Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces. BcA. Martina Lišková 397154.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Nabídka pro partnery Procházka českým animovaným filmem Písek, 22. –
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogika volného času (VČ)
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
THE GARDEN A PLACE FOR LIFELONG LEARNING Projekt partnerství Grundtvig.
Muzejní pedagogika.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
1 Konference ZASTUPOVÁNÍ ZÁJMŮ V EU Senát Parlamentu České republiky Praha, 11. listopadu 2008 Ing. Roman Línek Člen Výboru regionů EU vicehejtman Pardubického.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Komunitní a otevřená škola
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projekt ROSTISLAV - Routes and Stories of Slavs Slovácké muzeum v Uherském Hradišti.
Pedagogická komunikace
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Zkvalitnění výuky německého jazyka na Vyšší odborné škole Zahradnické v Mělníku CZ.1.07/2.1.00/
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Muzeum jako místo setkávání – prožitek jinak. Regionální muzeum v Litomyšli a jeho aktivity směrem k veřejnosti. Renata Kmošková, programová produkční.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
Kameny Příroda kolem nás.
Muzeum Josefa Hyláka v radnicích
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogické disciplíny
Význam J.A. Komenského 5.část
Rekonstrukce Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Igor Zhoř , Brno , Brno.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Velehrad - Centrum kulturního dialogu západní a východní Evropy
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Transkript prezentace:

Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces. BcA. Martina Lišková Metodika galerijní pedagogiky GP3MP_MGP Jaro 2012 vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková

Galerijní a muzejní animace -Slovo animace má několik významů: - anima= z latinského slova, znamená,,duše“ - Polský autor Zebroujski opisuje termín animace blízkými pojmy, jako jsou oživení, probuzení, mobilizace, energetizace. - Angličtina pojem animace-animation užívá v souvislosti s animovaným filmem, pro vzdělávací programy v galeriích pak užívá spojení gallery education. -Je jaký si proces mezi výtvarným dílem a účastníkem, který vede účastníky -k možnostem bohatšího poznání a získávání nových zkušeností. - Animace je jako nástroj ke zprostředkování umění.

Galerijní a muzejní animace -Galerijní animace je zároveň jakousi variantou publikací muzeí a galerií, které často formou rodinného průvodce kombinujícího formu pracovních listů a metodických pokynů návštěvníkovi pomáhají získávat znalosti a zprostředkovávat umění zážitkem. - Animace ve spojení s kulturou si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá racionální a emocionální jednání. - Animátor v galerii se snaží znovu oživit klíčové momenty vznikání díla: jde o archeologii ve smyslu rekonstrukce tvůrčího procesu.

Galerijní a muzejní animace Několik forem animace: - forma hry - experimentu - verbální či neverbální komunikace - vizuální - akustická - pohybová - a další formy komunikace a interakce, sdělování a sdílení

Něco z historie galerie a muzea umění - Dějiny galerií a muzeí umění sahají do hluboké minulosti. První veřejnou galerii bychom nalezli již ve starověké Babylonské říši. - V průběhu vývoje civilizací se také tříbila funkce a podoba galerií až po dnešní podobu, která nikoliv není konečná. -Pojmenování galerie pochází z označení chodbového sálového prostoru v zámcích či palácích, který spojoval jednotlivé reprezentativní místnosti. - Architektonicky se budovy galerie velice změnily od původního sálu. Zajímavým příkladem jsou například Guggenheim muzea (celkem jich je pět a to v New Yorku, Bilbau, Las Vegas, Berlíně a Benátkách ). - Myšlenka výchovné funkce muzea a praktické pedagogické aktivity jsou patrně tak staré jako sama muzejní instituce.

Galerijní a muzejní pedagogika -Termín galerijní či muzejní pedagogika se užívá pro vědu zabývající se specializovanými činnostmi, které aktivizují vztah veřejnosti a zejména mladé populace k muzeu a jeho duchovnímu potenciálu. - Někdy se užívá pojem muzeopedagogika, který nalezneme například v knize Vladimíra Jůvy Vývoj německé muzeopedagogiky. - Muzejní pedagogikou se zabývá také Alexandra Brabcová. - Do počátků galerijní pedagogiky patří také samozřejmě Jan Ámos Komenský, který mimo jiné formuloval požadavek na zřízení specifického, v podstatě muzejního zařízení. Co by autor nových obrázkových učebnic, přesně vystihl, že: „ani nejnázornější kniha nemůže přiblížit všechny atributy zkoumané oblasti. Proto by bylo velmi užitečné předvádět žákům mnohé věci přímo. - Rozvoj dětských muzeí ovlivnilo reformní hnutí a myšlenky pragmatické pedagogiky filozofa Johna Deweye (1859 – 1952), který postavil zájmy a potřeby dětí do centra své koncepce.

Galerijní a muzejní pedagogika - Předmětem muzejní pedagogiky je výchovně vzdělávací práce muzeí a galerií pro nejširší veřejnost s využitím sbírkových předmětů. - Muzejní didaktika respektuje dělení podle věku muzejního publika (děti, mládež, dospělí, senioři) a podle obsahu muzea (např. orientace na muzea historická, technická, přírodovědná, umělecká, muzea v přírodě). Nabízí se více možností, které může muzeum využít v tvorbě programů. Jednou z možností jsou nepřímé, jednosměrné programy, kterých se návštěvník účastní bez přispění muzejního pedagoga (přednáška, publikace, výstava atd.) a nebo interpersonální doprovodné programy, diskuse, workshopy, které okamžitě reagují na potřeby návštěvníka.

Alfred Lichtwark - Pedagogické aktivity zaměřené na zprostředkování umění v galeriích v této době významným způsobem ovlivnil Alfred Lichtwark (1852 – 1914), první ředitel hamburské Kunsthalle (1885). - Zahájil a rozvinul intenzivní vzdělávací práci. - Proslul svojí metodikou výkladu uměleckých děl. - Preferoval osobní vztah diváka k jednotlivému dílu. Poznatky mají být vyvozovány z pozorování, nikoliv sdělovány. Cílem zkoumání nemá být kritika, ale prožitek. - Snažil se přitáhnout do muzea nejširší publikum a nabízet bohatou nabídku muzejně pedagogických aktivit.

Pracovní role muzejního pedagoga. -příprava programu plánování a koordinace programů a akcí pro veřejnost koncepce doprovodných programů - tvorba scénářů k programům dramaturgie programové nabídky komunikace a spolupráce s kurátorem (dalšími specialisty) - při přípravě výstav studium realizace programu zajištění materiálně technického zázemí - tvorba programu a doprovodných tiskovin (pracovní listy…) - ekonomické zajištění projektu - fund-rising interpretace zprostředkování vystavených děl divákům, vlastní „živá“ práce s návštěvníkem (v expozici, ateliéru) - hodnocení - administrativa spolupráce se školou, správa adresáře, objednávky, smlouvy, dohody propagace, komunikace s médii - oslovení sponzorů a partnerů vyhodnocení aktivit -reflexe, publikační činnost statistika, fotodokumentace

Mgr. MgA. Barbora Svátková, Ph.D.. - Vystudovala malířství, textilní výtvarnictví a výtvarnou pedagogiku. - Od roku 2004 samostatně vystavuje vlastní malířskou tvorbu. - Realizovala řadu grantových projektů se zaměřením na zprostředkování umění v českých i zahraničních galeriích. - Věnuje se galerijní pedagogice v cyklu doprovodných programů Výtvarně na hradě v Muzeu města Brna na Špilberku. Je členkou Komory edukačních pracovníků Rady galerií České republiky a členkou umělecké skupiny Rasvád. - Spolupracuje se s řadou výtvarných pedagogů základního, uměleckého, středního, speciálního školství na výtvarných projektech.

„Právě výtvarný pedagog se svými znalostmi z dějin výtvarného umění, se schopností prakticky využívat různé výtvarné techniky, ale také se znalostmi psychologie a komunikačními dovednostmi je nejvhodnějším typem pro tuto práci.“ (Radek Horáček, 1998, s.103).

Zdroje: - HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, s. neoznačeno. ISBN HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, s. Spisy Pedagogické fakulty MU. ISBN Dostupné z: -Dostupné z: