Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_29_Oscar Wilde Téma sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Advertisements

BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Portréty literárních osobností světové literatury.
Představitel skupiny lumírovců
Divadlo konce 19.století.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a... míček letí až do statku ležícího hned u dráhy... kde rozbije jedno okno a prolítne dovnitř!
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bratři Čapkové.
Romantismus.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Victor Hugo ( ).
OSCAR WILDE.
Každý den jsme trochu starší…
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Český jazyk a literatura
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
William Shakespeare (1564 – 1616).
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
1. Slyš kdo to stojí u dveří a volá: | Duše, otevři
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
William Shakespeare.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Bajka VY_32_Inovace_09KM-7
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
OSCAR WILDE Ondřej Havlín 1.S. ZÁKLADNÍ ÚDAJE  Celím jménem: Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde  října 1854, Dublin – 30. listopadu 1900, Paříž 
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.4 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.4_oscar_wilde Název: Oscar.
Krteček vs Samara By Jana a Natka.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Nefertiti.
Láska.
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dnes Vás baví slečna Pavla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Kateřina Křížová
Naturalismus v české literatuře
Quo vadis Henryk Sienkiewicz.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Každý den jsme trochu starší…
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_29_Oscar Wilde Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: březen 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

Oscar Wilde Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde

Anglický dramatik, prozaik a básník, původem Ir, svým životem okouzloval a šokoval londýnskou společnost 90. let 19. století. Propagoval dekadenci i nezávislost umělce i jeho díla ve vztahu k realitě. Jeho styl se vyznačoval lehkostí a smyslem pro komiku situace, což se projevilo zvláště v jeho dramatické tvorbě. Anglický dramatik, prozaik a básník, původem Ir, svým životem okouzloval a šokoval londýnskou společnost 90. let 19. století. Propagoval dekadenci i nezávislost umělce i jeho díla ve vztahu k realitě. Jeho styl se vyznačoval lehkostí a smyslem pro komiku situace, což se projevilo zvláště v jeho dramatické tvorbě. O. Wilde na sebe upozornil jako autor duchaplných konverzačních komedií vystavěných na vtipné zápletce a zajímavých dialozích (Jak je důležité míti Filipa, Ideální manžel, Bezvýznamná žena). O. Wilde na sebe upozornil jako autor duchaplných konverzačních komedií vystavěných na vtipné zápletce a zajímavých dialozích (Jak je důležité míti Filipa, Ideální manžel, Bezvýznamná žena). V roce 1884 se oženil s Constance Llyodovou, s níž měl dva syny. Před ženami ale dával přednost krásným mladíkům; kvůli skandálu s Alfredem Douglasem byl obžalován z homosexuality a odsouzen na dva roky do vězení. Vězeňská zkušenost udělala z autora zlomeného muže jak po duševní, tak i po fyzické stránce. Bez peněz emigroval do Francie, kde přijal jméno Sebastian Melmoth a žil z dobročinnosti svých přátel. V roce 1884 se oženil s Constance Llyodovou, s níž měl dva syny. Před ženami ale dával přednost krásným mladíkům; kvůli skandálu s Alfredem Douglasem byl obžalován z homosexuality a odsouzen na dva roky do vězení. Vězeňská zkušenost udělala z autora zlomeného muže jak po duševní, tak i po fyzické stránce. Bez peněz emigroval do Francie, kde přijal jméno Sebastian Melmoth a žil z dobročinnosti svých přátel. Anglický dramatik, prozaik a básník, původem Ir, svým životem okouzloval a šokoval londýnskou společnost 90. let 19. století. Propagoval dekadenci i nezávislost umělce i jeho díla ve vztahu k realitě. Jeho styl se vyznačoval lehkostí a smyslem pro komiku situace, což se projevilo zvláště v jeho dramatické tvorbě. Anglický dramatik, prozaik a básník, původem Ir, svým životem okouzloval a šokoval londýnskou společnost 90. let 19. století. Propagoval dekadenci i nezávislost umělce i jeho díla ve vztahu k realitě. Jeho styl se vyznačoval lehkostí a smyslem pro komiku situace, což se projevilo zvláště v jeho dramatické tvorbě. O. Wilde na sebe upozornil jako autor duchaplných konverzačních komedií vystavěných na vtipné zápletce a zajímavých dialozích (Jak je důležité míti Filipa, Ideální manžel, Bezvýznamná žena). O. Wilde na sebe upozornil jako autor duchaplných konverzačních komedií vystavěných na vtipné zápletce a zajímavých dialozích (Jak je důležité míti Filipa, Ideální manžel, Bezvýznamná žena). V roce 1884 se oženil s Constance Llyodovou, s níž měl dva syny. Před ženami ale dával přednost krásným mladíkům; kvůli skandálu s Alfredem Douglasem byl obžalován z homosexuality a odsouzen na dva roky do vězení. Vězeňská zkušenost udělala z autora zlomeného muže jak po duševní, tak i po fyzické stránce. Bez peněz emigroval do Francie, kde přijal jméno Sebastian Melmoth a žil z dobročinnosti svých přátel. V roce 1884 se oženil s Constance Llyodovou, s níž měl dva syny. Před ženami ale dával přednost krásným mladíkům; kvůli skandálu s Alfredem Douglasem byl obžalován z homosexuality a odsouzen na dva roky do vězení. Vězeňská zkušenost udělala z autora zlomeného muže jak po duševní, tak i po fyzické stránce. Bez peněz emigroval do Francie, kde přijal jméno Sebastian Melmoth a žil z dobročinnosti svých přátel.

Oscar Wilde Oscar Wilde je považován za představitele dekadence. ano - ne ano - ne Oscar Wilde Oscar Wilde je považován za představitele dekadence. ano - ne ano - ne spokojený rodinný život ano - ne Autor vedl spokojený rodinný život s krásnou ženou a dvěma syny. ano - ne Spisovatel Oscar Wilde byl skotského původu. ano - ne ano - ne Spisovatel Oscar Wilde byl skotského původu. ano - ne ano - ne Umělec se proslavil Umělec se proslavil jako tvůrce konverzačních komedií. ano - ne Umělec se proslavil Umělec se proslavil jako tvůrce konverzačních komedií. ano - ne

Oscar Wilde Oscar Wilde je považován za představitele dekadence. ano - ne ano - ne Oscar Wilde Oscar Wilde je považován za představitele dekadence. ano - ne ano - ne ano - ne Autor byl obviněn z homosexuality a strávil dva roky ve vězení. ano - ne Spisovatel Oscar Wilde byl irského původu. ano - ne ano - ne Spisovatel Oscar Wilde byl irského původu. ano - ne ano - ne Umělec se proslavil Umělec se proslavil jako tvůrce konverzačních komedií. ano - ne Umělec se proslavil Umělec se proslavil jako tvůrce konverzačních komedií. ano - ne

Rozhlédl se a uzřel nůž, kterým probodl Basila Hallwarda, mnohokrát už ho čistil, až na něm nezbyla ani poskvrnka. Třpytil se a leskl. Tak jako zahubil malíře, zahubí teď malířovo dílo a vše, co to dílo znamená. Zahubí minulost, a až bude minulost mrtva, on bude volný. Zahubí ten obludný život duše, bez jeho ohavných výstrah on bude žít v klidu. Uchopil nůž a probodl jím obraz. (…) Kradli se nahoru. Zaklepali, ale neozvala se žádná odpověď. Zavolali. Všude bylo ticho. Nakonec, po marných pokusech vypáčit dveře, vylezli na střechu a spustili se na balkón. Dveře lehce povolily, zástrčky na nich už byly staré. Když vstoupili do místnosti, spatřili na stěně skvostný obraz svého pána, jak ho naposled viděli, se vší tou nádherou jeho mladosti a krásy. Na podlaze ležel mrtvý muž ve večerním úboru a s nožem v srdci. Byl povadlý, vrásčitý a měl odporný obličej. Teprve, když si prohlédli prsteny, poznali, kdo to je. Rozhlédl se a uzřel nůž, kterým probodl Basila Hallwarda, mnohokrát už ho čistil, až na něm nezbyla ani poskvrnka. Třpytil se a leskl. Tak jako zahubil malíře, zahubí teď malířovo dílo a vše, co to dílo znamená. Zahubí minulost, a až bude minulost mrtva, on bude volný. Zahubí ten obludný život duše, bez jeho ohavných výstrah on bude žít v klidu. Uchopil nůž a probodl jím obraz. (…) Kradli se nahoru. Zaklepali, ale neozvala se žádná odpověď. Zavolali. Všude bylo ticho. Nakonec, po marných pokusech vypáčit dveře, vylezli na střechu a spustili se na balkón. Dveře lehce povolily, zástrčky na nich už byly staré. Když vstoupili do místnosti, spatřili na stěně skvostný obraz svého pána, jak ho naposled viděli, se vší tou nádherou jeho mladosti a krásy. Na podlaze ležel mrtvý muž ve večerním úboru a s nožem v srdci. Byl povadlý, vrásčitý a měl odporný obličej. Teprve, když si prohlédli prsteny, poznali, kdo to je.

1. Shrňte vlastními slovy obsah textu. Zasaďte do kontextu díla. 2. Posuďte jazykovou stránku textu; určete vypravěče. 3. Proč hlavní hrdina probodl obraz? Jak byste se v jeho situaci zachovali vy? Chtěli byste být věčně krásní a mladí?

1.Individuální řešení. Např. ukázka pochází z konce díla; Dorian trpí výčitkami svědomí. Chce skončit s minulostí, a tak se rozhodne zničit svůj obraz, ale netuší, co mu to přinese. Probodne obraz, kouzlo přestane a on padá k zemi mrtev. Kouzlo pomine, obraz získá podobu mladého krásného muže, na zemi leží Dorian Gray jako nevzhledný stařec. 2. Jaz. stránka – spisovná čeština s archaismy (uzřel, mrtva); pasáž vypravěče v er-formě ve třech odstavcích. Metafora obludný obraz duše, opakování slov zahubí, minulost; personifikace dveře pěkně povolily… 3. Individuální řešení. Hrdinu trápily jeho zlé skutky… 1.Individuální řešení. Např. ukázka pochází z konce díla; Dorian trpí výčitkami svědomí. Chce skončit s minulostí, a tak se rozhodne zničit svůj obraz, ale netuší, co mu to přinese. Probodne obraz, kouzlo přestane a on padá k zemi mrtev. Kouzlo pomine, obraz získá podobu mladého krásného muže, na zemi leží Dorian Gray jako nevzhledný stařec. 2. Jaz. stránka – spisovná čeština s archaismy (uzřel, mrtva); pasáž vypravěče v er-formě ve třech odstavcích. Metafora obludný obraz duše, opakování slov zahubí, minulost; personifikace dveře pěkně povolily… 3. Individuální řešení. Hrdinu trápily jeho zlé skutky…

1.Napište dva originální názvy pro obě ukázky.Napište dva originální názvy pro obě ukázky. 2.Vymyslete pět otázek týkajících se obou nahrávek.Vymyslete pět otázek týkajících se obou nahrávek. 3.Jak vzpomínal spisovatel na pobyt ve vězení? V jakých tam žil podmínkách?Jak vzpomínal spisovatel na pobyt ve vězení? V jakých tam žil podmínkách? 4.Jak se rodina vyrovnávala s vězněním literáta?Jak se rodina vyrovnávala s vězněním literáta? 1.Napište dva originální názvy pro obě ukázky.Napište dva originální názvy pro obě ukázky. 2.Vymyslete pět otázek týkajících se obou nahrávek.Vymyslete pět otázek týkajících se obou nahrávek. 3.Jak vzpomínal spisovatel na pobyt ve vězení? V jakých tam žil podmínkách?Jak vzpomínal spisovatel na pobyt ve vězení? V jakých tam žil podmínkách? 4.Jak se rodina vyrovnávala s vězněním literáta?Jak se rodina vyrovnávala s vězněním literáta? Poslouchejte nahrávky a odpovězte na otázky. Životopisy – Oscar Wilde (2 díly) A) B ) Poslouchejte nahrávky a odpovězte na otázky. Životopisy – Oscar Wilde (2 díly) A) B )

Když Měsíc zazářil na nebi, letěl Slavík k Růžovému keři a nastavil hruď trnu. Celou noc zpíval s hrudí opřenou o trn a studený křišťál Měsíce se naklonil a poslouchal. Celou noc Slavík zpíval a trn mu hlouběji a hlouběji vnikal do hrudi a krev života mu unikala. Zpíval nejprve o zrození Lásky v srdci chlapce a dívky. Tu na nejvyšší větévce Růžového keře se rozvila zázračná růže, lupen za lupenem, jak píseň šla za písní. Zprvu byla bledá jako mlha nad řekou - bledá jako nohy jitra, stříbrná jako křídla úsvitu. Jak stín růže v stříbrném zrcadle, jak stín růže v jezírku, taková byla růže, jež rozkvétala na nejvyšší větévce keře. (…) Keř volal na Slavíka, aby se ještě silněji přitiskl k trnu. „Těsněji se, Slavíčku, přitiskni!" volal Keř. „Nebo den přijde dřív, než bude růže hotova." I přitiskl se Slavík těsněji k trnu a trn se dotkl jeho srdce a ostrá bolest jím mučivě pronikla. Hořká, hořká byla ta bolest a divočeji a divočeji zaznívala slavičí píseň, neboť zpíval o Lásce, kterou zdokonaluje smrt, o lásce, která nezhyne v hrobě. A nádherná růže znachověla jako růže východní oblohy. (…) Když Měsíc zazářil na nebi, letěl Slavík k Růžovému keři a nastavil hruď trnu. Celou noc zpíval s hrudí opřenou o trn a studený křišťál Měsíce se naklonil a poslouchal. Celou noc Slavík zpíval a trn mu hlouběji a hlouběji vnikal do hrudi a krev života mu unikala. Zpíval nejprve o zrození Lásky v srdci chlapce a dívky. Tu na nejvyšší větévce Růžového keře se rozvila zázračná růže, lupen za lupenem, jak píseň šla za písní. Zprvu byla bledá jako mlha nad řekou - bledá jako nohy jitra, stříbrná jako křídla úsvitu. Jak stín růže v stříbrném zrcadle, jak stín růže v jezírku, taková byla růže, jež rozkvétala na nejvyšší větévce keře. (…) Keř volal na Slavíka, aby se ještě silněji přitiskl k trnu. „Těsněji se, Slavíčku, přitiskni!" volal Keř. „Nebo den přijde dřív, než bude růže hotova." I přitiskl se Slavík těsněji k trnu a trn se dotkl jeho srdce a ostrá bolest jím mučivě pronikla. Hořká, hořká byla ta bolest a divočeji a divočeji zaznívala slavičí píseň, neboť zpíval o Lásce, kterou zdokonaluje smrt, o lásce, která nezhyne v hrobě. A nádherná růže znachověla jako růže východní oblohy. (…)

1. Shrňte vlastními slovy obsah textu. Proč se slavík rozhodl zemřít? Znáte jiná díla s podobnou tematikou, ve kterých se hrdina či hrdinka pro nějaké ideály či kvůli někomu obětuje a umírá? 2. Do kterého souboru textů OW pohádka Slavík a růže patří? Jedná se o typickou pohádku? 3. Ke kterému uměleckému proudu můžeme text přiřadit? Doložte jeho znaky v ukázce. 4. Vyhledejte v textu příklady přirovnání.

1.Individuální řešení. Jiná díla – Jan Hus (film O. Vávry a drama A. Jiráska), Romeo a Julie, Komu zvoní hrana, legendy o svatých (např. svatá Kateřina, NZ – evangelia (Ježíš), Thomas More (seriál Tudorovci), Quo vadis? (Petroniova otrokyně společně s ním spáchá sebevraždu), Malá mořská víla (film i pohádka H. Ch. Andersona) … 2. Šťastný princ a jiné pohádky (1888). Nejde o klasickou lidovou pohádku, ale autorskou (umělou), Wilde nečerpal z folklóru, ale z vlastní invence a dobových podnětů a směrů. Jeho pohádky mají často tragický konec; četné symbolické prvky (slavík symbol básníků a zpěvů lásky). 3. Symbolismus; rudá růže symbol vášnivé lásky (trny nešťastné, bolestné, zraňující, smrtící …). 4. Přirovnání – bledá jako mlha nad řekou, růže znachověla jako růže východní oblohy … 1.Individuální řešení. Jiná díla – Jan Hus (film O. Vávry a drama A. Jiráska), Romeo a Julie, Komu zvoní hrana, legendy o svatých (např. svatá Kateřina, NZ – evangelia (Ježíš), Thomas More (seriál Tudorovci), Quo vadis? (Petroniova otrokyně společně s ním spáchá sebevraždu), Malá mořská víla (film i pohádka H. Ch. Andersona) … 2. Šťastný princ a jiné pohádky (1888). Nejde o klasickou lidovou pohádku, ale autorskou (umělou), Wilde nečerpal z folklóru, ale z vlastní invence a dobových podnětů a směrů. Jeho pohádky mají často tragický konec; četné symbolické prvky (slavík symbol básníků a zpěvů lásky). 3. Symbolismus; rudá růže symbol vášnivé lásky (trny nešťastné, bolestné, zraňující, smrtící …). 4. Přirovnání – bledá jako mlha nad řekou, růže znachověla jako růže východní oblohy …

Podívejte se na videa a vypracujte odpovědi na otázky. Podívejte se na videa a vypracujte odpovědi na otázky. a) Jak se první písňový text liší od původní verze? b) Kdybyste měli možnost příběh změnit, jakou by měl podle vás podobu? Napsali byste šťastný konec či nechali tragický závěr? c) Líbí se vám rapová verze pohádky? a) Jak se první písňový text liší od původní verze? b) Kdybyste měli možnost příběh změnit, jakou by měl podle vás podobu? Napsali byste šťastný konec či nechali tragický závěr? c) Líbí se vám rapová verze pohádky? Slavík a růže - písně Dvě odlišné verze pohádky a)Slovenská píseň D. Rolincové (1983)Slovenská píseň D. Rolincové (1983) b) Rapová verze Slavík a růže - písně Dvě odlišné verze pohádky a)Slovenská píseň D. Rolincové (1983)Slovenská píseň D. Rolincové (1983) b) Rapová verze

HERODES: Salome, Salome, tanči pro mne, prosím, tanči pro mne jen. Jsem smutný. Ano. Zrovna o této noci smutný jsem. Když dříve přišel jsem, v krvi uklouzl jsem, což znamení zlé jest; také slyšel v povětří jsem křídel tlukot, tlukot křídel nesmírných. Co znamenají říci nemohu... Smutný jsem o noci této. Proto tanči pro mne jen. Tanči pro mne jenom, Salome, zapřísahám tě. Pokud tančit jen pro mne budeš, požádat o cokoli mě můžeš... a já daruji ti dokonce... i půl království. SALOME (zvedajíc hlavu): Skutečně daruješ mi, o cokoli tě požádám, tetrarcho? HERODIADA: Netanči, mé dítě. HERODES: Přísahám ti, Salome. HERODES: Slyšíš, co tvá dcera říká. Tančit jenom pro mne bude. Dobře uděláš, když tančit pro mne budeš, Salome. Až zatančíš mi, požádat mě nezapomeň o cokoli přeješ si a já dám ti, dokonce i království půl. Přísahal jsem, nebo ne?

1. Shrňte vlastními slovy výňatek. Kdo byla Salome? Co si přála od Heroda za svůj tanec se sedmi závoji? Kdo je v ukázce Herodiada? 2. Jak se říká slovům v závorce (zvedajíc hlavu)? Určete slovesný tvar zvedajíc. Jak se pojmenovává? 3. Znáte jiná umělecká díla inspirovaná příběhem biblické tanečnice? 4. Posuďte jazykovou stránku výňatku. Zájemci si mohou přečíst celý text divadelní hry Posuďte jazykovou stránku výňatku. Zájemci si mohou přečíst celý text divadelní hry.

1. Salome – nevlastní dcera krále Heroda, v díle OW je zamilovaná do Jochanaana (Jana Křtitele). Za svůj tanec si přeje jeho hlavu (on její lásku odmítá), Herodiada – její matka, Herodova manželka. 2. Scénická poznámka, přechodník. 3. Inspirace – píseň Karla Kryla (i Daniela Landy); obrazy G. Moreaua, G. Klimta, E. Muncha; opera Richarda Strausse, šp. film z roku 2002, americký snímek z r Spisovná čeština s archaismy, inverze (znamení zlé jest), figury (tlukot), epitetony (křídel nesmírných) Spisovná čeština s archaismy, inverze (znamení zlé jest), figury (tlukot), epitetony (křídel nesmírných).

Film Salome (1953) watch?v=I7I0Mhg8bks watch?v=I7I0Mhg8bks a)Jak se vám ukázka líbí? b)Proč tančí Salome se sedmi závoji? dance.blog.cz/0804/sal ome-a-tanec-sedmi- zavoju dance.blog.cz/0804/sal ome-a-tanec-sedmi- zavoju Film Salome (1953) watch?v=I7I0Mhg8bks watch?v=I7I0Mhg8bks a)Jak se vám ukázka líbí? b)Proč tančí Salome se sedmi závoji? dance.blog.cz/0804/sal ome-a-tanec-sedmi- zavoju dance.blog.cz/0804/sal ome-a-tanec-sedmi- zavoju

Opravte chybné názvy děl Oscara Wildea Opravte chybné názvy děl Oscara Wildea ? ? Balada o žaláři v Londýně Smutný princ Obraz královny Viktorie Ideální milenec Jak je důležité míti peníze

Opravte chybné názvy děl Oscara Wildea Opravte chybné názvy děl Oscara Wildea ? ? Balada o žaláři v Readingu Šťastný princ Obraz Doriana Graye Ideální manžel Jak je důležité míti Filipa

Jak je důležité míti Filipa (1979) Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. ?v=2CCC5wXiXA4 ?v=2CCC5wXiXA4 Jak je důležité míti Filipa (1979) Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. ?v=2CCC5wXiXA4 ?v=2CCC5wXiXA4 a)Jak se vám ukázka líbí? Jak se vám ukázka líbí?Jak se vám ukázka líbí? b)Kdo ztvárnil hlavní role? Kdo ztvárnil hlavní role?Kdo ztvárnil hlavní role? 4-jak-je-dulezite-miti-filipa/ 4-jak-je-dulezite-miti-filipa/ a)Jak se vám ukázka líbí? Jak se vám ukázka líbí?Jak se vám ukázka líbí? b)Kdo ztvárnil hlavní role? Kdo ztvárnil hlavní role?Kdo ztvárnil hlavní role? 4-jak-je-dulezite-miti-filipa/ 4-jak-je-dulezite-miti-filipa/

Vyberte si jeden z citátů autora a vyložte jej vlastními slovy. Oscar_Wilde Oscar_Wilde Vyberte si jeden z citátů autora a vyložte jej vlastními slovy. Oscar_Wilde Oscar_Wilde

Jediné, co je horší, než když se o vás mluví, je to, když se o vás nemluví.

Použitá literatura a zdroje  KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN  SCHNAKENBERG, Robert. Tajné životy slavných spisovatelů. Praha: Knižní klub, 2010, ISBN  WILDE, Oscar. Obraz Doriana Graye. Praha: Mladá fronta, 1999, ISBN  WILDE, Oscar. Šťastný princ a jiné pohádky. Praha: Albatros,   A9_poh%C3%A1dky A9_poh%C3%A1dky        Archiv autorky.

Obrazový materiál  _Sarony_-_albumen.jpg (pozadí) _Sarony_-_albumen.jpg  (podpis, snímek 3)  Archiv autorky.