LJP – Péče o výslovnost a zřetelnost mluvy dětí v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Advertisements

Části obličeje VY_52_INOVACE_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
Název:VY_32_INOVACE_VVP_8A_17F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:8.r. Tematický okruh,
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Biologie - pokyny ke zkoušce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Barva světla, šíření světla a stín
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. Heterogenní a homogenní skupiny
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Děti jsou naše budoucnost
Psychologie test.
Předškolní období Dítě ve věku 3-6 let.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Jen se tak koukám co zrovna děláš..
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ZVUKY A TÓNY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

LJP – Péče o výslovnost a zřetelnost mluvy dětí v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol

Obsah: 1.Vývoj dětské řečiVývoj dětské řeči 2.První hlásky a slova 3.Slovní zásoba 4.Učitelka v MŠ jako vzor 5.Gramatická správnost mluveného projevu dětí 6.Činnosti rozvíjející mluvený projev dítěte 7.Komunitní a komunikativní kruh 8.Průpravná cvičení

1. Vývoj dětské řeči 1.Křik – broukání - žvatlání - napodobování Dítě vydává zvuky se zapojením jazyka a rtů. Důležité je, že se dítě slyší. Dítě poslouchá hlasy blízkých lidí. Postupně začíná rozumět.

... 2.Samotný vývoj řeči začíná po 1. roce života. Vývoj každého dítěte je individuální! 3.Základní vývoj řeči je ukončen asi v 7 letech. 4.Dítě se učí nápodobou.

Šťastné děti se učí nejrychleji… a rády se zapojí do života.

2. První hlásky První zvuky, které dítě vydává, jsou samohlásky - nejprve a, později u. Samohláskou u dítě později nahrazuje ty souhlásky, které neumí (např. r, l) Další samohlásky jsou o a e. Jako poslední samohlásku vyslovuje i.

První hlásky První souhlásky, které dítě dokáže, jsou b a p, potom t a d. Nejtěžší souhláskou je k a g, r a ř. Obtížné a často chybně vyslovované jsou sykavky. Souhláskové skupiny děti často komolí, zjednodušují si je, nahrazují jinými hláskami.

3. Slovní zásoba První slova, která mají význam: papu, ham, haf… Slovní zásoba roste nerovnoměrně. Zhruba ve věku 18 měsíců vzrůstá slovní zásoba asi na 50 slov. Ve dvou letech dítě začíná vnímat jazyk gramaticky. Slovní zásoba je kolem 400 slov. Tříleté dítě komunikuje s okolím

… Tříleté dítě již komunikuje s okolím. Slovní zásoba ovšem roste nerovnoměrně.

4. Učitelka v MŠ jako vzor Malé dítě se učí nápodobou. Dospělý člověk – učitelka/učitel – je pro něj vzorem. Učitel hovoří vždy spisovně, gramaticky správně. Hlasitost není nutná, učitel si však musí umět získat pozornost dětí. Zaujmout děti lze překvapením, změnou činnosti, hrou na klavír, na triangl,…

… Pokyny učitele musí být srozumitelné, jasné. Dítě oslovujeme jménem, pohlédneme mu do očí. Pokud dítě oslovíme, důsledně (ale laskavě ) vyžadujeme odpověď. Pokud chceme zklidnit kolektiv malých dětí, nepoužíváme slova, jako je pšt… Děti si na ně brzy zvyknou, vlastně toto slovo nic neznamená…

5. Gramatická správnost mluveného projevu dětí V průběhu prvních šesti let života by dítě mělo zvládnout gramatický systém jazyka. Děje se tak INTUITIVNĚ. Význam vzoru dospělého člověka je důležitý. Dopustí-li se dítě chyby, nekáráme ho, nezesměšňujeme. Moudrý učitel po dítěti jeho myšlenku, slovo, větu zopakuje správně. Dítě si pak podobu slova či tvar zapamatuje.

V čem děti často chybují: Děti často tvoří chybně slova. Děti si uvědomují souvislost jedné slovní čeledi. Dopouští se pak omylů typu: př.:oříšek --- oříš (místo ořech) mýt --- mýdlo, skákadlo – brzdidlo U nepravidelného stupňování je častým omylem dětí: př.:dobře – dobřeje Jsem tatínkovatější než brácha… Pozn.: Soustava tvoření slov v češtině je zkrátka nepravidelná a složitá.

Chyby tvaroslovné Zvládnout tvarové zákonitosti jazyka je obtížné. Důležité jsou zkušenosti. Ty dítě získává postupně. Mezi rokem života mluví dítě agramaticky. Časté chyby: já plakám, malovám domečkovi (život.) člověci (místo lidé) já ti zpívnu (vid) Jak se narodila první vši?

6. Činnosti rozvíjející mluvený projev dítěte 1.Běžná komunikace (mezi dětmi, s dospělým) 2.Tvořivé hry s rozhovorem (hra Na lékaře, Na obchod,…) 3.Odpověď na otázku (Pokud se nedočkáme odpovědi, pomáháme odpověď formulovat např.: Co děláš? Oblékáš panenku?) 4. Vyřizování vzkazů

… 4.Říkadla, hádanky, básničky, zpěv písní 5.Dramatizace pohádek 6.Vyprávění o svém zážitku (kolem 5.roku) V MŠ se snažíme soustavně rozvíjet schopnost dětí reprodukovat jednoduchý příběh. Učitelka může pomoci a vést s dítětem dialog. 7.Příběh bez konce Začneme uvozovací větou, nabídneme začátek (Kdyby bylo venku hezky,…)

… 8.Vysvětlení pravidel hry 9.Popis Má-li dítě něco popisovat, musí umět pozorovat. Malé děti se ale neumějí rozhodnout, co je podstatné. Dospělý musí pomoci. Poukázat na výrazný rys. (Všimněte si, děti, jakou má růžička krásnou barvu…) Vynikající jsou hádanky, hry typu Hádej, na co myslím: je to žluté, kulaté,…

7. Komunitní – komunikativní kruh Komunita (společenství, skupina lidí) Komunikace (sdělování informací) Sedí-li děti v kruhu (nejlépe na kulatém koberci), jsou v rovnocenném rozmístění. Nikdo nevybočuje, nikdo není upozaděn. Děti na sebe vidí, mohou si pohlédnout do očí.

… Práce s dětmi, které jsou posazené v kruhu, je pro učitele velmi efektivní a přináší řadu výhod. Sezení v kruhu bývá v programu mateřských škol zařazováno každý den. Děti se v komunitním kruhu sejdou, aby byly spolu, aby si sdělily, na co si hrají, co je v daný den čeká, učitelka má mnoho příležitostí dětský kolektiv stmelit. V komunitním kruhu si děti například posílají tzv. poselství (přání druhým, vzpomínka na toho, kdo dnes není ve školce atd.)

… V komunitním kruhu platí pravidlo, že mluví vždy jen jeden. To lze zajistit snadno bez napomínání dětí. V kruhu si děti mohou posílat např. oříšek. Kdo ho má v ruce, má slovo. V kruhu je možné s dětmi vyprávět pohádky, učit se básničky, říkadla. V kruhu je efektivní provádět tzv. průpravná cvičení.

8. Průpravná cvičení Dechová cvičení (viz DUM LJP Mluvidla dechové ústrojí) Hlasová cvičení (viz DUM LJP Mluvidla hlasové ústrojí) Artikulační cvičení (viz DUM LJP Mluvidla artikulační ústrojí) Obličejová gymnastika pro pohyblivost jazyka a rtů (počítání zoubků jazykem, úsměvy do stran, spodní ret přes vrchní, ze rtů kapříka, vypláznout jazyk, poslat do dálky pusinku,…)

Zdroje a použitá literatura Vlastní zkušenosti autorky z pedagogické praxe v Mateřské škole Paletka v Litoměřicích Mluvený projev a přednes, SPN Praha J. Hůrková – Novotná V. Šrámková Fotografie - vlastní zdroj autorky