KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 2 OBSAH PREZENTACE Předmětem prezentace je seznámit Vás s: legislativou spojenou s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem organizační strukturou Policie České republiky organizační strukturou Krajského ředitelství policie Libereckého kraje možností spolupráce s ostatními bezpečnostními sbory, obecní policií a dalšími subjekty postavením PČR v integrovaném záchranném systému řešení krizových situací zejména při ohrožení vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 3 LEGISLATIVA V OBLASTI POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) § 103 odst. 4 písm. d) Starosta d) může požadovat po Policii České republiky spolupráci při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, AVŠAK POLICIE ČR NEMÁ POVINNOST INFORMOVAT PŘEDSTAVITELE MÍSTNÍ SAMOSPRÁVY O PROBÍHAJÍCÍM ZÁKROKU - POKUD BY TO OHROZILO PLNĚNÍ ÚKOLŮ POLICIE, O TOMTO ROZHODNE VELITEL OPATŘENÍ (VELITEL ZÁSAHU) § 78 Předávání informací (1) Policie předává národnímu členovi Eurojustu, Národnímu bezpečnostnímu úřadu, zpravodajským službám České republiky, Vojenské policii, ministerstvu, Vězeňské službě České republiky, Celní správě České republiky a dalším orgánům veřejné správy informace včetně informací zpracovávaných v policejních evidencích, které získala při plnění svých úkolů, je-li to nezbytné pro plnění úkolů v rámci jejich působnosti. (2) Policie nepředá informace, pokud by to ohrozilo plnění úkolů policie. legislativa je dále upravována interními akty řízení zákon č. 273/2008 Sb., o Polici České republiky
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 4 zákon č. 273/2008 Sb., o Polici České republiky Policie při plnění svých úkolů spolupracuje s ozbrojenými silami, bezpečnostními sbory a dalšími orgány veřejné správy, jakož i s právnickými a fyzickými osobami. § 16 Spolupráce s obcemi (1) Útvar policie určený policejním prezidentem (Krajské ředitelství policie) může uzavřít písemnou koordinační dohodu s obcí za účelem stanovení společného postupu při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku. (3) Koordinační dohoda obsahuje zejména a) formy a nástroje nepřetržité koordinace obce a útvaru policie při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v obci, b) úkoly obce a útvaru policie v oblasti předcházení protiprávním jednáním porušujícím veřejný pořádek v obci, c) úkoly obce a útvaru policie při porušení veřejného pořádku v obci, d) podíl obce a útvaru policie na zajištění), e) formy a nástroje hodnocení plnění úkolů podle písmen - odstraňování případných zjištěných nedostatků, f) dobu, na kterou je uzavírána, g) poskytování finančních prostředků. § 22 Povolávání vojáků, příslušníků Vězeňské služby České republiky a Celní správy České republiky k plnění úkolů policie (1) Pokud síly a prostředky policie nebudou dostatečné k zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti, může vláda České republiky povolat k plnění úkolů policie vojáky v činné službě a příslušníky Vězeňské služby České republiky nebo Celní správy České republiky. Vojáky a příslušníky lze povolat na nezbytnou dobu. LEGISLATIVA V OBLASTI SPOLUPRÁCE
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 5 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY A POSTAVENÍ VE VZTAHU K ORGÁNŮM VEŘEJNÉ SPRÁVY V čele MV ČR stojí ministr vnitra Milan Chovanec V čele Policie ČR stojí policejní prezident brig. gen. Mgr. Bc. Tomáš Tuhý Policejní prezidium České republiky Krajská ředitelství Policie ČR (14) vč. hl. m. Prahy Krajské ředitelství policie Libereckého kraje plk. Mgr. Vladislav Husák Organizační články zřízené krajského ředitelství výčet některých útvarů s celostátní působností GIBS Kriminalistický ústav Praha Pyrotechnická služba Útvar rychlého nasazení Útvar zvláštních činností Letecká služba Územní odboryN Ř KŘ pro VSN Ř KŘ pro SKPVN Ř KŘ pro ekonomiku Liberec Jablonec n/Nis Semily Česká Lípa Operační odbor Odbor cizinecké pol. Odbor služby pořád. pol. OSZBM Odbor dopravní pol. Odbor mezinárodních vztahů Odbor obecné krim. Odbor hospodářské krim. Odbor technické ochrany Odbor analytiky Ekonomický odbor OIKT Odbor rozpočtu a účetnictví Odbor správy majetku Odbor spec. činností
VEDENÍ KRAJSKÉHO ŘEDITELSTVÍ ředitel krajského ředitelství: plk. Mgr. Vladislav Husák náměstek ředitele pro vnější službu: plk. Ing. Bc. Pavel Langr náměstek ředitele pro SKPV: plk. Ing. Ondřej Musil náměstek ředitele pro ekonomiku: plk. Ing. Vladimír Libnar KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 6 Adresa: Krajské ředitelství policie Libereckého kraje Nám. Dr. E. Beneše 584/ Liberec KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE (vznik ke dni 1. ledna 2010) Zásadní změny v dosavadním organizačním členění Policie ČR je právě vznik a postavení KŘP, které se stalo organizační složkou státu s vlastním rozpočtem v rámci rozpočtové kapitoly MV – (v oblasti financí stejné postavení jako HZS kraje); V oblasti řízení výkonu služby je v celé policii zachován centrální režim (centrálně řízený sbor) zajišťovaný z části právními předpisy (zák. č. 361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a zák. č. 273/2008 Sb. o Policii České republiky) a zejména interními akty řízení Policejního prezidia ČR
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 7 ÚZEMNÍ ODBORY KŘP LK ( bývalá okresní ředitelství ) ÚO Semily Vedoucí ÚO: plk. Mgr. Libor Nižník ÚO Česká Lípa Vedoucí ÚO: plk. Mgr. Petr Rajt ÚO Jablonec nad Nisou Vedoucí ÚO: plk. Mgr. Bc. Petr Šikola ÚO Liberec Vedoucí ÚO: plk. Mgr. Kurt Malina
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 8 PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY TERITORII OOP OD Územní působnost OOP na ÚO Liberec po změně teritoria Bystrá (OOP Hodkovice Nad Mohelkou OOP Český Dub Trávníček, Chvalčovice (OOP Hodkovice nad Mohelkou ) OOP Český Dub Svárov, Stráž nad Nisou, Krásná Studánka, Radčice (OOP Liberec centrum) OOP Chrastava Oldřichov v Hájích (OOP Chrastava) OOP Hejnice Bohdánkov (OOP Český Dub) OOP Hodkovice nad Mohelkou Dlouhý Most (jihozápadně, A. Cihláře, Nad Dálnicí, Dlouhomostecká), Šimonovice, Rašovka, Javorník (OOP Vesec) OOP Hodkovice nad Mohelkou, Dlouhý most (místní názvy Horní Podlesí, Horní Podhájí), Jeřmanice, Milířská (hranice: Dlouhomostecká, koryto Lučního potoka, Milířská) (OOP Vratislavice) OOP Hodkovice nad Mohelkou Pekařka (OOP Chrastava) OOP Hrádek nad Nisou Liberec XXVI – Pilínkov (Kaplanova, Pilínkovská, Maškova, Puškinova, Minkovická k Preciose, U Preciosy potokem Hluboká směr ještědský hřeben), Liberec XXVII – Hluboká (OOP Vesec) OOP Liberec Vápenka
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 9 PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY TERITORII OOP OD Územní působnost OOP na ÚO Liberec po změně teritoria Liberec I – Staré Město, Alšova, Na Čekané, Sosnová, Wolkerova, Slezská, Lyžařská, Hubertova, (hranice: Husova, Alšova, křižovatka Lidové Sady P. Bezruče, vpravo červená turistická stezka k vodojemu, Strážního buk, Rudolfov – Nastoupilova), Liberec XXI – Rudolfov (hranice: obytná zóna – les, hráz vodní nádrže Rudolfov, Rudolfova směr Bedřichov, Bedřichovská cca 300 metrů před horizontem sedla Maliník, vpravo lesní cesta u „garáže“ do Lukášovská) (OOP Liberec centrum) OOP Vratislavice Rochlice – sídliště Broumovská (Sametová, Vlnařská, Broumovská, Hedvábná, Soukenická, Jablonecká, Na Zátoči, Mikulášská, Melantrichova, Horáková) (OOP Liberec centrum) OOP Liberec – Vesec
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 10 PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY TERITORII OOP OD Územní působnost OOP na ÚO Semily po změně teritoria Kořenov, Polubný, Jizerka (OOP Tanvald) OOP Harrachov Rejdice, Příchovice (OOP Tanvald) OOP Harrachov Svijany, Příšovice (OOP Hodkovice nad Mohelkou) OOP Turnov Tatobity, Žlábek, Žernov, Sýkořice (OOP Turnov) OOP Lomnice nad Popelkou Proseč, Podtýn, Křečovice 1. díl (OOP Turnov) OOP Lomnice nad Popelkou
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 11 PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY TERITORII OOP OD Územní působnost OOP na ÚO Česká Lípa po změně teritoria Hostíkovice, Oslovice (OOP Doksy) OOP Česká Lípa Velenice (OOP Mimoň) OOP Cvikov Borek, Šváby (OOP Česká Lípa) OOP Doksy Horní Libchava (OOP Česká Lípa) OOP Žandov Mařenice, Mařeničky, Dolní Světlá, Horní Světlá (OOP Cvikov) OOP Jablonné v Podještědí Krompach, Juliovka, Valy – OOP Cvikov ) OOP Jablonné v Podještědí
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 12 Oddělení krizového řízení KŘP LK zabezpečuje plnění úkolů krizového a havarijního plánování v souladu se zákony č. 239/2000 Sb., 240/2000 Sb. a 241/2000 Sb. V rámci IZS se také podílí na organizování a praktické realizaci taktických a prověřovacích cvičení. V rámci krizového řízení zabezpečuje plnění úkolů v oblasti národního systému reakce na krize, hospodářských opatření pro krizové stavy, obranného plánování apod. Ve všech zmíněných oblastech úzce spolupracuje s orgány veřejné správy, Hasičským záchranným sborem České republiky, Zdravotnickou záchrannou službou nebo Armádou České republiky. ODDĚLENÍ KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ KŘP LK kpt. Ing. Aleš Vaněček por. Bc. Pavel Klepl por. Ing. Jaroslava Tulachová Tel: Mobil: Adresa: Pastýřská 3, Liberec
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 13 ČINNOST POLICIE ČR Z POHLEDU ZABEZPEČOVANÝCH ÚKOLŮ NEBO OPATŘENÍ V SOUVISLOSTI SE SPOLEČNÝM ZÁSAHEM SLOŽEK IZS vyplývající ze zákona o Policii ČR - běžná činnost policie jejíž rozsah může být ovlivněn vznikem MU (mimo místo zásahu): Policie chrání bezpečnost osob a majetku, spolupůsobí při zajišťování veřejného pořádku, a byl-li porušen, činí opatření k jeho obnovení, dohlíží na bezpečnost a plynulost silničního provozu a spolupůsobí při jeho řízení. - činnosti ve prospěch řešení MU: Policie zabezpečuje regulaci dopravy na trasách odsunu zraněných do zdravotnických zařízení nebo na trasách, po kterých jsou přepravovány síly a prostředky jednotek. - činnost policejních orgánů činných v trestním řízení (v místě zásahu): Souběžně se zásahem probíhá samostatné řízení o trestných činech prováděné policejními orgány činnými v trestním řízení. vyplývající ze zákona o IZS - činnosti policie jako základní složky IZS v rámci společného zásahu (v místě zásahu): Policie poskytuje nezbytné informace o mimořádné události obyvatelstvu, hlídky uzavírají, obsazením určených pevných stanovišť, vnější zónu a regulují vjezd vozidel a vstup osob do vnější zóny, podílí se na evakuaci nebo evidenci osob.
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 14 Policie ČR velitelem zásahu „VZ“ a její postavení při řešení mimořádné události „MU“ VELITELEM JE VŽDY POLICISTA - PŘI VYUŽITÍ TYPOVÉ ČINNOSTI „demonstrování úmyslu sebevraždy“ Policista je oprávněn zajistit osobu, která svým jednáním bezprostředně ohrožuje svůj život anebo život nebo zdraví jiných osob nebo majetek. ( z. č. 273/2008 Sb. §26 odst. 1 a) ) „záchrana pohřešovaných osob – pátrací akce v terénu“ Jednorázové časově a prostorově omezené nasazení většího počtu sil a prostředků směřující k vypátrání pohřešované osoby „Policista je oprávněn vyzvat osobu k prokázání totožnosti. Tím se rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození a v případě potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. Důvod ke zjištění totožnosti je vypátrání pohřešované osoby. ( z. č. 273/2008 Sb. §63 odst. 1 )“ AMOK – útok aktivního střelce“ Aktivní střelec - nebezpečný pachatel, který volil použití zbraně proti jiným osobám k dosažení svých cílů. Obvykle jde o jednotlivce, může se ale také jednat o skupinu pachatelů. Nemá zábrany pro jakékoliv chování s cílem zabít nebo zranit co největší počet osob. Eliminace aktivního střelce je zákrokem, který zabezpečuje výhradně Policie ČR. Eliminace má nejvyšší prioritu a nesnese odkladu, přičemž příslušníci Policie ČR vůči aktivnímu střelci využívají všech zákonných oprávnění jako proti„nebezpečným pachatelům“ - při případném, velmi pravděpodobném použití služební zbraně dbají policisté přiměřené opatrnosti vůči ostatním přítomným osobám, aby neohrozili jejich životy a zdraví.
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 15 Policie ČR velitelem zásahu „VZ“ a její postavení při řešení mimořádné události „MU“ VELITELE JE POLICISTA JEN ZA URČITÝCH PŘEDPOKLADŮ „oznámení o uložení nebo nálezu výbušniny nebo výbušného systému“ Policista je oprávněn v souvislosti se zajišťováním bezpečnosti osob a ochrany majetku, zejména při likvidaci nástražných výbušných systémů, při likvidaci nálezu munice, jakož i při boji proti terorismu používat výbušniny a výbušné předměty. ( z. č. 273/2008 Sb. §38 odst. 4 ) Záleží jaká činnost převažuje delaborace – PČR, záchranna života = HZS „rozsáhlých policejních opatření pro udržení veřejného pořádku při technopárty“ Policie slouží veřejnosti. Úkolem je chránit bezpečnost osob, majetku, veřejný pořádek, předcházet trestné činnosti a plní další úkoly na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti svěřené jí zákony. ( z. č. 273/2008 Sb. §2 ) Podíl Policie ČR na zpracování a realizaci havarijního plánu Zejména zabezpečuje plnění úkolů vyplývajících z HP Libereckého kraje po linii veřejného pořádku a bezpečnosti. Policie ČR zpracovává z dokumentu C plány konkrétních činností - „Plán veřejného pořádku a bezpečnosti C-10“
KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE LIBERECKÉHO KRAJE ÚKOLY A ČINNOST 16 ŘEŠENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ TP Narušování zákonnosti velkého rozsahu MV ČR, odbor bezpečnostní politiky zpracovává tzv. TYPOVÉ PLÁNY pro krizové situace ohrožující veřejný pořádek a bezpečnost TP č. 21 Migrační vlna velkého rozsahu – v roce 2014 aktualizován Charakteristika: Jde o závažné a úmyslné narušování zákonů a bezpečnosti ČR s cílem ohrozit ve velkém rozsahu životy a zdraví občanů, materiální hodnoty, životní prostředí a demokratický systém. Je charakterizováno nemožností zvládat tyto KS běžnými prostředky a postupy bezpečnostních sil a dále skutečností, že při dalším neřešení situace budou ohroženy samotné základy právního a demokratického státu. Řešení: Je prováděn tzv. sběr informací a poznatků od zpravodajských služeb a jednotlivých služeb Policie ČR. Do řešení KS je pochopitelně zapojeno více složek Policie ČR – zejména služba pořádkové policie, služba kriminální policie a vyšetřování, Útvar pro odhalování organizovaného zločinu, Útvar rychlého nasazení, zásahové a pořádkové jednotky krajských ředitelství policie a Speciální pořádková jednotka Krajského ředitelství policie hl. města Prahy. Spolupráce jednotlivých součástí a jejich aktuální činnost se odvíjí od toho, zda se jedná o nasazení preventivní, v době hrozby krizové situace, či v době, kdy již dojde k narušení zákonnosti a nastane krizová situace. Při plánování a realizaci krizových opatření spolupracuje odbor bezpečnostní politiky ministerstva vnitra s mimoresortními orgány krizového řízení (zejména Úřadem vlády, ministerstvy a dalšími správními úřady, krajskými úřady, zpravodajskými službami atd.) a v rámci vnitroresortní koordinace zejména s útvary MV ČR, Policií ČR a generálním ředitelstvím HZS ČR. Charakteristika: je situací, kdy podstatným způsobem zesílí tlak cizinců na státní hranice České republiky s cílem legálně a popř. i nelegálně vstoupit na toto území, tranzitovat přes ně do dalších států či pobývat na něm. Jedná se o příliv cca: 750 cizinců/den, cizinců/měsíc po dobu několika měsíců s negativním výhledem cizinců/rok. Migrační vlna velkého rozsahu je charakterizována ztíženou možností řešit ji běžnými prostředky a postupy s tím, že dopady této migrační vlny mohou mít dalekosáhlé důsledky do společnosti.
DOTAZY? DĚKUJEME ZA POZORNOST Kolektiv pracovníků z OKŘ Krajského ředitelství policie Libereckého kraje kpt. Ing. Aleš VANĚČEK - vrchní komisař krizového řízení por. Ing. Jaroslava TULACHOVÁ – komisař krizového řízení por. Bc. Pavel KLEPL – komisař krizového řízení Tel: , ,