Bc. Ivana Velčovská, DiS. 1. 2 z 20 Tematické okruhy 1. Identita sociálních pracovnic a pracovníků 2. Jaký má sociální práce pohled na LGBT problematiku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Poradna Pro Rodinu Šumperk
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Vymezení a pojetí sociální práce
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Sanace rodiny Alena Svobodová, vedoucí sociální služby, koordinátorka projektů.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální práce s rodinou 3
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Náhradní rodinná péče.
SOS dětské vesničky.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Centrum sociálních služeb Ostrava, o. p. s
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
Intervenční centrum pro osoby ohrožené domácím násilím Ostrava © Bílý kruh bezpečí, o. s.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Rodina, náhradní rodinná péče
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Práva LGBTI osob Vojtěch Pospíšil Oddělení rovného zacházení
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Sociální práce s rodinou 13
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Sociální práce s rodinou 13
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Školská sociální práce
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
Náhradní rodinná péče v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Bc. Ivana Velčovská, DiS. 1

2 z 20 Tematické okruhy 1. Identita sociálních pracovnic a pracovníků 2. Jaký má sociální práce pohled na LGBT problematiku v ČR. 3. Rozdíl mezi LGBT a heterosexuálním klientem/klientkou. 4. Aktuální problémy LGBT lidí a nabídka sociální práce. 5. Homoparentální rodina a pohled sociální práce. 2

3 z Identita sociálních pracovnic a pracovníků  Osobní  Biologické pohlaví (žena/muž/intersexuál)  Gender (sociální pohlaví) (muž, žena, transgender…)  Sexuální orientace (heterosexuální/bisexuální, homosexuální/asexuální)  Ideologie/morálka (křesťan, ateista, konzervativec, liberál…)  Profesní:  Administrátor/ka – úředník/úřednice  Filantrop/ka  Profesionál/ka  Aktivista/aktivistka 3

4 z Jaký má sociální práce pohled na LGBT problematiku v ČR.  Co je to sociální práce? Sociální práce je institucionalizovanou profesí, jejímž posláním je prosazovat a obhajovat práva lidí a sociální spravedlnost bez ohledu na jejich gender, sexuální orientaci a další charakteristiky… Sociální práci lze vymezit jako profesi, jejímž cílem je„podpora zvládání obtížných životních situací klientů zprostředkováním změny vzájemných problémových interakcí mezi klienty a subjekty v jejich sociálním prostředí působením na klienty, působením na subjekty v jejich sociálním prostředí a působením a působením na průběh interakce mezi nimi“ Z uvedené definice vyplývá, že sociální pracovníci by měli své intervence směřovat jak na adaptační schopnosti klientů, tak na změnu jejich sociálního prostředí od mikroúrovně po makroúroveň společenských institucí. 4

5 z Jaký má sociální práce pohled na LGBT problematiku v ČR  Historické kořeny SP (křesťanství )  Etický kodex (tolerance)  Společenské hodnoty – koncept „normality“ – spíše konzervativní postoje  Dilemata v SP: agent/ka společnosti versus obhájce obhájkyně klienta/ky, pomoc versus kontrola  Vzdělávání  Mezioborové  Oborové: absence výzkumů, absence teorií, „rétorika ticha“, literatura.  Kdo, jak, proč?  Praxe  Opresivní postupy, byrokratická omezení  Kontrolní mechanismy 5

6 z Rozdíl mezi LGBT a heterosexuálním klientem/klientkou.  Strach z „dvojího vyoutování“  Strach z moralizování (umocnění problémů) „Já jsem měla původně teda strach, protože jsem si představovala přesně. Jsem, si vzpomněla na film, jak přišla Zubatá, že jo, a bála jsem se, že jako bude hodně přihlíženo k tomu, jakým způsobem já, nebo s kým já tam v tý domácnosti teda žiju..“ 6

7 z Rozdíl mezi LGBT a heterosexuálním klientem/klientkou.  Strach o výsledek jednání (OSPOD)  Strach plynoucí z nejasného očekávání sociální práce Dotaz nebiologické matky: „ Já se bojím toho až jednou přijde kráva sociální pracovnice a sebere mi děti. Co bych měla jako dělat?..“ 7

8 z 20 Dotaz v diskuzi pořádané LGBT sdružením PROUD na téma L/G rodičovství 8

9 z Aktuální problémy LGBT lidí a nabídka sociální práce. Zakázka LGBT  Mezigenerační (domovy pro seniory, domovy pro L/G mládež, nízkoprahová zařízení)  Legislativní úprava (právní vakuum)  Šikana ve škole  Šikana v práci  Homosexualita v etnických menšinách  Nepřijetí rodinou  L/G rodičovství Nabídka SP  Rovný přístup 9

10 z 20  Sociální pracovnice na ÚP „tak jsem ti byla na sociálním šetření a představ si, byla jsem u dvou buzerantů „ Co to znamená, že tě buzerovali? „Ne, normálně spolu žili dva chlapi, jeden mladej jeden starší a zažádal si o příspěvek na péči.“ A co je na tom špatně? „No nic, ale spali v jedný posteli! No museli, protože tam žádnou jinou neměli!!“ A to vadí? Ty s manželem také nespíš v jedné posteli? „No spím, ale je to můj manžel, oni jsou buzeranti.“ 10

11 z Homoparentální rodina a pohled sociální práce. taková rodina, kdy rodiče jsou partneři stejného pohlaví  Adopce  Pěstounská péče  Umělé oplodnění  Děti z heterosexuálního svazku  Vzájemná domluva mezi G/L páry  Domluva mezi homosexuálními rodiči a dárcem/dárkyní  ….. 11

12 z Homoparentální rodina a pohled sociální práce.  Vzdělávání  Heteronormativní teorie o funkcích rodiny  Literatura omezeného množství  U témat jako jsou pěstounská péče a osvojení absentuje reflexe situace či diskriminace leseb a gayů  Praxe  ? 12

13 z 20 Sociální pracovnice - vedoucí na OSPOD „Přece nedáme dítě tomu cizímu, to dítě má blíž k rodině – babička děda, strejda..“ (jsou tady dvě roviny, nově příchozí nebiologický partner, versus partner nebiologický, který je v rodině přítomen od počátku plánování založení rodiny) „Postupujeme podle zákona, je nám jedno, jestli je to gay nebo lesba, je to stejné, jako druh družka, taky dáme dítě ne tomu novýmu partnerovi, ale babičce a dědovi.“ 13

14 z 20 Sociální pracovnice na OSPOD: „Postupujeme v rámci etického kodexu neděláme rozdíly mezi homosexuály a heterosexuály.“ Studentka SP: „Vždyť přeci homosexuálové mohou adoptovat děti, tak je to jedno jestli jsou homo nebo hetero „ 14

15 z 20  Co by SP měl v souvislosti s LGBT tématikou znát? 15

16 z 20 Shrnutí  Výuka a vzdělávání  Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež  Sanace rodiny  OSPOD  Organizace připravující žadatele o náhradní rodinnou péči  Preventivní osvětové programy  Občanská poradenská střediska  Oběti domácího násilí  Azylové domy  Domovy pro seniory  Asistenční služby  Krizová intervence  Jiné… 16

17 z 20 Shrnutí  Sociální práce má nízký status, ale má určitou moc  rozhodovat o adopcích dětí  pěstounské péči  odejmutí dítěte z péče  ….  Práce často na hraně zákona  V sociální práci téma G/L rodičovství příliš reflektováno není  Záleží na pojetí organizací, jednotlivců, společenském étosu  Záleží na požadavcích/zakázkách LGBT komunity 17

18 z 20 Doporučení pro SP  Zvýšit informovanost o LGBT problematice  Provádět výzkumy  Doformulovat Minimální standard vzdělávání v sociální práci takovým způsobem, aby zahrnoval požadavek kritického vzdělávání o sexuálních skupinách/menšinách v oblasti jejich potřeb, problémů, ať na úrovni lidí, tak na úrovni jejich systémové oprese.  Kontrola dodržování – sankce  Pracovat s mezo i makroprostředím LGBT klientů 18

19 z 20 Literatura /zdroje  BABICOVÁ, Paula, Katarína FRANEKOVÁ, Hana SMITKOVÁ, Katarína SOKOLOVÁ a Ľubica TORNÓCZYOVÁ. Etický rámec pre prácu s LGBT klientelou: pre pomáhajúce, právnické a zdravotnícke profesie. první. Queer Leaders Forum, 2012, 36 s. ISBN  MUSIL, L. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu „sociální práce“. Sociální práce, 2008, č. 2, roč. 8, s  NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Matky kuráže: Lesbické rodiny v pozdně moderní společnosti. Praha: SLON, s. Studie. ISBN  POLÁŠKOVÁ, Eva. Plánovaná lesbická rodina: klíčové aspekty přechodu k rodičovství. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, s. Psychologie. ISBN  SMITKOVÁ, Hana a Andrej KURUC. Odporúčania a podnety pre psychológov a psychologičky, ktorý pracujú s lesbickými/gejskými/bisexuálnýymi/transrodovými (LGBT) klientmi a klientkami. Iniciativa Inakosť, 2012, 90 s. ISBN  Co z těch dětí vyroste – Radka Janebová, Ivana Velčovská, Tereza Břízová, v časopise Gender, rovné přiležitosti, výzkum  Radka Janebová – feministické teorie sociální práce  Elektronické zdroje:  Etický kodex sociálních pracovníků České republiky. Sociální revue: Sociální práce a společenské otázky [online] [cit ]. Dostupné z: pracovniku-ceske-republikyhttp://socialnirevue.cz/item/eticky-kodex-socialnich- pracovniku-ceske-republiky  PROUD: Vznikla nová platforma proti homofobii a transfobii v ČR. PROUD: Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu [online] [cit ]. Dostupné z: media/vznikla-nova-platforma-proti-homofobii-a-transfobii-v-cr.htmlhttp:// media/vznikla-nova-platforma-proti-homofobii-a-transfobii-v-cr.html  STUD 19

20 z 20 Děkuji za pozornost A případné dotazy zasílejte na … 20