1 Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dne 11. 11. 2015 Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
Advertisements

ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Projekt: Regionální centrum pro volnočasové aktivity, tělovýchovnou, kulturní a spolkovou činnost Předběžná studie proveditelnosti.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
NS-LEV 21 pro český sport Jiří Šlégr http://
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Grantové programy Odboru školství, mládeže a sportu KrÚ pro rok 2008: Sportoviště 2008 Jednorázové akce 2008.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Financování regionálního školství
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Dotační řízení MPSV Mgr. Petr Studenovský. Dotační řízení MPSV Setkání s poskytovateli sociálních služeb Jihočeského kraje k dotačnímu řízení Ministerstva.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Pracovní schůzka ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Téma: DOTAČNÍ FOND LIBERECKÉHO KRAJE Dotační fond Libereckého kraje OBLAST PODPORY 4B - TĚLOVÝCHOVA A SPORT.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Hospodaření obcí v roce 2016
Příjmy a výdaje SR.
Program MŠMT VIII v roce 2017
Seminář: Školství v regionu a jeho perspektivy – podprogram
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Programové dotace Olomouckého kraje 2018
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Dotace Olomouckého kraje v roce 2017
Zhodnocení období 2005 – 2008 v oblasti školství a sportu
Úvod, základní principy a cíle
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Bod č. 7: Částečné zrušení usnesení přijatého na 19
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

1 Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dne Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

Petr Adam Důvody pořádání semináře 3

1. Aktivní zkušenost z života sportovního klubu 2. Rozpor – VŠE PRO MLÁDEŽ – k mládeži se reálně nedostane nic Žádost z pozice poslance MŠMT  financování svazů 2010 – starý model financování sportu  nový model financování sportu přes sportovní svazy První šok – svazy obdržely v průměr 213% financí oproti roku 2010 = viz tabulka Druhý šok – svazy téměř nemohou mládež ani sportovní kluby financovat = programy sport Petr Adam 4

zdroj: podklady MŠMT, zaslané oficiálně na vyžádání poslankyně Olgy Havlové průměrné navýšení oproti roku % 5

Děkuji za pozornost Petr Adam 6

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

Jaroslav Foldyna Mým důvodem jsou voliči 8

Donekonečna odpovídám na otázky: Proč nejsou ve sportu peníze? Proč bylo v roce 1989 na sport skoro 9 MLD? Proč jsou dnes na sport uvolněny jen 3 MLD? Kam se ztratily, ztrácejí peníze pro kluky v trenýrkách? Jaroslav Foldyna 9

Děkuji za pozornost Jaroslav Foldyna 10

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

ZDENĚK KUBEC Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, Ústeckém kraji 12

Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK Okres ÚL = Referenční okres ve většině parametrů Vývojový trend 2000 až 2010 všude mírný vzestup Vývojový trend 2011 až 2014znatelný pokles Trendový vývoj 2011 až 2014téměř lineární pokles úplně všech parametrů TABULKA, okres ÚL, příloha konkrétní změny okres ÚL/ÚK úbytek členské základny okres mínus 26,2% kraj 23% úbytek mládež okres mínus 27,7% kraj 25% dorostenci okres mínus 37,0% sportující mládeže a život sportovních klubů je nejohroženějším segmentem současného sportu v ČR Priority, pravidla pro financování Zdeněk Kubec 13

Realita okres Ústí nad Labem Zdeněk Kubec 14

Děkuji za pozornost ZDENĚK KUBEC 15

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

17 KATEŘINA VALACHOVÁ Ministryně školství mládeže a tělovýchovy

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

19 LADISLAV MALÝ Organizace a postavení sportu v ČR

Sport je chápán ve většině zemí Evropské unie jako: 1. Významný socializační faktor: -prostředek redukce kriminality mládeže -prostředek k zapojení lidí se sociálními problémy, zejména nezaměstnanými, do sociálního života na místní úrovni -prostředek redukce užívání drog mladou populací -prostředek integrace určitých skupin či menšin do majoritní společnosti. 20 LADISLAV MALÝ

21 Sport je chápán ve většině zemí Evropské unie jako: 2. Významný zdravotní faktor: - pravidelné provozování tělesných aktivit zvyšuje úroveň tělesné zdatnosti - redukuje některé rizikové faktory civilizačních chorob (100 Kč na zdravotní prevenci šetří až 253 Kč na léčbu civilizačních chorob) - zlepšuje psychosociální a fyziologické funkce zdravotně handicapované populace a zvyšuje možnosti jejich plné integrace do společnosti LADISLAV MALÝ

22 Sport je chápán ve většině zemí Evropské unie jako: 3. Významný ekonomický faktor: - sport a významné sportovní události výrazně stimulují místní ekonomiku - vylepšuje image regionů pro investory a přispívá k rozvoji cestovního ruchu - sport je významným prostředkem zvyšování efektivity podniků - sport v EU vytváří ročně hodnotu přes 400 miliard EUR, což odpovídá 3,7% HDP EU (v ČR více než 120 mld. Kč, tj. téměř 3% HDP) - sport v EU zabezpečuje pracovní místa pro více než 15 milionů osob, tj. téměř 6% pracovní síly EU (v ČR kolem 200 tis. osob, tj. téměř 4 % pracovní síly), tedy výrazně více než celé odvětví zemědělství, lesnictví a rybářství - sport se podílí na příjmech SR v ČR ve výši více než 3,5%, 1 Kč výdajů na sport ze SR generuje, včetně multiplikací až 3,55 Kč příjmů SR LADISLAV MALÝ

23 Struktura přínosů sportu pro SR a veřejné rozpočty v ČR v r dle příjemců (mil. Kč): Alokace LADISLAV MALÝ

24 Porovnání výdajů států EU na sport v poměru k HDP (2009) %HDP ( vlivem snižování výdajů na sport v letech jsou výdaje ČR v roce 2013 ještě nižší a klesly pod 0,1% HDP ) LADISLAV MALÝ

25 Podíl výdajů (v %) na sport (SR + loterie) na celkových výdajích SR v ČR ( ) LADISLAV MALÝ

26 Možnosti okamžitého řešení (do 1 roku s možností realizace bez nutnosti legislativních změn, realizovaná na základě politické dohody představitelů sportovního hnutí a vlády): 1. navýšení výdajů na sport v návrhu SR na rok 2016: - neinvestiční výdaje na činnost, údržbu a provoz (MŠMT) o 1 mld. Kč (navýšení dotací na údržbu a provoz pro SK/TJ a samostatný program podporující SK/TJ s důrazem na podporu mládežnického sportu - v investičním programu vyčlenit částku podporující příjemce z řad spolků (SK/TJ) 2. pravidla pro rozdělování státních dotací v oblasti sportu: - revize a doplnění stávajících Zásad MŠMT pro čerpání dotací na podporu sportu pro rok 2016 LADISLAV MALÝ

27 LADISLAV MALÝ Děkuji za pozornost

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

29 MAREK HÁJEK místopředseda České unie sportu Důsledky podfinancování sportu v regionech

30 Důsledky podfinancování sportu v ČR Nízký počet občanů zapojených do sportovních spolků: Graf : Organizovanost občanů ve sportovních spolcích v zemích EU (%) MAREK HÁJEK

31 Důsledky podfinancování sportu v ČR na sportovní činnost TJ/SK v krajích a obcích - Nízký podíl občanů zapojených do sportovních spolků v populaci (20% vs. Ø EU 35%) - Vysoký podíl finanční spoluúčasti domácností na sport: - podíl domácností na financování základních článků sportu = 42 % - podíl domácností na celkové spotřebě sportu = 80% - Finanční diskriminace v přístupu dětí ke sportu, 23 % rodin (tj. cca 450 tis. dětí) není schopno uhradit dětem výdaje na sport - STÁT nepodporuje odměňování dobrovolníků ve sportu v TJ/SK, včetně trenérů mládeže v rámci TJ a SK v ČR a ani sportovní svazy systémově nedokáží tuto agendu řešit, protože se zaměřují majoritně na vrcholový sport - ČR je v rámci EU na 1. místě v podílu osob s nadváhou a obezitou MAREK HÁJEK

Současný systém financování sportu FINANCOVÁNÍ SPORTU Veřejné zdroje 10% MŠMT 2,5% Kraje města a obce 7,5% Loterijní a sázkové společnosti 0,5% Vlastní činnost 2,5% Domácnosti 80% Soukromý sektor 7% Přínos pro státní rozpočet 52 mld. Kč 32 MAREK HÁJEK

33 Pohybová aktivita školáků v ČR dle studie HBSC* - alespoň 1 hodina pohybové aktivity denně – 20% dívek, 25% chlapců - více než 50% dětí tráví v pracovní dny dvě a více hodin denně u TV - 70% dětí tráví více než dvě hodiny denně u počítače - v 15 letech tráví u počítače 6 a více hodin denně 33% chlapců a 16% dívek - nedostatek pohybu pozitivně koreluje s výskytem obezity a nadváhy dětí - u dětí, které u PC a TV tráví více než 2 hodiny denně se projevuje časté vadné držení těla, bolesti hlavy a páteře, nadváha a obezita * Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Benešová, D.,Csémy, L. Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků: Na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu "Health behaviour in school-aged children: WHO collaborative cross-national study (HBSC)". Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN MAREK HÁJEK

34 Důsledky podfinancování sportu v ČR - zastarávání sportovní infrastruktury - na rozdíl od zemí v západní Evropě má v ČR sportovní hnutí většinu sportovních zařízení ve vlastním majetku a správě - celkový objem majetku v péči sportovních organizací se odhaduje na cca 60 mld. Kč (TJ a SK v rámci ČUS 43 mld. Kč) -minimální výdaje na prostou údržbu by měly tvořit minimálně 2% z hodnoty zařízení ročně, tj. cca 1,2 mld. Kč (TJ a SK v rámci ČUS cca 900 mil. Kč) - optimální výdaje na obnovu a rozvoj by měly tvořit cca 3,5% z hodnoty zařízení ročně, tj. asi 2,1 mld. Kč (TJ a SK v rámci ČUS cca 1,5 mld. Kč) - v roce 2014 tvořily výdaje STÁTU prostřednictvím programu MŠMT na obnovu a rozvoj sportovní infrastruktury TJ a SK cca 154 mil. Kč (0,25%) - stáří majetku TJ a SK – přibližně: 43 % starší 50 - ti let, 48 % starší 25 - ti let - výdaje na obnovu a rozvoj sportovní infrastruktury byly s výjimkou let trvale poddimenzovány, čímž vznikl v období let 1989 – 2013 na sportovním zařízení tzv. vnitřní dluh (zanedbávání a zastarávání) v hodnotě nejméně 20 – 30 mld. Kč, z toho zhruba 2/3 na majetku TJ a SK v ČUS. MAREK HÁJEK

35 Obce a podpora sportu - obce se na celkovém financování sportu podílejí v průměru 14% (průměr EU cca 20%), na financování ze státních a veřejných zdrojů v průměru 69% ( Ø 2009 – 2011 = mil. Kč) - avšak pouze do 10% výdajů obcí na sport jde na přímou podporu činnosti TJ či SK v obci (Ø = mil. Kč), přičemž nárůst těchto výdajů z novely loterijního zákona je minimální (2012 =+ 138 mil. Kč, tj mil. Kč) - část prostředků jde na podporu vrcholového sportu (zejména ve větších městech) - v řadě obcí TJ či SK z tohoto příspěvku platí obci zpětně pronájem sportovišť v majetku obce (zimní stadiony, bazény, sportovní haly či areály) - existuje velmi diferencovaný přístup k vlastnictví, správě a údržbě sportovních zařízení v majetku obce a v majetku TJ nebo SK - struktura sportovních zařízení v obcích je velmi nerovnoměrná a kvalitativně i kvantitativně rozdílná MAREK HÁJEK

Výdaje obcí a měst v ČR na sport Údaje jsou uvedeny v milionech Kč Zdroj: MFČR/ Monitor 36 MAREK HÁJEK

37 Kraje a podpora sportu - kraje se na celkovém financování sportu podílejí v průměru 3% (průměr EU cca 5 %), na financování podpory sportu ze státních a veřejných zdrojů se kraje podílejí z 15 % (Ø 2009 – 2011 = mil. Kč) - regionální rady se na celkovém financování sportu podílejí v průměru do 0,2%, na financování podpory sportu ze státních a veřejných zdrojů se regionální rady podílejí z 1 % (Ø = 390 mil. Kč). Příjemci těchto prostředků jsou v převážné míře obce nikoli TJ či SK. -pouze zhruba 28% z celkových výdajů krajů na sport jde na podporu činnosti TJ či SK -(Ø 2009 – 2011 = 366 mil. Kč), rok 2012 = 376 mil. Kč, ovšem část těchto prostředků jde na podporu vrcholového sportu a sportovní reprezentace kraje - kraje zpracovávají koncepce rozvoje sportu v daném regionu, mají však zpravidla deklaratorní charakter bez jasných a konkrétních opatření a v oblasti financí se často nedaří koncepci naplnit MAREK HÁJEK

38 Strukturální problém financování sportu ČR Reprezentace, vrcholový sport (sportovní svazy): MŠMT: investice = 920 mil. Kč MŠMT: neinvestice: I. 362 mil. Kč II. 330 mil. Kč V. 780 mil. Kč MO (resortní centrum): 150 mil. Kč MV (resortní centrum): 115 mil. Kč Loterie (ČOV): 320 mil. Kč Podniky v maj. státu cca 100 mil. Kč CELKEM: cca 3 mld. Kč (93%) + rozpočty obcí a krajů (až 1 mld. Kč)* + další zdroje z privátní sféry a ČOV Základní články sportu (TJ/SK): neinvestice: III. 64 mil. Kč IV. 154 mil. Kč CELKEM: cca 220 mil. Kč (7%) + rozpočty obcí a krajů (cca 700 mil. Kč)* Zbytek financují TJ/SK z vlastních příspěvků a darů svých členů, popř. hospodářské činnosti * odhad MAREK HÁJEK

39 Velké obce (bývalé okresní bez PRAHY) po změně zdanění „hazardu“ financování TJ (SK) nezvýšily ! Graf: Příjmy měst z „hazardu“ a jejich výdaje na sport za roky 2011 až 2013 MAREK HÁJEK

40 Příjmy obcí a měst z loterií Údaje jsou uvedeny v milionech Kč Zdroj: MFČR/ Monitor MAREK HÁJEK

41 PRAHA vydala z příjmů z „hazardu“ do sportu cca 550 mil.Kč MAREK HÁJEK

42 Finanční podpora sportu z rozpočtů obcí Tabulka je nastavena na rozpočtovou skladbu měst podle zákona 323/2002 Sb. a obsahuje funkční členění dle jednotlivých §§ rozpočtu KategorizaceRozpočtová skladba Poměr 2013/2011 I. § Sportovní zařízení v majetku obce ,78% 1.podpora městských sportovních zařízení ,65% 2.investiční podpora městských sportovních zařízení ,70% II. § 3419 Ostatní tělovýchovná činnost ,97% 1.podpora ostatní tělovýchovné činnosti ,54% 2.investiční podpora ostatní tělovýchovné činnosti ,19% III.( I.1. + II.1.)Celkem provozní výdaje ,17% IV.( I.2. + II.2.)Celkem kapitálové výdaje ,34% V.Výdaje do sportu celkem ,56% VI.Celkové výdaje rozpočtu města ,68% VII.Příjmy okresních měst z loterií (dle zjišťování 2013) ,37% Zjišťováno u bývalých okresních měst za celou ČR (bez Prahy) – skutečnost v tis. Kč MAREK HÁJEK

43 NEGATIVA – zdanění hazardu v obcích Ze statistiky vyplývá, že většina okresních měst vůbec nepoužila prostředky získané zdaněním hazardu ve prospěch sportu. Pouhé přehození výdajů na sport, které města vydávala před rokem 2012 do „plateb z hazardních daní“ neznamená vyšší výdaje do sportu v regionech ze zdaněného hazardu. Tento postup jen skrývá další faktické snížení financí do sportu. Ze 3,5 MLD Kč, které sport z hazardu prokazatelně čerpal před rokem 2012 se u velkých 74 okresních měst většina do sportu nevrátila. Některá města např. Příbram nebo Vyškov dokonce nezvýšila přímou podporu sportu vůbec. ZÁVĚR Vyhodnocený vzorek největších „okresních“ měst, která obdržela více než 1/3 daní z hazardu určených obcím, neodráží stav v malých obcích, kde sport a místní SK/TJ podporují a podporovaly obce i před změnou zdanění hazardu. Stejně tak hlavní město Praha zvýšené příjmy z hazardu nasměrovalo do sportu. Kritické je zjištění, že města finance do sportu prakticky nenavýšila a ani v r není situace lepší. Od voleb na podzim 2014 je v mnoha městech provoz „hazardu “ zakázán a finance u těchto obcí do sportu se ještě snížily. Dnes dokonce mají mnohé z těchto obcí negativní výsledek – existenci šedých heren a nulový výnos ze zdaněného hazardu. Stát plánuje zdanění hazardu provozovaného na internetu nebo zvýšení současných daní a zde se nabízí možnost zvýšení dotaci ve prospěch TJ/SK, ale i sportovních svazů. POZITIVA – zdanění hazardu v obcích V Jihlavě jde do sportu 80%. Ostrava vyčnívá investicemi do sportovních zařízení a právem byla Evropským městem sportu. Opava ze zdaněného hazardu peníze pro sport vyčlenila a navýšila. MAREK HÁJEK

44 Opava – vzor financování sportu velkých a Statutárních měst Opava prokazatelně NAVÝŠENÉ daně z hazardu nevčlenila do podpory sportu poskytované do roku 2012, ale přijala Koncepci finanční podpory sportů v Opavě, kde navýšené prostředky dělí 60% pro sport, 20% kultura, 20% sociální podpora. Ze 60% mají novým dotačním titulem garantovanou 1/3 všechny TJ/SK v Opavě; 1/3 financí jde na sportoviště a 1/3 se používá na navýšení grantových titulů sportu Opava se nebojí podporovat profesionální sport do úrovně slučitelné s veřejnou podporou (de minimis) - tj. cca 1,8 mil. Kč/rok pro jeden subjekt Opava financuje přímou podporou z rozpočtu vybrané sporty nad rámec grantů Opava má samostatný sportovní grant pro mládež (poukázky na sportující dítě) Opava má samostatný sportovní grant na sportovní akce v Opavě Opava investuje do nových sportovních areálů a tělocvičen 40 mil. Kč v roce 2015 Opava na své náklady provozuje nebo přispívá na provoz stadiónů a tělocvičen (fotbal, hokej, basketbal, hokejbal, atletika, plavání…) Opava ze 100% vlastní basketbalový klub a z 99% fotbalový klub Opava podporuje vyhlašování sportovců okresu a oceňuje vynikající sportovce Opava podporuje volnočasové sportovní aktivity občanů Opava je pyšná na sportovce a podporou sportu to prokazuje MAREK HÁJEK

45 Veřejná podpora a sport STANOVISKA JUDr. Michaela Kincla, soudního znalce Obor ekonomika, ekonomická odvětví různá, specializace veřejná podpora Profesionální sport je doporučen podporovat do úrovně de minimis – tj. 200 tis. EUR / období 3 let Financování sportu mládeže z hlediska pravidel EU pro oblast veřejné podpory nenaplňuje znaky veřejné podpory a to ani u financování ve prospěch profesionálních klubů (akciových společností) a je co do výše bez omezení Pro financování provozu sportovních zařízení může být poskytována provozní veřejná podpora až do výše roční ztráty, kdy nesmí dojít k překročení hranice 2 mil. EUR za rok Financování profesionálního sportu městskými společnostmi není veřejnou podporou, pokud si městské společnosti zadají např. u profesionálního fotbalového klubu a zaplatí reklamu za tržně obvyklé úhrady MAREK HÁJEK

46 Transformace a integrace českého sportu Plánovaná transformace a integrace se prozatím nedaří realizovat. Reálnou transformaci provedla pouze ČUS Integrace Českého sportu pod ČOV se omezila jen na oblasti, které ČOV procesně zvládá: reprezentace a vrcholová mládež včetně ODM, OH, podpora velkých a olympijských sportovních svazů, mkt. a související projekty SPORT pro integraci v ČR potřebuje PARTNERY - ČOV, ČUS, ČOS, SSS ČR … Partnery olympijských sportovních svazů Partnery pro sport v regionech (spolky, TJ/SK) Partnery pro sport v malých popř. neolympijských sportovních svazech Partnery pro servis a zabezpečení provozu cca 20 tis. spolků v regionech Přirozenými partnery pro tyto oblasti jsou ČOV, ČUS, ČOS, SSS ČR a další Partneři by pro integraci sportu v ČR měli spolupracovat a stát by měl jejich činnost a provoz podporovat systémově a spravedlivě. MAREK HÁJEK

47 VEZMI SI FINANCE Z KRAJE NEBO OBCE Nejhorší heslo a rétorika pro sportovní spolky (TJ/SK) v regionech Kraje ani obce (až na výjimky) nevypisují granty pro provoz všech TJ/SK na svém území, vždy granty zaměřují na priority a mnohdy na vrcholový sport, sportovní akce... Granty a dotace do sportu velká města nezvýšila i přes skutečnost, že mají příjmy ze zdaněného hazardu poměrově vyšší na hodnotě 258%. STÁT, KRAJE I OBCE NEJSOU NEPŘÍTELEM SPORTU, ALE NEMĚLI BY VE SVÉ PODPOŘE VYNECHAT SPORTOVNÍ SPOLKY- TJ/SK V REGIONECH, PŘEDEVŠÍM JEJICH PROVOZ A ČINNOST. MAREK HÁJEK

48 STÁT A JEHO PODPORA SPORTU VE SPORTOVNÍCH KLUBECH DO ROKU 2011 – 300 až 500 mil. Kč na sport. provoz 3,0 mld. Kč – plus cca 2,5 mld. Kč sázkové společnosti OD ROKU 2012 – 0 Kč na sport. provoz mínus 3,0 mld. Kč – 0 Kč sázkové společnosti (změna zdanění hazardu) ROK 2015 – Vypsaný dotační program pro sport v TJ/SK – na MŠMT podáno cca 3000 žádostí z TJ/SK – MŠMT do dnešního dne ( ) nezpracovalo ani jednu žádost a nedalo žadatelům žádnou informaci, kdy žádosti zúřaduje – MŠMT poprvé v historii zřejmě nevyplatí na vypsané a zveřejněné dotace s přijatými žádostmi ani jednu Kč !!! MAREK HÁJEK

49 STÁT A JEHO PODPORA SPORTU VE SPORTOVNÍCH KLUBECH ROK 2016 – Vypsaný, zrušený a opakovaně vypsaný dotační program pro spot v TJ/SK (program VIII.) – Neautorizované změny (vícekrát) vyhlášeného programu VIII. a jeho prováděcích pokynů/metodiky ! – Po zpracování a odevzdání změna požadavků na dodání podkladů = nutnost zpracovat znovu celou žádost. Vypsáno 9.10., poslední NEAUTORIZOVANÁ změna termín odevzdání do – Omezení pro cca 50% TJ/SK; dotace jen při počtu 20 dětí – Omezení u programu IV. (údržba sportovišť) jen pro TJ/SK které vybraly 500Kč členský poplatek na jednoho člena – Omezení u programu IV. jen pro TJ/SK, které mají nájem od státu; 99% TJ/SK má nájem od obce/kraje ! MAREK HÁJEK

50 STÁT A JEHO PODPORA SPORTU VE SPORTOVNÍCH KLUBECH ROK 2016 MŠMT – rozdíly pro TJ/SK proti národním sportovním svazům Sportovní svazy Členský příspěvek – doporučeně 500Kč/člena Užití dotace bez omezení Svazy mohou platit z dotace funkcionáře na ústředí, v krajích i regionech Svazy mohou pronajímat sportoviště bez omezení a nájmy jsou uznatelným nákladem Základní články sportu (TJ/SK): Členský příspěvek – min. 500Kč/člena Užití dotace jen na trenéry a sport. vybavení TJ/SK nemůže platit z dotace funkcionáře TJ/SK mohou mít nájem jen od státního subjektu; přitom 99% TJ/SK má nájem sportovišť od obce/kraje MAREK HÁJEK

51 MAREK HÁJEK Místopředseda České unie sportu Financování sportu v ČR od sametové revoluce

52 Filosofie přístupu vlád k financování sportu 1990 – 98: - sport je koníček (hobby) a je čistě individuální záležitostí každého občana - vývoj financování sportu (v cenách 2014): pokles ze 7,4 mld. Kč na 3 mld. Kč ročně - legislativa: – 06: - sport je pro stát veřejně-prospěšná činnost, a to jak v oblasti státní reprezentace, tak i v oblasti masového sportu a volnočasových aktivitách jako významný faktor sociální a zdravotní prevence - vývoj financování sportu (v cenách 2014): nárůst ze 3 mld. Kč na 6,2 mld. Kč ročně, předpoklad do r mld. Kč! - legislativa: vládní koncepce rozvoje sportu, novela Loterijního zákona (1999), Národní program sportu pro všechny (2000), Zákon o sportu, Zákon o olympijských symbolech, novela Zákona o majetku státu (4,5 mld. Kč TÚ) a další normy (2001), programové financování sportu - investice z VPS (2002) atd – 13: - stát má financovat jen státní reprezentaci a sportovní svazy, masový sport a volnočasové aktivity jsou věcí obcí a samotných občanů - vývoj financování sportu (v cenách 2014): pokles ze 6,2 mld. Kč na 3,3 mld. Kč ročně - legislativa: vládní koncepce rozvoje sportu, novela Loterijního zákona (2011), postupné zrušení programového financování sportu z VPS (2013), přechod financování neinvestičních dotací z MŠMT na systém prostřednictvím svazů 2013 – velké přísliby v koaliční smlouvě, ale výdaje MŠMT jen 3,3 až 3,5 mld. MAREK HÁJEK

Rozpočet pro sport - MŠMT Údaje jsou uvedeny v milionech Kč - Zdroj: MŠMT * Předpokládaný objem ** Rozpočtovaný objem ROK případné navýšení rozpočtu sportu podmiňuje vláda zvýšením „hazardních“ daní 53 MAREK HÁJEK

54 Podíl výdajů na sport (SR+loterie) na celkových výdajích SR (%) MAREK HÁJEK

55 Co slíbila vláda na období Budeme podporovat zdravý životní styl, který je podstatnou složkou zdravotního stavu i schopnosti občana aktivně působit v moderní společnosti. X Navýšíme čerpání z fondu prevence zdravotních pojišťoven na boj s obezitou mládeže. Ve vzdělávacích programech posílíme výchovu ke sportu a zdravému životnímu stylu. Budeme motivovat k vytváření finančně dostupných sportovně-rekreačních programů v rámci mimoškolní činnosti. X Chceme stabilní prostředí financování sportovních klubů s důrazem na práci s mládeží, prostředí podporující spolufinancování sportovních činností. X Připravíme nový zákon o podpoře sportu. Úkolem státu je postupně zajistit pro sport vícezdrojové financování ze státního rozpočtu, rozpočtu krajů, obcí a sponzorských zdrojů. X Stanovíme kritéria pro veřejnou podporu mezinárodních sportovních akcí v České republice. Vytvoříme podmínky pro trenéry a sportovní instruktory mládeže včetně příležitostí pro druhou kariéru aktivních sportovců. X Podpoříme občanská sdružení, spolky, neprofesionální organizace působící v oblasti sportu a tělovýchovy a jejich transparentní financování ze státního rozpočtu. X MAREK HÁJEK

56 Prognózy vývoje výdajů na sport do r (v návaznosti na programové prohlášení vlády a v cenách 2014 – v mld. Kč) Předpokládaná výše ročních výdajů: dosažená úroveň suma % výdajů abs. nárůst SR 20143,50,280 SR 20066,20,56+ 2,7 SR 19897,40,67+ 3,9 Kultura SR 14 11,21,02+ 7,7 Ø EU ,61,42+ 12,1 Slovensko SR ,41,50+ 12, ,7+ 0,45+ 0,25 + 3,9+ 0,65+ 0,35 + 7,7+ 1,30+ 0, ,1+ 2,00+ 1, ,9+ 2,20+1,20 Ø roční nárůst k dosažení stanovené úrovně v roce: MAREK HÁJEK

57 Graf možného vývoje narovnání deficitu ve financování sportu ze SR do roku 2025 MAREK HÁJEK

58 Možné zdroje pro navyšování financování sportu ze SR Z růstu příjmů SR (lepší výběr daní, nižší dluhová služba, růst ekonomiky) Z dalších rozpočtových kapitol SR (MF-VPS, Mzd, MV, MS, Msp., MPSV) Z operačních programů EU (v kap. MŠMT, MMR, MPSV) Z regresních fondů zdravotních pojišťoven Z dividend podniků v majetku státu Novelou loterijního zákona – výnosy (jejich část) zpět ve prospěch sportu Novelou zákona o DPPO a DPFO (daňové asignace, odpočitatelné položky) MAREK HÁJEK

59 MAREK HÁJEK Místopředseda České unie sportu Děkuji za pozornost

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

MICHAL KRAUS expert pro oblast organizace a financování sportu STRUKTURÁLNÍ PROBLÉMY FINANCOVÁNÍ ČESKÉHO SPORTU 61

MICHAL KRAUS expert pro oblast organizace a financování sportu % Vývoj financování sportu v ČR Podíl výdajů na sport (státní rozpočet + loterie) Na celkových výdajích státního rozpočtu vznik ČR privatizace Sazky zákon o sportu likvidace Sazky 62

MICHAL KRAUS 63

MICHAL KRAUS * Regiony v ČR podporují z 90 % vrcholový sport ** Obce v ČR dotují z 90 % vlastní zařízení, 10 % dělí mezi vrcholový a masový sport *** v důsledku toho v ČR 23 % domácností finanční prostředky na sport 64

MICHAL KRAUS (3,45 mld. Kč) 2017 (předpoklad 7,3 mld. Kč)

MICHAL KRAUS 66

MICHAL KRAUS Nárůst dotací 24 největším svazům ČUS 67

MICHAL KRAUS 0 Vývoj členské základny ČUS 0,5 mil. 1 mil. 1,5 mil. 2 mil

MICHAL KRAUS 69 Rozložení populace v ČR dle druhu sportovních aktivit

MICHAL KRAUS 70

MICHAL KRAUS 71

Děkuji za pozornost MICHAL KRAUS 72

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč)

JAN BOHÁČ Využití statistických dat elektronické databáze ČUS 74

JAN BOHÁČ Data z evidence členské základny ČUS 75

JAN BOHÁČ Data z evidence členské základny ČUS 76

JAN BOHÁČ Data z evidence členské základny ČUS 77

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 78

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 79

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 80

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 81

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 82

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 83

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 84

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 85

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 86

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 87

Data z evidence členské základny ČUS JAN BOHÁČ 88

Data z ekonomických výkazů SK a TJ JAN BOHÁČ 89

Data z ekonomických výkazů SK a TJ JAN BOHÁČ ( členů ČUS) 90

Data z ekonomických výkazů SK a TJ JAN BOHÁČ (9682 členů ČUS v roce 2013) 91

Data z pasportu sportovních zařízení JAN BOHÁČ 92

Evidence sportovních zařízení Započata spolupráce s Asociací krajů ČR na databázi sportovních zařízení Data od roku 2016 JAN BOHÁČ 93

Děkuji za pozornost JAN BOHÁČ 94

Financování sportu mládeže Financování sportovních klubů v ČR PROGRAM: Důvody pořádání semináře ( Petr Adam) Důvody pořádání semináře ( Jaroslav Foldyna) Reálná situace v okrese Ústí nad Labem, ÚK ( Zdeněk Kubec) Slovo ministryně MŠMT (Kateřina Valachová) Organizace a postavení sportu v ČR (Ladislav Malý) Důsledky podfinancování sportu v regionech (Marek Hájek) Strukturální problémy financování českého sportu (Michal Kraus) Využití statistických dat elektronické databáze ČUS (Jan Boháč) Diskuze

DISKUZE

Přejeme Vám šťastnou cestu