Integrované územní investice (ITI)v Pražské metropolitní oblasti pro programové období 2014-2020 24. září 2014 D-air - III. Setkání Dopravního Fóra Severozápad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Informace o přípravě IPRÚ Liberec - Jablonec nad Nisou I NTEGROVANÝ P LÁN R OZVOJE Ú ZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU INFORMACE O PŘÍPRAVĚ.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
I T I Plzeňské metropolitní oblasti
Integrovaný plán rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace „Seminář k představení Integrovaného regionálního operačního programu“ 4. března 2015 Jihlava.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
ITI Ústecko-chomutovské aglomerace
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Kancelář strategie města
Kancelář strategie města
Místní akční skupina Rakovnicko
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ JIHLAVSKÉ SÍDELNÍ AGLOMERACE Mgr. Tereza Chloupková, oddělení strategického rozvoje města Jihlavy Mgr. Tomáš Koukal, vedoucí.
ITI – SPOLUPRÁCE OBCÍ V AGLOMERACI Dr. Ing. Marie Zezůlková, vedoucí Kanceláře strategie města Brna.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Integrované územní investice v Pražské metropolitní oblasti
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
PRAHA INTEGROVANÉ NÁSTROJE. INTEGROVANÉ NÁSTROJE V OBDOBÍ 2007 – 2013 Integrované nástroje
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
PRAHA ITI HRADECKO- PARDUBICKÉ AGLOMERACE.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti pro uplatnění nástroje ITI – aktuality, harmonogramy Regionální stálá konference Jihomoravského.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Rozvoj území a demografický výhled
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Strategie ITI plzeňské metropolitní oblasti
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Pracovní skupina Parkoviště P+R
Transkript prezentace:

Integrované územní investice (ITI)v Pražské metropolitní oblasti pro programové období září 2014 D-air - III. Setkání Dopravního Fóra Severozápad Ing. Vojtěch Žabka

Obsah prezentace —Představení nástroje ITI. —Vymezení PMO. —Hlavní problémy PMO. —Pracovní verze strategické části ITI PMO.

Co to jsou Integrované územní investice? —Nový nástroj pro uplatňování územní dimenze, navržený EK pro programové období —Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise. – Zdůrazňována role měst a metropolitních oblastí (města jako póly růstu a motory rozvoje). – Budou vyčleněny finanční prostředky pro rozvoj vybraných metropolitních oblastí (ITI). – Velké integrované projekty strategické povahy. —Umožňují naplánovat a realizovat investice ve vymezeném území komplexně bez ohledu na to, ze kterého operačního programu nebo prioritní osy jsou financovány. —Nástroj ITI bude uplatňován ve všech operačních programech.

Výhody ITI pro žadatele -Možnost zapojení subjektu (stakeholdera) do přípravy strategie. -Alokovaná částka z ESIF pro projekty z metropolitních oblastí. -Po doporučení Řídícího výboru metropolitní oblasti o splnění podmínek územní dimenze nemusí soutěžit s projekty z celé ČR, stačí splnit věcné a formální požadavky řídícího orgánu na projekt.

Vybrané metropolitní oblasti → Pražská, Brněnská, Ostravská, Plzeňská, Ústecko- chomutovská, Hradecko-pardubická, Olomoucká – Hlavní centra ekonomického růstu. – Koncentrace většiny české vědy a výzkumu. – Existence klíčových institucí terciárního vzdělávání. – Soustředění nejvýznamnějších zaměstnavatelů. – Koncentrace řady problémů sociálního a environmentálního charakteru.

Specifika pražského ITI Obsahuje dva typy regionů: – Praha – jádro (více rozvinutý region) Spolufinancování projektů 50 %. – Středočeský kraj – zázemí (méně rozvinutý region) Spolufinancování projektů 15 %. V rámci ITI PMO bude většina rozvojových intervencí realizována primárně v zázemí aglomerace (tedy Středočeském kraji), přičemž hlavním nositelem ITI zůstává jádrové město (Praha).

Podpora pražského ITI Celková alokace pro české ITI dosahuje dle prozatímních jednání 65 mld. Kč pro programové období Z toho pro Pražskou metropolitní oblast má být určeno 11,6 mld.

Partnerství v rámci ITI bylo podepsáno Memorandum o spolupráci HMP a Stč. kraje primátorem Tomášem Hudečkem a hejtmanem Josefem Řihákem. Na základě Memoranda stanovena 3 základní témata: -DOPRAVA -ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ -REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ Ustanoven Řídící výbor – kontrolující výstupy z připravované Integrované strategie Pracovní platformy dle jednotlivých témat

Vymezení území Pražské metropolitní oblasti (PMO) Provedla Urbánní a regionální laboratoř při Univerzitě Karlově v Praze. Vymezení provedeno s pomocí triangulace metod: – Vymezení integrovaného systému středisek Prahy. – Vymezení suburbánní zóny Prahy. – Vymezení na základě mobilních dat – dojížďkové vazby a čas strávený v Praze. – Přihlédnutí k dalším alternativám vymezení (např. územního plánu VÚC Pražského metropolitního regionu aj.).

Identifikování problémů PMO Problémy Pražské metropolitní oblasti se dají rozdělit do tří základních okruhů: —Doprava —Ekologická a přírodní rizika —Regionální školství

Problémy a potřeby - Doprava —Nárůst individuální dopravy na úkor hromadné dopravy. —Nedostatečné propojení okrajových lokalit a suburbií kolejovou dopravou, včetně chybějící doprovodné infrastruktury. —Špatná dopravní obslužnost jižních suburbií (absence linky D). —Nefungující systém komplexního integrovaného systému dopravy (Praha a Středočeský kraj) - nedokončený IDS, zapojení železniční dopravy do IDS, koordinace s PID. —Neuzavřené koncepční řešení infrastruktury v některých částech kraje s dopadem na celý kraj (např. okružní a tangenciální vazby), absence krajského (aglomeračního) okruhu.

Problémy a potřeby – Ekologická a přírodní rizika —Území PMO je postihováno povodněmi, včetně letních povodní z bouřek způsobených krátkými a intenzivními přívalovými dešti. Problémy jsou v povodí Vltavy, Berounky. —Protipovodňová opatření jsou nedostatečná. —Absence vodních nádrží v povodí Sázavy a Berounky k regulaci povodní. —Varovný systém před povodněmi dosud není na území PMO zcela dokončen, přičemž území je povodněmi často postihováno. —Nedostatečné jsou předpovědní systémy a modely pro území PMO.

Problémy a potřeby – Regionální školství —Nedostačující počet a kapacity mateřských škol v oblastech s velkým nárůstem počtu obyvatel v zázemí Prahy, v souvislosti s přílivem suburbánních migrantů a jejich specifické věkové struktuře. —Zastaralá a nevyhovující infrastruktura školních budov (ZŠ i SŠ). —Ve vybavenosti a prostředcích na provoz jsou výrazné rozdíly mezi školami v různých částech metropolitního regionu. Nedostatečné prostředky na provoz škol vytváří významnou bariéru jejich rozvoje i kvality výuky. —Bylo zjištěno chybějící propojení škol a trhu práce, spolu s malým důrazem na praxi, což má dopady na nižší uplatnitelnost absolventů.

INTEGROVANÁ STRATEGIE PRAŽSKÉ METROPOLITNÍ OBLASTI VIZE PMO Pražská metropolitní oblast v roce 2023: Blízko do škol, pohodlně do práce, bezpečně doma! Globální cíl Globálním cílem PMO je propojení jádra a zázemí pražské aglomerace do jednoho funkčního celku s efektivně rozmístěnou infrastrukturou veřejných služeb, který bude jednak dobře dopravně propojený a jednak bude společně chráněný před přírodními riziky, a to při celkovém respektování zdravého životního prostředí. PRIORITNÍ OBLAST PO 1 - INTELIGENTNÍ DOPRAVA PO 2 - OCHRANA PŘED PŘÍRODNÍMI RIZIKY PO 3 - DOSTUPNÉ A KVALITNÍ ŠKOLSTVÍ Cíl: Prostupná a propojená metropolitní oblast s výborně dostupnou metropolí, reflektující potřeby svých obyvatel, kteří využívají integrované hromadné dopravy a dopravy šetrné k životnímu prostředí. Cíl: Metropolitní oblast využívající šetrná a přírodně blízká řešení a moderní systémy pro ochranu obyvatel a aktivní předcházení rizikům spojeným s přírodními živly. Cíl: Metropolitní oblast podporující dostupné a kvalitní školství, metropolitní oblast reflektující výzvy znalostní ekonomiky a potřeby dynamického trhu práce. DÍLČÍ CÍLE 1. Zrychlit a zkvalitnit přepravu osob uvnitř PMO 1. Zabezpečit území před povodněmi 1. Zvýšit kapacitu předškolního vzdělávání 2.Posílit preferenci hromadné dopravy 3. Zvýšit regionální mobilitu napojením na infrastrukturu TEN-T 2. Zvýšit kvalitu vzdělávacích zařízení v souladu s požadavky trhu práce 4. Rozšířit infrastrukturu pro cyklodopravu pro cesty do práce

Příklady vlajkových projektů z oblasti dopravy —Investice do koordinace Pražské integrované dopravy a Středočeského kraje. —Vytvoření centrálního dispečinku veřejné dopravy pro oblast Prahy a Středočeského kraje. —Rozšíření sítě samoobslužných prodejních zařízení na území Prahy a Středočeského kraje. —Modernizace informačního systému Prahy a Středočeského kraje. —Rozvoj preference veřejné dopravy na území Prahy a Středočeského kraje. —Investice do silniční sítě v návaznosti na síť TEN-T. —Obchvat Kralup nad Vltavou jako součást aglomeračního okruhu.

Děkuji Vám za pozornost.