HOMEWORKING v praxi (aneb opravdu to jde) Autorka: Ing. Michaela Mudrochová projektová manažerka Asista s.r.o.
Definice Homeworking (dle IUS WIKI, ius-wiki.eu) - umožňuje zaměstnancům pracovat část týdne nebo celou pracovní dobu z domova Alternativou nebo kombinací je Teleworking: -práce mimo pracoviště, kdy výměna pokynů i výsledků práce probíhá prostřednictvím telekomunikačního kontaktu, ačkoliv zaměstnanec v téže době nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale v terénu.
Důvody? Globální nutnost pružné reakce firmy na pracovním trhu hledání optimálních řešení pracovních problémů Benefity pro zaměstnance – HomeOffice? Individuální časová volnost, pocit svobody flexibilita, vlastní organizace práce
Výhody Pro zaměstnavatele Úspora nákladů na provoz a vybavení kanceláře (režie) Zvýšená produktivita práce (pracujeme neustále, tedy i přesčas Levnější pracovníci? Nižší fluktuace zaměstnanců Pro zaměstnance Úspora času Úspora cestovních nákladů Flexibilní plánování Nenáročné domácí práce a děti Vlastní pracovní místo
Nevýhody Pro zaměstnavatele Motivace? Kontrola pracovních výkonů? „Ztráta“ vlivu šéfa Zvýšené náklady na IT, telefony, síťové prostředí (mail, VPN, dálková správa – zabezpečení dat) Právní aspekty – pracovní úrazy, ochrana os. údajů Pro zaměstnance Vlastní motivace, disciplína (až extrémně!) Vytvoření pracovního místa (vlastní PC, net, stůl, židle, místo v bytě) Náklady na provoz (teplo, světlo, elektřina, káva ) Komunikace s kolegy? Sociální kontakty?
Zastoupení vedení (realizátora projektu), dodržování směrnic, norem a legislativy Řízení projektu dle harmonogramu aktivit, evidence změn Jednání s vyhlašovateli výzvy (MŠMT, krajské úřady), dohled nad projektovou dokumentací a administativou Organizace a koordinace projektových partnerů, vedení týmu, delegace práce, motivace a podpora členů týmu Úprava rozpočtu dle reálných potřeb, dohled nad čerpáním financí Smluvní zajištění spolupráce, objednávky, relevantní náklady Vytváření Monitorovacích zpráv, reakce na připomínky Sledování cílů a vyhodnocení projektu Náplň práce - projektová manažerka
Projektová manažerkaod roku 2009 Technická konzultantka (lektorka a tutorka v oblasti IT – prezenční a eLearningové kurzy od roku 2002 Obě pozice realizované formou kombinovaného homeworkingu. Počet dětí: 2(2005 a 2009) Pracovní historie ve firmě Asista
Subjektivní posouzení homeworkingu Výhody Motivace zajímavou a nestereotypní prací Uspokojení z dobře vykonané práce Časová flexibilita, vlastní organizace práce Úspora času a PHM dojížděním Vlastní pracoviště Nevýhody Silná osobní disciplína!!! „Neustálá“ práce Práce doma = peru, vařím, uklízím, starám se o děti Kolegové (+ informace) jsou „daleko“, dostupné přes síť, icq, skype, mail Vlastní pracoviště (režie)
Subjektivní posouzení z pozice projektové manažerky Pozitiva Opravdu velký respekt k zaměstnavateli Víra ve své schopnosti Naučení se disciplíny (multitasking ) Organizační schopnosti Negativa Přibírání činností mimo náplň práce Hasím, co nejvíce hoří… Nereflektování lehčích onemocnění
Homeworking v praxi Najdete jednoduchou činnost, se kterou mohou pomoci ostatní členové domácnosti?
Technické předpoklady Znalosti IT na velmi dobré úrovni (nikdo vám neopraví pc, nepomůže s něčím, co nefunguje, firemní IT technik je dostupný pouze na tel.) Technické zázemí instalace funkčních komunikačních programů (ICQ, Skype, mail) VPN, nebo jiný způsob zabezpečeného přístupu k firemním datům (nejlépe na firemním serveru) Výkonný PC + spolehlivé připojení k internetu
Sdílení firemních dokumentů VPN – virtuální privátní síť (nejčastěji používaný formát sdílení – bezpečný) Vzdálená plocha – VNC (pro případ sdílení softwaru instalovaného pouze na firemní síti) Maily, komerční sw (icq, skype) Maily by měly být dostupné i přes webové rozhraní, využití MS Exchange (Kdo uloží odeslané/přijaté dokumenty na síť?)
Sdílení vlastních (pracovních) dokumentů Ne všechny doma vytvořené dokumenty chceme ukládat na firemní síť, ale všechny je chceme mít v kanceláři k dispozici. Řešením je CLOUD (webové úložiště) sdílení souborů a složek pomocí automatické synchronizace souborů
Úložiště zdarma - systém od pc po mobilní aplikace (MS Windows, OS, Linux, Android, iPhone, iPad, BlackBerry) Sdílení souborů a složek pomocí softwaru pro automatické synchronizace souborů – jeden účet, jeden přístup k datům. Kapacita: 2GB volného prostoru Bonus: každý doporučený nový uživatel + 0,5 GB
Registrace na Instalace sw na PC, nb, nebo mobil 1.Okamžitý přístup k souborům z „domácího“ PC odkudkoliv (stačí odkaz). 2.Přístup k souborům pomocí účtu – nutnost instalovat sw na další pc (možnost synchronu). DROPBOX for Team (5 uživatelů – 1GB dat)
DĚKUJI ZA POZORNOST Dotazy prosím směrujte na adresu Asista s.r.o. J.Ressla 1793, Most Realizované projekty: