Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Advertisements

Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
1. prezentace, Pedagogika I - NPED035, ZS 7. seminář, Metody a formy výuky Vyučující: Vojtěch Žák
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Metody sociální pedagogiky
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Výukové metody.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Taktická příprava Michal Lehnert.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vyučovací metody v přírodopise
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogické disciplíny
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KMT/DIZ1 Aktivizační metody
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metody vzdělávání

Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích cílů výchovně vzdělávacích cílů

Metody vzdělávání Z hlediska zdroje získávání poznatků Z hlediska aktivity a samostatnosti žáků Z hlediska výukových forem a prostředků

I. Metody z hlediska zdroje získávání poznatků 1. Metody slovní 1. Metody slovní 2. Metody názorně demonstrační 2. Metody názorně demonstrační 3. Metody praktické 3. Metody praktické

1. Metody slovní - monologické – přednáška,vyprávění, vysvětlování atd. vysvětlování atd. - dialogické – rozhovor, dramatizace, diskuze diskuze - písemné práce – písemná cvičení, kompozice kompozice - práce s učebnicí, s knihou

Metody slovní Metody slovní - tradiční, nejvíce frekventovaná metoda - používá se samostatně nebo doplňuje jinou metodu jinou metodu

- rozhovor – základem rozhovoru je otázka – „most od učitele otázka – „most od učitele k žákovi“ k žákovi“ - jedná se o podnět, impuls, - jedná se o podnět, impuls, přemýšlení, otázka přemýšlení, otázka aktivizuje aktivizuje - přednáška – delší soustavný a souvislý projev, materiál má být uspořádán logicky materiál má být uspořádán logicky a přehledně (úvod, výkladová a přehledně (úvod, výkladová část, závěr) část, závěr) - využívat tabule – psaní cizích - využívat tabule – psaní cizích a neznámých slov a neznámých slov

- diskuze – plně rozvinutý rozhovor, vzájemný rozhovor mezi vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny všemi členy skupiny - úvod – krátký výklad - úvod – krátký výklad zvolené problematiky zvolené problematiky - závěr – po ukončení diskuze - závěr – po ukončení diskuze - práce s učebnicí – výběr hlavních myšlenek myšlenek

- 2.Metody názorně demonstrační - pozorování - předmětů a jevů - předvádění - předmětů, modelů, pokusů, činností pokusů, činností - demonstrace obrazu statických - projekce statická a dynamická

Metody názorně demonstrační - zajišťují, aby byla výuka zajímavá, srozumitelná, názorná - - veškeré poznání začíná prožitkem a vjemem - předkládat předměty co největšímu počtu smylů

Demonstrace – možno před výkladem nového učiva nového učiva Exkurze – důraz kladen na pozorování a demonstraci s poznávací aktivitou demonstraci s poznávací aktivitou Práce s obrazem – nejstarší didaktické postupy postupy - kresby na tabuli, ilustrace - kresby na tabuli, ilustrace v učebnici, nástěnné i pomocí v učebnici, nástěnné i pomocí počítačové grafiky vzniklé obrazy počítačové grafiky vzniklé obrazy

3. Metody praktické - nácvik pohybových a pracovních dovedností - žákovské laborování - pracovní činnosti – dílny, pozemek - výtvarné činnosti

Metody praktické - přímý styk s předmětem skutečnosti a manipulace s ní - rozlišujeme tři základní etapy: a) teoretické seznámení a) teoretické seznámení a názorné ukázky a názorné ukázky b) první vlastní pokusy b) první vlastní pokusy c) cvičení a opakování c) cvičení a opakování

II. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti 1. Diskuzní metody 1. Diskuzní metody 2. Situační metody 2. Situační metody 3. Inscenační metody 3. Inscenační metody 4. Didaktické hry 4. Didaktické hry 5. Projektové metody 5. Projektové metody

Diskuzní metody - navazují na metodu rozhovoru - předmětem komunikace je nějaký problém - žáci se učí obhajovat své názory, argumentovat, naslouchat druhým a rozvíjí volní vlastnosti naslouchat druhým a rozvíjí volní vlastnosti

Burza nápadů (brainstorming) – ve velmi krátké době vyprodukují účastníci co nejvíce spontánních vyprodukují účastníci co nejvíce spontánních nápadů, které se zapisují. I zdánlivě nápadů, které se zapisují. I zdánlivě nesmyslné řešení se zapisují a hledá se nesmyslné řešení se zapisují a hledá se racionální jádro. racionální jádro. Panelová diskuze – této diskuze se účastní žáci i odborníci na určité téma. Na začátku se každý na určité téma. Na začátku se každý odborník vyjádří k tématu připravenou prezentací a odborník vyjádří k tématu připravenou prezentací a následuje diskuze účastníků. následuje diskuze účastníků.

Heuristické metody - heuréka – objevil jsem - žáci jsou vedeni k tomu, aby poznatky samostatně objevovali - jsou kladeny problémové otázky - žáci mají poznatky samostatně objevit - za nejpropracovanější je uznávaná problémová metoda metoda vytvořena otcem pragmatické pedagogiky J. Deweyem

Situační metody - vycházejí z nějaké konkrétní situace - žáci jsou seznámeni se situací - žáci navrhují řešení pro danou situaci - vznik této metody je spojován s harvardskou vysokou obchodní školou, zde byla uplatňována v právních disciplínách a ekonomických oborech v právních disciplínách a ekonomických oborech

Didaktické hry - pomocí herních situací mohou žáci řešit i složitější problémy, poněvadž hra působí velmi motivačně - prostředek všestranného rozvoje osobnosti - zahrnují velké množství různorodých aktivit - interakční hry – společenské hry, hračky, stavebnice - simulační hry – simulace situace, hraní rolí - scénické hry – rozlišení mezi hráči a diváky, podstatou je návaznost na divadelní hry – rekvizity, jeviště je návaznost na divadelní hry – rekvizity, jeviště

Inscenační metody - byly používány již ve starém Římu ke školení rétorů - jde o hraní zvolených či přidělených rolí - inscenace představuje reálnou situaci - žáci si fixují osvojené učivo, učí se empatii pomocí vlastního jednání a prožívání - využívají se při rozborech literárních děl, při rozvoji komunikativních dovedností v cizím jazyce, při přípravě na výkon některých povolání

Projektové metody - komplexní pracovní úkol, kdy si žáci osvojují vědomosti a dovednosti vědomosti a dovednosti - tato metoda vede žáky k samostatnému zpracování úkolu - učí se spolupráci - projekty mají různou podobu – př. praktická činnost, jejímž výsledkem je nějaký produkt

III. Metody z hlediska výukových forem a prostředků 1. Kombinace metod s vyučovacími formami 2. Kombinace metod s vyučovacími pomůckami

Závěr Závěr Učitel zodpovídá za volbu nejvhodnější vzdělávací metody. O tom se rozhoduje při plánování a přípravě výuky. Učitel zodpovídá za volbu nejvhodnější vzdělávací metody. O tom se rozhoduje při plánování a přípravě výuky. Důležitým bodem je přitom výchovně vzdělávací cíl a obsah výuky. Musí brát v úvahu i věk žáků, zvláštnosti třídního kolektivu. Neméně důležité jsou předpoklady i samotného učitele – jeho předcházející zkušenosti, schopnost ovládat určitou metodu, osobní vlastnosti atd. Důležitým bodem je přitom výchovně vzdělávací cíl a obsah výuky. Musí brát v úvahu i věk žáků, zvláštnosti třídního kolektivu. Neméně důležité jsou předpoklady i samotného učitele – jeho předcházející zkušenosti, schopnost ovládat určitou metodu, osobní vlastnosti atd.

Stodůlková, E., Zapletalová, E.: Pedagogika pro střední školy. 1.vyd. Beroun: Machart, s. ISBN Maňák, J.: Nárys didaktiky. 1.vyd. Brno: ediční středisko MU, s.111. ISBN s.111. ISBN Ducháčková, O. a kol.: Pedagogika pro střední pedagogické školy. 1.vyd. Brno: SPN, s. ISBN aktivizujici.html / Použitá literatura a zdroje %C3%ADch%20akademick%C3%BDch%20pracovn%C3%ADk%C5%AF%20- %20Modern%C3%AD%20v%C3%BDukov%C3%A9%20metody%20s%20efekty.ppt#3 08,44,Snímek 44