 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Použití grafů v mikroekonomii
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Poptávka na trhu zboží a služeb
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Elasticity poptávky a nabídky
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
TEORIE CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele
2. Analýza spotřebitelské poptávky
II. Analýza poptávky Přehled témat
Mikroekonomie II úvodní přednáška
Teorie chování spotřebitele - model spotřebitelské volby - vlastnosti spotřebitelského optima - cenová spotřební křivka a poptávková funkce - mikroekonomická.
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Analytický aparát mikroekonomie
Analýza chování spotřebitele
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Rozhodování spotřebitele za rizika
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Mikroekonomie II úvodní přednáška
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
12. Všeobecná rovnováha.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste lineárně  M kladná a konst.) T roste lineárně  M kladná a konst.) T max  M = 0 ↓T  M < 0  Průměrná (A) a mezní (M)  A  M > A ↓A  M < A A max (min)  M = A  Grafické odvození průměrné a mezní veličiny (předp. známe graf celkové veličiny)  průměrná veličina v daném bodě = směrnice sečny (paprsku)  mezní veličina v daném bodě = směrnice tečny

1. Úvod 2. Cíl spotřebitele 3. Užitek - kardinalistická a ordinalistická verze 4. Předpoklady racionálního chování spotřebitele 5. Indiferenční křivky a jejich vlastnosti 6. Preference spotřebitele a indiferenční křivky 7. Linie rozpočtu a soubor tržních příležitostí 8. Optimum spotřebitele - vnitřní a rohové řešení

-porovnává cíl (přínos) s náklady (újmou) -předp. dané preference cíl = maximalizovat užitek plynoucí ze spotřeby statků za daných podmínek → tj. dosažení optima (není důvod měnit rozhodnutí) Podmínka optima: dodatečný přínos = dodatečný náklad (není důvod měnit rozhodnutí)  úroveň U → d ána preferencemi náklad = důchod vynaložený na nákup statků  TU  MU

→ jeho chování vyhovuje: dvěma axiomům (A a B jsou spotřební koše):  úplnost srovnání A > B v A B v A < B v A = B  tranzitivita A > B a B > C, pak A > C a dvěma předpokladům:  nenasycení (čím více, tím lépe)  preference průměru před extrémy ve spotřebě (předpoklad konvexnosti)

 ANO (U je přímo měřitelný, např. v Kč)  kardinalistická verze  funkce TU (zákon klesajícího MU)  funkce TU (zákon klesajícího MU)  NE (U není přímo měřitelný)  ordinalistická verze  indiferenční analýza

Nákup jednoho statku: U = f (X) omezení: I (částka na útratu, nominální důchod) TU X = celkové uspokojení plynoucí ze spotřeby určitého množství statku MU X = dTU/dX Optimum: MU X (dodatečný přínos)= p X Křivka poptávky po statku X = množina spotřebitelských optim (splývá s křivkou MU)  Nákup více statků (při daném omezení): U = f (X,Y,..) MU X = δTU/ δX, MU Y = δTU/ δY Optimum: MU X /p X = MU Y /p Y = MU Z /p Z =…= MU n /p n

Axiomy umožňují porovnat a seřadit spotřební koše od nejméně preferovaného k nejvíce preferovanému koši zboží. Funkce užitku = způsob pro přidělení určitého čísla každému spotřebnímu koši. Uplatníme pravidla: 1. Dvěma košům, které jsou pro jedince stejně významné, přiřadit stejné kladné reálné číslo. 2. Pokud jedinec preferuje koš zboží A před košem B, přiřadit koši A vyšší kladné reálné číslo.

Funkce užitku je formálním vyjádřením preferencí spotřebitele U = f (X,Y), např. U = X·Y význam fce užitku: určuje pořadí spotřebních košů IC = kombinace statků, které přinášejí jedinci konst. TUU 4 = f (X,Y), tj. U =4 pokud U= X·Y, pak U =4 při těchto spotř.koších: A: X = 1, Y = 4 nebo B: X = 2, Y = 2 nebo C: X = 4,Y = 1 Spotř. koš D: X=3, Y=3 →více preferovaný → vyšší U

 v každém bodě grafu se nachází indiferenční křivka  axiom úplnosti srovnání  indiferenční křivky mají zápornou směrnici (jsou klesající)  předp. nenasycení  indiferenční křivky jednoho jedince se nemohou protínat  axiom tranzitivity  ryze konvexní tvar indiferenční křivky  předpoklad konvexnosti (preference kombinací před extrémy ve spotřebě)

IC se nemohou protínat → byl by porušen axiom tranzitivity: A = B (IC 2 ) A = B (IC 2 ) A = C (IC 1 ) B > C (v B je stejně X, více Y)

= poměr, ve kterém je spotřebitel ochoten nahradit jeden statek druhým, aniž by se změnil jeho celkový užitek U = f (X,Y) Totální diferenciál funkce: dU = (  U/  X)dX + (  U/  Y)dY = MU X ∙dX + MU Y ∙dY Položíme dU = 0 (na IC je U konst.) a upravíme: 0 = MU X ∙dX + MU Y ∙dY - MU Y ∙dY = MU X ∙dX - dY/dX = MU X / MU Y MRS C = - dY/dX = MU X / MU Y (při konst.TU) MRS C = sklon indiferenční křivky (uvádí se v absolutní hodnotě)

 Podél IC (zleva doprava) MRS c : - mění se, pokud je IC křivkou (IC klesající konvexní → MRS c klesá - je konstantní, pokud má IC lineární průběh

 kvantifikuje „zakřivení“ indiferenčních křivek (o kolik % se změní poměr spotřeby statků, pokud se MRS c změní o 1%)  = (d(Y/ X) / Y/X) : (d MRS c / MRS c )  pro dokonalé substituty  =   pro dokonalé komplementy  = 0

 U = aX + bY  MRS C =konst. =a/b  σ = ∞  Porušen předp. konvexnosti

 U = min.(aX,bY)  Y/X = konst. = b/a  MRS C =není def. (porušen předp. konvexnosti)  σ = 0

 X je statek žádoucí (good), pokud: ↑X (Y konst.)→ ↑U → MU X > 0  X je statek lhostejný (neuter), pokud: ↑X (Y konst.)→U konst. → MU X = 0  X je statek nežádoucí (bad), pokud: ↑X (Y konst.)→ ↓U → MU X < 0  oba statky žádoucí – viz předchozí dva snímky

 Y je statek lhostejný (neuter), pokud: ↑Y (X konst.)→U konst.→ MU Y = 0  Y je statek nežádoucí (bad), pokud: ↑Y (X konst.)→ ↓U → MU Y < 0 

zóna 1 – s rostoucím X (Y konst.) roste užitek → X je žádoucí zóna 2 – s rostoucím X klesá užitek (Y konst.) → X je nežádoucí zóna 1 – s rostoucím X roste užitek (Y konst.) → X je žádoucí zóna 2 – s rostoucím X se užitek nemění (Y konst.) → X je neutrální

 Připadá u racionálního spotřebitele v úvahu kombinace dvou nežádoucích (lhostejných) statků?  Vázaná spotřeba: nelze spotřebovávat žádoucí statek bez nežádoucího

Rozpočtové omezení (budget line, BL): peněžní důchod (I), ceny statků (Px,Py ) BL:I = Px X + Py Y převedeme do směrnicového tvaru: Y = I / Py - (Px / Py) X a derivujeme: MRS E = - dY / dX = Px / Py (při konst. I) MRS E = poměr, ve kterém lze nahrazovat jeden statek druhým ve směně (při daném peněžním důchodu a daných cenách statků) = sklon linie rozpočtu = sklon linie rozpočtu - Podél BL (zleva doprava) se MRS E nemění

Růst I, ceny statků konst. I a p y konst., ↓ p x I a p x konst., ↓ p y

Max U = f (X,Y) při omezení: I = Px X + Py Y X  0, Y  0

 Vnitřní řešení MRS C = MRS E sklon IC = sklon BL MU X / MU Y = p X / p Y  MU X / p X = MU Y / p Y  Rohové řešení (pouze X) MRS C > MRS E sklon IC > sklon BL MU X / MU Y > p X / p Y  MU X / p X > MU Y / p Y