Záměry spojené s přijetím standardů interoperability, hodnocení přijatých postupů v ČR a připravovaná opatření pro železnici Mgr. Ing. Radek Čech, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
PRO ČD V EVROPSKÉM KONTEXTU
Tisková konference MD a SŽDC
Železniční doprava a programovací období 2014–2020
Rozvoj nových technologií na síti SŽDC
4. železniční balíček 1.
Strategie dopravy MD ČR
Vybrané otázky aplikace TSI „Řízení a zabezpečení“
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Hlavní projekty SŽDC do roku 2020
WORKSHOP projektu POSTA
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Drážní úřad v resortu dopravy Konference technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury Drážní úřad – Rail Authority.
Naplňování cílů dopravní politiky EU v ČR
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Silnice nebo železnice
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
EVROPSKÁ UNIE.
EVROPSKÁ DOPRAVNÍ POLITIKA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Prohlášení o dráze Jiří Černý 9. setkání s dopravci, Praha,
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
Implementace Nařízení 913/2010 na SŽDC Setkání s dopravci, Praha, 25. a Ing. Markéta Šlachtová.
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
Informace o RailNetEurope, Přidělování kapacity dráhy Setkání s dopravci, Praha, Ing. Markéta Šlachtová.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Implementace TAF/TAP TSI, ERNCF u SŽDC Praha, Ing. Marek Neustadt Jednání s dopravci.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Rozvojové záměry na železnici
Informace o zapojení ŘLP ČR, s. p. do programu SESAR
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Informace o implementaci TAF/TAP TSI
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Ing. Jiří Kolář, Ph.D., ředitel Drážního úřadu
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Záměry spojené s přijetím standardů interoperability, hodnocení přijatých postupů v ČR a připravovaná opatření pro železnici Mgr. Ing. Radek Čech, Ph.D. Vedoucí oddělení koncepce infrastruktury

Evropská unie si klade za cíl zvýšit tržní podíl železniční dopravy, a to zejména z důvodu diverzifikace rizik a zajištění energetické bezpečnosti. Budoucí význam ovlivní následující faktory: Vytváření jednotného železničního prostoru – je nutné zabránit diskriminaci zemí, které oddělili provozování infrastruktury od dopravců. Zavádění interoperability jako nástroje zvýšení konkurenceschopnosti železnice – silniční, letecká i vodní doprava je plně interoperabilní Rozvoj spojení Evropa – Asie – Evropská unie hledá alternativní železniční spojení vůči stávající lodní dopravě mezi Evropou a Asií. Důvodem je riziko ropné krize, kdy lodní doprava nemá vyřešenu otázku alternativního zdroje energie. 2 Česká železnice a evropská dopravní politika

3 RISC Výbor pro železniční interoperabilitu a bezpečnost zřízený na základě směrnice 2008/57/ES ČR zastupuje MD a na základě pověření MD i SŽDC jako veřejný subjekt vlastněný a ovládaný státem RISC schvaluje TSI, bezpečnostní standardy Prostřednictvím členů RISC lze uplatnit otázky výkladu TSI, opravy chyb, náměty na změny TSI Dále lze uplatnit žádosti o výjimky, pokud je legislativa EU připouští

4 Co je to interoperabilita?

5 Budoucí koncept TSI Jen základní požadavky z pohledu interoperability Volitelné části – blíží se dnešním standardům TSI nejsou kuchařka – jen základní mantinely Možnost rozvoje nových technologií, možnost aplikace poznatků vědy a výzkumu Budou vycházet jako nařízené

6 Průvodce implementací TSI Vydává a spravuje je ERA Jsou dostupné na webu ERA Jeden průvodce implementací směrnice 2008/57/ES včetně TSI v obecné rovině Každá TSI má svého průvodce implementací U nových TSI průvodci zveřejňovány spolu s TSI Průvodci nejsou právně závazné, v případě pochybností o výkladu je nutné požádat o stanovisko Evropský soudní dvůr resp. EK

Hrozby Nedostatečná interoperabilita Nedostatek kapacity železniční sítě pro nákladní dopravu Nízká rychlost mezinárodní i dálkové dopravy Příliš dlouhá modernizace jednotlivých klíčových tratí sítě TEN-T Nedostatečná harmonizace podmínek mezi silnicí a železnicí Objíždění ČR – hrozba, že ČR se stane periferií uprostřed Evropy, ohrožení využití CEF díky nedostatečné evropské přidané hodnotě z pohledu EU Příležitosti Bezpečnost a ekologie Nejrychlejší dopravní prostředek na střední a dlouhé vzdálenosti v nákladní dopravě Ropná krize – zvýšení strategické bezpečnosti EU převedením části nákladní dopravy na železnici Nová dopravní politika EU včetně revize sítě TEN-T 7 Rizika a příležitosti z pohledu Evropské dopravní politiky

8 Prioritní aplikace TSI: Tranzitní železniční koridory v ČR

Prioritní projekty modernizace železniční dopravní cesty pro zajištění interoperability 9 Pokud chceme být interoperabilní a modernizovat tratě, nelze provádět pouze standardní ekonomické hodnocení Riziko: díky negativnímu ekonomickému hodnocení možná řada klíčových projektů nebude realizována mj. díky nutnosti naplnit TSI (pravobřežka, Plzeň – ČB) Nutno ohodnotit přínosy interoperability nebo alternativní hodnocení Modernizace železniční dopravní cesty

Prioritní projekty modernizace železniční dopravní cesty pro zajištění interoperability 10 Dokončení modernizace koridorů a uzlů (s max. využitím fondů EU) Naplňování požadavků pro interoperabilitu (ETCS, GSM-R) Zajištění výkonnostních parametrů dle TSI infrastruktura Nová Rychlá spojení (RS) pro dálkovou a rychlou meziregionální osobní dopravu – již dnes součástí sítě TEN-T – musí být plně interoperabilní Zlepšování parametrů sítě Nové technologie – např. dálkové řízení (DOZ), automatické vedení vlaku (AVV), automatické stavění vlakových cest (ASVC), rekuperace trakční energie Elektrizace tratí (preference systému 25kV) Modernizace železniční dopravní cesty

Probíhající modernizační akce na koridorech: modernizace uzlů Břeclav a Ústí nad Orlicí na 1. koridoru modernizace uzlu Přerov na 2. koridoru modernizace uzlu Olomouc na spojovací větvi modernizace trati Rokycany – Plzeň a Český Těšín – Mosty u Jablunkova a modernizace uzlu Plzeň na 3. koridoru modernizace Tábor – Sudoměřice u Tábora a České Budějovice – Nemanice na 4. koridoru. 11 Modernizace železniční dopravní cesty

12 TSI pro infrastrukturu TSI infrastruktura TSI energie TSI řízení a zabezpečení TSI PRM TSI bezpečnost v železničních tunelech TSI provoz a řízení provozu

13 Použití TSI infrastruktura U modernizací a obnov musí být dosaženo parametrů stanovených v tabulkách Rychlosti není nutné dosáhnout ve zvlášť odůvodněných případech, z důvodu nepříznivých geografických podmínek nebo průchodu městskou zástavbou Rychlost může být dočasně nižší, ale směrové vedení musí cílovou rychlost umožňovat, TSI se v plném rozsahu vztahuje na nové, modernizované a obnovované tratě U stávající infrastruktury členské státy stanoví strategii přechodu u klíčových parametrů z pohledu interoperability (délka vlaku, průjezdný průřez, nápravový tlak). Nově přijatá a připravovaná TSI

14 Kategorie tratí dle TSI infrastruktura

15 TSI kolejová vozidla Přechodné období TSI není nutné použít do na Projekty v pokročilém stadiu rozpracovanosti viz – nutná notifikace dle směrnice 2008/57/ES Smlouvy v realizaci viz – rozhoduje datum podpisu Vozidla vyráběná dle stávajících návrhů – po dobu přechodného období je možné pokračování výroby vozidel, které jsou již v rámci EU provozovány Změny dokumentace jsou možné jen v nutných případech vyvolaných změnou podmínek subsystémů infrastruktura, energie, CCS

16 TSI kolejová vozidla Použití – rekonstrukce vozidel Principy aplikace TSI v případě rekonstrukcí: Nové posouzení oproti TSI je potřebné pouze u základních parametrů dotčených modernizací Pro existující vozidla nekompatibilní s TSI, kde není možné naplnění TSI z ekonomických důvodů, je rekonstrukce akceptovatelná, pokud je evidentní, že došlo ke zlepšení základních parametrů ve smyslu TSI U projektů zahrnujících změny prvků interoperability, které nejsou v souladu s TSI, je rozhodnutí o posouzení prvků interoperability v gesci členského státu.

17 Použití TSI na regionální dráhy Zatím není povinné V budoucnu se mu asi nevyhneme Nová TSI – další kategorie tratí – nižší rychlost, nápravový tlak, délka vlaku ERTMS – jen v případě nových instalací zabezpečovacího zařízení či změny funkce a výkonu spolufinancované z EU

18 Evropský systém ERTMS o Evropský železniční řídící systém umožňuje jízdu vlaku bez omezení po celé síti vybavené ERTMS. o Dvě části: GSM-R a ETCS (rádiová síť a zabezpečovací zařízení jako náhrada národních zabezpečovačů). o Primárně v tranzitních směrech za účelem zvýšení atraktivity pro tranzit. ERTMS (European Railway Traffic Management System)

19 GSM-R (Global System for Mobile communications – Railway) Globální systém pro mobilní komunikaci na železnici. Interoperabilní evropská železniční rádiová síť pro hlasovou komunikaci a přenos dat mezi železničním vozidlem a radiovou centrálou. o Děčín st. hranice – Kolín, 201 km, dokončeno o Kolín – Břeclav st. hranice, 327 km, dokončeno o Břeclav – Petrovice u Karviné, 216 km, dokončeno o Propojení sítí GSM-R SŽDC, DB, ÖBB, ProRail a roaming v síti domácího operátora. GSM-R

20 dokončeno v realizaci v přípravě 2015: 1540 km (cca 16 % sítě)

21 ETCS (European Train Control System) Interoperabilní evropský vlakový zabezpečovací systém. Sestává z traťové a mobilní části. Systém umožňuje předávat strojvedoucímu informace o povolení k jízdě a v reálném čase kontrolovat jejich dodržení. V ČR aplikován systém ETCS Level 2, který umožňuje kontinuální přenos informací mezi vlakem a infrastrukturou. Realizace systému na vybrané železniční síti ČR vyplývá z mezinárodních závazků ČR a probíhá dle přijatého národního implementačního plánu. Pro zajištění interoperability a zvýšení bezpečnosti nutno řešit i vypnutí národního systému. ETCS

22

23 Železniční nákladní koridory (RFC) – významná priorita pro aplikaci interoperability RFC: z angl. Rail Freight Corridors, běžně se užívá zkratka RFC s číslem koridoru Koridory jsou zřizovány na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 913/2010 ze dne 22. září 2010 o konkurenceschopné nákladní dopravě. Hlavní cíle dle nařízení: posílení konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy, harmonizace a synergie mezi vnitrostátními železničními systémy, koordinace investic do kvalitní železniční infrastruktury s možností finanční podpory z fondů EU (např. programy TEN-T, výzkumné programy, Marco Polo), posílení spolupráce při přidělování mezinárodních tras pro nákladní vlaky mezi jednotlivými provozovateli infrastruktury, zohlednění stávajících iniciativ pro zvláštní koridory, např. ERTMS, RailNetEurope (RNE) a TEN-T. Hlavní očekávané efekty: posílení tranzitní železniční dopravy, Vytvoření interoperabilní infrastruktury kvalitnější služby z hlediska doby přepravy a spolehlivosti nákladní dopravy.

24 RFC

25 RFC 5: koridor Balt-Jadran Popis koridoru (trasování dle nařízení) Gdynia – Katowice – Ostrava / Žilina – Bratislava / Vienna / Klagenfurt – Udine – Venice / Trieste / / Bologna / Ravenna / Graz – Maribor – Ljubljana – Koper / Trieste Členské státy Polsko, Česká republika, Slovensko, Rakousko, Itálie, Slovinsko Organizace PKP PLK S.A. (koordinátor, kancelář koridoru je plánována ve Varšavě), SŽDC, s. o., ŽSR, ÖBB- Infrastruktur AG, RFI S.p.A., SŽ-Infrastruktura, AŽP Termín pro zřízení (zprovoznění) koridoru 10. listopad 2015

26 RFC 7: Orient koridor Popis koridoru (trasování dle nařízení) Praha – Vídeň / Bratislava – Budapešť / – Bukurešť – Constanta / – Vidin – Sofia – Soluň – Atény Členské státy Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko Organizace SŽDC, s. o., ŽSR, ÖBB-Infrastruktur AG, MÁV (sekretariát koridoru je v Budapešti), GYSEV, VPE (One Stop Shop koridoru „C-OSS“ je v Budapešti), CFR, NRIC, OSE Termín pro zřízení (zprovoznění) koridoru 10. listopad 2013 Probíhající revize koridorů TEN-T a RFC záměr na prodloužení RFC 7 do Rostocku a Hamburku

27 RFC 8: Centrální koridor východ-západ Popis koridoru (trasování dle nařízení) Bremerhaven / Rotterdam / Antverpy – Cáchy / Berlín – Varšava – Terespol (polsko- běloruská hranice) / Kaunas Členské státy: Belgie, Nizozemí, Německo, Polsko, Litva + Česká republika (pozorovatel) Organizace: Infrabel, ProRail, Keyrail, DB Netz AG, PKP PLK S.A. (kancelář koridoru je ve Varšavě), LG, VGI. + SŽDC, s. o. (pozorovatel) Termín pro zřízení (zprovoznění) koridoru: 10. listopad 2015 Probíhající revize koridorů TEN-T a RFC SŽDC je pozorovatelem v orgánech RFC 8 cílem je získat spojení s přístavy Severního moře SŽDC se účastní na tzv. Českém extra modulu Studie dopravního trhu - „TMS“ (Transport Market Study) studie TMS prokáže smysluplnost napojení a případně trasování ČR - Německo RFC 8

28 RFC 9: Česko-slovenský koridor RFC 9 CS Corridor

29 RFC 9: Česko-slovenský koridor Popis koridoru (trasování) Praha – Horní Lideč / Ostrava – Bohumín / Havířov / Český Těšín / Žilina – Košice – Čierna nad Tisou / Velké Kapušany – Maťovce (slovensko-ukrajinská hranice) Členské státy: Česká republika, Slovenská republika Organizace: SŽDC, s. o., ŽSR koridor je veden oběma partnery současně na základě vzájemné dohody není zřízena stálá kancelář One Stop Shop koridoru (C-OSS) bude zřízen nejprve v Praze k termínu , poté je zvažován princip střídání sídla C-OSS mezi Prahou a Bratislavou vždy po roce Termín pro zřízení (zprovoznění) koridoru: 10. listopad 2013 Probíhající revize koridorů TEN-T a RFC EK uvažovala o spojení koridorů RFC 9 a RFC 7 orgány RFC 9 preferovaly spojení s koridorem RFC 8, případně jiné řešení nakonec Rada navrhla spojení s nově připravovaným koridorem Rýn-Dunaj v roce 2020 (na základě intervencí českých a slovenských organizací a úřadů v rámci revize RFC)

Výhled činnosti RISC YEAR 2013 Q1 (23-24 January) – RISC 66Q2 (5-6 June) – RISC 67Q4 (23-24 October) – RISC 68 PRESENTATION See AG66EN01See AG67EN01 – See AG68EN02 OPINION – Draft Commission Regulation on the revision of the EC Regulation on CSM on Risk Assessment – Draft Commission Regulation on TAP TSI (revision) – Draft Commission Regulation on WAG TSI (update) – Draft Commission Decision on OPE TSI (update ERTMS operating rules) – Draft Commission Directive to amend Annex III to Directive 2008/57/EC concerning essential requirements on noise – Draft Commission Regulation on Loc&Pas TSI (merge, update and extension of scope) – Draft Commission Regulation on SRT TSI (update and extension of scope) – Draft Commission implementing Decision amending Decision 2012/226/EU on the second set of common safety targets as regards the rail system

Výhled práce RISC YEAR 2014 Q1 (22-23 or Jan.) – RISC 69Q2 – RISC 70Q3 or Q4 – RISC 71 PRESENTATION – ERA final report and recommendation on the revision of OPE TSI – ERA reports on the development of CSTand CSM including related dissemination workshops – ERA presentation of the implementation of the NSA cross audit programme – ERA report on the implemementation of the train driver licence Directive – ERA conclusions on IT NIB recommendations after Viareggio accident – Draft Commission Regulations on revised CCS and Noise TSIs – Validation of ERA opinions and advices – Cooperation with OTIF and OSJD – Revision of Recommendation 2011/271/EU ("DV29bis") – Pilot project on Regulatory Monitoring matrix: state of play – NB-Rail activities – TAP/TAF CCM baseline 2013 – ERA reports on the development of NSAs – ERA report on the status of the Joint Network Secretariat – ERA report on pilot project on Regulatory Monitoring Matrix – Validation of ERA opinions and advices – Cooperation with OTIF and OSJD – NB-Rail activities – Results of the working group on the single safety certificate – ERA reports on the development of NIB Network – ERA biennial report on interoperability and safety – ERA cost/benefit analysis on vehicle registers – Validation of ERA opinions and advices – Cooperation with OTIF and OSJD – NB-Rail activities OPINION – Draft Commission Regulation on revised TAF TSI – Draft Commission Regulations on revised PRM, ENE and INF TSIs (merge, update and extension of scope) – Draft Commission Decision/Regulation for an update of the RINF specification – Draft Commission Directive to amend Annex I to Directive 2004/49/EC concerning common safety indicators – Draft Commission Directive to amend Annexes V and VI of Directive 2008/57/EC – Draft Commission Recommendation amending Commission Recommendation 2011/622/EU – Draft Commission Decision on revised OPE TSI – Draft Commission Regulations on revised CCS and Noise TSIs – TAP/TAF CCM baseline 2013 Items for later or still to be allocated –ERA recommendation for the revision of the CSM on CST (Decision 2009/460/EC) –ERA recommendation for training attestation of crew members (RISC 71 or 72)

Další vývoj interoperability Priorita z pohledu Evropské dopravní politiky Nutno propojit s vědou a výzkumem – nové technologie, zvýšení odolnosti, spolehlivosti, rychlosti a kapacity Podmínka konkurenceschopnosti železnice v ČR 32

Děkuji za pozornost Mgr. Ing. Radek Čech, Ph.D., Odbor strategie © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace