VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Reakce alkanů a cykloalkanů.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Těžební průmysl Jan Plicka.
Nerostné suroviny Evropy
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Těžba nerostných surovin
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Evropa: Hospodářství a průmysl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Základy organické chemie
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vnitřní struktura technických materiálů
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_52_INOVACE_ 08_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Příprava a izolace arenů.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Jak lidé využívají přírodu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nejvýznamější sloučeniny s dvojnými vazbami.
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek

 V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud bereme tak velké množství látek, které používáme jako léky, plasty, barvy, palivo atd.?  Na začátku organické chemie jsme si řekli, že máme podle původu dva typy látek:  přírodní látky, získané z přírody,  umělé neboli syntetické látky, získané nějakou laboratorní nebo průmyslovou výrobou.

 Jaké přírodní látky můžeme použít? Můžeme použít například dřevo, kytky, písek, vodu?  Přírodní zdroje organických látek rozdělujeme na dvě skupiny:  fosilní zdroje,  recentní (současné) zdroje.

 K fosilním zdrojům patří ropa, uhlí a zemní plyn.  Zdrojem organické hmoty pro vznik ropy a zemního plynu byl mořský plankton (fytoplankton i zooplankton).

 Obr. 1: Fytoplankton

 Obr. 2: Zooplankton

Obr.3: Prokázané světové zásoby ropy z r. 2009

 Obr.4 Dálkový plynovod Jamal

 Vzhledem k problémům s přepravou zemního plynu přes Ukrajinu zahájilo Rusko oficiálně výstavbu plynovodu Nord Stream, který bude navazovat v Německu na plynovod OPAL a NEL.  Obr.5: Plynovod Nord Stream

 Uhlí vznikalo geochemickými procesy v průběhu miliónů let rozkladem rostlin a uhynulých živočichů bez přístupu vzduchu.  Obr.6: Amazonský prales

 Obr.7: Rypadlo velkostroje v dole Nástup Tušimice v Mostecké uhelné pánvi

 Obr.8: Těžba černého uhlí  Oproti povrchovým dolům na hnědé uhlí je většina černého uhlí dolována pod zemí pomocí šachet

 Obr.9: Důl Bílina

 K recentním patří dřevo, rostlinné plody, tuky, živočišné tkáně apod.  Recentní látky se stále tvoří, například fotosyntézou v rostlinách, a využívání těchto látek postupně nabývá na významu s rychle rostoucím úbytkem fosilních zdrojů.  Jednoduchá rovnice fotosyntézy: 6 CO H 2 O → C 6 H 12 O O 2

 Obr.10: Rostlinné recentní látky-cukrová řepa

 Obr.11: Živočišné recentní látky-prase domácí

 Látky umělé (jejich složení, vlastnosti, přípravu a použití) budeme probírat v jednotlivých kapitolách organické chemie v příštím roce.  A nakonec otázka k zamyšlení: dokázali byste vyjmenovat některé umělé látky zde ve třídě a u vás doma? (Otázka je domácí úkol)

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Obr. 1: Fytoplankton Staženo:  Obr. 2: Zooplankton Staženo:  Obr.3: Prokázané světové zásoby ropy z r Autor: Emilfaro, staženo Emilfaro  Obr.4: Dálkový plynovod JAMAL Autor: Samuel Bailey, staženo:

 Obr.5: Plynovod Nord Stream Autor: Samuel Bailey, staženo:  Obr.6: Amazonský prales Autor Cesar Paes Barreto, staženo: Cesar Paes Barreto  Obr.7: Rypadlo velostroje v dole Nástup Tušimice v Mostecké uhelné pánvi Autor: Martin Mach, Ekolist.cz, staženo  Obr.8: Těžba černého uhlí Autor: Agrillo Mario, staženo Agrillo Mario  Obr.9: Důl Tušimice - Libouš Autor: Martin Mach, Ekolist.cz, staženo  Obr.10: Cukrová řepa Staženo:  Obr.11: Žívočišné recentní látky-prase domácí Staženo:

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Zdroje organických sloučenin.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák vysvětlí, odkud organické látky pocházejí a dokáže je podle původu rozdělit na základní skupiny.  Klíčová slova: organická chemie, fosilní zdroje, recentní zdroje, ropa, uhlí, zemní plyn.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.