Integrované územní investice (ITI)v Pražské metropolitní oblasti pro programové období září 2014 D-air - III. Setkání Dopravního Fóra Severozápad Ing. Vojtěch Žabka
Obsah prezentace —Představení nástroje ITI. —Vymezení PMO. —Hlavní problémy PMO. —Pracovní verze strategické části ITI PMO.
Co to jsou Integrované územní investice? —Nový nástroj pro uplatňování územní dimenze, navržený EK pro programové období —Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise. – Zdůrazňována role měst a metropolitních oblastí (města jako póly růstu a motory rozvoje). – Budou vyčleněny finanční prostředky pro rozvoj vybraných metropolitních oblastí (ITI). – Velké integrované projekty strategické povahy. —Umožňují naplánovat a realizovat investice ve vymezeném území komplexně bez ohledu na to, ze kterého operačního programu nebo prioritní osy jsou financovány. —Nástroj ITI bude uplatňován ve všech operačních programech.
Výhody ITI pro žadatele -Možnost zapojení subjektu (stakeholdera) do přípravy strategie. -Alokovaná částka z ESIF pro projekty z metropolitních oblastí. -Po doporučení Řídícího výboru metropolitní oblasti o splnění podmínek územní dimenze nemusí soutěžit s projekty z celé ČR, stačí splnit věcné a formální požadavky řídícího orgánu na projekt.
Vybrané metropolitní oblasti → Pražská, Brněnská, Ostravská, Plzeňská, Ústecko- chomutovská, Hradecko-pardubická, Olomoucká – Hlavní centra ekonomického růstu. – Koncentrace většiny české vědy a výzkumu. – Existence klíčových institucí terciárního vzdělávání. – Soustředění nejvýznamnějších zaměstnavatelů. – Koncentrace řady problémů sociálního a environmentálního charakteru.
Specifika pražského ITI Obsahuje dva typy regionů: – Praha – jádro (více rozvinutý region) Spolufinancování projektů 50 %. – Středočeský kraj – zázemí (méně rozvinutý region) Spolufinancování projektů 15 %. V rámci ITI PMO bude většina rozvojových intervencí realizována primárně v zázemí aglomerace (tedy Středočeském kraji), přičemž hlavním nositelem ITI zůstává jádrové město (Praha).
Podpora pražského ITI Celková alokace pro české ITI dosahuje dle prozatímních jednání 65 mld. Kč pro programové období Z toho pro Pražskou metropolitní oblast má být určeno 11,6 mld.
Partnerství v rámci ITI bylo podepsáno Memorandum o spolupráci HMP a Stč. kraje primátorem Tomášem Hudečkem a hejtmanem Josefem Řihákem. Na základě Memoranda stanovena 3 základní témata: -DOPRAVA -ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ -REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ Ustanoven Řídící výbor – kontrolující výstupy z připravované Integrované strategie Pracovní platformy dle jednotlivých témat
Vymezení území Pražské metropolitní oblasti (PMO) Provedla Urbánní a regionální laboratoř při Univerzitě Karlově v Praze. Vymezení provedeno s pomocí triangulace metod: – Vymezení integrovaného systému středisek Prahy. – Vymezení suburbánní zóny Prahy. – Vymezení na základě mobilních dat – dojížďkové vazby a čas strávený v Praze. – Přihlédnutí k dalším alternativám vymezení (např. územního plánu VÚC Pražského metropolitního regionu aj.).
Identifikování problémů PMO Problémy Pražské metropolitní oblasti se dají rozdělit do tří základních okruhů: —Doprava —Ekologická a přírodní rizika —Regionální školství
Problémy a potřeby - Doprava —Nárůst individuální dopravy na úkor hromadné dopravy. —Nedostatečné propojení okrajových lokalit a suburbií kolejovou dopravou, včetně chybějící doprovodné infrastruktury. —Špatná dopravní obslužnost jižních suburbií (absence linky D). —Nefungující systém komplexního integrovaného systému dopravy (Praha a Středočeský kraj) - nedokončený IDS, zapojení železniční dopravy do IDS, koordinace s PID. —Neuzavřené koncepční řešení infrastruktury v některých částech kraje s dopadem na celý kraj (např. okružní a tangenciální vazby), absence krajského (aglomeračního) okruhu.
Problémy a potřeby – Ekologická a přírodní rizika —Území PMO je postihováno povodněmi, včetně letních povodní z bouřek způsobených krátkými a intenzivními přívalovými dešti. Problémy jsou v povodí Vltavy, Berounky. —Protipovodňová opatření jsou nedostatečná. —Absence vodních nádrží v povodí Sázavy a Berounky k regulaci povodní. —Varovný systém před povodněmi dosud není na území PMO zcela dokončen, přičemž území je povodněmi často postihováno. —Nedostatečné jsou předpovědní systémy a modely pro území PMO.
Problémy a potřeby – Regionální školství —Nedostačující počet a kapacity mateřských škol v oblastech s velkým nárůstem počtu obyvatel v zázemí Prahy, v souvislosti s přílivem suburbánních migrantů a jejich specifické věkové struktuře. —Zastaralá a nevyhovující infrastruktura školních budov (ZŠ i SŠ). —Ve vybavenosti a prostředcích na provoz jsou výrazné rozdíly mezi školami v různých částech metropolitního regionu. Nedostatečné prostředky na provoz škol vytváří významnou bariéru jejich rozvoje i kvality výuky. —Bylo zjištěno chybějící propojení škol a trhu práce, spolu s malým důrazem na praxi, což má dopady na nižší uplatnitelnost absolventů.
INTEGROVANÁ STRATEGIE PRAŽSKÉ METROPOLITNÍ OBLASTI VIZE PMO Pražská metropolitní oblast v roce 2023: Blízko do škol, pohodlně do práce, bezpečně doma! Globální cíl Globálním cílem PMO je propojení jádra a zázemí pražské aglomerace do jednoho funkčního celku s efektivně rozmístěnou infrastrukturou veřejných služeb, který bude jednak dobře dopravně propojený a jednak bude společně chráněný před přírodními riziky, a to při celkovém respektování zdravého životního prostředí. PRIORITNÍ OBLAST PO 1 - INTELIGENTNÍ DOPRAVA PO 2 - OCHRANA PŘED PŘÍRODNÍMI RIZIKY PO 3 - DOSTUPNÉ A KVALITNÍ ŠKOLSTVÍ Cíl: Prostupná a propojená metropolitní oblast s výborně dostupnou metropolí, reflektující potřeby svých obyvatel, kteří využívají integrované hromadné dopravy a dopravy šetrné k životnímu prostředí. Cíl: Metropolitní oblast využívající šetrná a přírodně blízká řešení a moderní systémy pro ochranu obyvatel a aktivní předcházení rizikům spojeným s přírodními živly. Cíl: Metropolitní oblast podporující dostupné a kvalitní školství, metropolitní oblast reflektující výzvy znalostní ekonomiky a potřeby dynamického trhu práce. DÍLČÍ CÍLE 1. Zrychlit a zkvalitnit přepravu osob uvnitř PMO 1. Zabezpečit území před povodněmi 1. Zvýšit kapacitu předškolního vzdělávání 2.Posílit preferenci hromadné dopravy 3. Zvýšit regionální mobilitu napojením na infrastrukturu TEN-T 2. Zvýšit kvalitu vzdělávacích zařízení v souladu s požadavky trhu práce 4. Rozšířit infrastrukturu pro cyklodopravu pro cesty do práce
Příklady vlajkových projektů z oblasti dopravy —Investice do koordinace Pražské integrované dopravy a Středočeského kraje. —Vytvoření centrálního dispečinku veřejné dopravy pro oblast Prahy a Středočeského kraje. —Rozšíření sítě samoobslužných prodejních zařízení na území Prahy a Středočeského kraje. —Modernizace informačního systému Prahy a Středočeského kraje. —Rozvoj preference veřejné dopravy na území Prahy a Středočeského kraje. —Investice do silniční sítě v návaznosti na síť TEN-T. —Obchvat Kralup nad Vltavou jako součást aglomeračního okruhu.
Děkuji Vám za pozornost.