Systematická práce s dětmi jako svědky domácího násilí Zdena Bednářová Psychosociální centrum Acorus Psychosociální centrum AcorusPraha dne 22. října 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Azylové domy. poskytují pobytové služby na přechodnou dobu osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení.
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
ROSA – Pomoc dětem zasaženým domácím násilím Mgr. Eva Šilarová.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Dětský domov a Základní škola Liptál
Centrum na podporu integrace cizinců
Úřad práce České republiky
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Plánování ve školní tělesné výchově
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Vztah k životnímu prostředí
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vyhodnocování rodičovských kompetencí v sociálně – právní ochraně dětí
Život bez střeva , Praha.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Model intenzivní podpory
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Systematická práce s dětmi jako svědky domácího násilí Zdena Bednářová Psychosociální centrum Acorus Psychosociální centrum AcorusPraha dne 22. října 2009

Stručné informace o občanském sdružení Acorus, o. s. pomoc osobám ohroženým domácím násilím vznik v roce 1997

POSKYTOVANÉ SLUŽBY podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách 1.Odborné sociální poradenství pro osoby ohrožené domácím násilím (ženy i muže) 2.Krizová pomoc pro ženy a děti ohrožené domácím násilím 3.Azylový dům pro ženy a děti ohrožené domácím násilím

Prostupnost služeb Služby jsou vzájemně prostupné, uživatelky mohou podle potřeby využívat všechny sociální i následné služby, tj. sociální byt. Působnost pro celou Českou republiku.

Práce s dětmi, které byly svědky domácího násilí, je součástí práce s uživateli služeb v azylovém domě.

Východiska Děti hledají vinu v sobě přejímají nízké sebehodnocení od matky svět pro ně není bezpečný a předvídatelný trpí pocity odcizení, osamění nemají důvěru v mezilidské vztahy mají výchovné a výukové problémy

Dopad DN na rodičovské kompetence Matka dva typy reakcí: v důsledku stresu není schopna vřelé citové odezvy, nedokáže sytit emoční potřeby dítěte na dítě nadměrně fixuje a svůj citový život zaměřuje výhradně na něj

Dopad DN na rodičovské kompetence Dvojná vazba - dvojznačnost chování Matka poskytuje dítěti dvojí informaci její neverbální komunikace neodpovídá obsahu sdělovaného dítě rozpor vnímá, matka je pro něj nečitelná, její chování u dítěte vyvolává ambivalentní pocity

Dopad DN na rodičovské kompetence Matka unavitelnější, hůře zvládá i praktickou péči o děti depresivní prožívání sebevražedné sklony pocit bezmoci, úzkosti méně trpělivá Nedokáže vymezit hranice Děti se snaží být „veselé za maminku“ nebo „zlobí“, aby upoutaly její pozornost.

Práce s dětmi ohroženými DN Individuální plán péče o dítě ohrožené DN Terapeutická práce na vztahu matka – dítě Terapeutická práce s dětmi Volnočasové aktivity

Východiska: Metodické doporučení MPSV č. 3/2009 k vytvoření individuálního plánu péče o dítě Metodické doporučení č. 2/2009 MPSV k vyhodnocování situace dětí v obtížné životní situaci Individuální plán péče o dítě ohrožené domácím násilím

Zaměřený na: MINIMALIZACI NÁSLEDKŮ domácího násilí na dítěti v oblasti VÝVOJOVÝCH POTŔEB (zdraví, rozumový vývoj, emoční vývoj a vývoj chování, identita, rodinné a sociální vztahy) posílení oblasti RODIČOVSKÝCH SCHOPNOSTÍ (základní péče, zajištění bezpečí, citová vřelost, stimulace, vedení a omezení, stabilita) DIMENZE RODINNÝCH FAKTORŮ a prostředí (širší rodina, bydlení, zaměstnanost, příjem,sociální integrace rodiny, občanské vybavení) – většinou součást individuálního plánu matky Individuální plán péče o dítě ohrožené domácím násilím

Při hodnocení situace dítěte z rodiny ohrožené domácím násilím Je třeba brát na zřetel vliv domácího násilí na: 1.rodinnou historii, kontext a průběh domácího násilí v rodině 2.funkční postavení dítěte v rodinném systému 3.rizika dalšího poškození vývoje dítěte 4.vazbu rodičů s dítětem a jejich rodičovské kompetence 5.na chování a prožívání dítěte 6.na psychosociální vývoj dítěte, případné zdravotní či školní problémy

Postup tvorby individuálního plánu péče o dítě ohroženého domácím násilím 1.Mapování situace dítěte 2.Vyhodnocení 3.Tvorba plánu 4.Pravidelná aktualizace plánu

1. Mapování situace dítěte Úvodní řízený rozhovor s matkou Časová osa Scénotest

2. Vyhodnocení situace dítěte doplnění poznatků na intervizi týmu, popř. od ostatních subjektů (lékař, škola, OSPOD…) tvorba mapy situace dítěte sebrané informace utříděny do SWOT analýzy

Příklad swot analýzy Silné stránky Pečlivé, šikovné Sportovně založené Dobrá paměť Hezký vztah se sourozenci S mámou mají společné zájmy Příležitosti Úprava poměru k dětem Dobrá práce matky Možnost dlouhodobého pobytu v AD Velký výběr kroužků ve městě Slabé stránky Neumí se bránit manipulacím Špatně vstává do školy Zapomíná učebnice Občasné spory s vrstevníky Ohrožení Dítěti se stýská po domově Finanční krize matky Dluhy rodiny

3. Tvorba plánu plán vypracován za účasti matky i starších dětí obsahuje konkrétní kroky zvolené konkrétní kroky vychází z dostupných zdrojů, jsou realistické a časově vymezené

Individuální plán nejčastěji řešené problematické oblasti bezpečný kontakt s otcem volba vhodných školských zařízení volba volnočasových aktivit společné aktivity matky s dítětem

4. Aktualizace plánu plán je pravidelně aktualizován a podle potřeby modifikován

TERAPIE Vztah matka – dítě Představení některých terapeutických technik: 1.Scénotest 2.Arteterapie matek s dětmi 3.Videotrénink interakcí (VTI) 4.Filiální terapie 5.Pedagogicko psychologické poradenství

1. Scénotest projektivní diagnosticko terapeutická metoda využívá scénu a identifikační figury k pochopení prožívání dítěte a jeho zprostředkování matce Téma – vystavění rodinného sousoší lze využívat i v terapii dětí nebo dospělých

1. Scénotest „Rozdělená rodina“

1. Scénotest „U babičky“

2. Arteterapie matek s dětm i využívá výtvarné techniky k terapeutickým účelům Cíl: společný pozitivní prožitek spolupráce při zpracování určitého tématu některou výtvarnou technikou společná interpretace díla vzájemné porozumění zprostředkování matce prožívání dítěte odreagování emocí

3. Videotrénink interakcí trénink interakcí prostřednictvím videonahrávky s následnou mikroanalýzou vznik v Nizozemí kolem r jako alternativa k umístění dětí do ústavní péče primárně pro rodiny s problémy při výchově dětí a navázání vzájemného kontaktu orientuje se na komunikaci, resp. vzájemné interakce mezi matkou a dítětem učí matku rozpoznávat potřeby dítěte a adekvátně na ně reagovat pomáhá rozšiřovat škálu výchovných metod

4. Filiální terapie speciální 10týdenní tréninkový program pro rodiče pomáhá posilovat vztah mezi rodičem a dítětem za použití hravé půlhodinky 1x týdně v hravých půlhodinkách si rodič buduje s dítětem vztah, kde se dítě nebojí vyjádřit své pocity

TERAPIE DĚTÍ 1.Arteterapie 2.Scénotest 3.Skupinová terapie – interakční skupiny

1. Arteterapie techniky práce s hlínou, kresba, koláž, malba apod. nastartování sebeozdravných psychických mechanizmů rozvoj vlastní tvořivosti odreagování vnitřního napětí zacílení konstruktivním směrem důležitý proces, ne výsledek

1. Arteterapie téma moje přání

1. Arteterapie téma doma - „Bubáci“

1. Arteterapie téma Vánoce

2. Scénotest vystavění rodinného sousoší současné rodiny později lze vystavění rodiny, jakou by si dítě přálo lze využít i jiná témata – škola, prarodiče, nejoblíbenější činnost apod.

2. Scénotest „Ideální rodina“

2. Scénotest „Máma s náhubkem“

2. Scénotest „Sestru přejel vlak“

2. Scénotest téma moje přání „V aguaparku v Letňanech“

2. Scénotest „Babiččina zahrádka“

3. Skupinová terapie – interakční skupiny pro děti staršího školního věku problém – vytvoření skupiny těchto dětí v rámci azylového domu umožňuje korektivní zkušenost, pojmenovat prožité události, ventilovat emoce

Volnočasové aktivity Cílem: posílit sebevědomí dítěte získat nové kamarády získat nové pozitivní identifikační vzory naučit se trávit aktivním způsobem volný čas Formy: rukodělné činnosti pohybové hry dětský klub

Děkuji Vám za pozornost a přeji hezký den Zdena Bednářová Psychosociální centrum Acorus

Kontaktní adresa: Psychosociální centrum Acorus Legerova Praha 2 Non stop telefon: Mobil: