Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.4 Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Zájmena přivlastňovací a ukazovací
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
ZÁJMENA Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména. Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen. Zájmena používáme za jména, proto to.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, JEJÍ
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMENA TÝŽ, TENTÝŽ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Mluvnické kategorie podstatných jmen Název sady: VY_32_Inovace Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Zájmena 2 Procvičení tvarů osobních zájmen Skloňování zájmen náš, váš.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_15 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Věra Tománková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Familie II.
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Zájmena Bc. K. Matějková.
Skloňování přídavných jmen měkkých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Věta se skládá ze slov Název školy
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o skloňování zájmen podle vzorů přídavných jmen. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

 Skloňování zájmen podle vzorů přídavných jmen

Mužský rod živ. Mužský rod neživ. Ženský rodStřední rod 1.p. 2.p. 3.p. 4.p. 5.p. 6.p. 7.p. můj mého mému mého, můj můj mém mým má, moje mé, mojí mou, moji má, moje mé, moje mou, mojí mé, moje mého mému mé, moje mém mým 1.p. 2.p. 3.p. 4.p. 5.p. 6.p. 7.p. mí, moji/mé, moje mých mým mé, moje mí, moji/mé, moje mých mými mé, moje mých mým mé, moje mých mými má, moje mých mým má, moje mých mými Jednotné číslo Množné číslo

Doplň do vět správné tvary zájmen. Kde jsou možné dva tvary, uveďte oba: Čekali na (můj) sestru. (Tvůj) kamarádi mi nezištně pomohli. Mluvil jsem o (svůj) otci. Byli pyšní na (svůj) děti. O letních prázdninách pobýváme vždy nějaký čas u (můj) prarodičů na Šumavě. (Můj) babička je výborná kuchařka. Neznám se s (tvůj) kamarády. Kolem (tvůj) zahrady je starý vysoký plot.

Čekali na mou/moji sestru. Tví/tvoji kamarádi mi nezištně pomohli. Mluvil jsem o svém otci. Byli pyšní na své/svoje děti. O letních prázdninách pobýváme vždy nějaký čas u mých prarodičů na Šumavě. Má/moje babička je výborná kuchařka. Neznám se s tvými kamarády. Kolem tvé/tvojí zahrady je starý vysoký plot.

 Např.: Jirka a Karel jsou kamarádi, oba mají sestry. Karel vzal s sebou svoji sestru (Karlovu). Karel vzal s sebou jeho sestru (Jirkovu).  Doplňte přivlastňovací zájmena. Kde užijete zájmeno svůj? Vzala si s sebou na hory ___ nové lyže. Ve ___ pokoji si uklízím sám. V ___ domě se topí plynem. To není ___ učebnice. Viděli na ___ zahradě cizího člověka. Šatnářka jim podala ___ kabáty.

Vzala si s sebou na hory své nové lyže. Ve svém pokoji si uklízím sám. V našem (vašem, mém, jejím, jeho, jejich…) domě se topí plynem. To není moje (tvoje, jeho, její, naše, jejich…) učebnice. Viděli na své (naší, vaší, jeho…) zahradě cizího člověka. Šatnářka jim podala jejich kabáty.

Zájmeno týž se skloňuje jako vzor mladý (mladé-ho muže, té-ho-ž muže).V některých pádech jsou tvary složené ze zájmena ten a týž (tentýž, tatáž, totéž)..

Doplňte zájmeno týž ( popřípadě tentýž) ve správném tvaru: Dovolenou jsme strávili v ___městě jako vy. Včera jsem sledovala ___ program jako rodiče. Dnes už po několikáté slyším ___ písně. Neopakuj stále ___ chybu. Učil jsem se z ___ učebnice jako můj starší bratr. Čaj se připravuje z ___ rostlin jako léky. K Vánocům jsem dostala dvakrát ___ knihu.

Řešení: Dovolenou jsme strávili v témž/tomtéž městě jako vy. Včera jsem sledovala týž/tentýž program jako rodiče. Dnes už po několikáté slyším tytéž písně. Neopakuj stále touž/tutéž chybu. Učil jsem se z téže učebnice jako můj starší bratr. Čaj se připravuje z týchž rostlin jako léky. K Vánocům jsem dostala dvakrát touž/tutéž knihu.

Ke kterým druhům mohou patřit následující zájmena? (Přesně to poznáme až z kontextu) Jeho Kdo Co Ona Ty Jaký Který Čí vztažné tázací vztažné přivlastňovací tázací osobní tázací osobní ukazovací osobní ukazovací

Ona Ta, tato, tahle, ona, taková, táž, tatáž, sama Jaká?, která?, čí? Jaká, která, čí, jež Nějaká, některá, něčí, lecjaká, leckterá, lecčí, jakási, kterási, čísi, jakákoli, kterákoli, číkoli, každá, všechny Ničí, žádná

A nakonec…  Při vyjadřování se vyhýbáme nadměrnému užívání zájmen, zvláště ukazovacích.  Pokud ve výčtu osob uvádíme i sebe, pak je zdvořilé zařadit se až na poslední místo.  Např.: Do zoologické zahrady pojede maminka, sestra a já. Pamatuj! Já, já, já, jenom já…

Zdroje:  KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN   Obrázky z galerie Klipart