Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Facility management ČSN EN
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ŽŠ Komenského 495, Slavkov u Brna Číslo a název oblasti podpory:
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Strategický leadership
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Teorie vůdcovství Hana Paterová Seminář PGS oboru Veřejná a sociální politika
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
©Rytmus 2007 DVD Společenská odpovědnost firem Výstup CIP EQUAL projektu „Podporované zaměstnávání pro sociálně odpovědné firmy“ o.s. RYTMUS Projekt je.
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
MARKETINGOVÝ MIX.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Management - Motivování
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Manager nebo leader? Management je pozice
Psychologie výchovy a vzdělávání
Kupní chování a EU.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Styly vedení.
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Sémantika dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Výzva a aktivity v přírodě
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Rozhodování jako manažerská funkce
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Učení, praktické aplikace principů učení
MARKETING 2.
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Jazyk a řeč – sociální informovanost
Psychologie výchovy a vzdělávání
PEDAGOGICKÉ VEDENÍ STUDENTŮ Garant: Mgr. Anna Krátká, Ph.D
Teorie fiskálního federalismu
Management - Motivování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Rodičovství biologické a pěstounské
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Transkript prezentace:

Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Zdroje vůdcovské autority Racionální autorita - reprezentant norem a zákonů. Racionální autorita - reprezentant norem a zákonů. Tradiční autorita - důležitost tradice a návaznosti. Tradiční autorita - důležitost tradice a návaznosti. Charizmatická autorita - vyplývající z povahy vůdce. Charizmatická autorita - vyplývající z povahy vůdce. Autorita vyplývající z postavení - pracovní funkce, hodnosti. Autorita vyplývající z postavení - pracovní funkce, hodnosti. Autorita vyplývající ze znalostí. Autorita vyplývající ze znalostí.

Formy společenské moci Moc odměňovat - různé druhy odměn. Moc odměňovat - různé druhy odměn. Donucovací moc - různé druhy trestů. Donucovací moc - různé druhy trestů. Referenční moc - snaha ostatních členů se ztotožňovat. Referenční moc - snaha ostatních členů se ztotožňovat. Expertní moc - vyplývající z vyšších znalostí. Expertní moc - vyplývající z vyšších znalostí. Legitimní moc - moc vyplývající z pozice či jiných sociálních norem. Legitimní moc - moc vyplývající z pozice či jiných sociálních norem. Informační moc - vlastnictví nebo znalost určitých informací. Informační moc - vlastnictví nebo znalost určitých informací.

Teorie vůdcovství Existence více než stovky různých teorií vůdcovství. Existence více než stovky různých teorií vůdcovství. Vůdcovství bývá vztahováno k úkolům a vztahům mezi osobami v určitých podmínkách. Vůdcovství bývá vztahováno k úkolům a vztahům mezi osobami v určitých podmínkách. Vůdcovství by mělo být posuzováno i historicky ve vztahu k názorům a hodnotám. Vůdcovství by mělo být posuzováno i historicky ve vztahu k názorům a hodnotám. Mnoho teorií je vázáno na průmyslovou organizaci. Mnoho teorií je vázáno na průmyslovou organizaci.

Dřívější teorie vůdcovství Teorie rysů a velkých mužů - vůdcem se člověk rodí, určití lidé jsou vyvoleni být vůdci. Teorie rysů a velkých mužů - vůdcem se člověk rodí, určití lidé jsou vyvoleni být vůdci. Charismatické a hrdinské teorie vůdcovství. Charismatické a hrdinské teorie vůdcovství. Teorie vůdcovských stylů - autoritativní, demokratický, ležérní. Teorie vůdcovských stylů - autoritativní, demokratický, ležérní. Situační teorie říká, že vůdce je výsledkem sociálních, kulturních a ekonomických podmínek. Situační teorie říká, že vůdce je výsledkem sociálních, kulturních a ekonomických podmínek. Kontingenční teorie se vztahuje ke stylu vedení a k reakci skupiny. Kontingenční teorie se vztahuje ke stylu vedení a k reakci skupiny.

Současné přístupy k vůdcovství Z mnoha současných teorií zmiňujeme tři zajímavé přístupy, které mohou pomoci porozumět vůdcovství. Z mnoha současných teorií zmiňujeme tři zajímavé přístupy, které mohou pomoci porozumět vůdcovství. Feministická teorie - pozornost se věnuje procesu i konečnému výsledku, všichni lidé se mohou stát vůdci. Feministická teorie - pozornost se věnuje procesu i konečnému výsledku, všichni lidé se mohou stát vůdci. Autentická teorie - vůdcovství je odvaha vyžadovat autentické aktivity pro sebe a ostatní - respekt k ostatním, svoboda ve výběru a účasti v sociální komunikaci, spravedlnost ve vztahu k postavení členů skupiny, účastenství, láska k ostatním lidem a odpovědnost k sobě a vlastním činům. Autentická teorie - vůdcovství je odvaha vyžadovat autentické aktivity pro sebe a ostatní - respekt k ostatním, svoboda ve výběru a účasti v sociální komunikaci, spravedlnost ve vztahu k postavení členů skupiny, účastenství, láska k ostatním lidem a odpovědnost k sobě a vlastním činům. Teorie služebnictví - vůdce poskytuje služby ostatním lidem, rozumí potřebám lidí. Teorie služebnictví - vůdce poskytuje služby ostatním lidem, rozumí potřebám lidí.

Vůdcovské styly Direktivní - určování rolí, jednosměrná komunikace. Direktivní - určování rolí, jednosměrná komunikace. Koučování - poslouchání názorů ostatních, vysoce direktivní i podpůrné chování. Koučování - poslouchání názorů ostatních, vysoce direktivní i podpůrné chování. Podpůrné chování - málo direktivní, naslouchání. Podpůrné chování - málo direktivní, naslouchání. Delegování - diskutování o problému, hledání souhlasu, rozhodování na vlastní úrovni. Delegování - diskutování o problému, hledání souhlasu, rozhodování na vlastní úrovni.

Vlastnosti úspěšného vůdce skupiny Skupina ho vnímá jako svou součást. Skupina ho vnímá jako svou součást. Má vlastnosti a názory, které má skupina jako celek. Má vlastnosti a názory, které má skupina jako celek. Je model pro členy skupiny. Je model pro členy skupiny. Je vnímán jako někdo, kdo pomáhá dosáhnout cílů skupiny. Je vnímán jako někdo, kdo pomáhá dosáhnout cílů skupiny. Pozitivně reprezentuje skupinu navenek. Pozitivně reprezentuje skupinu navenek.

Model tří kruhů Potřeby úkolu. Potřeby úkolu. Potřeby zachování skupiny. Potřeby zachování skupiny. Individuální potřeby - možno vycházet z hierarchie potřeb dle A. Maslowa. Individuální potřeby - možno vycházet z hierarchie potřeb dle A. Maslowa.

Klíčové kompetence vůdců v přírodě Znalosti problému. Znalosti problému. Sebeuvědomění a profesionální přístup. Sebeuvědomění a profesionální přístup. Přijímání rozhodnutí a úsudek. Přijímání rozhodnutí a úsudek. Vyučování a reflexe. Vyučování a reflexe. Vztah k prostředí. Vztah k prostředí. Řízení programu. Řízení programu. Bezpečnost. Bezpečnost. Technické schopnosti. Technické schopnosti.

Profesionalizace Hlavní rysy profese. Hlavní rysy profese. Místa a organizace využívající vůdce v přírodě. Místa a organizace využívající vůdce v přírodě. Profesionální asociace. Profesionální asociace. Popis profesionální praxe. Popis profesionální praxe.

Profesionalizace vůdcovství v přírodě Vliv Mountain Leadership Training Board. Vliv Mountain Leadership Training Board. Vznik NOLS – National Outdoor Leadership School. Vznik NOLS – National Outdoor Leadership School. Argumenty pro a proti certifikaci. Argumenty pro a proti certifikaci. Certifikace a kvalifikace na akademické úrovni. Certifikace a kvalifikace na akademické úrovni.

Literatura ADAIR, J. Jak efektivně vést druhé. Praha : Management Press, ADAIR, J. Jak efektivně vést druhé. Praha : Management Press, HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál,1998. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál,1998. HAYESOVÁ,N. Psychologie týmové práce.Praha:Portál,2005. HAYESOVÁ,N. Psychologie týmové práce.Praha:Portál,2005. MARTIN, B., CASHAL, CH., WAGSTAFF, M., BREUNIG, M. Outdoor Leadership. Theory and Practice. Champaign : Human Kinetics, MARTIN, B., CASHAL, CH., WAGSTAFF, M., BREUNIG, M. Outdoor Leadership. Theory and Practice. Champaign : Human Kinetics, MILES, J.C. and PRIEST, S. Adventure Education. State College : Venture Publishing, MILES, J.C. and PRIEST, S. Adventure Education. State College : Venture Publishing, 1990.