Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing
Marketing Historicky vzniká v obchodě. Tvořily ho určité instrumenty, jak nejlépe prodávat již vyrobené zboží. Poptávka nebyla ještě uspokojena. Odpovídal na otázku - JAK PRODÁVAT? Dnes je poptávka přesycena. Současný marketing se snaží odpovědět na otázku – CO, V JAKÉ KVALITĚ, CENĚ A KOMU PRODÁVAT ?
Vývojové fáze marketingu
Marketingový mix chápeme jako soubor nástrojů podniku, které umožňují ovlivňovat chování spotřebitele. Tradiční MM výrobce MM obchodního podniku 7 P Výrobková politika Kvalita, desing, sortiment, značka Cenová politika Ceník, slevy, platební podmínky Komunikační politika Reklama, PR, podpora prodeje Distribuční politika Distribuční síť, cesty Prodejna Sortiment Sortiment vlastních značek Lidé Místo Cena Marketingová komunikace
Specifika MM obchodníka Na rozdíl od výrobního podniku, kde rozhodující prvek je výroba, u obchodu je jim lokalizace, sortiment a cena. 1. Distribuce Místo, metody prodeje, analýza chování spotřebitele v prodejně 2. Cena Obchodní rozpětí, srážky, slevy, atraktivní ceny 3. Výrobek Celkové pojetí a změny sortimentu, maloobchodní značka, služby 4. Komunikace Komunikace externí – reklama, PR Komunikace interní Podpora prodeje, osobní prodej
Nákupní marketing Z podstaty věci obchodního podniku lze rozdělit dva rozdílné procesy, které se podílejí na konečném hospodářském výsledku firmy. Marketing nákupní – jeho úlohou je řídit vstupy do podniku Marketing prodejní – zaměřený na zákazníka Tento přístup vyplývá z předmětu hlavní činnosti obchodu: Nákup zboží za účelem jeho dalšího prodeje
Nákupní marketing Cílem je získat takové zboží, které umožní realizovat strategii firmy. Termínový mix Schopnost časové synchronizace dodávek Dodavatelský mix Schopnost volby optimálního dodavatele a vytváření optimálních vztahů Cenový mix Schopnost aplikace optimální cenové politiky Výrobkový mix Schopnost volby optimálního sortimentu Mix kvality Schopnost garantovat kvalitu zboží Množstevní mix Rozhodování o režimu dodávek Konkurenční mix Schopnost identifikace konkurenčních dodavatelů Komunikační mix Schopnost vnitřní a vnější podnikové komunikace
Rozhodování o nákupu zboží do obchodní firmy Jedná se poměrně složitý proces, kterého se účastní řada pracovníků firmy. Podle podílu na jeho realizaci mluvíme o těchto úlohách. Iniciátoři, uživatele, ovlivňující, rozhodující, nákupčí, informátoři. Podle druhu nákupní situace, které jsou charakteristické různou mírou informovanosti o minulých nákupech dělíme tyto situace na: Nový nákup Modifikovaný opakovaný nákup Prostý/přímý opakovaný nákup
Faktory ovlivňující nákupní rozhodování
Další úkoly nákupu v obchodní firmě Zprostředkování relevantních informací mezi výrobci a spotřebiteli; Sjednávání přijatelných cen mezi oběma stranami; Tvorba sortimentní politiky; Působení na trh prostřednictvím skladování a z toho vyplývajících činností, jako jsou plánování, objednávání, ovlivňování, úvěrování apod.
Kontrolní otázky
Použitá literatura Zamazalová, M. Marketing obchodní firmy