Metodik prevence v PPP Analýza činností Mgr. Lucie Jurystová, Mgr. Vladimír Jarošík, PhDr. Helena Pacnerová Oddělení ústavní a ochranné výchovy, prevence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ECVET v Programu celoživotního učení
Advertisements

Kariérové poradenství
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Školní poradenské pracoviště
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Prevence rizikového chování a situace v Moravskoslezském kraji
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Vertikální koordinace primární prevence (role MŠMT, krajů, PPP a škol v primární prevenci) Národní kulatý stůl, MŠMT, Ministerstvo školství,
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Prioritní oblasti prevence, speciálního školství a institucionální výchovy MŠMT - Prevence, speciálního školství a institucionální výchovy.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Odměňování pedagogických pracovníků
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Evropské nástroje a projekty ve výuce středních škol Výstupy projektu Kurikulum S a perspektivy spolupráce v regionech Zasedání KVZ, Irena Palánová,
Informace o speciálním vzdělávání a primární prevenci Harrachov, 25. září 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
1 Aktuální informace z oblasti primární prevence rizikového chování Středočeská krajská konference Praha 12. října 2016 Ministerstvo školství, mládeže.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Informace metodiků prevence kppp a zdvpp zlín
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy
Normativní financování vztahy a souvislosti
Metodika a koordinace kariérového poradenství v JMK
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Metodik prevence v PPP Analýza činností Mgr. Lucie Jurystová, Mgr. Vladimír Jarošík, PhDr. Helena Pacnerová Oddělení ústavní a ochranné výchovy, prevence rizikového chování a Pracoviště pro certifikace Národní ústav pro vzdělávání 21. září 015

Východiska analýz  Nejednotnost a nejednoznačnost popisu činností metodika prevence (MP) v pedagogicko-psychologické poradně (PPP):  Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů §19 (kvalifikační background MP v PPP)  Vyhláška č. 116/2011 Sb., respektive Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a její Příloha (standardní činnosti poradny)  Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č.j / , hlava II., čl.3 (podrobnější vymezení aktivit spadajících do agendy metodika prevence v PPP)

Cíle analýz Zmapování spektra činností, které spadají do agendy a kompetence metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v rámci prevence rizikového chování Mapování spolupráce v rámci preventivních aktivit vertikální úrovně školské prevence

Metody & organizace  Online dotazník ve dnech listopadu 2014  Leden – prosinec 2015 – Analýza činností MP v PPP, KŠKP a ŠMP  Série interview a fokusních skupin v několika krajích ČR s MP, KŠKP a ŠMP

Tematické oblasti – online dotazník  Spektrum aktivit realizovaných MP v PPP v rámci PPRCH  Četnost aktivit realizovaných v rámci PPRCH  Výše úvazku alokovaná na pozici metodika prevence v PPP  Kvalifikace metodiků prevence a doplňující otázky vzhledem k typům RCH, včetně spolupráce s dalšími odborníky v systému PPRCH

Tematické oblasti – výzkum 2015  Spektrum realizovaných aktivit v PPRCH  Spolupráce v rámci preventivních aktivit v rámci vertikální úrovně školské prevence rizikového chování (KŠKP – MP – ŠMP)

Online šetření – hlavní zjištění

Respondenti  Návratnost platných odpovědí (= vyplněný dotazník): 36, tj. 36,5% z celkového počtu aktuálního počtu MP v PPP (96).  Nejvíce MP z Jihočeského (7) a Plzeňského (5) kraje.

Aktivity metodika prevence v PPP v rámci PPRCH – pravidelné  Více než polovina MP uvedla, že pravidelně (každý měsíc) se věnuje těmto činnostem (dle počtu hodin sestupně):  informační servis a podpora školám nebo zákonným zástupcům (telefonický i mailový)  poradenská činnost / poskytování individuální odborné konzultace dalším pedagogickým pracovníkům  poradenská činnost / intervence rodičům a rodinným příslušníkům  poradenská činnost / intervence třídám (vč. realizování preventivního programu)  koordinace aktivit v rámci PPRCH v místě působnosti  metodické vedení a setkávání s ŠMP/VP - individuální  poradenská činnost / intervence jednotlivým žákům

Aktivity metodika prevence v PPP v rámci PPRCH – nepravidelné  Více než polovina MP uvedla, že nárazově/jednorázově se věnuje těmto činnostem (dle počtu hodin sestupně):  účast na grantových komisích kraje/obce  metodické vedení a setkávání s ŠMP/VP - skupinové  zpracování statistických údajů a podkladů pro potřeby jiných institucí  pomoc při zpracování grantů a dotací škol  metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol (minimální preventivní program)  účast na vzdělávacích akcích - konference, semináře, výcviky  zpracování grantů a dotací v rámci PPRCH pro PPP  koordinace a zajišťování vzdělávacích aktivit v oblasti PPRCH  vlastní realizace vzdělávání v oblasti PPRCH (lektorování)

Shrnutí – činnosti MP v PPP  soulad se stávajícími dokumenty – spektrum nejčastěji vykonávaných pravidelných činností  některé z činností, kterým se MP v PPP věnují, však nejsou zakotveny v žádném stávajícím dokumentu (účast na supervizi nebo její vedení)  !!! velký statistický rozptyl = velmi různé odpovědi  ??? činnost metodiků prevence v PPP není pevně, jasně a jednotně stanovena v předpisech, a proto se činnosti vykonávané MP v reálu velmi různí svým obsahem, intenzitou, a tedy i časem, který je jim věnován.  ??? Vysoký rozptyl jako důsledek menšího počtu navrácených odpovědí

Vzdělání, praxe & úvazky  Vzdělání  91,2% respondentů ukončené VŠ(Mgr., PhDr. a vyšší), ostatní minimálně Bc.  Praxe  průměrně 6,9 let, nejčastěji 5 let (13 % MP)  Úvazek  v průměru na jednoho metodika 0,5 úvazku, nejčastěji mezi 0,4-0,6, dále viz následující tabulka

Úvazky Velikost úvazku0 – 0,390,4 – 0,60,61 – 1 Počet metodiků29,8 %43,2 %27 %

Úvazky  Kombinace úvazků  18 metodiků (49%) má rovněž úvazek na jinou činnost v rámci PPP, (speciální pedagog, psycholog, v ojedinělých případech vedoucí PPP či koordinátor projektu)  Ideální úvazek  přibližně 112 hodin (odpovídá 0,7 úvazku)

Shrnutí Vzdělání a praxe  Naše zjištění jsou v souladu se stavem požadovaným platnou legislativou. („Metodik prevence v PPP získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu.“) Úvazky  Výše úvazků, které jsou v jednotlivých regionech k dispozici, se velmi různí.  Naše šetření poukázalo na jistou poddimenzovanost úvazky vzhledem k doporučením daným Metodickým doporučením (tj. alespoň 0,5 úvazku).  !!! Velikost úvazku sama o sobě příliš nevypovídá o vytíženosti jednotlivých metodiků prevence. Z našich výsledků vyplývá, že neexistuje přímá úměra, tj.: vyšší úvazek≠vyšší počet škol.

Typy RCH řešené v rámci práce MP  Nejčastější typy RCH, které MP ve své praxi řeší, je  šikana a extrémní projevy agrese, kyberšikana, a to v rámci VŠECH úrovní primární prevence.  Nejméně se MP zabývají RCH jako  rizikové sporty, rizikové chování v dopravě a negativní působení sekt.

Zájem o další vzdělávání MP  největší zájem o:  sebezkušenostní výcvik,  kazuistické semináře,  témata práce se skupinou dětí.  spíše menší zájem o témata:  návykové látky,  záškoláctví,  sexuální rizikové chování.

Spolupráce s dalšími odborníky/institucemi  Nejčastěji MP uvádějí spolupráci s  KŠKP,  MP v rámci jiné oblasti/PPP,  NNO.  Nejméně MP uvádějí spolupráci s  dětskými lékaři  manažery prevence kriminality

Závěr: Navrhovaná doporučení Vzdělání  Definovat blíže požadovaný nebo doporučený typ vzdělání a rovněž rozsah znalostí specificky se vztahujících k prevenci rizikového chování a v souladu s trendy v jiných oborech a v rámci kariérního rozvoje, definovat požadavky na další (celoživotní) vzdělávání v oblasti PPRCH.

Závěr: Navrhovaná doporučení Počet škol/úvazek  Vytvořit algoritmus, podle něhož bude určen počet škol, případně typ škol, respektive žáků pro určitou výši úvazku metodika prevence v PPP.

Závěr: Navrhovaná doporučení Standardní činností MP v PPP  Podrobněji zmapovat, jaký poměr času je věnován v náplni práce metodika v PPP činnosti metodické, koordinační a přímé práci, respektive jaké je reálné časové zatížení pro tyto oblasti aktivit.

Závěr: Navrhovaná doporučení Spolupráce v preventivních aktivitách  S kým a v jakých aktivitách týkajících se PPRCH jednotliví odborníci spolupracují.  Popis spektra činností na jednotlivých pozicích = inspirace a přenositelná dobrá praxe pro MP v PPP může napomoci rozvíjet systém koordinace prevence rizikového chování, a tím také zvyšovat jeho efektivitu.

Děkuji za pozornost. Diskuze, otázky, náměty…