Značka, ochranná známka 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové
2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školyCZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektuCZ 1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Číslo DUMCSA_OPVK15_046 PředmětMarketing Tematický celekProdukt Název materiáluZnačka, ochranná známka AutorIng. Iva Kovaříková Datum ověření, třída , 3. A Časová dotace45 min PomůckyProjektor, PC Vzdělávací cílÚčelem je pochopit smysl značky a ochranné známky v konkurenčním prostředí. Žáci sami uvádějí příklady známých značek a hledají souvislosti mezi značkou a úspěchem firmy.
Značka – používání jména, symbolu, pojmu, ale též tvaru nebo kombinace těchto prvků k identifikaci výrobku Jméno značky – část, která je vokalizovatelná – vyslovitelná /Avon, Disneyland/ Symbol značky – část, která je rozpoznatelná, ale nevyslovitelná /králíček firmy Playboy/ 3
Obchodní značka – značka nebo její část, která má právní ochranu, neboť je ve výhradním vlastnictví. Chrání výhradní právo prodejce Autorské právo – výhradní právo reprodukovat, publikovat a prodávat umělecká, literární a hudební díla ve všech jejich formách 4
Značek existují stovky tisíc, setkáváme se s nimi na každém kroku Pro své majitele jsou velmi důležité – pomáhají jim identifikovat marketingový mix Spotřebitelům pomáhají rozeznávat výrobky dané firmy Prvními propagátory značek výrobků se staly americké farmaceutické firmy Značení výrobků však zřetelně zvyšuje náklady /balení, právní ochrana…/ 5
Značení výrobků pomáhá prodejci při segmentaci trhů /např. každá výrobková řada je určena specifické skupině zákazníků/ Dobré značky pomáhají při budování firemního image Značka může být skutečným aktivem pro firmu, pokud se nestane obecně popisným jménem pro daný druh výrobku Obchodní značky zabezpečují právní ochranu jedinečných vlastností, které by konkurence okopírovala 6
Dobré jméno výrobkové značky znamená spotřebitelskou výsadu /Apple, Mercedes/ Ta se projevuje dostatečně velkým počtem zákazníků, kteří odmítají jakoukoli náhradu, a to i v případě nižší ceny Řada firem vynaložila v minulosti značné náklady na to, aby vybudovala značková jména pro své produkty /Sony, Toyota, Samsung…../ 7
Krátké a jednoduché Snadno vyslovitelné Lehce zapamatovatelné Dá se vyslovovat ve všech jazycích /pro mezinárodní trh/ Nadčasové /nesmí být staromódní/ Není dotěrné, obscénní nebo negativistické Dá se přizpůsobit jakémukoli prostředku reklamy Naznačuje výhody výrobku 8
K posilování a šíření image značky používají její tvůrci následující soubor nástrojů: inherentní slovo slogan barvy logo a symboly soubor historek 9
Pokud ho potenciální zákazník slyší, mělo by v něm evokovat další, většinou příznivé slovo. Firma Slovo BMW Jízdní výkon Kodak Foto Apple Grafika Volvo Bezpečnost 10
Některé firmy na něm založily svoji image. Slogany se opakují v každé inzerci, mají za cíl dostat příslušnou značkou do povědomí zákazníka /jejich účinek je až hypnotický/. Tchibo – „zážitek z vůně“. Miele – „Forever Better“ – Navždy lepší British Airways – „The World´s Favorite Airline“ – Nejoblíbenější aerolinie světa 11
Výhodné pro firmu je důsledné používání jednotného souboru barev, což značně usnadní její identifikaci. Př.: žlutá je firemní barvou Kodaku, IBM získala dokonce kvůli modré barvě v minulosti přezdívku „Big Blue“ – Modrý gigant 12
Dokonce i způsob, jakým je jméno značky napsáno, může být zásadní pro zapamatování a rozpoznání. Symbolem může být skutečná postava, která vždy reprezentuje firmu – např. tiskový mluvčí 13
14
15
Některé firmy jsou a budou navždy spojovány s určitými historkami, které většinou vyznívají zajímavě nebo úsměvně. Př. Firmu Coca-Cola prý založili dva lidé, kteří všemožně utajovali recept před ostatními a každodenně ho zamykali do sejfu. 16
Ochranná známka – je právnický termín, který se nemusí připojovat k výrobku, patří sem výhradně ta slova, symboly nebo značky, které jsou právně zaregistrované pro používání pouze jednou firmou „ Ochrannou známku tvoří označení schopné grafického znázornění, tvoří ji například slovo, fráze, logo, kterým se označuje vyrobené zboží, barvy, tvar výrobku či obalu, nebo kombinace předchozích způsobů.slovofrázelogobarvytvar Pro ochrannou známku se také používá označení trademark (™)“ 17
Tradiční symbol registrované ochranné známky, Registered Trade Mark 18
1. MCCARTHY, E. Základy marketingu. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 511 s. ISBN KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera: jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN Ochranná známka. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: zn%C3%A1mka 19
1. ZOO Praha Troja. Cestuj s dětmi.cz [online]. © [cit ]. Dostupné z: ky/novinky/obrazek-74-1.jpg ky/novinky/obrazek-74-1.jpg 2. Why professional logo design does not cost $5.00. JUST™ Creative [online] [cit ]. Dostupné z: logo-design-does-not-cost-5-dollars/ 20