Agentura v letech 2008-2012 Martin Šimáček Praha, 24. října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OP ZAMĚSTNANOST MOŽNOSTI PODPORY V RÁMCI PRIORITNÍ OSY 2 SOCIÁLNÍ ZAČLEŇOVÁNÍ A BOJ S CHUDOBOU Ing. Helena Petroková
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Prostupné bydlení Martin Šimáček.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Dobrá praxe ve spolupráci krajské samosprávy a Agentury Martin Navrátil (ASZ) Praha,
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
OBRNICE ŽIJEME ZDE SPOLU. Velikost obce a struktura Správní obvod obcí Obrnice, České Zlatníky, Chanov Počet obyvatel: 2575 osob Struktura: cca
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Dokument KAP MSK - obsah
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Ing. Kateřina Lichtenberková
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Členská schůze MAS Nepomuk,
Koordinovaný přístup k sociálně vyloučeným lokalitám
Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Koordinační výbory Národního strategického referenčního rámce
Náměty pro činnost Národního fóra
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Představení projektu.
Liberec, Mgr. Martin Chochola
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Vzdělávání Lokální partnerství Liberec Magistrát města Liberec, 1. březen 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání.
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Ing. Stanislava Správková
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Agentura v letech Martin Šimáček Praha, 24. října 2012

Název příspěvku Cíle, poslání a cílové skupiny POSLÁNÍ: Agentura pro sociální začleňování je nástrojem Vlády ČR k zajištění podpory obcím v procesu sociálního začleňování. Vznikla v důsledku přetrvávající existence sociálně vyloučených lokalit v ČR a jako reakce na špatné životní podmínky jejich obyvatel. Agentura prostřednictvím odborné metodiky podporuje partnery ve městech a obcích v zavádění dlouhodobých systémových opatření především v oblastech zaměstnanosti, vzdělávání, bydlení, bezpečnosti a zdraví, která vedou k zajištění rovného přístupu všech obyvatel obce ke zdrojům, informacím a službám a napomáhají k občanskému soužití. Agentura uplatňuje nadresortní přístup a zajišťuje přenos podnětů z místní úrovně na úroveň meziresortní a naopak. Agentura v letech

VIZE: Agentura je efektivní, flexibilní, odbornou a respektovanou organizací s propracovanou metodikou zavádění integrační politiky. V obcích, kde působí, Agentura dovede partnery k definování a naplňování místních sociálních a integračních politik, které odstraňují problémy spojené se sociálním vyloučením a přecházejí vzniku nových sociálně vyloučených lokalit. Obec nastaví a udržuje funkční systém spolupráce, který vytváří podmínky k podpoře občanského soužití. Jsou zajištěny podmínky pro posilování kapacit aktérů pracujících v oblasti sociálního začleňování, obec se rozvíjí a zvyšuje se kvalita života všech jejích obyvatel. Na základě zkušeností z činnosti na místní a regionální úrovni Agentura ovlivňuje celostátní politiky sociálního začleňování, vč. nové legislativy. Agentura v letech

CÍLOVÉ SKUPINY: Primární CS: obce (obecní a městské úřady, magistráty), instituce a další aktéři působící na území obce (ostatní úřady, školy, policie, nestátní neziskové organizace, zaměstnavatelé), krajské úřady a ústřední orgány státní správy. Sekundární CS: obyvatelé sociálně vyloučených lokalit a další lidé ohrožení sociálním vyloučením mimo tyto lokality, především Romové, širší veřejnost (obyvatelé celé obce). Agentura v letech

Agentura jako úřad …ASZ podporuje především státní, regionální a místní politiky sociálního začleňování …usiluje o institucionální řešení sociálního vyloučení …usiluje o občanské, nikoliv národnostní řešení …posiluje instituce, ale také občanskou společnost …je součástí systému veřejné správy, pohybuje se v definovaném prostoru (Úřad vlády ↔ resorty/vláda ↔ kraje/obce ↔ neziskové organizace) …má vymezenu činnost usneseními vlády ČR Agentura v letech

Agentura a Romové …ASZ reaguje na zhoršující se postavení Romů ve společnosti, ostrakizaci Romů a institucionální diskrimininaci Romů (na trhu s byty a ve vzdělávání, částečně také na trhu práce) …segregační politiky v některých městech, vytlačování Romů z intravilánu do extravilánu …nekorektní obraz Romů v médiích …vynucenou migraci v důsledku diskriminace Romů v bydlení a dryáčnické metody v ubytovnách …dopady institucionální i tradiční lichvy Agentura v letech

Zapojení lidí z lokalit účast na lokálních partnerstvích (institucionální vs. komunitní přístup) lokální partner = činitel s odpovědností, potenciálem, prostředky a pravomocí přispívat k řešení reflexe nedostatečného zapojení lidí v lokalitách do práce LP (či obecněji do spolupráce s ASZ): 1. Veřejná setkání 2. Podpora občanských a komunitních iniciativ 3. Motivace a aktivizace obyvatel lokalit 4. Komunitní činnosti, podpora sousedství a rozvoje občanské společnosti Agentura v letech

Fenomén Šluknovsko Setrvalé zhoršování situace v důsledku hospodářské recese, strukturální podrozvinutosti regionu a vysoké nezaměstnanosti Negativní dopady místní migrace a zvýšené přestupkové činnosti a drobné majetkové kriminality Politické konsekvence a neřešení problému sociálního vyloučení Angažovanost extrémistů Negativní dopady mediální presentace Cílené vyvolávání nenávisti vůči Romům, svalování viny, dezinformace Agentura v letech

ROK 1: sestavení lokálního partnerství, situační analýza, tvorba strategického plánu ROK 2: výběr dotačních titulů, podávání projektových žádostí, projektové poradenství ROK 3: pokračující projektové poradenství, realizace prvních projektů, revize strategického plánu, příprava předávání vedení lokálního partnerství Standardní fungování Agentury v lokalitě

Metodika práce ASZ v lokalitách Činnost v lokalitách: 33 uzavřených Lokálních partnerství 107 pracovních skupin v LP (vzdělávání, zaměstnanost, bydlení, prevence sociálně-patologické jevů) 22 schválených strategických plánů 213 připravených projektů, které podpoří lidí Agentura v letech

Metodika práce ASZ v lokalitách Výzkumná a analytická činnost: Počet výzkumů a analýz: 33 situačních analýz specifických Např.: - Vsetín po pěti letech -Analýza migračních trendů na Šluknovsku -Rizika privatizace domů v Duchcově -Potřebnost služeb soc. prevence v Ústeckém kraji -Možnosti sociálního bydlení v Jirkově a Bílině Agentura v letech

Evaluace práce Agentury Agentura vždy externě vyhodnocuje svou činnost v lokalitách na konci spolupráce (po 3 letech) Úprava a doplnění indikátorů úspěšnosti spolupráce Úprava a doplnění metod práce Zpětná vazba také resortům (MPSV, MŠMT, MMR, …) Utváření státních politik sociálního začleňování Agentura v letech

Zpětná vazba z lokalit pro státní správu pracovníci ASZ členy pracovních skupin resortů (PS pro bezdomovectví, PS pro inkluzi, monitorovací skupina procesů v soc. službách, …) jednotlivá jednání s resorty (metodika veřejné služby, metodika sociální práce na obcích, meziresortní jednání k sociálnímu podnikání, bytová nouze, vyhlášky o vzdělávání dětí se znevýhodněním, metodika sociálně zodpovědného zadávání veřejných zakázek) vlastní iniciativa: prostupné bydlení, prostupné zaměstnávání, podmínka10 procent pracovních míst pro dlouhodobě nezaměstnané ve veřejných zakázkách měst Strategie boje proti sociálnímu vyloučení Agentura v letech

Agentura a strukturální fondy + mimořádná dotační příležitost, potenciál skutečné (strukturální) změny + podpora sociální inkluze z EU i po roce krátkodobá (střednědobá) podpora s nutností zajistit udržitelnost = strategické využití strukturálních fondů s dobře rozmyšlenou udržitelností a doplněné o aktivity bez nároků na dodatečné prostředky Jinými slovy: OD PROJEKTŮ K POLITIKÁM Agentura v letech

Strukturální fondy ASZ se připojila později -OPLZZ, IOP, OPVK, (ROP) -IOP 5.2. c (PILOT) – revitalizace sídlišť -OPLZZ OPVK ASZ chybí v monitorovacích výborech Agentura v letech

Název příspěvku Strukturální fondy Systematická spolupráce s MPSV (+MMR): - OPLZZ 3.2., výzva 55, IP obcí - IOP 3.1.b, infrastruktura pro služby IPO: Cheb, Most, Vápenná, Jeseník, Broumov, Havířov, (Kadaň, Bílina, Roudnice n/L, Hodonín) IOP: Most, Roudnice n/L, Kadaň, Kutná Hora, Trmice, Bílina, Vápenná, Obrnice, Krásná Lípa, Bruntál, Havířov, (Sokolov, Kutná Hora II., Břeclav, Brno, Kolín, Vejprty, Teplá, Hodonín, Děčín) Agentura v letech

Název příspěvku Strukturální fondy Žádaná služba: PROJEKTOVÉ PORADENSTVÍ ASZ - trojstranné konzultace žadatel ↔ MPSV ↔ ASZ - projektové dny, písemné dohody - specialisté na strukturální fondy Individuální projekty krajů (OPLZZ 3.2.) – Ústecký kraj (Moravskoslezský kraj, Jihočeský kraj) podpora zaměstnanosti RIP (krajské pobočky ÚP) – Ústecký kraj, Karlovarský kraj, Moravskoslezský kraj Agentura v letech

Strukturální fondy Strategie Evropa tematický cíl: Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě Vyčlenění až 20 % celkové alokace ESF OP Zaměstnanost (MPSV), OP Věda, výzkum a vzdělávání (MŠMT), Integrovaný regionální OP (MMR) Integrované přístupy, Strategie regionálního rozvoje ASZ součást NSRR, dvou pracovních skupin Hledání shody s MPSV a MŠMT v tématu sociálního začleňování, využití ASZ jako koordinačního orgánu Pro obce od r. 2013: souběžná příprava OP a SPLP (projektů) Agentura v letech

Děkuji za pozornost! Agentura v letech