Prezentace informačních systémů ve vztahu k zpoplatnění ŽDC – náhrada TP 412 systémem IS KAPO
2 Program Zahájení Výchozí stav, implementace TAF TSI Podmínky pořizování zpráv - Složení vlaku / Rozbor vlaku a Vlak připraven IS ComposT – prezentace ČD Telematika IS APORT – prezentace aplikace IS REVOZ – registr vozidel IS KAPO – kalkulace poplatku Technologické a smluvní změny
Informační systém Kalkulace Poplatků - KAPO náhrada TP 412 Ing. Jiří Pavel, Ph.D. Odbor koncepce a strategie, GŘ SŽDC
4 Úvod Legislativa – cena za použití ŽDC, srovnání s EU Dnešní systém sledování výkonů Vývoj nového IS KAPO (kalkulace poplatků) I. Etapa – vlastní řešení, moduly, architektura, vazby II. Etapa - integrace zpoplatnění služeb a kontrolní mechanizmy správnosti vykazovaných údajů Závěr
5 Cena za použití ŽDC Maximální cena poplatku je dána výměrem MF Struktura výpočtu na dvě části a to Řízení provozu [vlkm] a Infrastruktura [1000 hrtkm]. Obě části zohledňují sazby pro: osobní / nákladní vlak kategorie dráhy Část infrastruktury: koeficient „n“ – použití vozidel s naklápěcí skříní, koeficient „e“ – jízda nezávislé trakce na elektrifikovaných tratích Úprava maximální ceny v prohlášení o dráze: slevy - nostalgické vlaky, charita speciální ceny – vlaky komb. dopravy, jednotlivé vozové zásilky, nové přepravy
6 Výnosy poplatků pokles výnosů poplatku za použití ŽDC od snížení poplatku o 20% další pokles z titulu poklesu výkonů – krize předpoklad od další pokles pro nákladní dopravu cca 20% - návrh variant, v řešení → systém s vysokou prioritou [mld. Kč] Výnosy6,66,24,35?
7 Dnešní systém sledování výkonů – TP 412 Princip „ruka-tužka-PC“ - vznik mnoho chyb a nepřesností vlivem lidského činitele TP 412 nebyl primárně určen pro funkci kalkulace poplatků, ale pro plnění statistického výkaznictví TP 412 je zastaralý, fungující na nekompatibilních datových platformách, a není dále vyvíjen - nemožnost reagovat na měnící se potřeby SŽDC Majitelem SW jsou ČD, a.s. a SŽDC je tak závislá na IS jednoho z dopravců – nepřípustný stav Vývoj nového IS KAPO nezávisle na dopravci pod plnou kontrolou SŽDC
8 Vývoj IS KAPO Filozofie – neexistuje vlak, který nemá přidělenou kapacitu. K obchodnímu případu hledáme obraz ve skutečnosti. I. Etapa – do konce roku 2010 plnohodnotná náhrada TP 412 pro potřeby SŽDC vlastní řešení IS KAPO – primární data, výpočtové jádro, moduly poskytování základních pracovních a manažerských sestav II. Etapa integrace poplatků za přidělení kapacity dráhy větší interakce s dopravci v oblasti odsouhlasení výkonů a reklamací kalkulace poskytnutých služeb dopravcům simulace variantních způsobů zpoplatnění a výnosů z poplatku za použití ŽDC kontrolní mechanizmy parametrů vlaků ve vazbě na technická zařízení na ŽDC
9 Primární datové zdroje KADR objednané trasy jak dlouhodobý, tak i ad hoc (komunikace se systémy CEV/Kango) zabezpečuje z pohledu těchto tras úplnost parametrů žádosti (objednávky) nutných pro výpočet poplatků za použití a rezervaci DC ISOŘ CDS parametry o realizaci objednaných trasách pro následné kalkulace ceny za použití DC REVOZ parametry kolejových vozidel dopravců (hmotnost vozidla, koeficienty „e“, „n“, osazení elektroměru a další)
10 Architektura IS KAPO
11 Uživatelé IS KAPO Přístup do systému a dostupnost funkcí a dat bude založen na různých „rolích“ uživatelů, IS KAPO určen pro: interní uživatele (SŽDC): pracovníci komunikující se zákazníky (dopravci) vedoucí pracovníci externí uživatele (II. etapa): stálí a potencionální zákazníci (dopravci)
12 Moduly IS KAPO Komunikační modul kontakt s vnějšími zdrojovými úlohami KADR, ISOŘ CDS, SAP R3, atd. Kontrolní modul - konsolidace primárních dat před výpočtem ceny První stupeň –kontrola úplnosti dat Druhý stupeň – kontrola plnočetnosti dat Modul provozních výkonů provozní výkony – vlkm, hrtkm, atd. podle jednotlivých objednavatelů nad objekty objednaných i realizovaných výkonů výpočet pouze nad verifikovanými daty
13 Moduly IS KAPO Modul kalkulací poplatků výpočet poplatku dle „Cenového výměru MF“, “Prohlášení o dráze“ a dalších smluvních ujednání Modul výstupů Manažerské výstupy – pro SŽDC Realizační(pracovní) výstupy – pro interní i externí potřebu zobrazení výsledků pro další úpravy před jejich odesláním, nebo archivací (např. výstup pro odsouhlasení výkonů se zákazníkem, přílohy k fakturám, reklamační řízení Konverzní vstupy/výstupy – pro SŽDC konverze souborů do struktury dat pro jejích převod ze systému KAPO do jiných systémů (SAP/R3-FI, SAP ISU atd.)
14 Moduly IS KAPO Modul správy cen, koeficientů a číselníků editace katalogových sazeb a koeficientů z „Cenového výměru MF,“a z „Prohlášení o dráze,“ včetně speciálních cenovým ujednáním editaci platnosti cen (kalendář sazeb) Zákaznický oceňovací modul výhledové řešení obdoba webové kalkulačky cen na portálu SŽDC umožní zákazníkům provedení vlastních předběžných kalkulací za použití a rezervaci dopravní cesty
15 Kontrolní mechanizmy – II. etapa Využití prvků infrastruktury (statickodynamické váhy, zabezpečovací zařízení, diagnostika) Kontrola vykazovaných údajů dopravci – hlášení TAF TSI hmotnost – kontrolní vážení na základě indikovaného překročení nápravového tlaku počet náprav – diagnostika ASDEK, GTN zab. zař. Princip kontroly je funkční od nasazení již jednoho kontrolního zařízení - 100% pokrytí výkonů není ekonomicky efektivní
16 Závěr – IS KAPO Využití implementace TAF TSI – hlášení „rozbor“ a „složení“ vlaku Více než generační změna sledování výkonů dopravců a následná komunikace při jejich odsouhlasování Posílení nezávislosti manažera infrastruktury Jednotná a pravdivá statistika výkonů Vysoký potenciál dalšího rozvoje systému
17 Požadavky na dopravce Zahájení testovacího provozu APORT ComposT Zadání hnacích vozidel do IS REVOZ Zaslání seznamu zaměstnanců pro přístup do aplikací v členění práv čtení / zápis Možnost vyjádření připomínek k návrhům Směrnic GŘ Datum účinnosti a vyhlášení uvedených povinností bude po dohodě dojednán Změna systému není jednoduchá, přináší na jedné straně vícenáklady a změnu technologie práce, která do budoucna bude znamenat úsporu času a finančních prostředků
Děkujeme za pozornost a těšíme se na další spolupráci v oblasti datových výměn