Bakalářská práce Vypracoval: Radek Hoferek Vedoucí práce: prof. Ing. Věra Bečvářová, CSc. Brno, 2012 Podmínky rozvoje vinařského podniku v současném modelu zemědělství
strana 2 Cíl práce Cílem práce je charakterizovat současný model zemědělství a z něho vyplývající změny podmínek podnikatelského prostředí po vstupu ČR do EU u podniku zapojeného v komoditní vertikále navazující na pěstování révy vinné. V rámci řešení charakterizovat poptávkově orientovaný model zemědělství obecně, vymezit komoditní vertikálu hroznového vína a vývoj relevantních trhů. Analyzovat vliv tržního řádu SZP EU a ostatních ekonomických faktorů na rozvoj konkrétního vinařského podniku.
Charakteristika komodity vinná réva - víno Víno je produktem alkoholického kvašení révového moštu vyrobeného z ušlechtilé evropské révy vinné (Vitis vinifera). Vznik vína je dán přeměnou růstových pletiv plodu révy vinné, vlivem činnosti mikroorganismů. Složení a vývoj vína jsou ovlivněny biochemickými procesy. Víno je nutné hodnotit jako celek vzhledem k odlišnosti jednotlivých složek. strana 3 kategorie vín Minimální cukernatost hroznů Přirozený obsah alkoholu stolní víno 11 ˚NM6,5 % obj. zemské víno14 ˚NM8,3 % obj. jakostní víno odrůdové15 ˚NM8,9 % obj. známkové15 ˚NM8,9 % obj. jakostní víno s přívlastkem kabinetní víno19 ˚NM11,3 % obj. pozdní sběr21 ˚NM12,5 % obj. výběr z hroznů24 ˚NM14,3 % obj. výběr z bobulí27 ˚NM16,1 % obj. výběr z cibéb32 ˚NM19,0 % obj. ledové víno27 ˚NM16,1 % obj. slámové víno27 ˚NM16,1 % obj. Ostatní kategorie vín šumivé víno perlivé víno = jakostní perlivé víno likérové víno = jakostní likérové víno víno originální certifikace = V.O.C
strana 4
strana 5
strana 6
strana 7
Celková bilance na trhu s vínem Celková nabídka činila v roce 2010 cca tis. hl vína, kde je rovněž zahrnuta počáteční zásoba na skladech z předchozího roku, která činila cca 893 tis. litrů vína. Celková poptávka v ČR se pohybovala cca tis. hl vína. Konečná zásoba, která zůstala na skladech, činila cca 496 tis. hl vína. strana 8
Změna podnikatelského prostředí v ČR jsme se ČR stala součástí Společné zemědělské politiky EU. Pro vinohradnictví a vinařství v ČR plynou různá omezení, tak i přínosy. Hlavními přínosy do vinařství a vinohradnictví v ČR jsou různé typy podpory z fondů EU, do určité míry financované i z prostředků České republiky. Vinařství a vinohradnictví v České republice je legislativně upraveno v zákoně č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství. Podpory z prostředků ČR, PGRLF, Vinařského fondu a podpory s fondů EU: podpora v rámci společné organizace trhu s vínem, podpora investic, prémie za vyklučené vinice, jednotná platba na plochu a program rozvoje venkova (integrovaná produkce hroznů). strana 9
Charakteristika zkoumaného vinařského podniku VÍNO BLATEL, a.s. Zkoumaný vinařský podnik je právnická osoba VÍNO BLATEL, a.s. Její sídlo leží v obci Blatnice pod Svatým Antonínkem, v regionu s mimořádně příznivými podmínkami pro pěstování révy vinné. Společnost Víno Blatel, a.s. vznikla v květnu roku 1990 a řadí se mezi významné vinařské společnosti v České republice Vinařský podnik Víno Blatel se převážně zaměřuje na výrobu kvalitních jakostních přívlastkových vín a důsledně pracuje na zvyšování kvality vín a zlepšování výrobní technologie. Společnost provozuje několik vináren a v současné době má 55 stálých zaměstnanců. strana 10
Víno Blatel v komoditní vertikále strana 11 Zemědělská prvovýroba (pěstování révy vinné) Zpracování bílých hroznů a výroba bílých vín (sklep Hluk) Zpracování červených hroznů a výroba červených vín (sklep Blatnice pod Sv. Ant.) Jakostní víno s přívlastkem Jakostní víno Zemské víno Stolní víno Šumivé víno Vinný mošt Obchodní síť Dealerská síť Vlastní provozovny Vinotéka v Praze Vinotéka v Blatnici pod Sv. Ant. Vinotéka ve Zlíně
Odrůdová skladba vinic a roky výsadby vinic strana 12
Vývoj cen vína v ČR a ceny za prodané víno u Vína Blatel strana 13
Struktura nabídky a vývoj tržeb ve firmě Víno Blatel strana 14
Mezipodnikové srovnání pomocí ukazatelů rentability Velikost podniku není rozhodujícím faktorem strana 15
Závěr Celkově z provedených analýz i komparací vyplývá, že zkoumaný vinařský podnik má propracovanou strategii, reaguje na změny podnikatelského prostředí a neustále se vyvíjí. Zlepšuje podmínky a procesy na všech úrovních komoditní vertikály od pěstování révy vinné, přes výrobu vína až po marketing a prodej vína. Tím posiluje své předpoklady pro to, aby obstál v konkurenci s dalšími podniky a vyhověl i rostoucí náročnosti spotřebitelů. strana 16