Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_12_F. S. Fitzgerald Téma sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 st Class Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMůstkové.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_16_Od miminka po dědu TÉMA:
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Teplota – souhrnná cvičení II.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Poměr v základním tvaru.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Rozmnožování organismů
Revoluce v evropských zemích 1848
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_12_F. S. Fitzgerald Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: listopad 2013 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

Anotace:

Životopis – práce s odkazem Životopis – práce s odkazem Přečtěte si text a vypracujte odpovědi na otázky. a)Jak bývá autor označován? Ke které generaci je řazen? b)Který jeho román byl vydán až posmrtně? c)Jaké práci se věnoval mimo spisovatelství? Přečtěte si text a vypracujte odpovědi na otázky. a)Jak bývá autor označován? Ke které generaci je řazen? b)Který jeho román byl vydán až posmrtně? c)Jaké práci se věnoval mimo spisovatelství?

Životopis – práce s odkazem Životopis – práce s odkazem Přečtěte si text a vypracujte odpovědi na otázky. a)Autor tzv. jazzového věku; tzv. ztracená generace. b)Posmrtně byl vydán jeho román Poslední magnát. c)Scénárista a novinář ( c)Scénárista a novinář (příspěvky do Saturday Evening Post). Přečtěte si text a vypracujte odpovědi na otázky. a)Autor tzv. jazzového věku; tzv. ztracená generace. b)Posmrtně byl vydán jeho román Poslední magnát. c)Scénárista a novinář ( c)Scénárista a novinář (příspěvky do Saturday Evening Post).

Výchozí text 1,, Váš obličej je mi povědomý,“ řekl zdvořile,,,Nebyl jste za války u Třetí divize?“,, Ano, byl. Byl jsem u 9. kulometného praporu.“,, Já jsem byl u Sedmého pěšího až do června Věděl jsem, že jsem Vás už někde viděl.“ Hovořili jsme chvilku o jakýchsi vlhkých, šedivých vesničkách ve Francii. Hovořili jsme chvilku o jakýchsi vlhkých, šedivých vesničkách ve Francii. Zřejmě bydlel někde nablízku, neboť mi řekl, že si právě koupil kluzák a že ho ráno vyzkouší.,,Chcete jet se mnou, kamaráde? Jen u břehu podél Průlivu.“,, V kolik?“,, Jak se Vám to nejlépe hodí.“ Už jsem měl na jazyku, že se ho zeptám, jak se jmenuje. (…) Na okamžik se na mě podíval, jako by neporozuměl.,, Já jsem Gatsby,“ řekl najednou.,,Cože?“ vykřikl jsem.,,Ach, promiňte!“,, Myslel jsem, že to víte. Obávám se, že nejsem moc dobrý hostitel.“,, Váš obličej je mi povědomý,“ řekl zdvořile,,,Nebyl jste za války u Třetí divize?“,, Ano, byl. Byl jsem u 9. kulometného praporu.“,, Já jsem byl u Sedmého pěšího až do června Věděl jsem, že jsem Vás už někde viděl.“ Hovořili jsme chvilku o jakýchsi vlhkých, šedivých vesničkách ve Francii. Hovořili jsme chvilku o jakýchsi vlhkých, šedivých vesničkách ve Francii. Zřejmě bydlel někde nablízku, neboť mi řekl, že si právě koupil kluzák a že ho ráno vyzkouší.,,Chcete jet se mnou, kamaráde? Jen u břehu podél Průlivu.“,, V kolik?“,, Jak se Vám to nejlépe hodí.“ Už jsem měl na jazyku, že se ho zeptám, jak se jmenuje. (…) Na okamžik se na mě podíval, jako by neporozuměl.,, Já jsem Gatsby,“ řekl najednou.,,Cože?“ vykřikl jsem.,,Ach, promiňte!“,, Myslel jsem, že to víte. Obávám se, že nejsem moc dobrý hostitel.“ Interpretujte text.Určete vypravěče, kompozici i jazyk výňatku. Zasaďte do kontextu celého díla.

ŘešeníŘešení Ich-forma (hovořili jsme …); vypravěč Nick Caraway. Spisovný jazyk ve formě dialogů mezi ním a Gatsbym, oba prožili 1. sv. válku (odkaz ke ztracené gen.). Uvozovací věty (např. řekl zdvořile, řekl najednou aj.), v ukázce je častá přímá řeč zaznamenaná na samostatné řádky dle hovořících postav příběhu. Nick se stává Gatsbyho novým sousedem, přijíždí na Východ, aby obchodoval s cennými papíry na burze. Je bratrancem Daisy, do které je Gatsby zamilován. Nick se postupně seznamuje také s dalšími místními obyvateli – golfistkou Jordan Bakerovou (je do ní zamilován), navštěvuje Gatsbyho velkolepé večírky, spřátelí se s ním a dozvídá se i něco o jeho minulosti. Pomůže G. setkat se s D. Daisyn muž Tom má v NY také milenku, ale přesto nesnáší dobře nevěru své manželky. Pravda o vztazích vyjde najevo a rozčilená Daisy odjede s Gatsbym v jeho autě domů a náhodou srazí Tomovu milenku Myrtle. Její manžel auto vys- topuje a v domnění, že je G. vrahem, jej v bazéně zastřelí. Na Gatsbyho pohřbu se objeví pouze Nick a jeho otec … Daisy i další známí z G. večírků zde chybí. Ich-forma (hovořili jsme …); vypravěč Nick Caraway. Spisovný jazyk ve formě dialogů mezi ním a Gatsbym, oba prožili 1. sv. válku (odkaz ke ztracené gen.). Uvozovací věty (např. řekl zdvořile, řekl najednou aj.), v ukázce je častá přímá řeč zaznamenaná na samostatné řádky dle hovořících postav příběhu. Nick se stává Gatsbyho novým sousedem, přijíždí na Východ, aby obchodoval s cennými papíry na burze. Je bratrancem Daisy, do které je Gatsby zamilován. Nick se postupně seznamuje také s dalšími místními obyvateli – golfistkou Jordan Bakerovou (je do ní zamilován), navštěvuje Gatsbyho velkolepé večírky, spřátelí se s ním a dozvídá se i něco o jeho minulosti. Pomůže G. setkat se s D. Daisyn muž Tom má v NY také milenku, ale přesto nesnáší dobře nevěru své manželky. Pravda o vztazích vyjde najevo a rozčilená Daisy odjede s Gatsbym v jeho autě domů a náhodou srazí Tomovu milenku Myrtle. Její manžel auto vys- topuje a v domnění, že je G. vrahem, jej v bazéně zastřelí. Na Gatsbyho pohřbu se objeví pouze Nick a jeho otec … Daisy i další známí z G. večírků zde chybí. Interpretujte text.Určete vypravěče, kompozici i jazyk výňatku. Zasaďte do kontextu celého díla.

Výchozí text 2 ………………………. - postava vytvořená na základě charakteru autorovy ženy Zeldy. Nickova sestřenice, pro Gatsbyho ztělesněná dokonalost. Znuděná kráska, povrchní a přelétavá, je schopna dokonalé přetvářky, miluje luxus a bohatství. je schopna dokonalé přetvářky, miluje luxus a bohatství. …………………………- tolerantní a otevřený muž. Jako vypravěč příběhu ale nedominuje akci, spíše jen popisuje události v románě. Lidé se mu rádi svěřují s tajemstvími. ………………………… - hrdina ochotný udělat cokoliv, aby dosáhl vysněného společenského postavení. Jeho minulost je na veřejnosti zahalena tajemstvím. Zamilovaný do vdané ženy z vysoké společnosti. Pořádá velkolepé večírky. ………………………… - nesmírně bohatý a arogantní muž z vyšší vrstvy. Manžel hrdinky, do níž je zamilován muž s tajemnou minulostí, sobec a pokrytec. …………………………- - krásná moderní dívka, jež se věnuje golfu. Reprezentuje moderní,,novou ženu“ 20. let 20. století. Je cynická, sobecká a sebestředná. Vypravěč příběhu je do ní zamilován. ………………………. - postava vytvořená na základě charakteru autorovy ženy Zeldy. Nickova sestřenice, pro Gatsbyho ztělesněná dokonalost. Znuděná kráska, povrchní a přelétavá, je schopna dokonalé přetvářky, miluje luxus a bohatství. je schopna dokonalé přetvářky, miluje luxus a bohatství. …………………………- tolerantní a otevřený muž. Jako vypravěč příběhu ale nedominuje akci, spíše jen popisuje události v románě. Lidé se mu rádi svěřují s tajemstvími. ………………………… - hrdina ochotný udělat cokoliv, aby dosáhl vysněného společenského postavení. Jeho minulost je na veřejnosti zahalena tajemstvím. Zamilovaný do vdané ženy z vysoké společnosti. Pořádá velkolepé večírky. ………………………… - nesmírně bohatý a arogantní muž z vyšší vrstvy. Manžel hrdinky, do níž je zamilován muž s tajemnou minulostí, sobec a pokrytec. …………………………- - krásná moderní dívka, jež se věnuje golfu. Reprezentuje moderní,,novou ženu“ 20. let 20. století. Je cynická, sobecká a sebestředná. Vypravěč příběhu je do ní zamilován. Doplňte k charakterům správná jména postav z díla Velký Gatsby. DaisyDaisy NickNick GatsbyGatsby TomTom JordanJordan

Tvorba F. S. Fitzgeralda Vyberte z nabídky knih jeho texty. Sbohem armádo – Na prahu ráje – Stařec a moře – Orlando - Žabci a filozofové – Dobrý člověk ještě žije – Něžná je noc – Povídky jazzového věku – Komu zvoní hrana – Na východ od ráje – Petr a Lucie – Poslední magnát – Velký Gatsby – Hrozny hněvu Sbohem armádo – Na prahu ráje – Stařec a moře – Orlando - Žabci a filozofové – Dobrý člověk ještě žije – Něžná je noc – Povídky jazzového věku – Komu zvoní hrana – Na východ od ráje – Petr a Lucie – Poslední magnát – Velký Gatsby – Hrozny hněvu

Tvorba F. S. Fitzgeralda Vyberte z nabídky knih jeho texty. Sbohem armádo – Na prahu ráje – Stařec a moře – Orlando - Žabci a filozofové – Dobrý člověk ještě žije – Něžná je noc – Povídky jazzového věku – Komu zvoní hrana – Na východ od ráje – Petr a Lucie – Poslední magnát – Velký Gatsby – Hrozny hněvu Sbohem armádo – Na prahu ráje – Stařec a moře – Orlando - Žabci a filozofové – Dobrý člověk ještě žije – Něžná je noc – Povídky jazzového věku – Komu zvoní hrana – Na východ od ráje – Petr a Lucie – Poslední magnát – Velký Gatsby – Hrozny hněvu

Manželství se Zeldou poslech nahrávky Manželství se Zeldou poslech nahrávky a)Jak se seznámili? b)Jakými problémy jejich manželství trpělo? c)Objasněte jejich charaktery. a)Jak se seznámili? b)Jakými problémy jejich manželství trpělo? c)Objasněte jejich charaktery.

Manželství se Zeldou poslech nahrávky Manželství se Zeldou poslech nahrávky a)Na plese v Montgomery. b)Oba příliš pili, Zelda trpěla psychickými problémy, žili si nad poměry… c)Individuální řešení, např. sobečtí, povrchní, večírky, alkohol, jízlivost … a)Na plese v Montgomery. b)Oba příliš pili, Zelda trpěla psychickými problémy, žili si nad poměry… c)Individuální řešení, např. sobečtí, povrchní, večírky, alkohol, jízlivost …

a)Porovnejte dvě filmové verze díla z let 1974 a Která je vám bližší a proč? b) Kdybyste se potkali s Gatsbym, na co byste se jej zeptali? Co si myslíte, že by vám odvětil? (Napište minimálně dvě otázky a případné Gatsbyho odpovědi.) a)Porovnejte dvě filmové verze díla z let 1974 a Která je vám bližší a proč? b) Kdybyste se potkali s Gatsbym, na co byste se jej zeptali? Co si myslíte, že by vám odvětil? (Napište minimálně dvě otázky a případné Gatsbyho odpovědi.) Velký Gatsby – filmy Velký Gatsby – filmy

Velký Gatsby – filmy Velký Gatsby – filmy A Poslechněte si nahrávku s výkladem film. publicisty. Souhlasíte s jeho subjektivními názory na filmové dílo? Jak se liší film od knihy? B Připomeňte základní znaky postmodernismu. Které spisovatele ovlivněné tímto směrem znáte? A Poslechněte si nahrávku s výkladem film. publicisty. Souhlasíte s jeho subjektivními názory na filmové dílo? Jak se liší film od knihy? B Připomeňte základní znaky postmodernismu. Které spisovatele ovlivněné tímto směrem znáte?

Velký Gatsby – filmy Velký Gatsby – filmy A Individuální řešení. B Znaky směru viz odkaz. Spisovatelé jako Umberto Eco, Miloš Urban, Salman Rushdie aj. A Individuální řešení. B Znaky směru viz odkaz. Spisovatelé jako Umberto Eco, Miloš Urban, Salman Rushdie aj.

Japonská literatura a F. S. Fitzgerald Norské dřevo a Velký Gatsby maturite/ Jak spolu obě díla souvisí? Japonská literatura a F. S. Fitzgerald Norské dřevo a Velký Gatsby Přečtěte si text. maturite/ Jak spolu obě díla souvisí? maturite/ maturite/ Japonská literatura a F. S. Fitzgerald Norské dřevo a Velký Gatsby maturite/ Jak spolu obě díla souvisí? Japonská literatura a F. S. Fitzgerald Norské dřevo a Velký Gatsby Přečtěte si text. maturite/ Jak spolu obě díla souvisí? maturite/ maturite/

Použitá literatura a zdroje:  FITZGERALD, Francis Scott. Velký Gatsby - Poslední magnát. Praha: Knižní klub, 2000, ISBN  KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN  Vlastní archiv autorky. Obrazový materiál:  (snímek 3)  WRIGHT, Kenneth Melvin. commons.wikimedia.org/wiki/ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (snímek 4, 5)  (snímek 11, 12)  (snímek 11, 12)  (pozadí)  Vlastní archiv autorky.