A MINOKYSELINY, PEPTIDY, BÍLKOVINY – ZÁSTUPCI Mgr. Jaroslav Najbert.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BÍLKOVINY IV Rozdělení bílkovin
Advertisements

PROTEINY - přítomny ve všech buňkách - podíl proteinů až 80%
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
BÍLKOVINY (AMINOKYSELINY)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
SOŠO a SOUŘ v Moravském Krumlově
Bílkoviny. Bílkoviny neboli proteiny patří mezi tzv. základní živiny, jsou nepostradatelnou složkou potravy člověka, jsou základem všech známých organismů,
Ch_059_Funkce bílkovin Ch_059_Přírodní látky_Funkce bílkovin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Bílkoviny-Proteiny Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
K LASIFIKACE CHEMICKÉ VAZBY Mgr. Jaroslav Najbert.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
M ETABOLICKÉ DĚJE Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
PROTEINY-BÍLKOVINY LUCIE VÁŇOVÁ. ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ JEDNOTKA.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číselné množiny - přehled
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Dýchací řetězec Mgr. Jaroslav Najbert.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Peptidy Oligopeptidy Polypeptidy
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetický kód – transkripce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PROTEINY © Biochemický ústav LF MU (H.P.)
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Metabolismus aminokyselin.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Simona Komárková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Základní škola a mateřská škola Damníkov
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Nukleové kyseliny - RNA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
C5720 Biochemie 01c-Aminokyseliny Petr Zbořil 5/6/2019.
Aminokyseliny a bílkoviny
BÍLKOVINY=PROTEINY.
Transkript prezentace:

A MINOKYSELINY, PEPTIDY, BÍLKOVINY – ZÁSTUPCI Mgr. Jaroslav Najbert

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638 IČO Operační program Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.CH.37 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Tematický okruh Přírodní látky Zhotoveno červenec, srpen 2012 Ročník Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP – G) Anotace Materiál je určen jako studijní v předmětu biochemie, který integruje vzdělávací obory biologie a chemie. Je zaměřen na přehled zástupců uvedené skupiny přírodních látek. Předpokládá zvládnutí učiva biologie člověka vzdělávacího oboru biologie.

Aminokyseliny Rozdělení podle počtu charakteristických skupin Monoaminomonokarboxylové – glycin, alanin, valin, leucin, isoleucin Monoaminodikarboxylové – kys. asparagová, asparagin, kys.glutamová, glutamin Diaminomonokarboxylové – arginin, lysin Sirné aminokyseliny – cystein, methionin Aromatické aminokyseliny – fenylalanin, tyrosin, tryptofan, histidin, prolin Esenciální aminokyseliny – organismus není schopen jejich metabolické syntézy, musí je v potravě přijímat „hotové“ – valin, leucin, isoleucin, methionin, threonin, fenylalanin, tryptofan, histidin

Monoaminomonokarboxylové glycin

Monoaminomonokarboxylové alanin

Monoaminomonokarboxylové valin

Monoaminomonokarboxylové leucin

Monoaminomonokarboxylové isoleucin

Monoaminodikarboxylové kyselina asparagová

Monoaminodikarboxylové asparagin

Monoaminodikarboxylové kyselina glutamová

Monoaminodikarboxylové glutamin

Diaminomonokarboxylové arginin

Diaminomonokarboxylové lysin

Hydroxyaminokyseliny serin

Hydroxyaminokyseliny threonin

Sirné aminokyseliny cystein

Sirné aminokyseliny methionin

Aromatické aminokyseliny fenylalanin

Aromatické aminokyseliny tyrosin

Aromatické aminokyseliny tryptofan

Aromatické aminokyseliny hystidin

Aromatické aminokyseliny prolin

Pyrolysin

Rozdělení podle polarity uhlovodíkového zbytku Neutrální s nepolárním R – glycin, alanin, valin, leucin, isoleucin, prolin, fenylalanin, tryptofan, methionin Neutrální s polárním R – serin, threonin, cystein, tyrosin, asparagin, glutamin Polární se záporným nábojem (kyselé) – k.. asparagová, k.. glutamová Polární s kladným nábojem (zásadité) – arginin, lysin, histidin

Peptidy Glutathion – tripeptid. Antioxidant, podíl na aktivizaci kyseliny askorbové, kofaktor vybraných oxidoreduktáz, detoxikace volných radikálů, inhibice tvorby mutagenních látek, ochrana DNA před oxidačním poškozením. Oxytocin – oktapeptid. Syntetitzován hypotalamem, sekrece z neurohypofýzy. Spouští porod a laktaci. Inzulin – 51 aminokyselin. P rodukován beta buňkami Langerhansových ostrůvků slinivky břišní. Snižuje hladinu krevní glukózy – otvírá glukózový transportér na membráně buňky Endorfiny – opioidní polypeptidy, obsahující obvykle 16–31 aminokyselin. Vazbou na opioidní receptory způsobují dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest, ovlivňují hormonální sekreci, vyplavují se při stresu a svalové zátěži - hormony štěstí

Bílkoviny - proteiny. Vysokomolekulární přírodní látky s relativní molekulární hmotností 10 3 až Dělení podle chemického složení Jednoduché Složené Flavoproteiny – obsahují FAD, FMN, NADH Fosfoproteiny – obsahují fosfát Metaloproteiny – obsahují kov Glykoproteiny – obsahují sacharidy Lipoproteiny – obsahují lipid Ribonukleoproteiny – obsahují rRNA Obsahují pouze aminokyseliny

Bílkoviny - proteiny. Dělení podle funkce Stavební – kolagen, elastin, keratin Transportní a skladovací – hemoglobin, transferin Zajišťující pohyb – aktin, myosin Katalytické, řídící a regulační – enzymy, hormony, receptory Ochranné a obranné – imunoglobuliny, fibrin, fibrinogen Dělení podle tvaru fibrilární (skleroproteiny) – vláknité globulární (sferoproteiny) – kulovité

Skleroproteiny Vláknitá struktura, peptidové řetězce navzájem spojeny příčnými disulfidickými můstky v makroskopická vlákna – fibrily. Nerozpustné ve vodě, vyšší pevnost => ochranná, stavební a podpůrná funkce. Keratin – kůže, vlasy, nehty, kopyta, peří, šupiny Kolagen - zajišťuje pružnost a pevnost tkání, jeho tepelným zpracováním vzniká želatina. Tropokolagen – 3 šroubovice spojené vodíkovými můstky – základní strukturální jednotka. Elastin - zajišťuje pružnost tkání – amorfní uspořádání Fibrin – síť při hemokoagulaci

Sferoproteiny Peptidová páteř disulfidickými můstky sbalena do klubíčka. Až na výjimky rozpustné ve vodě, citlivé k denaturaci. Histony – obsahují zásadité AMK, zejména arginin; jsou obsaženy v jádrech buněk, kde se vážou na NK Albuminy – v krevním séru, mléku, vaječném bílku Globuliny – ve vodě velmi málo rozpustné. V mléku, vaječném bílku, krevním séru. Gama globuliny – imunoglobuliny - protilátky Fibrinogen – při srážení krve přeměna vláknitého fibrinu na globulární fibrinogen

Složené proteiny Glykoproteiny – účastní se na buněčném rozpoznávání jako specifické receptory. Nachází se na povrchu všech eukaryotických buněk, zodpovídají za antigenní odpovědi nebo srážlivost krve – aglutinogeny. Dále součástí mucinů. Metaloproteiny – v molekule kov. Hemoglobin, myoglobin, feredoxin, cytochromy – Fe. Hemocyanin – Cu. Kobalamin - Co Lipoproteiny – základní složka biologických membrán, transportní funkce pro nerozpustné lipidy v krvi – HDL, LDL Flavoproteiny – součást elektronových transportních řetězců – umožněna tvorba ATP. Dýchací řetězec, fotosyntetický aparát, transport protonů v metabolických dějích.

Procvičení – samostatné úkoly Aminokyseliny se podle polarity uhlovodíkového zbytku dělí do čtyř skupin. Zařaďte aminokyseliny do jedné z uvedených skupin a pokuste se vysvětlit proč. Neutrální s polárním R Neutrální s nepolárním R Polární se záporným nábojem Polární s kladným nábojem  ☺  

Procvičení – samostatné úkoly Neutrální s polárním R Neutrální s nepolárním R Polární se záporným nábojem Polární s kladným nábojem  ☺  

Procvičení – samostatné úkoly Které aminokyseliny zařadíš mezi diaminomonokarboxylové? glycinleucin lysin tryptofan valin arginin asparagin glutamin       ☺ ☺

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 1. PACÁK, Josef. Stručné základy organické chemie. 1. vydání. Praha: SNTL-Nakladatelství technické literatury, Řada chem. literatury. 2. JAN MUSIL. Biochemie v obrazech a schématech. II., zcela přepracované vydání. Praha: Avicenum, Fotografie z vlastní databáze autora. Vytvořeny programy ACD FREE 12, Snagit 4. MURRAY, Robert K. Harperova biochemie. 23. vyd. Jinočany: H H, 2002, ix, [3], 872 s. ISBN Aminokyselina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 6.Peptid. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 7. Bílkovina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: