Neurotické poruchy
Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy znáte ?
Funkční psychické poruchy podpořené psychosociálními faktory Projevují se specifickými somatickými a psychickými symptomy Projevují se změnami prožívání a změnami fyziologických reakcí Provázeny jsou pocity ohrožení a dysforie Na zvláštnosti svého chování má jedinec náhled
Poruchy emocí – strach, úzkost, deprese Poruchy myšlení – obsese, poruchy sebehodnocení Poruchy paměti – možná amnézie Poruchy pozornosti Poruchy autoregulace – kompulze Poruchy spánku Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete
Obsese – vtíravé myšlenky, které dotyčný nedokáže potlačit Amnézie – ztráta vzpomínek Autoregulace – sebeovládání Kompulze – nutkavé pohyby či jednání, kterým se jedinec nedokáže bránit
Třes rukou i celého těla Bolesti hlavy a bolesti v oblasti břicha Poruchy zažívání Poruchy vyměšování Zvýšená potivost
Nepříjemný citový stav s pocity napětí Obavy bez příčiny Významné vegetativní obtíže Přehnané reakce na běžné podněty Různá intenzita úzkosti ( od napětí po panickou reakci) Porucha častější u žen a mladých lidí, 5% v populaci
Opakované ataky výrazné úzkosti bez vazby na podnět a bez možnosti je předvídat Vegetativní projevy ( zrychlený pulz, pocení, třes rukou, zimnice,..) Tlak v oblasti hrudníku provázený pocity dušnosti a nevolnosti Psychické prožitky bezmoci, necitlivosti těla, obav ze smrti Náhlý začátek, velká intenzita, krátká doba trvání
Iracionální obavy z něčeho, co samo o sobě není nebezpečné Častější u žen a dětí, 1% populace Úkol : a) Jmenujte příklady nejčastějších konkrétních fobií. b) Které faktory podle Vás mohou mít podíl na vzniku fobické poruchy ?
a) Klaustrofobie – obavy z malých prostor Agorafobie – obavy z otevřených prostor Hydrofobie- obavy z vody Arachnofobie – obavy z pavouků aj. b) Hyperprotektivní výchova Negativní zkušenosti a strašení dětí předškolního věku vzhledem k jejich výrazné fantazii Úzkostná matka aj.
Dlouhodobý výskyt vtíravých myšlenek a nepotlačitelných impulzů k jednání Jedinec má náhled, ale vtíravé myšlenky nedokáže ignorovat Obsese mají i obscénní až násilný obsah pro jedince nepřijatelný Často se objevuje i rituální chování Osobnost – nadměrné svědomí, perfekcionalismus, rigidita, důraz na dodržování norem a plánování, pesimismus 2,5% populace Na vzniku se podílí výchova, nadměrná zátěž a porucha funkce bazálních ganglií
Akutní reakce na stres : Trvá několik hodin nebo dnů Je dána frustrační tolerancí jedince Základem je v počáteční fázi šok ( strnutí, zúžené vědomí) a následně diferenciace obranného stylu ( nesmyslná činnost, extrémní činorodost, izolace) Může se objevit amnézie
Vzniká jako prodloužená nebo opožděná odezva na traumatickou událost Událost přesahuje běžnou lidskou zkušenost Trýznivé zážitky se vracejí v představách, myšlenkách a snech Projeví se do 4 týdnů po traumatické situaci a přetrvává déle než měsíc Jedinec má pocit odcizení, vnitřní změny, přetrvává úzkost a přecitlivělost Často se objeví emoční otupělost a ztráta motivace k dalšímu životu
Dříve – hysterická neuróza Disociace Konverze Tyto projevy pomáhají jedinci vyrovnat se situací ( únik) Podstatou je hysterická reakce jako forma psychicky podmíněného útěku Úkol : Objasněte barevně zvýrazněné termíny, které specifikují danou poruchu a vysvětlete k jakým mechanismům psychiky patří.
Disociace – vytěsnění problémů do nevědomí ( jedinec si problém aktuálně neuvědomuje, ale on stále působí na jeho psychiku) Konverze – přenos zátěže do tělesného symptomu projevujícího se jako nemoc Oba symptomy jsou projevem obranných mechanismů ega.
Tělesné symptomy jsou také vyvolány psychickými obtížemi Jedinec se na obtíže koncentruje a žádá lékařskou péči, psychické příčiny odmítá Porucha může mít hypochondrický charakter Je častá, 4-10% populace, významné jsou genetické dispozice
Vyhledejte na internetu kazuistiky vhodné pro dané téma V jednotlivých kazuistikách vyberte znaky typické pro dané neurotické poruchy
Změny aktivační úrovně ( inhibice, excitace) Poruchy příjmu potravy Poruchy spánku Somatické stesky Neurotické návyky Tiky Dětské strachy a fobie Poruchy vyměšování Poruchy komunikace a řeči Dětské deprese Úkol : U barevně vyznačených poruch uveďte příklady
Poruchy spánku – noční děsy ( bez vzpomínky) a noční můry ( vracející se sny s ohrožující tématikou, se vzpomínkou) Somatické stesky – bolesti bříška a hlavy bez somatického podkladu Neurotické návyky – okusování nehtů, točení vlasů aj. Poruchy vyměšování – enuréza ( neschopnost udržení moči) a enkopréza ( neschopnost udržení stolice) Poruchy komunikace a řeči – mutismus – neschopnost komunikace a řeči vzhledem k psychickému bloku
Vznik neurotických poruch je podpořen působením ……… faktorů. Základním projevem jsou …….a …….symptomy. Neurotické poruchy jsou provázeny pocity…….a……... Na obtíže ……jedinec náhled.
Vznik neurotických poruch je podpořen působením psychosociálních faktorů. Základním projevem jsou somatické a psychické symptomy. Neurotické poruchy jsou provázeny pocity ohrožení a dysforie. Na obtíže má jedinec náhled.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Neurotické poruchy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Neurotické poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy neurotických poruch. Rozlišuje jednotlivé neurotické poruchy ve svých specifických znacích. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s neurotickými poruchami. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: anxieta, panika, diferenciace branného stylu, kompulzivita, obsese, psychosomatizace, konverze, mutismus, enuréza, enkopréza, dysforie, noční děsy a můry, hypochondrie Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím znalostí z obecné psychopatologie, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případy neurotických poruch a společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny vybírají znaky typické pro dané poruchy. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazují pracovní listy. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě pro žáky dostupná.