Image ©: ESA GNSS Centre of Excellence, Navigační 787, 252 61 Jeneč, Česká republika; IČO: 01269313 kontakt: Využití.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
Galileo – evropský navigační družicový systém Praha, 13. prosinec 2010
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Způsoby přesné družicové navigace
Provoz a ekonomika dopravy
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
Implementace PBN v ČR Tomáš Duka ŘLP ČR s.p..
1 INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Dobré zkušenosti s partnery z aplikační sféry INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Dobré zkušenosti s partnery z aplikační.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Zvyšovaní bezpečnosti v letecké dopravě
INOVACE 2004 Praha, Příprava předsednictví ČR v programu EUREKA Karel Šperlink Prezident AIP ČR Zástupce ČR v Skupině.
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Ing. Jiří Fejfar, Ph.D. GNSS Globální navigační satelitní systémy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Pokrok v Implementaci OP Infrastruktura Progress in implementation of OP Infrastructure Stav implementace k Monitorovací výbor RPS,
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Approach Procedure with Vertical guidance
Globální družicové polohové systémy Galileo a GLONASS
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
- strategie pro harmonizaci politik otevřeného přístupu v Evropském výzkumném prostoru Mgr. Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-Technická univerzita.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2015 Generální ředitel 10. listopadu 2015 PRAHA 13. ročník jednání s leteckými dopravci.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Operační program URBACT III.  (Operační) program Evropské územní spolupráce kofinancovaný z Evropského fondu pro regionální rozvoj  Navazuje na program.
Dopravní konference Pardubice Ing. Martin Kolovratník 1)Aktuální novely dopravních zákonů 2)Vznik „Spolku pro výstavbu.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Informace o zapojení ŘLP ČR, s. p. do programu SESAR
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Integrovaný regionální operační program
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
4. zasedání Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce března 2017Praha.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Charakteristika a nástroje
Praha, 31. března 2016 Alice Štollová Kovandová
Regulace výkonnostních parametrů a cenová politika ŘLP ČR, s. p
Role SVAZU při podpoře městské mobility
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Přiblížení RNAV(GNSS) do minim LPV
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
STAV PODNIKU 2017 – 2018 AKTULIZACE STRATEGIE ŘLP ČR, s.p.
Problematika registrace OPM a předávání dat na CDS OTE
Transkript prezentace:

image ©: ESA GNSS Centre of Excellence, Navigační 787, Jeneč, Česká republika; IČO: kontakt: Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví Pavel Dobeš, Safety konference Praha 2015

image ©: ESA Vznik GNSS Centre of Excellence (GCE) - prosinec Zájmové sdružení právnických osob, aktuálně: + asociovaní členové Primární cíle Centra: -Podpora vývoje a testování GNSS aplikací v ČR (letový provoz, letiště, železniční i silniční doprava) -Akcelerace implementace evropských produktů v oblasti GNSS (aktuálně EGNOS) v ČR i Evropě, spolupráce s GSA v Praze -Posílení image členů sdružení GNSS Centrum Excellence Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví 2

image ©: ESA Systém EGNOS Evropský projekt pro zpřesnění určení polohy pomocí GPS Na principu SBAS -= korekce k GPS/GNSS formou diferenciálního signálu -Využití 40 pozemních stanic a 3 geostacionárních družic -Pokrytí Evropy a Středomoří První dokončený projekt EU v oblasti GNSS -Vyvíjen ESA, Evropskou komisí a EUROCONTROL -Vlastněn EC/spravován ESSP Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Hlavní okruhy funkcionalit systému EGNOS Základní (Open Service, OS) -Volně dostupná služba pro podporu všeobecných aplikací GNSS -Spuštěna 1. října 2009 Safety of Life Service (SoL) -Rozšíření o informaci o integritě (upozornění uživatele na případné zhoršení přesnosti) -Vůbec poprvé umožněno bezpečné vertikální vedení letadel při přiblížení na přistání prostřednictvím GNSS -Certifikace 2. března 2011 dle standardů ICAO a EUROCONTROL Komerční služba "EGNOS Data Access Service" (EDAS) -Šíření dat EGNOS v reálném čase prostřednictvím internetu Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Hlavní cíle systému EGNOS v letectví: Bezpečnost -Další řešení pro přistání za špatného počasí -Menší pracovní zátěž pilotů a řídících letového provozu Ekologie -Snížení spotřeby paliva a na to navazující omezení emisí CO2 a dalších dopadů na životní prostředí -Omezení hluku v okolí letišť -Redukce zásahů do krajiny v okolí letišť Ekonomika, kvalita služeb -Pravidelnost provozu -Úspory nákladů pramenící ze všech uvedených vlivů Více v krátkém videu: Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Historie využití systému EGNOS v České republice V širším kontextu zasazeno do programu SESAR (Single European Sky ATM Research) -Rámec pro další směry vývoje včetně využití GNSS : Podpis EWA (EGNOS Working Agreement) mezi ESSP a ŘLP -Standardy LPV (Localizer Performance with Vertical Guidance) tímto (mimo jiné) začleněny do postupů ŘLP v ČR 2014: LPV přiblížení s využitím EGNOS - Ostrava a Brno -Na úrovni ILS CAT I ve směru 22 (LKMT) resp. 28 (LKTB) -Podpořeno z evropského projektu ACCEPTA -Následovalo letiště Karlovy Vary a Vodochody Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Vývoj počtu publikovaných postupů LPV přiblížení s využitím EGNOS: Letiště a heliporty v Evropě a přilehlých částech severní Afriky pokrytých signálem Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Zdroj: sas.eu/new_egnos_ops/index.php sas.eu/new_egnos_ops/index.php Letiště a heliporty s publikovanými a chystanými postupy LPV přiblížení (09/2015): Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Zdroj: sas.eu/new_egnos_ops/index.php sas.eu/new_egnos_ops/index.php ale v tom střední & východní Evropa:...dokážeme toto změnit? ? Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Podpora využívání systému EGNOS v Evropě Granty na projekty napomáhající uplatnění a rozšíření EGNOS -Hlavní programy s možností rozšířit uplatnění EGNOS v letectví: a) „Horizon2020“ b) „EGNOS Adoption in Aviation“ „Horizon2020“ -Největší evropský program pro podporu výzkumu, vývoje a inovací, rozpočet 80mld EUR nad rámec privátních zdrojů „EGNOS Adoption in Aviation“ -Vypisuje GSA se sídlem v Praze, hrazeno opět EC - I. výzva 2014 (projekty vybrány v dubnu 2015) II. výzva 2015 (žádosti do , předpoklad rozhodnutí 12/2015) Snaha GCE o využití zmíněných příležitostí Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Horizon2020: Schválený projekt CaBilAvi CaBilAvi =Capacity Building for Aviation Stakeholders (v Evropě a dalších oblastech pokrytých systémem EGNOS) Hlavní cíl: Koordinované vytvoření podmínek pro uplatnění systému EGNOS v praxi, a to v oblastech: -Předpisů (ve spolupráci s národními autoritami) -Letišť (využití LPV přiblížení apod.) -Leteckých provozovatelů -Pilotů a jejich výcviku Dílčí části projektu: -„Osvěta“ -Výhody EGNOS pro VFR piloty -Schválení a implementace výcviku IFR pilotů pro LPV a RNP Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA Dílčí části projektu CaBilAvi – celkem 19 Work Packages:

image ©: ESA Základní filozofie projektu navrženého v reakci na II. výzvu pod koordinací GCE: -Integrace „všech zúčastněných stran“ (letiště, letečtí provozovatelé, dodavatelé postupů i výcviku) -Nová řešení v rámci České republiky -Obecný přínos pro ČR i Evropu a samozřejmě finanční přínos Aktivní zapojení GCE + 4 z řady oslovených partnerů: - Aero-taxi OKR a.s. - Aero-taxi OKR a.s. (provozovatel letiště Mnichovo Hradiště) + deklarovaná podpora Letiště Praha, a.s. a dalších subjektů II. výzva GSA/EEX „EGNOS Adoption in Aviation“ Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA 3 hlavní části projektu navrženého pro grant ve II. výzvě: 1)Publikace postupu přiblížení na PinS pro 2 přistávací místa vrtulníků na Letišti Václava Havla v Praze - Vůbec první PinS (Point in Space) v ČR 2)Publikace LPV přiblížení na oba směry dráhy letiště Mnichovo Hradiště (LKMH) - Vůbec první LPV přiblížení bez paralelního systému ILS v ČR 3)Retrofit avioniky části flotily provozovatelů DSA a F Air, včetně upgradu 2 letových simulátorů - Zajištění kompatibility letounů a vrtulníků se systémem EGNOS Synergické efekty a provázanost jednotlivých částí projektu: -Participující provozovatelé jsou zároveň potenciálními uživateli nových řešení v infrastruktuře (PinS a LPV) -Širší dopady na ekonomiku a využívání EGNOS v ČR i regionu Projekt „EGNOS Adoption in Aviation“ - hlavní cíle v oblasti infrastruktury: Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví

image ©: ESA GNSS Centre of Excellence, Navigační 787, Jeneč, Česká republika; IČO: kontakt: Děkuji za Vaši pozornost. Ing. Pavel Dobeš Ředitel Navigační 787, Jeneč, Česká republika IČ: , DIČ: CZ Ing. Pavel Dobeš Ředitel Navigační 787, Jeneč, Česká republika IČ: , DIČ: CZ Podporováno: Věříme, že i naše projekty přispějí k většímu rozšíření systému EGNOS v našem regionu!