Podpora regionálního školství v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Ing. Dana Pražáková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Příležitosti pro rozvoj předškolního vzdělávání.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
OP VVV.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání – Prioritní osa 3
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
OP VVV.
Krajské akční plány Základní východiska
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Místní akční plány rozvoje vzdělávání Helena Barbořáková
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání Ferdinand Hrdlička,
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Jitka Baťková Odbor přípravy OP VVV.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno MAP je místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
OP VVV. Aktuální stav OP VVV byl zveřejněn indikativní harmonogram výzev OP VVV pro rok byla finální verze OP VVV předložena.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
PROGRAMOVÉ OBDOBÍ Projekt Tvorba Strategie a Společného akčního plánu v oblasti rozvoje lidských zdrojů v Libereckém kraji I CZ.1.04/4.1.01/C
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Prorodinná opatření v OP VVV 20. října 2016 Litoměřice Markéta Pošíková, předsedkyně PS Vzdělávání NS MAS a ředitelka MAS Podlipansko (realizátor MAP v.
Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Projekt KAP LK. Dohoda o partnerství Základní změny pro nové programové období 2014 – 2020 od podpory všeho ke koncentraci na priority od plošné podpory.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Vazba na Operační programy
Budování kapacit pro rozvoj škol II
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
OP VVV.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Podpora regionálního školství v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Ing. Dana Pražáková, Ph.D.

Investiční priority prioritní osy 3 1)Omezování a prevence předčasného ukončování školní docházky a podpora rovného přístupu ke kvalitním programům předškolního rozvoje, k primárnímu a sekundárnímu vzdělávání, možnostem formálního a neformálního vzdělávání, které umožňuje zpětné začlenění do procesu vzdělávání a odborné přípravy. 2)Boj proti všem formám diskriminace a prosazování rovných příležitostí 3)Socio-ekonomická integrace marginalizovaných skupin, jako jsou Romové

Struktura prioritní osy 3 Prioritní osa je rozdělena na investiční priority specifické cíle Text Tematický cíl ,4 mld. Kč Investice do vzdělávání, školení a odborné přípravy k získávání dovednosti a do celoživotní učení Tematický cíl 9 – 7 mld. Kč Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě a diskriminaci Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita 3 Investiční priorita 2 Investiční priorita 1

Specifická doporučení Rady pro ČR Intervence z OP VVV musí prioritně (více než 70 % alokace musí jít na tyto priority) směřovat k naplňování cílů těchto Specifických doporučení Soulad - tři průřezové priority Strategie vzdělávání 2020  snižovat nerovnosti ve vzdělávání Podpora škol a žáků se slabšími výsledky Marginalizované skupiny  podporovat kvalitní výuky a učitele jako její klíčový předpoklad  odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém

Pojetí inkluzivního vzdělávání v OP VVV  Inkluze je průřezové téma PO 3 – Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání  Smyslem je vytvoření podmínek pro vzdělávání všech dětí, žáků a studentů ve společném integrujícím výchovném prostředí.  Děti navštěvují místní běžnou školu hlavního vzdělávacího proudu a jsou společně vzdělávány přiměřeně svým zájmům, schopnostem a nadání  Podpora učitelů (včetně budoucích) pro získání kompetencí v proinkluzivním vzdělávání dětí a žáků Výsledek - organizace, ve kterých se zvýšila kvalita výchovy a vzdělávání a proinkluzivnost A proto KLIMA!

KLIMA Prioritní osa 3 je postavena na základní tezi, že klíčovým článkem kvality škol jsou motivovaní a kompetentní učitelé a ředitelé (Strategie 2020). Systémový přístup pro mateřské a základní školy shrnujeme pod tzv. akci KLIMA. Cílem akce KLIMA je rozvíjet ve školách motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy. Filozofií akce KLIMA je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev - realizace místních akčních plánů je součástí.

KLIMA a Strategie 2020 Přizpůsobovat výuku individuálním potřebám jednotlivých žáků, sledovat pokrok každého žáka, poskytovat sumativní i formativní hodnocení, vyučovat heterogenní kolektivy, využívat ve výuce efektivně informační a komunikační technologie, otevřené vzdělávací zdroje Podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad Učitelé - základní cílová skupina akce KLIMA KLIMA podporuje efektivní formy vzájemného sdílení zkušeností mezi pedagogy KLIMA zajišťuje podporu pedagogickým lídrům

KLIMA je akronym shrnující podstatné složky kvality škol - Kultura učení, Leadership, Inkluze, Metodická podpora učitele (Mentoring), Aktivizující formy učení.

Soustava projektů akce KLIMA Systémová úroveň IPS a projekty v území Koncepční projekty Tematická partnerství a sítě Šablony Kariérní systém; KIPR; Komplexní systém hodnocení; Institucionální výchova KPSVL KAP MAP Strategické řízení a akční plánování ve školách i v území; Podpora gramotností; Témata pro MŠ - didaktiky Témata pro ZŠ – oborové didaktiky Projekty jednotlivých škol Budování kapacit, Gramotnosti Témata pro SŠ SDV

Individuální projekty systémové, KLIMA a strategické dokumenty Podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad (Strategie 2020) Systémové projekty zajišťují předpoklady pro kvalitní práci škol a školských zařízení Paragraf 16 a zavádění podpůrných opatření (vyhláška k paragrafu 16) Kariérní systém učitele Strategie digitálního vzdělávání Akční plán inkluzívního vzdělávání Potřeba koordinovaného přístupu v SVL (+ KAP a MAP - územní dimenze obecně)

Vztah KLIMA a kariérního systému Kritéria ze standardu učitele akcentované v akci KLIMA: 1.Průběžně vyhodnocuje svou pedagogickou činnost. Je schopen reflexe své práce s využitím profesního portfolia. 2.Při plánování vychází z reflexe průběhu a výsledků předchozí výuky a učení žáků, které prokazatelně monitoruje. 3.Důraz na individuální formy podpory a vzájemné učení pedagogů i celých škol -předpoklady pro naplňování kariérních stupňů 3 a 4 nového systému 4.Důraz na řízení pedagogického procesu ze strany vedení školy – důležitá složka standardu ředitele

Co mohou učitelé/lídři udělat pro zlepšení vzdělávacích výsledků žáků?  Učitelé/lídři jsou nositeli změny  Ochota více mluvit o učení se než o vyučování. Zaměřují se více na dialog než monolog  Hodnocení je považováno za důležitou zpětnou vazbu  Učitelé/lídři věří, že mají zodpovědnost za budování pozitivních vztahů ve třídách/sborovnách  Chyba není selhání, ale příležitost k učení se  Vzájemné učení škol a učitelů – peer to peer learning (J. Hattie, 2008, T. Janík, 2013)

Co mohou učitelé/lídři udělat pro zlepšení vzdělávacích výsledků žáků? Koncept „pedagogického optimismu“  Víra ve školu a ve vlastní schopnosti: Pedagogové věří tomu, že jsou schopni učit všechny žáky, a docílit pozitivních změn v jejich životech  Důvěra v žáky a jejich rodiče: Pedagogové důvěřují žákům a jejich rodičům  Důraz na školní výsledky: Pedagogové mají vysoká očekávání a kladou důraz na školní výsledky (W. Hoy, 2006)

Co mohou učitelé/lídři udělat pro zlepšení vzdělávacích výsledků žáků? Otázky pro diskuzi v jednotlivých projektech  Jak udržíme a rozvineme přirozenou touhu dětí učit se stále něco nového? Univerzální podmínkou učení je vnitřní motivace – úžas, údiv, zaujetí.  Jak budeme podporovat prostředí sociální pohody? Prostředí sociální pohody vytváří lídr – hledá cestu společně s vedenými, je o krok napřed (v zóně nejbližšího vývoje jím vedených osob). Učitel je lídrem ve třídě, ředitel lídrem ve škole. Potřebujeme ale také lídry na úrovni území a systému. Dokážeme podporovat i neformální lídry?  Jak zajistíme, aby se každý žák v každé vyučovací hodině naučil něčemu pro něj hodnotnému? To není jednoduché – pro průběžné vyhodnocování výuky na učení každého žáka potřebujeme důkazy o učení, ty musíme umět analyzovat/diagnostikovat a na jejich základě činit podložená rozhodnutí o dalším postupu.

Jaké jsou naše vzdělávací cíle? Koncept T-shape Gramotnost – schopnost naučené využít v praxi Nadoborové (klíčové) kompetence Znalosti jednotlivých vzdělávacích oblastí/oborů Didaktika profesní přesvědčení učitele (mindset …) Jak na to?

Jak si věří čeští učitelé? TALIS 2013 CR % TALIS % Umíte dodat žákům důvěru v to, že mohou ve škole dosahovat dobrých výsledků? 5086 Umíte pomoci žákům v tom, aby si cenili učení? 4981 Umíte motivovat žáky, kteří jeví malý zájem o učení? 3070 Paragraf 16

Profesní přesvědčení a z něj vyplývající potřeby učitelů – nejen projektový oříšek? Vybrané potřeby učitelů v oblasti profesního vzdělávání (zdroj dat Mezinárodní zpráva TALIS 2013) CR % TALIS avg. % Výuka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Přístupy k individualizovanému učení Výuka v multikulturním či vícejazyčném prostředí Paragraf 16

Krajské a místní akční plány rozvoje vzdělávání- nástroj naplňování strategických dokumentů MŠMT a územní dimenze Úkolem je 1) Naplnění územní dimenze v OP VVV a realizace aktivit, které budou základem pro naplňování Specifických doporučení Rady EU pro ČR v těchto oblastech: Zkvalitnění řízení ve vzdělávání, Zvýšení kvality vzdělávání, Dlouhodobé plánování jako hlavní prvek řízení škol. 2) Naplnění koordinačních mechanismů ukotvených v Dohodě o partnerství. V oblasti regionálního školství musí být velká část intervencí zajištěna prostřednictvím sběru a vyhodnocení specifických potřeb na regionální a místní úrovni

Kontext strategických dokumentů a akčních plánů Strategický plán sociálního začleňování Místní akční plán (MAP) Krajský akční plán (KAP) Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy kraje Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020

Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací potřeby každého žáka -> přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro každé dítě a žáka (na úrovni jednotlivých škol)  nastavení spravedlnosti ve vzdělávání s cílem rozvíjet potenciál každého dítěte, žáka a studenta  aktivní zapojení zřizovatelů do rozvoje vzdělávací soustavy  spolupráce na základě vytvořené platformy (partnerství) aktérů podílejících se na vzdělávání dětí a žáků – samospráva – škola – NNO  rozvoj funkčního partnerství v území, která umožní/usnadní realizaci dalších náročných intervencí v území (inkluze, podpora marginalizovaných skupin, kvalita vzdělávání, spolupráce škol a trhu práce).

Cíle místních akčních plánů rozvoje vzdělávání:  umožnit vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území.  vyhledání a podpora místních lídrů a odborníků ve vzdělávání.  vznik partnerství, která napomáhají zkvalitňování vzdělávání zejména v místních mateřských a základních školách, ale také k řízenému rozvoji spolupráce dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže.  podpora prorodinných politik a podpora spolupráce služeb, které se týkají dětí  principy MAP: Spolupráce, Zapojení dotčené veřejnosti do plánovacích procesů, Dohody, Otevřenosti, Princip SMART, Udržitelnosti, Partnerství

Význam akčních plánů rozvoje vzdělávání MAP/KAP – významný podklad pro vyhlašování výzev OP VVV pro plánovanou spolupráci v území (místní sítě a partnerství) pro plošnou podporu vzdělávání v potřebných tématech významný podklad pro zpracování šablon pro školy „šitých na míru“ MAP/KAP – významný podklad pro vyhlašování výzev IROP / OP Praha – pól růstu koordinace investičních akcí a podpora koncentrace a řízení efektivního využití investic v území. V OP PPR i IROP je v oblasti základního školství soulad s akčními plány rozvoje vzdělávání specifickým kritériem přijatelnosti.

Koordinovaný přístup v sociálně vyloučených lokalitách Koordinované intervence ze tří operačních programů – OP VVV, Operační program Zaměstnanost a Integrovaný regionální operační program – komplexní řešení sociálního vyloučení v místě s podporou Agentury pro sociální začleňování – Strategický plán sociálního začleňování. Agentura pro sociální začleňování bude v oblasti vzdělávání rozvíjet akčních plány vzdělávání směrem k inkluzívnímu vzdělávání a vytváření dohod zřizovatelů a ředitelů škol o posilování inkluzivity jednotlivých škol.

Prioritní osa Název Celková alokace (v Kč) Termín vyhlášení výzvy PO3 Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik 350 mil. 11/2015 PO3 Gramotnosti 380 mil. 11/2015 PO 3 Budování kapacit pro rozvoj škol I 700 mil. 11/2015

Děkuji za pozornost Dana Pražáková oddělení koncepce OP VVV