ŠKOLA – ZÁKLAD ŽIVOTA Mgr. Michal Oblouk. ŠKOLA  slovo řeckého původu – SCHOLÉ = hra, volný čas, zotavení duše  systém českého školství: a)mateřská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Doktorské studium na AF
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Akademické orgány vysokých škol
Terénní sociální práce
Vzdělávací soustava ČR
Žalobceobhájce. Právník je obecné označení člověka, který získal vysokoškolské právnické vzdělání. Nejčastěji je to absolvent právnické fakulty, magisterského.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Škola základ života Petr Machala.
Soustava vzdělávání po základní škole. základní škola odborné vzdělávání poskytují odborné vzdělání cílem je příprava na povolání všeobecné vzdělávání.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Stolničení Ročník:3. Téma:S.
VÍTÁME VÁS u přijímacího řízení pro školní rok 2014/2015 Praktická škola jednoletá Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
Opravář zemědělských strojů
Příprava na výkon povolání
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizační struktura
VZDĚLÁVÁNÍ PO SPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Mgr. Blanka Vohníková.
2.1 Systém vzdělávání Zásady a cíle vzdělávání
Fakulta zdravotnických studií
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Co a jak po základní škole?
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Veřejně správní akademie Vyšší odborná škola, s. r. o. BRNO
Historie zdravotnického školství po 2.světové válce
Doktorské studium na AF
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Profesní příprava a možnosti zaměstnávání osob s MP Vyhláška č.13 ze dne o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Podmínky přijetí.
Školský zákon Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ( )
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Zájem o studium na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se zaměřením.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 2. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Vysoká škola sociálně správní, Havířov. jedna z nejmladších soukromých vysokých škol v ČR státní souhlas od listopadu 2007 výuka zahájena v září 2008.
Srovnání škol České republiky a Slovenské republiky Nikola Kejhová Rájec – Jestřebí V úzkých Gymnázium Boskovice 2012.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 4 Datum ověření ve výuce: Téma: Vzdělávací soustava ČR Tématický okruh: Člověk a pracovní život.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odborná způsobilost pečující osoby v dětské skupině
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Fakulta zdravotnických studií
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Fakulta zdravotnických studií
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
PHmax ve středním vzdělávání
Studijní program Ošetřovatelství
Skratky titulov a hodností
Organizační struktura
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
Studijní obor Management sportu
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Fakulta zdravotnických studií
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠKOLA – ZÁKLAD ŽIVOTA Mgr. Michal Oblouk

ŠKOLA  slovo řeckého původu – SCHOLÉ = hra, volný čas, zotavení duše  systém českého školství: a)mateřská škola b)základní škola c)střední škola d)vysoká škola

MATEŘSKÁ ŠKOLA  pro děti od 3 do 6 let

ZÁKLADNÍ ŠKOLA  povinná školní docházka (zavedla ji r Marie Terezie) – začíná v 6 letech  výuka různých předmětů a)1. stupeň – 1. až 5. ročník b)2. stupeň – 6. až 9. ročník

STŘEDNÍ ŠKOLA - gymnázium  poskytuje všeobecné vzdělání – příprava na vysokou školu  čtyřleté studium zakončené maturitou

STŘEDNÍ ŠKOLA - střední odborná škola  poskytuje odborné vzdělání – výuka odborných předmětů  zpravidla čtyřleté studium zakončené maturitou  průmyslové školy, zdravotnické školy, obchodní akademie, hotelové školy, pedagogické školy  konzervatoř – připravuje mimořádně talentované žáky v uměleckých oborech, po 4 letech maturitní zkouška, vzdělávání ale končí po dalších 2 letech absolutoriem (veřejné vystoupení) + udělení titulu diplomovaný umělec

STŘEDNÍ ŠKOLA - střední odborné učiliště  připravuje žáky na nejrůznější profese v oblasti řemesel a služeb  4 učební obory – maturita  3 učební obory – závěrečná zkouška (výuční list) + možnost maturity – nástavba  2 učební obory – závěrečná zkouška (osvědčení o způsobilosti k výkonu daného povolání)

LYCEUM  čtyřletý obor ukončený maturitou  absolventi získávají úplné střední odborné vzdělání, ale ne kvalifikaci pro výkon povolání, většina proto pokračuje ve vysokoškolském studiu  ekonomické, pedagogické, přírodovědné, technické, vojenské, zdravotnické

VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA  poskytuje absolventům středních škol zakončených maturitní zkouškou možnost dalšího zvyšování kvalifikace  obory jsou zaměřeny především na praktickou profesní orientaci a trvají zpravidla 3 roky  studium je zakončeno absolutoriem, které se skládá ze zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka a obhajoby absolventské práce  úspěšnému absolventovi je udělen neakademický titul diplomovaný specialista (DiS.) uváděný za jménem

VYSOKÁ ŠKOLA  vzdělávací instituce, právnická osoba poskytující terciární vzdělávání  nejvyšší článek vzdělávací soustavy  studenti a pedagogové tvoří akademickou obec  jediná instituce, která má právo udělovat akademické tituly  výuka je prováděna a řízena především profesory a docenty  v Česku musí student univerzity nejprve získat maturitu

DRUHY VYSOKÝCH ŠKOL - podle typu: 1.univerzitní - vysoká škola, kde učitelé přednáší studentům o vědě ve více oborech, člení se na fakulty, které se dále dělí na katedry nebo ústavy, mohou uskutečňovat všechny typy studijních programů 2.neuniverzitní - uskutečňují především bakalářské studijní programy, ale mohou též uskutečňovat magisterské studijní programy, nečlení se na fakulty - podle právní formy: 1.veřejné - jsou zřizovány a rušeny zákonem, v ČR 26, jsou financovány především dotacemi ze státního rozpočtu 2.soukromé - k provozu činnosti musí udělit souhlas MŠMT, jsou financovány především z vlastních zdrojů 3.státní - jsou policejní a vojenské, spravovány přímo příslušnými ministerstvy, nemají právní subjektivitu a jsou organizačními složkami státu, omezena vysokoškolská samospráva, v ČR 2 - Policejní akademie a Univerzita obrany

STUDIUM NA VŠ  studium může probíhat v prezenční (denní), distanční (dálkové) nebo v kombinované formě  třístupňová struktura studia: 1.bakalářský program - příprava na magisterský program nebo na výkon povolání, doba studia je 3 až 4 roky, absolventům se uděluje titul Bc. (bakalář) nebo BcA. (bakalář umění) 2.magisterský program - navazuje na bakalářský program, trvá 2 až 3 roky, u oborů, které vyžadují delší přípravu (např. právo nebo lékařství), nenavazuje na bakalářský program, délka studia je pak 5 až 6 let, absolventům se uděluje titul Mgr. (magistr), MgA. (magistr umění), Ing. (inženýr), Ing. arch. (inženýr architekt), MUDr. (doktor medicíny), MDDr. (zubní lékař), MVDr. (doktor veterinární medicíny), absolventi s titulem Mgr. poté mohou projít rigorózním řízením a získat tzv. „malý doktorát" – JUDr. (doktor práv), PhDr. (doktor filozofie), RNDr. (doktor přírodních věd), PharmDr. (doktor farmacie), ThLic. (licenciát teologie) nebo ThDr. (doktor teologie) 3.doktorský program - zaměřen na vědeckou a výzkumnou činnost, délka studia jsou 3 až 4 roky, absolventům se uděluje titul Ph.D. (doktor) nebo Th.D. (doktor teologie)

SPECIÁLNÍ ŠKOLSTVÍ  vzdělávání osob s mentální retardací 1.speciální MŠ 2.ZŠ PRAKTICKÉ - děti, které nemohou s úspěchem studovat na ZŠ (např. s lehkým mentálním postižením nebo s podprůměrnou rozumovou schopností), cílem je příprava na zapojení do běžného života, obdobné předměty jako na běžných ZŠ, důraz je kladen na velký počet praktických hodin a tělesné výchovy, školy jsou devítileté 3.ZŠ SPECIÁLNÍ - vychovává a vzdělává obtížně vzdělavatelné žáky, většinou se středně těžkou mentální retardací, vzdělávání je velmi náročné (odborný speciální pedagog, malé skupiny žáků, speciální učebnice, sešity, rozvrh, klidné prostředí), desetiletá školní docházka, cílem je osvojení hygienických návyků, sebeobsluhy, pracovních dovedností s předměty denní potřeby, rozvíjet psychické a fyzické schopnosti a předpoklady, důležitým cílem je vybavit žáky triviem základních vědomostí a dovedností (čtení, psaní, počítání)

PROFESNÍ PŘÍPRAVA  po ukončení povinné školní docházky se žáci mohou dále vzdělávat v těchto vzdělávacích institucích: 1)praktická škola s jednoletou přípravou - pro žáky s těžším mentálním postižením, s více vadami, s autismem, hlavními předměty jsou rodinná výchova, ruční práce a praktická cvičení, žáci se připravují většinou na práci v chráněném prostředí a na pomocné a úklidové práce v sociálních a zdravotních zařízeních 2)praktická škola s dvouletou přípravou - určena pro žáky, kteří ukončili ZŠ praktickou nebo speciální v nižším než devátém ročníku, cílem je prohloubení znalostí získaných v povinné školní docházce a osvojení manuálních prací dle vybraného oboru 3)odborné učiliště – svým uspořádáním podobné SOU, žáci si zde prohlubují a doplňují znalosti získané v ZŠ praktické a připravují se na svou profesi (např. kamenické, kovářské, pekařské, prodavačské, zámečnické práce), 2 a 3 roky

ZDROJE         %C4%8Cesku %C4%8Cesku   %A1kola %A1kola 