PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Metodické doporučení k primární prevenci rizikového.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Advertisements

Nový školní rok začíná.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Role Městské policie v prevenci úrazů v Chrudimi
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Lidský faktor v dopravě!
MĚSTSKÁ POLICIE ROŽNOV POD RADHOŠTĚM Přehled činnosti za rok 2010.
DOPRAVNÍ VÝCHOVA konkrétní změny v RVP
Alkohol a mladiství situace v Plzni
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Společně proti úrazům ve městě Chrudim. Zdravé město Chrudim  Zdravé město od roku 2001 – vstup do NSZM ČR  Podpora zdraví (soulad psychické, fyzické.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
SLUŽBA PREVENCE KRIMINALITY A DOPRAVNÍ VÝCHOVY
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Bezpečně v kyberprostoru Jihlava 19. – projekt zaměřený na omezení rozšiřování nebezpečných počítačových jevů.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Vyhodnocení akce ALKOHOL. Prevence v rámci akce proběhlo na území celé ČR více jak 140 besed ve školách a školských zařízeních na téma užívání.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Jihlava,
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Výchova k občanství TEMA: Pravidla silničního.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
Nehodovost na okrese ZNOJMO
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Dětské dopravní hřiště Městské policie
Prázdniny bezpečnější
Komunikace učitele se žáky
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Dětské dopravní hřiště Městské policie
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování Rizikové chování v dopravě – příloha č 2. Matúš Šucha Katedra psychologie FF UP Olomouc

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci I. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Rizikové chování v dopravě Rizikové chování v dopravě můžeme obecně charakterizovat jako takové jednání, které vede v rámci dopravního kontextu k dopravním kolizím a následně k úrazům nebo úmrtím. 40% dětských úrazů tvoří dopravní úrazy

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Nehody zaviněné dětmi

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Prevenci v rámci dopravního chování dělíme zejména podle cílové skupiny, o které pojednáváme. Základní dělení představují motorizovaní a nemotorizovaní účastníci dopravy: a) chodec, b) cyklista, c) cyklista v městském prostředí, d) cestující hromadnou dopravou, e) spolujezdec v motorizovaném vozidle, f) řidič mopedu nebo motocyklu s objemem do 50 cm 3.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Z pohledu prevence ve školách je nejvýznamnější dopravní výchova, která začíná na prvním stupni základních škol (navazuje na předškolní dopravní výchovu) a trvá až do prvního ročníku středních škol. Dělení podle věku: 1. stupeň základní školy – chodec, cyklista a cestující hromadnou dopravou, 2. stupeň základní školy – cyklista v městském provozu, střední škola – cyklista v městském provozu, řidič mopedu a motocyklu do 50 cm 3, spolujezdec.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Rizikové chování v dopravě je: - chování v rozporu s oficiálními a neoficiálními pravidly, - agresivní chování, - neočekávané (nebo nezvyklé) chování.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Zastřešující organizací pro bezpečnost silničního provozu je BESIP, působící při Ministerstvu dopravy ČR. Na komunální úrovni se jedná o tyto partnery: - městská policie (zejména v oblasti dozoru a asistence v dopravním provozu v místech s vysokým výskytem dětí – např. projekt Bezpečná cesta do školy), - dopravní policie (zejména v oblasti vzdělávání a nácviku praktických dovedností), - BESIP – metodologická podpora a informace, - Centrum dopravního výzkumu – odborné informace a publikace v oblasti dopravní výchovy.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Typ prevence specifická prevence × nespecifická prevence a) nespecifická prevence Obecně můžeme říct, že v oblasti RCH v dopravním kontextu má nespecifická prevence poměrně zásadní význam. Jedná se zejména o volnočasové aktivity, které nenásilnou formou přispívají k formování vhodných dopravních postojů a návyků. Příkladem může být hra na autobus (děti jezdí po hřišti na kole, mají zastávky atd. a pohybují se, jako by byly autobus). Vhodným prostředím může být prostředí školní družiny. Smyslem je obecně podpořit vhodné návyky a postoje.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Typ prevence specifická prevence × nespecifická prevence b) specifická prevence - všeobecná – jedná se o dopravní výchovu (jak teoretická část, tak praktický nácvik). Za velice vhodné považujeme zařazení dopravní výchovy od 1. ročníku ZŠ, a to minimálně v rozsahu 2× půl den za 1 školní pololetí. Nedílnou součástí by měl být nácvik praktických dovedností. - indikovaná a selektivní – jedná se zejména o oblast rizikových faktorů majících původ v osobnosti dítěte. Vhodné je použít některý ze screeningových nástrojů (např. Preventure, Unplagged) pro indikaci a další práci s rizikovou skupinou. Dalším způsobem pro indikaci cílové skupiny může být pozorování nebo orientační test v rámci dopravní výchovy. V rámci indikované nebo selektivní primární prevence se zaměřujeme na individuální práci dle rizikových faktorů osobnosti dítěte.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Vhodné postupy I) Dopravní výchova a) dopravní besedy v prostředí školní třídy – může vést dopravní policista, dopravní psycholog, vyškolený pedagog, b) použití multimediálních pomůcek – ilustrace prostřednictvím audiozáznamu, PC her, přehrávání scének, různých ilustrovaných materiálů (např. pro výuku dopravního značení – více informací v odkazech na literaturu), c) praktický nácvik na dopravním hřišti, d) exkurze (pracoviště dopravní policie, dopravní podnik aj.).

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Hlavní cíle dopravní výchovy - bezpečné chování dětí v dopravním prostředí - předvídání rizika, správné hodnocení situace a vhodné reagování - utváření žádoucích návyků do budoucna - cena života, prevence úrazů

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Vhodné postupy II) Práce s rodinou Formou poskytování informací na rodičovských schůzkách, případně individuální konzultace s rodiči. Za vhodné považujeme poskytnutí informačního materiálu rodičům (více viz odkazy na literaturu) podle způsobu dopravy jejich dítěte do školy.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Vhodné postupy III) Práce s osobností dítěte Za vhodné považujeme indikaci prostřednictvím pozorování při dopravní výuce (případně na dopravním hřišti), nebo dle rizikových faktorů (uvedených výše) zjištěných při screeningu rizikového chování obecně. Ve výjimečných případech může jít také o informace od policie (přestupky nebo trestné činy).

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Nevhodné postupy Za nevhodné postupy pro děti na ZŠ považujeme multimediální masové akce založené na prezentaci negativních dopadů (formou zastrašování) rizikového chování v dopravě (např. akce The Action).

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Kdy, koho a v jakém případě vyrozumět V oblasti RCH v kontextu dopravy téměř výlučně komunikujeme s rodiči dítěte a domlouváme případné akce orientované na zvýšení kompetencí dítěte v dopravním systému (ideálně dle informací od rodičů, v jakých dopravních situacích se jejich dítě pohybuje). Výjimečně kontaktujeme policii, a to zejména v případě, kdy jsme svědky aktivit dětí, které mohou vést k dopravním nehodám.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Pohled dítěte

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci II. Připomínky a diskuse

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Připomínky a diskuse Výjimečně kontaktujeme policii, a to zejména v případě, kdy jsme svědky aktivit dětí, které mohou vést k dopravním nehodám. Není lépe se zkontaktovat s policií (buď Policií ČR nebo Městskou policií – Obecní policií podle místních poměrů) a spolupracovat na úrovni prevence při cestě dětí do školy a ze školy (dozor policistů a strážníků u přechodu pro chodce přímo u školy)? Když bude policista nebo strážník na místě bude to preventivní jak pro žáky – chodce, tak pro řidiče motorových vozidel. Případně dohled strážníka nebo policisty v blízkosti autobusové zastávky, kde děti čekají na příjezd školního autobusu atp. Sama škola může získat pro svého pracovníka (pro rodiče, učitele atp.) oprávnění v duchu zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích § 79 odst 1, písm. j), jako osob oprávněných k zajištění bezpečného přecházení dětí a školní mládeže přes pozemní komunikace v konkrétních rizikových místech (blíže viz. projekt MP Brno – Strážce přechodu). Kontaktování policie při svědectví rizikové aktivity dětí je skoro nemožné, než by eventuelně policista, či strážník přijel na místo, aby mohl zasáhnout, mohlo by být ve smyslu prevence pozdě, při rizikovém chování dětí v dopravě je na místě kontaktování přímo dětí samotných a zabránění v jejich rizikovém chování tak, aby nedošlo k dopravní nehodě.

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Bezpečná cesta do školy Cílem projektu je: Seznámit děti s riziky v dopravním prostředí Naučit děti PŘEDVÍDAT a PŘEDCHÁZET nebezpečí Naučit děti bezpečnému chování

PhDr. Matúš Šucha, Ph. D.Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Děkujeme za pozornost! - Mgr. Martina Budinská, vedoucí úseku prevence, tel , mail: - Ing. Radka Heřmánková, tel , mail: - Mgr. Vladimír Sklenář, tel , mail: Matúš Šucha -