Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_01 Název materiáluReklama AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník4 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Reklama
propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky jejím obvyklým cílem je zvýšení prodeje, zvýšení image značky, produktu nebo služby, zlepšení a upevnění pověsti firmy
Reklama k jejímu šíření jsou využívány noviny, časopisy, televizní a rozhlasové vysílání, internet, plakáty, billboardy, letáky, polepy dopravních prostředků, product placement, reklamní předměty, PR články apod.
Vliv reklamy na spotřebitele ovlivňuje racionální chování spotřebitele a jeho preference má víc psychologický než informativní charakter účelem reklamy není objektivně informovat – informace jsou poskytovány cíleně a pouze v nezbytné míře za účelem prodeje
Vliv reklamy na spotřebitele z reklamy nelze rozpoznat kvalitu výrobku nebo služby přeháněním a uváděním pouze kladných vlastností produktu a zatajováním jeho nedostatků uvádí spotřebitele v omyl
Vliv reklamy na spotřebitele snaží se v nás vzbudit pocit, že určitý produkt potřebujeme pro svůj spokojený život vytváří v nás pocit, že produkt je zde pro naše dobro a ne pro zisk zadavatele reklamy
Vliv reklamy na spotřebitele přesvědčuje nás, že prezentovaný výrobek se zásadně liší od těch konkurenčních spojením produktu se zidealizovanými lidmi v nás vytváří pocit, že používáním tohoto produktu se jim budeme podobat
Vliv reklamy na spotřebitele reklama působí na naše pocity a podvědomí reklama působí na každého i na toho, kdo si to nepřipouští či neuvědomuje
Kritické posouzení reklamy snažte se vlastními slovy vyjádřit, co konkrétního a užitečného reklama o výrobku nebo službě sděluje (kvalita, cena apod.) – často odhalíte prázdnotu sdělení nebo dokonce jeho lživost
Kritické posouzení reklamy z principu nevěřte reklamám obecně – každou hodnoťte a posuzujte z hlediska její relevance sežeňte si ještě další, přesnější informace z nezávislých zdrojů zvláště opatrně posuzujte ty reklamy, v nichž se zpívá nebo ve kterých vystupují zvířata či děti
Kritické posouzení reklamy tvrdí-li reklama, že byl proveden test nabízeného výrobku, tak s velkou pravděpodobností nebyl proveden vůbec, a pokud ano, tak jistě ne podle pravidel, s jakými se takové testy seriózně dělají
Kritické posouzení reklamy značně podezřelá jsou odvolávání se na anonymní autority a neověřitelná prohlášení, např. Dr. XY tvrdí … devět z deseti … doporučují … 83,6 % žen, které vyzkoušely …
Závěr posuzujte reklamu s dostatečným odstupem nepropadejte reklamě a nenechte se jí nadmíru ovlivňovat nepodléhejte tlaku reklamy na rychlé rozhodnutí – nechte si vždy dostatečný čas na rozmyšlení
Závěr nepodléhejte iluzi, že určitý výrobek nebo služba změní váš život nebo že vás posune do vyšší společenské kategorie
Otázky a úkoly 1.Vyhledejte na internetu zákon o regulaci reklamy a uveďte příklady reklamy, které zakazuje. 2.Co je to klamavá reklama? 3.Uveďte příklady výrobků nebo služeb, které jste si koupili na základě reklamy.
Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN Finance.cz [online]. Dostupné z: