Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

ZÁVAŽNÉ EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSKÉM VĚKU A DOSPÍVÁNÍ
o.s. Péče o duševní zdraví
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Interrupce jako trauma
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Náročné životní situace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Draw a monster Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
SCHIZOFRENIE.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHIATRIE VY_52_INOVACE_ února 2013
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Poruchy příjmu potravy Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
PRACOVNÍ DOBA VY_32_INOVACE_2_1_5 PRACOVNÍ DOBA Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Číslo v digitálním archivu školy
Vyrovnávání se stresem
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Záškoláctví
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Neurotické poruchy

Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy znáte ?

 Funkční psychické poruchy podpořené psychosociálními faktory  Projevují se specifickými somatickými a psychickými symptomy  Projevují se změnami prožívání a změnami fyziologických reakcí  Provázeny jsou pocity ohrožení a dysforie  Na zvláštnosti svého chování má jedinec náhled

 Poruchy emocí – strach, úzkost, deprese  Poruchy myšlení – obsese, poruchy sebehodnocení  Poruchy paměti – možná amnézie  Poruchy pozornosti  Poruchy autoregulace – kompulze  Poruchy spánku Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete

 Obsese – vtíravé myšlenky, které dotyčný nedokáže potlačit  Amnézie – ztráta vzpomínek  Autoregulace – sebeovládání  Kompulze – nutkavé pohyby či jednání, kterým se jedinec nedokáže bránit

 Třes rukou i celého těla  Bolesti hlavy a bolesti v oblasti břicha  Poruchy zažívání  Poruchy vyměšování  Zvýšená potivost

 Nepříjemný citový stav s pocity napětí  Obavy bez příčiny  Významné vegetativní obtíže  Přehnané reakce na běžné podněty  Různá intenzita úzkosti ( od napětí po panickou reakci)  Porucha častější u žen a mladých lidí, 5% v populaci

 Opakované ataky výrazné úzkosti bez vazby na podnět a bez možnosti je předvídat  Vegetativní projevy ( zrychlený pulz, pocení, třes rukou, zimnice,..)  Tlak v oblasti hrudníku provázený pocity dušnosti a nevolnosti  Psychické prožitky bezmoci, necitlivosti těla, obav ze smrti  Náhlý začátek, velká intenzita, krátká doba trvání

 Iracionální obavy z něčeho, co samo o sobě není nebezpečné  Častější u žen a dětí, 1% populace Úkol : a) Jmenujte příklady nejčastějších konkrétních fobií. b) Které faktory podle Vás mohou mít podíl na vzniku fobické poruchy ?

a) Klaustrofobie – obavy z malých prostor Agorafobie – obavy z otevřených prostor Hydrofobie- obavy z vody Arachnofobie – obavy z pavouků aj. b) Hyperprotektivní výchova Negativní zkušenosti a strašení dětí předškolního věku vzhledem k jejich výrazné fantazii Úzkostná matka aj.

 Dlouhodobý výskyt vtíravých myšlenek a nepotlačitelných impulzů k jednání  Jedinec má náhled, ale vtíravé myšlenky nedokáže ignorovat  Obsese mají i obscénní až násilný obsah pro jedince nepřijatelný  Často se objevuje i rituální chování  Osobnost – nadměrné svědomí, perfekcionalismus, rigidita, důraz na dodržování norem a plánování, pesimismus  2,5% populace  Na vzniku se podílí výchova, nadměrná zátěž a porucha funkce bazálních ganglií

 Akutní reakce na stres :  Trvá několik hodin nebo dnů  Je dána frustrační tolerancí jedince  Základem je v počáteční fázi šok ( strnutí, zúžené vědomí) a následně diferenciace obranného stylu ( nesmyslná činnost, extrémní činorodost, izolace)  Může se objevit amnézie

 Vzniká jako prodloužená nebo opožděná odezva na traumatickou událost  Událost přesahuje běžnou lidskou zkušenost  Trýznivé zážitky se vracejí v představách, myšlenkách a snech  Projeví se do 4 týdnů po traumatické situaci a přetrvává déle než měsíc  Jedinec má pocit odcizení, vnitřní změny, přetrvává úzkost a přecitlivělost  Často se objeví emoční otupělost a ztráta motivace k dalšímu životu

 Dříve – hysterická neuróza  Disociace  Konverze  Tyto projevy pomáhají jedinci vyrovnat se situací ( únik)  Podstatou je hysterická reakce jako forma psychicky podmíněného útěku Úkol : Objasněte barevně zvýrazněné termíny, které specifikují danou poruchu a vysvětlete k jakým mechanismům psychiky patří.

 Disociace – vytěsnění problémů do nevědomí ( jedinec si problém aktuálně neuvědomuje, ale on stále působí na jeho psychiku)  Konverze – přenos zátěže do tělesného symptomu projevujícího se jako nemoc Oba symptomy jsou projevem obranných mechanismů ega.

 Tělesné symptomy jsou také vyvolány psychickými obtížemi  Jedinec se na obtíže koncentruje a žádá lékařskou péči, psychické příčiny odmítá  Porucha může mít hypochondrický charakter  Je častá, 4-10% populace, významné jsou genetické dispozice

 Vyhledejte na internetu kazuistiky vhodné pro dané téma  V jednotlivých kazuistikách vyberte znaky typické pro dané neurotické poruchy

 Změny aktivační úrovně ( inhibice, excitace)  Poruchy příjmu potravy  Poruchy spánku  Somatické stesky  Neurotické návyky  Tiky  Dětské strachy a fobie  Poruchy vyměšování  Poruchy komunikace a řeči  Dětské deprese Úkol : U barevně vyznačených poruch uveďte příklady

 Poruchy spánku – noční děsy ( bez vzpomínky) a noční můry ( vracející se sny s ohrožující tématikou, se vzpomínkou)  Somatické stesky – bolesti bříška a hlavy bez somatického podkladu  Neurotické návyky – okusování nehtů, točení vlasů aj.  Poruchy vyměšování – enuréza ( neschopnost udržení moči) a enkopréza  ( neschopnost udržení stolice)  Poruchy komunikace a řeči – mutismus – neschopnost komunikace a řeči vzhledem k psychickému bloku

 Vznik neurotických poruch je podpořen působením ……… faktorů.  Základním projevem jsou …….a …….symptomy.  Neurotické poruchy jsou provázeny pocity…….a……...  Na obtíže ……jedinec náhled.

 Vznik neurotických poruch je podpořen působením psychosociálních faktorů.  Základním projevem jsou somatické a psychické symptomy.  Neurotické poruchy jsou provázeny pocity ohrožení a dysforie.  Na obtíže má jedinec náhled.

Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN

Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Neurotické poruchy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Neurotické poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy neurotických poruch. Rozlišuje jednotlivé neurotické poruchy ve svých specifických znacích. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s neurotickými poruchami. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: anxieta, panika, diferenciace branného stylu, kompulzivita, obsese, psychosomatizace, konverze, mutismus, enuréza, enkopréza, dysforie, noční děsy a můry, hypochondrie Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let

- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím znalostí z obecné psychopatologie, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případy neurotických poruch a společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny vybírají znaky typické pro dané poruchy. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazují pracovní listy. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě pro žáky dostupná.