Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Ondřej Hýsek, Gymnázium INTEGRA BRNO Učíme o Moravě.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů  Rámcový vzdělávací program (RVP), školní vzdělávací program (ŠVP)  Vašíčková Ilona, TV45-ZE.
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Základní učební dokumenty
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Techniky práce s mentálně postiženými
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Hodnoty ve výchově
Název projektu: Moderní škola
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
karel oliva Akademie věd ČR
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
vedoucí odd. pro kurikulum odborného vzdělávání
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Řady puntíků a čísel.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Školní vzdělávací program CONSTANTIA – SAPIENTIA – PIETAS – VIRTUS VYTRVALOST – MOUDROST – SPRAVEDLNOST – UŠLECHTIOST.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015

Výchovně vzdělávací cíl Finální záměr, jehož dosažení předpokládá realizaci promyšleného systému odpovídajících dílčích aktivit. Složky: 1.informativní (vzdělávací, poznatková) – v D ? 2.formativní ( výchovná, hodnotová) – v D? 3.metodologická (schopnostní a dovednostní) - v D?

Hierarchie výchovně vzdělávacích cílů rámcové cíle – v kurikulu etapové cíle – vytváří učitel Při koncipování cílových struktur by měla výuka D respektovat: oddělení výkladu historie od propagandy a mýtů úctu ke kriticky zjištěnému faktu a toleranci k pluralitě jeho interpretací vědomí, že odpovědi na historické otázky nejsou konečné

Gloeckelovy kategorie záměrů ve výuce D Devět kategorií : 1.estetické záměry 2.teoretické záměry 3.etické záměry 4.monumentální záměry 5.antikvární záměry 6.kritické záměry 7.záměry utváření politického myšlení 8.antropologické záměry 9.filozofické záměry

Další formulace obecných cílu dějepisné výuky Robert Stradling ↓ cíle platné pro celou EU: odstranění stereotypů a předsudků rozvíjení smyslu pro místní, národní a evropskou identitu vytváření historického vědomí žáků důraz na demokratické principy a občanské hodnoty

Čapkovo pojetí cílů dějepisné výuky Vratislav Čapek rozlišuje: sféru kognitivní → historické myšlení sféru afektivní→ kultivace zájmu o dějepis, hodnocení historických jevů a událostí, schopnost empatie sféra chování a jednání →schopnost orientace v současném světě, schopnost sdělovat vlastní názor, diskutovat o problémech, schopnost jednat na základě vlastního poznání, schopnost jednat podle demokratických zásad a občanských principů

Dějepisné kurikulum Kurikulum – plánovaný obsah školní edukace, který obsahuje: 1.poznatky, dovednosti, postoje, zájmy, které mají být v žácích vytvářeny 2.formy, prostředky, metody výuky, plánované cíle a standardy vzdělávání

Kurikulární dokumenty 1.Teoretické pedagogické dokumenty – učební plány, učební osnovy, učebnice, didaktické testy pro žáky, metodické příručky pro učitele, standardy vzdělávání. 2.Dokumenty praktické – vnitřní řád školy, třídní kniha, katalogové a žákovské listy, žákovské knížky a studijní průkazy

Vzdělávací program VP obvykle obsahuje: koncepci vzdělávání pro vzdělávací soustavu celé země cíle vzdělávaní učební plán učivo cílové standardy implementační plán

Nové principy kurikulární politiky – Národní program vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha ) Zakotveny v zákoně č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon) Systém kurikulárních dokumentů ( pro žáky ve věku 3 – 19 let ) – vytvářen na dvou úrovních: 1.Státní úroveň – NPV a rámcové vzdělávací programy (RVP)+

Současný systém kurikulárních dokumentů v ČR NPV – formuluje požadavky na vzdělávání jako celek RVP - vymezují závazné rámce vzdělávání pro jednotlivé etapy 2. Školní úroveň – školní vzdělávací programy - ŠVP, vytváří si je každá škola sama podle zásad příslušného RVP

Postavení dějepisu v kurikulárních dokumentech Základní škola: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ( verze platná od ) Charakteristika základního vzdělávání Pojetí a cíle základního vzdělávání Klíčové kompetence Vzdělávací oblasti:

1.Jazyk a jazyková komunikace 2.Matematika a její aplikace 3.Informační a komunikační technologie 4.Člověk a jeho svět 5.Člověk a společnost 6.Člověk a příroda 7.Umění a kultura 8.Člověk a zdraví 9.Člověk a svět práce 10.Doplňující vzdělávací obory

Průřezová témata 1.Osobnostní a sociální výchova 2.Výchova demokratického občana 3.Výchova k myšlení v evropských souvislostech 4.Multikulturní výchova 5.Environmentální výchova 6.Mediální výchova Rámcový učební plán Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání žáků mimořádně nadaných Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úprav ŠVP Slovníček použitých výrazů

Gymnázium: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia( RVP G) cr/skolskareforma/ramc ve-vzdelav aci-programy Charakteristika vzdělávání Pojetí a cíle vzdělávání Klíčové kompetence Vzdělávací oblasti

Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Člověk a příroda Člověk a společnost Člověk a svět práce Umění a kultura Člověk a zdraví Informatika a komunikační technologie

Průřezová témata: 1.Osobnostní a sociální výchova 2.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 3.Multikulturní výchova 4.Environmentální výchova 5.Mediální výchova

Rámcový učební plán Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro čtyřletá gymnázia a vyšší stupeň víceletých gymnázií Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání mimořádně nadaných žáků Podmínky pro vzdělávání na gymnáziu Slovníček použitých výrazů

RVP pro gymnázia se sportovní přípravou

Vzdělávací oblast Člověk a společnost Základní škola 2 vzdělávací obory Dějepis Výchova k občanství Gymnázium Občanský a společenskovědní základ Dějepis Geografie

Dějepis Charakteristika vzdělávací oblasti Cílové zaměření vzdělávací oblasti Obsah vzdělávacích oborů: Očekávané výstupy Učivo

Odborné školství cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy Vzdělávací oblasti: Jazykové vzdělávání a komunikace − Společenskovědní vzdělávání − Přírodovědné vzdělávání − Matematické vzdělávání − Estetické vzdělávání − Vzdělávání pro zdraví − Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích − Ekonomické vzdělávání − Odborné vzdělávání