Elektrárny VY_32_INOVACE_2A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1101 Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hrátky s elektřinou Vypracovala: Anna Doležalová Datum:
Advertisements

ELEKTRÁRNY.
Rozvodná elektrická síť
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Vodní Elektrárna.
Energetika.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Výroba elektrické energie Druhy elektráren Připraveno s využitím materiálů společnosti ČEZ určených pro školy.
Fyzika Elektrárny.
Přírodní zdroje Česka Anotace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Výroba elektrické energie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výroba a přenos elektrické energie Číslo DUM: III/2/FY/2/2/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Autor – Vlastimil Knotek Závěrečná práce.  Elektrická energie je schopnost elektromagnetického pole konat elektrickou práci. Čím větší energii má elektromagnetické.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Elektrárny Zbožíznalství 1. ročník Elektrárny - rozeznáváme: 1. tepelné elektrárny 2. vodní elektrárny 3. jaderné elektrárny.
Usazování a krystalizace VY_32_INOVACE_1A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_01_Ochrana.
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Tísňová volání VY_32_INOVACE_1B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Elektrické napětí VY_32_INOVACE_2A_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
9.B, 15 let Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Povolání II. VY_32_INOVACE_3A_03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie II. Alternativní zdroje 1/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
VY__III/2__INOVACE __215 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 13 _FYZIKA TÉMA: Elektrárny – typy elektráren ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
 ANOTACE:  Prezentace je určena pro žáky 3. tříd, slouží k seznámení se základními pojmy a procvičení práce s textem  OČEKÁVANÝ VÝSTUP:  Žák se orientuje.
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Drahé kovy VY_32_INOVACE_1A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA LOUNY, PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_18_TYPY.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_Člověk a energie
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY__III/2__INOVACE__207 FYZIKA Tepelná elektrárna.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Rodina VY_32_INOVACE_3A_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Druhy elektráren Výroba a přenos elektrické energie Název školy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_32_INOVACE_109_Fyzika_elektrárny_II
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Elektrárny VY_32_INOVACE_2A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny

Anotace Prezentace je doplněna o celou řadu internetových odkazů a především hlavně o odkazy na krátká videa a animace, které usnadňují pochopení funkce jednotlivých elektráren. Odkazy jsou zobrazeny klasickým modrým zvýrazněním textu, či jako obrázek kamery. U videí je dopsán v prezentaci krátký obsah, o čem je to které video a kantor se již sám rozhoduje, zda informace ve videu jsou pro něj využitelné, či nikoliv. Prezentace je využitelná i pro rodiče žáků, kteří si ji mohou najít v prostředí třídy na webu Dumy. cz Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Miroslav Kruba Červenec 2011 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a příroda Fyzika Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Očekávaný výstupŽáci získají přehled typech elektráren a naučí se z jakých zdrojů se elektřina vyrábí Druh interaktivity Využití interaktivní tabule a práce s PC Cílová skupina Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 14 – 15. let, 8. ročník Identifikátor materiálu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT, 17

Elektrárny

Vodní elektrárna (web) (web) Vodní elektrárna (web) (web)  Staví se tam, kde jsou velké přehrady  Součástí bývá hráz nebo zdymadlo  K pohonu generátorů se využívá vody a její přímé působení na lopatky turbíny  Staví se tam, kde jsou velké přehrady  Součástí bývá hráz nebo zdymadlo  K pohonu generátorů se využívá vody a její přímé působení na lopatky turbíny Obr.: Průřez vodní elektrárnou Popis obrázku A - hladina přehradní nádrže B - budova elektrárny C - turbína, kolem ní rozváděcí kolo a pod ní odtokový kanál D - generátor na společné ose s turbínou E - česle a uzávěrčesle F - přívodní kanál G - transformátor, napojující elektrárnu do rozvodné sítě H - odtok Popis obrázku A - hladina přehradní nádrže B - budova elektrárny C - turbína, kolem ní rozváděcí kolo a pod ní odtokový kanál D - generátor na společné ose s turbínou E - česle a uzávěrčesle F - přívodní kanál G - transformátor, napojující elektrárnu do rozvodné sítě H - odtok Zdroj:

Vodní elektrárna  Její provoz je relativně šetrný k životnímu prostředí  Neznečišťuje ovzduší Jedná se o obnovitelný zdroj, neboť k výrobě elektřiny potřebuje jen dostatek vody k pohánění generátoru Při stavbě hrází dochází k následnému zatopení velkých ploch, někdy i celých vesnic  Velký rozdíl hladin brání rybám v přirozené migraci v době tření  Její provoz je relativně šetrný k životnímu prostředí  Neznečišťuje ovzduší Jedná se o obnovitelný zdroj, neboť k výrobě elektřiny potřebuje jen dostatek vody k pohánění generátoru Při stavbě hrází dochází k následnému zatopení velkých ploch, někdy i celých vesnic  Velký rozdíl hladin brání rybám v přirozené migraci v době tření

Větrná elektrárna (web) (web) Větrná elektrárna (web) (web)  Staví se tam, kde je co možná nejstabilnější proudění vzduchu (… tam kde hodně a často fouká)  Lopatky mají poloměr otáčení i několik metrů  K pohonu generátoru se využívá proudění vzduchu a větru  Staví se tam, kde je co možná nejstabilnější proudění vzduchu (… tam kde hodně a často fouká)  Lopatky mají poloměr otáčení i několik metrů  K pohonu generátoru se využívá proudění vzduchu a větru

Větrná elektrárna  Její provoz je relativně šetrný k životnímu prostředí  Neznečišťuje ovzduší  Jedná se o obnovitelný zdroj, neboť k výrobě elektřiny potřebuje jen dostatek proudícího větru  Jsou často dosti hlučné, proto se většinou staví dál od lidských obydlí  Rotující vrtule zabíjejí ptáky a netopýry  Mají oproti jiným elektrárnám malý výkon, proto se jich musí stavět hodně  Její provoz je relativně šetrný k životnímu prostředí  Neznečišťuje ovzduší  Jedná se o obnovitelný zdroj, neboť k výrobě elektřiny potřebuje jen dostatek proudícího větru  Jsou často dosti hlučné, proto se většinou staví dál od lidských obydlí  Rotující vrtule zabíjejí ptáky a netopýry  Mají oproti jiným elektrárnám malý výkon, proto se jich musí stavět hodně Funkce větrné elektrárny - animace

Tepelná elektrárna  Jedná se o elektrárny, kterých je v ČR a i jinde ve světě nejvíce  Jsou to také elektrárny, které nám nejvíce znečišťují ovzduší  K pohonu generátoru se využívá pára, která vzniká při ohřívání vody  Jako palivo se může používat: uhlí, ropa, biomasa, plyn, rašelina  Často bývají kombinovány s teplárnami  Jedná se o elektrárny, kterých je v ČR a i jinde ve světě nejvíce  Jsou to také elektrárny, které nám nejvíce znečišťují ovzduší  K pohonu generátoru se využívá pára, která vzniká při ohřívání vody  Jako palivo se může používat: uhlí, ropa, biomasa, plyn, rašelina  Často bývají kombinovány s teplárnami Odkaz na animaci funkce tepelné elektrárny

Tepelná elektrárna  Má značný výkon  Spalují hodně fosilních paliv, takže se při těžbě ničí krajina  Znečišťují ovzduší škodlivinami  Teplo, které vyrobí, se dá použít k vytápění měst v okolí elektrárny  Vzhledem ke spalování velkého množství fosilních paliv je drahá na provoz a údržbu  Má značný výkon  Spalují hodně fosilních paliv, takže se při těžbě ničí krajina  Znečišťují ovzduší škodlivinami  Teplo, které vyrobí, se dá použít k vytápění měst v okolí elektrárny  Vzhledem ke spalování velkého množství fosilních paliv je drahá na provoz a údržbu Obr. Elektrárna Prunéřov II

Jaderná elektrárna K výrobě elektrické energie využívá tepla, které vniká při štěpných reakcích atomů Uranu a Plutonia (oba prvky jsou radioaktivní) Musí být velmi odolná a bezpečná Vyhořelé palivo je velmi nebezpečné ještě několik tisíc let K výrobě elektrické energie využívá tepla, které vniká při štěpných reakcích atomů Uranu a Plutonia (oba prvky jsou radioaktivní) Musí být velmi odolná a bezpečná Vyhořelé palivo je velmi nebezpečné ještě několik tisíc let Ilustrační video o jaderné energetice cca 7 min OBSAH Uran Štěpná reakce Princip fungování jaderné elektrárny Bezpečnost Uran Štěpná reakce Princip fungování jaderné elektrárny Bezpečnost

Jaderná elektrárna Dokáže vyrobit velké množství elektrické energie Neznečišťuje ovzduší škodlivinami Staví se v blízkosti velkých řek a přehrad a ovlivňuje vodní živočichy Vyhořelé palivo je radioaktivní Může dojít k úniku radioaktivity v důsledky přírodních katastrof Dokáže vyrobit velké množství elektrické energie Neznečišťuje ovzduší škodlivinami Staví se v blízkosti velkých řek a přehrad a ovlivňuje vodní živočichy Vyhořelé palivo je radioaktivní Může dojít k úniku radioaktivity v důsledky přírodních katastrof Odkaz na animaci funkce jaderné elektrárny

Solární elektrárna a panely Pracuje jen s malou účinnosti Pracuje nejlépe při plném slunečním osvětlení Neznečišťuje ovzduší škodlivinami Jedná se obnovitelný zdroj energie Návratnost nákladů se počítá na několik let Dá se využít i v místech, bez el. přípojky Pracuje jen s malou účinnosti Pracuje nejlépe při plném slunečním osvětlení Neznečišťuje ovzduší škodlivinami Jedná se obnovitelný zdroj energie Návratnost nákladů se počítá na několik let Dá se využít i v místech, bez el. přípojky Odkaz na animaci - funkce solární elektrárny Odkaz na animaci - funkce solární elektrárny OBSAH cca 9 min Využívání solární energie, rozlišení statických a pohyblivých panelů, výroba panelů, auta na solární pohon Energie paprsků

Méně známé elektrárny Geotermální -Využívá teploty hluboko v zemi -Neznečišťuje ovzduší Elektrárny na biomasu -Při výrobě el. energie se spalují rychle rostoucí rostliny, či jiný biologický odpad -Jedná se o typ spalovací elektrárny, tedy i se všemi plusy i mínusy (nemusí se ale nic těžit) Příbojové -Využívají se tam, kde je moře a tedy příboj -Fungují na podobném principu jako vodní el., ale využívají odliv a příliv Geotermální -Využívá teploty hluboko v zemi -Neznečišťuje ovzduší Elektrárny na biomasu -Při výrobě el. energie se spalují rychle rostoucí rostliny, či jiný biologický odpad -Jedná se o typ spalovací elektrárny, tedy i se všemi plusy i mínusy (nemusí se ale nic těžit) Příbojové -Využívají se tam, kde je moře a tedy příboj -Fungují na podobném principu jako vodní el., ale využívají odliv a příliv Animace funkce

ZDROJE A CITACE Obrázky a fotografie, pokud není uvedeno jinak, jsou použity z galerie klipart Obr.: Průřez vodní elektrárnou TOMIA. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.: Elektrárna Prunéřov II. ŠTEFEK, Petr. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: