EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
Metabolismus sacharidů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny II. - RNA, proteosyntéza Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/16 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Co všechno už víte o fotosyntéze?
EU peníze středním školám
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
EU peníze středním školám
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Fotosyntéza – světelná fáze Metodika/anotace: Materiál přehledně ukazuje strategie zisku energie u rostlin. Jedná se o první část procesu fotosyntézy, kdy je třeba světla, aby se mohl proces rozběhnout. Navazuje dále příprava „Temnostní fáze“. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Fotosyntéza fotosyntézou rozumíme nejdůležitější proces (článek) v trofickém řetězci. produktem je potom sacharid (glukóza), který je základní organickou jednotkou dále přetvářenou metabolickými procesy uvnitř těl téměř všech organismů – jakožto energetická a stavební jednotka na jejím základě vzniká primární biomasa = základní trofická úroveň v potravní pyramidě

Jedná se o biochemický proces, při kterém je přetvářena energie světelného záření (fotonů) na energii chemické vazby uvnitř vznikající molekuly sacharidu. Donorem prvků se pak stává oxid uhličitý (CO 2 ), který dodává uhlík a kyslík, z vody je potom doplňován vodík. K procesu je zapotřebí mechanizmu, který přeměnu dokáže zrealizovat. Ten nacházíme v chloroplastu – zejména v jeho části, tylakoidu. Jedná se o autotrofní způsob výživy. Fotosyntéza - princip

Fotosyntéza běží ve dvou základních krocích: 1.Světelná fáze 1.Světelná fáze – dochází k zachycení energie a štěpným procesům (H 2 O) 2.Temnostní fáze 2.Temnostní fáze – syntetická fáze, kdy se již bez potřeby světla využívá zachycené energie a oxidu uhličitého k tvorbě glukózy Fotosyntéza - průběh

Světelná fáze Dochází k několika věcem najednou. Podívejme se nejdříve na výchozí situaci: Obr. 1: Chloroplast

Tylakoid – stavba a funkce Obr. 2: Lumen

Schéma fotosyntézy – světelná fáze Obr. 3: žlutozelenésvětlo červenésvětlo Kokův cyklus Calvinův cyklus

Průběh světelné fáze Celý proces začíná tím, že na zelenou část rostliny dopadá sluneční záření. V rostlině se v tu chvíli rozjede obrovská mašinérie, kdy dochází k excitaci elektronů na fotosystémech I a II a zároveň k fotolýze vody (štěpení molekuly vody za pomoci světla) na molekulární kyslík, vodíkové protony a stejný počet elektronů (Obr. 2 a 3): 2 H 2 O → O e − + 4 H + 2 H 2 O → O e − + 4 H + - probíhá v OEC (Kokův cyklus) – cyklus tvorby kyslíku Tento kyslík je dále rostlinou vylučován do prostředí jako odpadní produkt, vodíkové protony a elektrony jsou využity následně k redukci v temnostní fázi: NADP + + H e − → NADPH NADP + + H e − → NADPH - probíhá na konci světelné fáze na ferredoxinových přenašečích při záporném redoxním potenciálu Foton dopadající na fotosystém I (P700), který je citlivý na vlnovou délku odpovídající červenému spektru (700 nm), způsobí změnu elektrodového potenciálu P700 z cca +0,5eV na -0,5eV. Ten se navenek projeví excitací jednoho elektronu na systém přenašečů mířících k ferredoxinu. Tento elektronový deficit je kompenzován z fotosystému II (P680), který je citlivý na zelenožluté spektrum (680 nm). Podobně jako u P700 dochází ke změně potenciálu (ten je z původních +1eV změněn dopadem fotonu na cca 0eV) a vyexcitování elektronu, který pomocí systému přenašečů nahradí elektron v P700. Chybějící elektron z P680 je doplňován právě z Kokova systému (viz fotolýza vody).

Výtěžek světelné fáze K přenosu jednoho elektronu je zapotřebí dvou fotonů. Při vzniku jedné molekuly kyslíku musí být rozštěpeny 2 molekuly vody → 4 elektrony, tzn., že je třeba osmy fotonů pro jejich přenos. Pokud chceme vytvořit jednu molekulu glukózy v temnostní fázi, je potřeba přesunout 6 dávek elektronů odpovídajících jedné molekule kyslíku (4 elektrony): 6 x 4 = 24 elektronů Tomu odpovídá dvojnásobný počet fotonů, tj. 48. Pro představu se jedná o E= 8440,6kJ.mol -1. Účinnost fotosyntézy v temnostní fázi však pouze kolem 1/3, takže skutečný výtěžek odpovídá cca 2885kJ.mol -1. Výsledkem světelné fáze fotosyntézy je tedy z hlediska výživy NADPH – tedy redukovaná forma Nikotinamidadenindinukleotidfosfátu – metabolického koenzymu (Obr. 3); a ATP (Adenosintrifosfát) – základní energetický přenašeč vznikající na bázi vyrovnávání koncentrace H + mezi na vodíky bohatým lumenem a chudým stromatem (viz Obr. 2). Tento pasivní transport dodává energii pro reakci ADP (Adenosindifosfát) a fosfátovým zbytkem P (z kyseliny trihydrogenfosforečné). Vzniká tak makroergní (bohatá na E) vazba, jejímž štěpením je dodávána energie pro reakce v temnostní fázi – Calvinově cyklu (Obr. 2 a 3)

Animace Guw Guw

Zdroje (k ) Obr. 1: 08/31/the-taming-of-the-chloroplast 08/31/the-taming-of-the-chloroplast Obr. 2: 0/chemiosmosis.html 0/chemiosmosis.html Obr. 3: