M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
JÁDROVÉ A PERIFERNÍ OBLASTI
Jádrové a periferní oblasti
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Brazílie Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Východní Evropa – Ukrajina
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Nerostné suroviny Evropy
Průmysl a zemědělství Ameriky
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Regionální zeměpis Funkce a cíle Zdeněk Bergman Funkce geografie poznávací aplikační všeobecně vzdělávací.
Periferní oblasti V Asie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Jádrové a periferní oblasti
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
Identifikátor materiálu: EU - x - x
Kraj Praha Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová.
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Afrika – poloha, rozloha
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
H YDROSFÉRA – POHYBY MOŘSKÉ VODY Autor: Hana Brýdlová.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
J IŽNÍ E VROPA - OBLAST S TŘEDOMOŘÍ Autor: Hana Brýdlová.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_10_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Co je a co není město? Základní škola Libina,
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
J IŽNÍ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
PROJEKT KYSELÝ DÉŠŤ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Hospodářství jádrové a periferní oblasti
Itálie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15_Z8_Skála
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Západní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Střední Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EVROPA VÝCHODNÍ EVROPA – RUSKO
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Severní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 2
Jižní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Severní Amerika - Kanada
Transkript prezentace:

M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblastRegiony Název vzdělávacího materiáluJádra a periferie Druh učebního materiáluEVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slovajádrová oblast, periferie, globální, regionální Ročník kvinta, 1. ročník Typická věková skupina15 – 16 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoČerven 2014 Celková velikostVelikost souboru 4454 kB

Jádra a periferie Hospodářský a společenský rozvoj vedl a vede k výraznému rozdělování krajiny. Původní krajina využívaná rovnoměrně pouze k zemědělství se vlivem rozvoje průmyslu a hospodářství rozdělila na oblasti intenzivně využívané (jádrové) a téměř nevyužívané (tzv. periferie).

Jádrová oblast - centrum Na malých plochách se soustředí vysoký podíl obyvatelstva Klíčové hospodářské aktivity Nejvyšší životní úroveň obyvatelstva Nejvyšší podíl terciérního a kvartérního sektoru Vysoký ekonomický a politický vliv Průmyslové obory s velkým zapojením vědy a výzkumu Výkonné dopravní systémy – propojují město se zázemím

Jádrové oblasti Globální (celosvětový význam) BOSHWASH TOKAJDO JV ANGLIE SANSAN Kontinentáln í (na úrovni světadílů) Porýní – Porúří Pádská nížina Horní Slezsko Regionální (v rámci státu) Střední Čechy Ostravsko

Hlavní jádrové oblasti světa Podle mapy určete, ve kterých státech leží hlavní globální jádrové oblasti

Následující mapky vám přiblíží některé světové jádrové oblasti. Ke každému regionu vyhledejte v atlase velká města (počet měst je určen číslem v závorce), která jsou jejich součástí:

ŘEŠENÍ

Perlová řeka – 50 mil. obyv.

Periferie Označuje území polohově nebo významově odlehlé, okrajové či nedostatečně integrované Člověkem dosud málo využívané oblasti Nepříznivé přírodní podmínky Řídké osídlení Dnes se využívají k těžbě surovin Rozsáhlé oblasti zachovalé přírody

Otázky a úkoly 1. Vyberte oblasti, které jsou PERIFERNÍ: Západní pobřeží USA, delta Gangy, Grónsko, západní Evropa, Sahel, Amazonská nížina, východní Asie, Havajské ostrovy, Himálaj, Horní Slezsko, střední Anglie, oblast Velkých jezer, tundry 2. Popište hlavní znaky periferních oblastí světa. 3. Vyhledejte informace a sestavte ústní referát o vybraném kmeni nebo národu, který žije v periferní oblasti světa. Zhodnoťte možnost jejich přežití v dnešním globalizovaném světě.

4. Uveďte charakteristické znaky největších globálních jádrových oblastí světa. Tyto oblasti pojmenujte a vyhledejte na mapě světa.

5. Které jádrové a periferní oblasti jde najít v ČR? Vysvětlete příčiny jejich vzniku? 6. Vymezte jádrovou a periferní oblast vašeho regionu. 7. Najděte na mapě tyto periferní oblasti: Namibie, Středosibiřská vysočina, Středoafrická republika, Grónsko, Amazonie. Co mají tyto místa společné?

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.KOLEKTIV. Můj pracovní sešit [online] [cit ]. Dostupné z: =22&Itemid=14 2.BIČÍK, Ivan. Hospodářský zeměpis: globální geografické aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2003, 95 s. ISBN ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Tomáš HAVLÍČEK. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010, 148 s. ISBN ntshttp:// nts 5.Pearl River Delta [online] [cit ]. Dostupné z: 6.JINDŘICH POLÁK. Jádrové a periferní oblasti [online] [cit ]. Dostupné z: 7.DANIEL SVOBODA. Geografie obyvatelstva a sídel - Geografie sídel [online] [cit ]. Dostupné z: educanet.cz/svoboda/vyuka/kvinta/geografie_sidel.htm