud v souvislosti s jejich spácháním dojde ke zneužití účelově poskytnutých prostředků z rozpočtu Evropské unie (Evropských společenství). trestné činy, kterými jsou buď přímo porušena či ohrožena majetková práva Evropských společenství, včetně rozpočtů orgánů, úřadů a agentur zřízených podle Smlouvy o ES, nebo kterými jsou porušena či ohrožena majetková práva jiných subjektů, pokud v souvislosti s jejich spácháním dojde ke zneužití účelově poskytnutých prostředků z rozpočtu Evropské unie (Evropských společenství).

Zásady spolupráce Usnesení vlády č. 456 ze dne Národní strategie Usnesení vlády č. 456 ze dne Národní strategie Vyhláška MS č. 23/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů a nařízení o jednacím řádu státního zastupitelství §15 odst. 1 písm. e Vyhláška MS č. 23/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů a nařízení o jednacím řádu státního zastupitelství §15 odst. 1 písm. e Metodika spolupráce uzavřená mezi P ČR a Ústředním finančním a daňovým ředitelstvím Metodika spolupráce uzavřená mezi P ČR a Ústředním finančním a daňovým ředitelstvím Závazný pokyn policejního prezidenta č. 130/2001 ve znění pozdějších předpisů a nařízení Závazný pokyn policejního prezidenta č. 130/2001 ve znění pozdějších předpisů a nařízení Interní metodická strategie proti podvodným jednáním poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy ES (schválená MV ) Interní metodická strategie proti podvodným jednáním poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy ES (schválená MV ) Závazný pokyn policejního prezidenta č.99/2005, kterým se stanoví postup útvarů P ČR k získaným informacím o nesrovnalostech ve vztahu k dotacím z fondů EU Závazný pokyn policejního prezidenta č.99/2005, kterým se stanoví postup útvarů P ČR k získaným informacím o nesrovnalostech ve vztahu k dotacím z fondů EU

Ochrana finančních zájmů EU AFCOS (Anti Fraud Co-operation Systém) AFCOS (Anti Fraud Co-operation Systém) AFIS (Anti Fraud Information System) AFIS (Anti Fraud Information System) OLAF (European Anti Fraud Office) OLAF (European Anti Fraud Office)

AFCOS NSZ působí ve spolupráci s ostatními členy sítě AFCOS (tj. dalšími úřady, jichž se týká ochrana finančních zájmů Evropských společenství) při: a) koordinaci postupů v oblasti prevence, zjišťování, klasifikace, registrace a případném vyšetřování (administrativní, trestní) nesrovnalostí při nakládání s prostředky pocházejícími z EU; b) spolupráci s OLAF a jeho partnerskými institucemi, a to vždy, když OLAF požaduje pomoc při vyšetřování nesrovnalostí; c) komunikaci s OLAF a jeho partnerskými institucemi při hlášení nesrovnalostí a výměně informací.

AFCOS ZDROJE INFORMACÍ 1. 1.Hlášení nesrovnalostí v systému AFCOS příslušná ministerstva (tzv. Řídící orgány……%……) hlásí nesrovnalosti prostřednictvím jednotlivých vnitřních kontaktních bodů sítě AFCOS zřízených na těchto úřadech úřadu OLAF přímo Nejvyšší státní zastupitelství obdrží pouze informaci o tom, že hlášení bylo podáno, a o jeho obsahu 2. Oznámení o podezření výskytu nesrovnalostí z OLAF 3. Oznámení o podezření výskytu nesrovnalostí na PČR 4. Oznámení o podezření výskytu nesrovnalostí na SZ

Hlásná povinnost vůči ÚOKFK SKPV Požadavek na všechny útvary policie ČR Požadavek na všechny útvary policie ČR > oznámit šetření TČ spáchané v souvislosti s čerpáním finančních prostředků z fondů EU  oznámit podezření TČ spáchané v souvislosti s čerpáním finančních prostředků z fondů EU  oznámit podezření při odhalení jakékoliv nesrovnalosti při čerpání finančních prostředků z fondů EU  nesrovnalostí se rozumí jakékoliv neoprávněné nakládání v souvislosti s čerpáním finančních prostředků z fondů EU (přičemž nemusí být ještě naplněna skutková podstata některého z trestných činů vyjmenovaných v trestním zákoně č. 140/1961 Sb. ve znění pozdějších předpisů a nařízení (upravuje nařízení Rady č. 2988/95 o ochraně finančních zájmů Evrop. společenství)

Spolupráce se správci daně Generální ředitelství cel Generální ředitelství cel Příslušné finanční úřady Příslušné finanční úřady Ústřední finanční a daňové ředitelství Ústřední finanční a daňové ředitelství Využívat aktivně ustanovení §24 odst. 5 pís. f zák. č. 337/92 Sb. o správě daní a poplatků na základě Metodiky spolupráce mezi Ústředním finančním a daňovým ředitelstvím a Policií ČR Využívat aktivně ustanovení §24 odst. 5 pís. f zák. č. 337/92 Sb. o správě daní a poplatků na základě Metodiky spolupráce mezi Ústředním finančním a daňovým ředitelstvím a Policií ČR Finanční úřady mají ve své kompetenci mimo jiné provádět ze zákona kontrolu dotací a nakládání s poskytnutými finančními prostředky Finanční úřady mají ve své kompetenci mimo jiné provádět ze zákona kontrolu dotací a nakládání s poskytnutými finančními prostředky

Finanční toky Komise EU Ministerstvo financí Národní fond MPO MMR MPSV Účet ČNB Příjemce dotace CZECHINVEST CRR Centrum pro regionální rozvoj N árodní vzdělávací fond

Územní členění Rozdělení na územní jednotky NUTS (La Nomenclature des Unites Territoriales), v rámci poskytování finanční podpory z fondů EU je regionálním partnerem pro EU územní jednotka NUTS 2 NUTS 1 (sdružené NUTS 2 – celé území republiky NUTS 1 (sdružené NUTS 2 – celé území republiky NUTS 2 (sdružené kraje – 8 jednotek – Praha, Střední Čechy, Jihozápad, Severozápad, Severovýchod, Jihovýchod, Střední Morava, Ostravsko) NUTS 2 (sdružené kraje – 8 jednotek – Praha, Střední Čechy, Jihozápad, Severozápad, Severovýchod, Jihovýchod, Střední Morava, Ostravsko) NUTS 3 (vyšší územně samosprávné celky-13 krajů + Praha) NUTS 3 (vyšší územně samosprávné celky-13 krajů + Praha) NUTS 4 (okresy – 76 okresů + Praha) NUTS 4 (okresy – 76 okresů + Praha) NUTS 5 (obce) NUTS 5 (obce)

Z Á V Ě R D o t a z y