1 Češi jezdí na kole Ing. Jitka Vrtalová NaKole.cz Cyklisté v Česku - kdo jsou a co chtějí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Rastislav Steranka
Advertisements

Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
První národní cyklo a in-line průzkum Hlavní závěry a výzvy Jak dál Brno, 12. ledna 2012.
P REZENTACE MAS K RÁLOVSKÉ STEZKY O. P. S. Cestovní ruch a formy podpory Chotěboř
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert seminar Cyklotrasa 14.
Pozice technických památek v nabídce turistického potenciálu (Statistiky a trendy v industriální turistice) Ing. Petr Kratochvíl.
Život nekončí základním vzděláním – „Jedeme dál“ (CZ /3. 1
Výzkumy CzechTourism Fórum cestovního ruchu listopadu 2011
Letní turistická sezóna 2007 Cestování Čechů po českých regionech Rostislav Vondruška Ředitel CzechTourism.
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Východní Morava, ráj pro cykloturistiku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Pokud jsi připraven/a, klikni sem
LIBERECKÝ KRAJ.
Volnočasové projekty a EU financování
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy.
Moravskoslezský kraj.
Krušnohorský singletrail. Mladé občanské sdružení působící v oblasti rozvoje cestovního ruchu v centrálním Krušnohoří. Hlavním těžištěm naší práce je.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Produktové novinky 2011.
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
Analýza potenciálu cestovního ruchu v turistické lokalitě Hranicko
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Městské informační centrum Liberec. LIBEREC EVROPSKÉ MĚSTO SPORTU 2012 V roce 2011 bylo městu Liberec uděleno prestižní ocenění EVROPSKÉ MĚSTO SPORTU.
CESTOVNÍ RUCH.
Moderní cyklistická doprava
CESTOVNÍ RUCH 2. Přednáška Vymezení, základní pojmy a podmínky CR
Rajonizace CR v ČR = zařazení regionů / rajony, oblasti / do čtyř kategorií podle vhodnosti pro CR I. - mezinárodní význam ( Praha, NP, UNESCO, ZČ lázně.
Moravskoslezský kraj Jana Němcová
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Vizuální styl společnosti / regionu / destinace.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, UNESCO,
Materiálně technické předpoklady
Česká Republika a její kraje
Cestovní ruch a rekreace – Česká republika. Význam CR významný faktor české ekonomiky: významný faktor české ekonomiky: 2003: celkové příjmy z CR
Příroda naší republiky
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
Ochrana přírody v ČR Autor: Bronislav Šenkeřík
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
DVŮR KRÁLOVÉ NAD LABEM Bc. Petra Zivrová MÁME VÁM CO NABÍDNOUT.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
HIT sezony Významný počin v cestovním ruchu Vyhlášení výsledků Vyhlašuje Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, záštita generálního ředitele Czechtourism.
Fórum podnikatelů cestovního ruchu Liberec – Krkonoše – svazek měst a obcí Josef Nosek – manažer, regionální rozvoj.
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
2 Řeka Jizera Největší pravostranný přítok Labe (cca 165 km). Pramen na svahu hory Smrk v Jizerských horách. Soutok s Labem u Lázní Toušeň a Káraného.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_14_07_Česká republika – přírodní podmínky.
Labská stezka priorita rozvoje cykloturistiky v Ústeckém kraji Ústí nad Labem.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
Metodický list Název materiálu: Poloha a povrch ČR - kvíz Autor materiálu: Mgr. Markéta Tesárková Jazyk: český Zařazení materiálu Šablona: Inovace a zkvalitnění.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Název školy: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF Autor: Lucie Beranová, Název: VY_32_INOVACE_05_ČESKÁ REPUBLIKA Téma: Povrch.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Krajské fórum cestovního ruchu České Budějovice
Česká republika - opakování VY_32_Inovace_20KR-7
410 RP SCHKO Slavkovský les
POVRCH ČESKÉ REPUBLIKY
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Jeseníky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Propagace cyklistiky v Jihlavě
Vozíčkářské trasy KČT Labská stezka bez bariér, 18. –
OBSAH PŘEDMĚTU SYSTÉM A TRH TURIZMU DRUHY A FORMY TURIZMU
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ Petr Drnec
Transkript prezentace:

1 Češi jezdí na kole Ing. Jitka Vrtalová NaKole.cz Cyklisté v Česku - kdo jsou a co chtějí

2 Okruhy Kolik lidí jezdí na kole? Jací jsou cyklisté v Česku? (sociodemografie, typologie) Spokojenost s cyklistickou infrastrukturou Nejoblíbenější turistické regiony, hodnocení služeb (srovnání českých a zahraničních turistů)

3 Kolik lidí jezdí na kole?

4 Kolik je cyklistů? CYKLISTIKA DOPRAVA VOLNOČASOVÁ AKTIVITA SPORT 7 % všech cest celkem cca 30% dospělé populace radost z pohybu, výkon není důležitý společná aktivita s rodinou a přáteli nejčastěji spojené s poznávací turistikou vybavení střední třídy, až nejkvalitnější výkon, být první/nejlepší dlouhodobá příprava špičkové vybavení (pravidelná) doprava do práce, do školy nový typ cyklisty

5 Popularita cyklistiky je obrovská

6 Podle posledního dostupného výzkumu je podíl cyklistů v populaci 27 % (pouze cyklistika jako sport) cyklistů (věková skupina let) Objem tržeb za rok 2006: 2,7 mld. jízdní kola, 1,8 mld. náhradní díly a velomateriál (zdroj: ASPK)

7 Profil cyklistů

8 Struktura prodeje jízdních kol Pozor! Typ jízdního kola nepředurčuje automaticky typ cyklisty

9 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace let)

10 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace let)

11 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace let)

12 Profil cyklistů Zdroj: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research (údaje Cyklisté, Sportovci) Media Projekt, GfK a Median (údaje Obecná populace let)

13 Typologie cyklistů

14 Typologie cyklistů Existuje mnoho faktorů, podle kterých je možné rozřadit cyklisty do skupin Typ terénu, povrchu Délka tras Frekvence využití automobilu Frekvence využití vlaku, cyklobusu Víkendy/ denní jízdy Typ kola Jízdy „natěžko“ nebo „nalehko“ Využívání ubytovacích zařízení Jízdy individuální/ s rodinou/ s přáteli Jízdy individuální/ s rodinou/ s přáteli Využívání stravovacích zařízení Místní vs. přespolní

15 Typologie cyklistů Klastrová analýza nebo Faktorová analýza výsledkem je vícerozměrný graf: vzdálenost skupin + velikost klastrů + popis (fotografie, příběh, videoklip) Pohodoví cyklisté Sportovní cyklisté Terénní cyklisté Denní doprava Rodiny s dětmi Dálkoví cyklisté

16 Typologie cyklistů – pracovní návrh rodiny s dětmi –kratší a bezpečné trasy, preferují převážně kvalitní zpevněný povrch méně zdatní rekreační cyklisté –nenáročné kratší trasy, cca do 30km, preferují převážně kvalitní zpevněný povrch zdatnější rekreační cyklisté, –okružní trasy km, často v kombinaci s poznáváním místních zajímavostí a kulturních památek, zpevněný povrch i nenáročné přírodní cesty dálkoví cyklisté –trasy km, převážně se drží páteřních tras, většinou se zdrží na jednu noc terénní cyklisté –preferují především přírodě blízké cesty a úzké stezky v terénu sportovně rekreační cyklisté –vyhledávají masové akce sportovního typu, například MTB maratony nebo silniční maratony

17

18 Rodiny s dětmi: „hledáme bezpečné cesty s kvalitním povrchem, cíl v restauraci se zahrádkou nebo na hřišti“

19 Pohodoví cyklisté: „ turistické cíle v dosahu 30 km, dobrý povrch“

20 Zdatní rekreační cyklisté: „svět ze sedla kola vypadá lépe, delší trasy ani nekvalitní povrch nejsou překážkou, cílem je radost z jízdy“

21 Dálkoví cykloturisté: „páteřní trasy s dobrým značením jsou podmínkou, jedeme z místa na místo, často trasy podél řek“

22 Terénní cyklisté: „převýšení je výzva, hledáme cesty blízké přírodě“

23 Sportovně rekreační cyklisté: „testujeme své síly v závodech, překonáváme vlastní hranice, trénujeme pro výkon“

24 Cyklistika jako doprava: „tradiční image sociálně slabých se mění...“

25 Cyklistika jako doprava: „jízda na kole jako životní styl a výraz ohleduplnosti k životnímu prostředí“

26 Cykloturistika v regionech

27 15 turistických regionů 43 turistických oblastí

28 Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism

29 Atraktivita turistických oblastí Skupina 1 – vysoce atraktivní Slovácko (38 %) Lednicko - Valtický areál Jizerské hory Podyjí Skupina 1 – vysoce atraktivní Slovácko (38 %) Lednicko - Valtický areál Jizerské hory Podyjí Skupina 2 – atraktivní Frýdlantsko Děčínsko a Lužické hory Plzeňsko Lužické hory a Ještědský hřbet Jižní Čechy Beskydy - Valašsko Šumava - východ Český ráj Chrudimsko - Hlinecko Střední Čechy - severovýchod - Polabí Orlické hory a Podorlicko Máchův kraj Skupina 2 – atraktivní Frýdlantsko Děčínsko a Lužické hory Plzeňsko Lužické hory a Ještědský hřbet Jižní Čechy Beskydy - Valašsko Šumava - východ Český ráj Chrudimsko - Hlinecko Střední Čechy - severovýchod - Polabí Orlické hory a Podorlicko Máchův kraj Skupina 3 – průměr Kladské pomezí Krkonoše - východ Krkonoše - střed Tachovsko - Stříbrsko Jeseníky Vysočina Poodří Těšínské Slezsko Zlínsko Moravský kras a okolí Pardubicko Opavské Slezsko Skupina 3 – průměr Kladské pomezí Krkonoše - východ Krkonoše - střed Tachovsko - Stříbrsko Jeseníky Vysočina Poodří Těšínské Slezsko Zlínsko Moravský kras a okolí Pardubicko Opavské Slezsko Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism

30 Atraktivita turistických oblastí Skupina 4 – mírně podprůměrné Krkonoše - západ České středohoří a Žatecko Chodsko Svitavsko Střední Morava - Haná Podzvičínsko Hradecko Krušné hory a Podkrušnohoří Krušné hory - západ Střední Čechy - západ Západočeský lázeňský trojúhelník Střední Čechy - jihovýchod Brno a okolí Skupina 4 – mírně podprůměrné Krkonoše - západ České středohoří a Žatecko Chodsko Svitavsko Střední Morava - Haná Podzvičínsko Hradecko Krušné hory a Podkrušnohoří Krušné hory - západ Střední Čechy - západ Západočeský lázeňský trojúhelník Střední Čechy - jihovýchod Brno a okolí Skupina 5 – malý zájem Ostravsko Praha (2,6 %) Skupina 5 – malý zájem Ostravsko Praha (2,6 %) Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism

31 Co chtějí cyklisté v Česku?

32 Spokojenost s cyklistickou infrastrukturou Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism (data za všechny návštěvníky ČR, N= , průměr: vážený průměr na škále 1-4, kde 1=velmi špatné, 4=velmi dobré)

33 Co chtějí? „Co byste si přáli?“ – nefunguje Motivy jednání jsou většinou skryté Může odhalit analýza korelace – spokojenost s jednotlivými aspekty cyklistické infrastruktury, jejich důležitost

34 Hlavní zjištění Cyklistika je jednou z nejpopulárnějších aktivit, kterou provozují min. 2 mil. lidí Největší část cyklistů je lety, jen výjimečně starší 60 let Cyklisté jsou nadprůměrně zastoupeni ve střední třídě, poněkud méně mezi lidmi s nejvyššími příjmy

35 Hlavní zjištění Cyklisticky nejatraktivnější oblasti: Slovácko, Lednicko - Valtický areál, Jizerské hory, Podyjí Cykloturistika a terénní cyklistika je atraktivní pro 21 % návštěvníků ČR, častěji pro Čechy (23 %). Zahraniční návštěvníci přijíždějí do ČR častěji za jinými účely, cykloturistika je atraktivní pouze pro 13 % z nich.

36 Zdroje: Sport Equipment & Fashion 2007, Incoma Research, Media Projekt, GfK, Monitoring návštěvníků v turistických regionech České republiky, STEM/MARK, ASPK, průzkum mezi členy sdružení, 2007

37 Děkuji za pozornost! Jitka Vrtalová