Gramotnost rizikových skupin obyvatel Minoritních skupin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
{ Inkluzivní vzdělávání z pohledu praktika Mgr. Jana Vrbicová „Sociologický monitoring vzdělanostních vstupů a výstupů dětí a žáků, včetně dětí a žáků.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Místní rozpočtové jednotky
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Hlavní město praha a integrace cizinců
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
31 Základní typy zdravotnických systémů
Problémy a specifika pedagogiky
Techniky práce s mentálně postiženými
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Pedagogika školního sportu
Současná společnost a životní styl, generační problémy
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Spolupráce s rodiči a komunitou
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Život bez střeva , Praha.
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Podpora samostatného bydlení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Gramotnost rizikových skupin obyvatel Minoritních skupin

Co jsou rizikové skupiny Rizikové, minoritní, menšinové skupiny – majoritní populace. Skupiny jsou rizikové proto, že se liší od většinové populace, které ne vždy zvládá překonávání předsudků. Zvyšování gramotnosti rizikových skupin a zajištění informovanosti majoritní populace je prostředkem soužití. (Práva, povinnosti, vzdělání, práce, sociální zabezpečení, zdravotní péče, autonomie.)

Lze tato skupiny definovat? Lze je odlišit podle: Vzhledu - barva pleti (Rómové, Vietnamci, Černoši…) Zdravotního stavu – handicapovaní, dlouhodobě nemocní, invalidé Věku – senioři (skupina nad 65 let) Národnosti (imigranti) Sexuální orientace Pohlaví Přístupu ke vzdělávání K práci – nezaměstnaní Sociální vyčlenění z majoritní společnosti

Co můžeme ovlivnit? 1.Výchovu 2.Vzdělání 3.Zaměstnání 4.Sociální zařazení 5.Pohled společnosti na minoritní skupiny, odstraňování předsudků Vzájemná závislost jednotlivých oblastí.

Celoživotní vzdělávací program EU V současné době 25% dětí ve věku 15 let si osvojilo pouze základy čtení. 15% mladých lidí ve věku let opouští předčasně školu 78% lidí ve věku 22 let ukončilo střední školu (upper secondary) Jejich zájem o jakékoliv předměty stejně jako vědy, matematiku je nízký. policy/doc64http://ec.europa.eu/education/livelong-learning- policy/doc64 en.htm

Výzkum Britské listy, Mezinárodní výzkum funkční gramotnosti se konal v letech ve 24 státech. Byl zkoumán reprezentativní vzorek populace ve věku let. Přinesl následující výsledky:

Zastoupení funkčně negramotných ve vzorku 24 zemí: Portugalsko – 48 % Polsko – 42,6 % Maďarsko – 33,8 % Irsko – 22,6 % Velká Británie – 21,8 % USA – 20,7 % Nový Zéland – 18,8 % Belgie – 18,4 % Austrálie – 17 % Kanada – 16,6 % Česká republika – 15,7 % Německo – 14,4 % Holandsko – 10,5 % Finsko – 10,4 % Norsko – 8,5 % Švédsko – 7,5 %

Klíčové kompetence pro celoživotní vzdělávání 1.Komunikace v mateřském jazyce 2.Komunikace v cizím jazyce 3.Matematické kompetence 4.Digitální kompetence - IST (Information Society Technology) 5.Naučit se učit 6.Sociální a občanské kompetence 7.Aktivita, kreativita, plánování a řízení projektů, etické kvality 8.Znalost kultury, kulturní chování, vyjadřování

Jaké mohou být příčiny funkční negramotnosti v České republice? V ČR není základním problémem negramotnost – povinné vzdělávání od dob Marie Terezie, ale funkční negramotnost. Příčiny: Rodinné prostředí, sociální zanedbanost Didaktogenní příčiny – tj. způsobené nevhodným pedagogickým působení,neznalostí metodik Rozumové schopnosti (mentální retardace) Zdravotní stav: smyslové vady, demence, onemocnění CNS Specifické poruchy učení Osoby s nízkou kvalifikací, osoby předlužené, dlouhodobě nezaměstnané

Vzdělávání seniorů Faktory určující stáří: Biologický věk – individuální stárnutí Kalendářní věk (60 – 65 let) Sociální věk – hranice odchodu do důchodu Psychologický věk – subjektivní vnímání vlastního věku Osobnost ve stáří – široké rozpětí vnímání sebe sama od integrity po zoufalství, úzkost, strach ze smrti

Smysl vzdělávání seniorů Udržování tělesné a duševní aktivity -Orientace v současném světě -Osvojování nového způsobu života -Rozvíjení osobnosti -Schopnost učení -Cvičení paměti -Instituce pro vzdělávání seniorů

Podpora kognitivních funkcí u osob s demencí Cíle posilování kognitivních funkcí: Zlepšení nebo zachování kvality života Důstojnost Soběstačnost Podpora dobré nálady Snížení problémového chování Experiment v USA – chování k seniorům tak, jako by neměli problémy ( po týdnu zlepšení) Narušení bludného kruhu zhoršování kognitivních funkcí KLUCKÁ,J.VOLFOVÁ.P. Kognitivní tréning v praxi. Praha: Grada, 2009

Dospělí s mentálním postižením Čtenářská gramotnost nemusí mít výrazný dopad na běžný denní život. Finanční gramotnost je závažnější. Neumějí nakládat s kapesným, nemají představu o cenách. Vlastní finance pomáhají zvyšovat sebedůvěru. Centrum MARTIN, o.p.s poskytuje MR základní informace o nakládání s finančními prostředky v rámci projektu Abeceda rodinných financí. Podobných aktivit a mnohem více (ČSOB).

Literární gramotnost za SŠ pro sluchově postižené Šetření u studentů v 1. – 4.ročníku SOU a SŠ pro sluchově postižené.  Většina studentů čte málokdy.  Ze 30 studentů 18 nenapsalo žádný titul knihy.  9 studentů nepřečetlo žádnou knihu.  9 studentů uvádí, že rozumějí textu, který čtou, nevydrží u čtení. Závěr: nestačí studenty neučit číst, je třeba čtenářské kompetence nadále rozvíjet.

Vzdělávání dospělých cizinců v České republice Seminární práce Kristýny Malíkové (včetně literatury) Vzdělání umožňuje funkční rozvoj a seberealizaci jedince. U migrantů je nelze omezit na osvojování jazyka. Migranti netvoří homogenní skupinu Prioritní oblasti a cíle: 1.Znalost českého jazyka 2.Ekonomická soběstačnost 3.Orientace ve společnosti 4.Vztahy migrantů s příslušníky majoritní společnosti

Romská populace HORVÁTOVÁ, Jana. Kapitoly z dějin Romů ŠOTOLOVÁ Eva. Vzdělávání Romů Základní vzdělávání romských dětí. Systémové doporučení Ligy lidských práv č.2, Příčiny nízké úspěšnosti ve výuce: 1.Nepříznivé podmínky v rodině 2.Časté absence dětí ve škole 3.Podceňování domácí přípravy 4.Nerespektování speciálních potřeb ze strany školy

Hlavní strategie ve vzdělávání Romů 1.Včasná péče o děti 2.Multikulturní výchova 3.Individuální přístup, péče o talentované děti 4.Zapojení rodičů 5.Speciální příprava učitelů 6.Smysluplné trávení volného času 7.Podpora dalšího vzdělávání 8.Šíření pozitivních informací o Romech