Aktivita v různých životních fázích
Přípravné období Aktivita pracovní jako hlavní náplň našeho života Kariérový vývoj jedince v několika životních etapách Přípravné období – doba dětství a školní docházky až do prvního nástupu do zaměstnání. Dítě vystupuje spíše jako divák. Představy o povoláních se často v dospělosti neuskuteční – popelář, bagrista
Období školní docházky – příprava na budoucí povolání Reálný obraz profese lépe získávají děti, jejichž rodiče nebo známí vykonávají vybrané povolání Nepřiměřená očekávání – dítě nemá představu o tom, co profese zahrnuje – možné zklamání
Profese – její výběr, prestiž Profese – vymezený druh pracovní činnosti, pro jehož vykonávání je požadována určitá profesní příprava uskutečňovaná jak v rámci školského systému, tak mimo něj. Zaměstnání – poměr (vztah) k určité organizaci či instituci, ve které člověk vykonáváním práce získává prostředky k uspokojování svých potřeb. Výsledek vykonávání profese – hodnoty sloužící k uspokojování potřeb všeho druhu
Dynamika profese Vznik nových profesí Změny v obsahu profesí Zánik profesí Změny nároku na kvalifikaci, rozvoj profese
Volba profese Je naplněním životních cílů Důležitý vliv prestiže povolání Prestiž profese může být rozhodujícím faktorem při výběru Žebříčky prestiže povolání Na výběr povolání mají vliv tyto skutečnosti: Vliv rodiny Škola Poradny Média Neformální skupiny Po ukončení profesní přípravy následuje realizace profese.
kariéra Je to dráha životem – profesionální Vnější kritéria – plat, postavení, Vnitřní kritéria – spokojenost, seberealizace.U různých lidí se liší. Různí lidí mají různé profesionální zájmy Tímto se zabýval J- Holland, který vypozoroval,že lidé mají sklon vyhledávat prostředí, odpovídající jejich povahové orientaci.
Počátek kariéry Období od prvního nástupu do zaměstnání zhruba do 35 let věku Finanční zajištění – nezávislost na rodičích Ale také složité období – srovnání skutečného života s představami o něm Mladý člověk je připraven do života teoreticky,ale často má problémy vyrovnat se s organizační politikou – jejími požadavky na praktické schopnosti. Proto ve Velké Británii britské firmy připravují tzv. „mléčné programy“ pro studenty VŠ - během studia je seznamují s životem organizace, zadávají jim úkoly, umožňují brigády, exkurze atd.
Střední věk Od 35 do 55 let – jisté vystřízlivění Tito lidé již zkorigovali své ideály, mnozí na vrcholu kariéry, dále už nedosáhnou a uvědomují si to Zpomalení platového růstu i růstu postavení – kariérové plató. Úzká skupina nejúspěšnějších postupuje v kariérovém růstu dál Možnosti je druhá kariéra – hledání seberealizace v jiné oblasti
Starší věk Po 55 letech – ubývá pružnosti a energie, ale narůstá rozhled a zkušenosti. Hrozba blížícího se důchodu – obavy z prázdnoty, ztráty sociálních kontaktů, pracovního vytížení. Mentorství – umožňuje využít starší pracovníky pro pomoc mladým lidem,kteří se zapracovávají, seznámí je s organizační kulturou a politikou, uspokojuje potřebu seberealizace mentora.
6 typů osobností podle profesionálního prostředí R – typ realistický – agresivní chování, schopnosti a dovednosti, spojené s fyzickou aktivitou (zemědělství, řemesla) I – typ zkoumavý – přednost poznávacím aktivitám (přemýšlení, organizování) před emocionálními aktivitami (city) – biologie, matematika, kybernetika, geologie S – sociální preference interpersonální aktivity před intelektuální nebo fyzickou aktivitou (sociální práce, diplomacie, psychologické poradenství, sekretářka) K – typ konvenční vyhledává činnosti jasně vymezené pravidly a realizuje příkazy nadřízených, zájmy organizace na úkor vlastních potřeb (účetnictví, financování) E – typ podnikavý využívá své schopnosti přesvědčovat k získávání ostatních a k dosahování svých cílů (management, právo, obchod) A – typ umělecký usiluje o sebevyjádření, vyjádření svých citů a tvůrčí práci (hudba, výtvarné umění, herectví)
Převaha jednoho typu – jednoduchá profesionální orientace V případě rovnováhy dvou nebo více zájmů – kariérové konflikty při volbě profese nebo zaměstnání, v průběhu kariéry se potlačené možnosti připomínají. (technik,který má vedle realistické orientace také uměleckou orientaci se bude snažit vedle svého zaměstnání uplatnit i uměleckou)
Ekonomická aktivita podle pohlaví Větší počet absolventek VŠ nežli absolventů Vysoká zaměstnanost žen Problémy žen – matek Ženy a kariéra Top manažerky Ženy středního věku – pracovně velmi vytížené + péče o děti, vnoučata + péče o staré rodiče
Ekonomická aktivita obyvatelstva Obyvatelé ekonomicky aktivní Neaktivní – ženy na MD, RD, lidé pobírají důchod Nezaměstnaní Dojíždění za prací Město - venkov