Koncepce sociálního bydlení statutárního města Ostravy a její pilotní ověření Náplň projektu a souvislosti Prezentace na semináři 12.11. 2015 Úřad vlády.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Advertisements

Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
2.komunitní plán sociálních a navazujících služeb v Zábřehu na období
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Agentura pro sociální začleňování Brána k příležitostem Koordinovaný přístup k problematice sociálního vyloučení a strategický plán sociálního.
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Agentura pro sociální začleňování Sociální podnikání - Šance podnikat jinak Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše – Malá.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
9. jednání PS bydlení Brno Téma: Příprava projektových záměrů 24. června 2015.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Fungování ASZ v lokalitách na příkladu Kutné Hory Jiří Franc/místostarosta Kutné Hory Vít Lesák/Agentura pro sociální začleňování Praha,
Setkání s NNO – představení KPSVL 23. duben 2015, Jakub Švec.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno MAP je místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
„Pilotní ověřování systému sociálního bydlení na lokální úrovni v obci Pardubice“ Realizátor – Magistrát města Pardubic – Oddělení sociálních služeb a.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Brně
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Místní plán inkluze + OP VVV
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Komunitní plánování sociálních služeb Děčín
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Spolupráce Žďáru nad Sázavou s Agenturou pro sociální začleňování
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ – workshop MPSV
Transkript prezentace:

Koncepce sociálního bydlení statutárního města Ostravy a její pilotní ověření Náplň projektu a souvislosti Prezentace na semináři Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše – Malá Strana

Strategický plán sociálního začleňování Ostrava  10. června 2015 schválilo Zastupitelstvo města Ostravy Strategický plán sociálního začleňování (SPSZ) jako výsledek spolupráce vládní Agentury pro sociální začleňování s městem Ostravou a jeho partnery.  Každá z 5 oblastí návrhové části strategického plánu (zaměstnanost, bydlení, vzdělávání, prevence rizik, rodina a zdraví) má stanoveny své priority a cíle, na které navazují konkrétní opatření.  Plán definuje řadu priorit a konkrétních cílů v oblasti bydlení  Definuje mimo jiné potřebu tvorby koncepce sociálního bydlení pro Ostravu a navazuje tak na programové prohlášení rady města

Struktura oblastí SPSZ

Priority SPSZ v oblasti bydlení Priorita 1. – Rozšíření dostupnosti a udržitelnosti stabilního a důstojného bydlení pro lidi ohrožené nestabilitou v této oblasti Priorita 3. - Rozvoj komunitní práce a participativních metod v oblasti bydlení Priorita 2. - Vznik a implementace koncepce bydlení Priorita 4 – Podpora programů prevence bezdomovectví

Projekty NNO a města v oblasti bydlení v Ostravě 16 projektů NNO a 2 projekty města OP Z: 79 mil. Kč IROP: 292, 5 mil. Kč orientačně Rozšíření programů sociálního bydlení, azylové domy, rozvoj NDC pro osoby bez domova, participativní přístupy, komunitní práce, koncepce bydlení, výstavba/rekonstrukce sociálních bytů Soulad s koncepcí sociálního bydlení (zejména projekty OP Z)

NNO a sociální bydlení v Ostravě Více než 300 sociálních bytů, které provozují neziskové organizace – Různé formy spolupráce s klienty/poskytování sociální práce; výběru klientů – Byty v majetku městských obvodů, soukromých vlastníků (zvláště RPG Byty), neziskových organizací – Poloha bytů – umístění i v SVL – Podnájemní vztah, po 2 letech spolupráce přechází nájemní smlouva z NNO na klienta

Klíčové projekty města Ostravy 1) Systém podpory rovného přístupu ke vzdělání v Ostravě 2) Asistent prevence kriminality 3) Prevence ohrožení rodiny 4) Koncepce bydlení a její pilotní ověření 5) Sociální byty Ostrava

Koncepce bydlení a její pilotní ověření Zpracování podkladové analýzy ke koncepci bydlení v roce V roce 2016 bude v návaznosti na národní koncepci sociální bydlení vytvořena ostravská koncepce bydlení. V letech dojde k pilotnímu ověření krizového, sociálního a dostupného bydlení.

Koncepce sociálního bydlení ČR, individuální projekt MPSV Strategický plán sociálního začleňování Koncepce bydlení pro SM Ostrava Pilotáž Projekty NNO „Nová generace“ služeb podporujících sociální bydlení Dokumenty města k bydlení Komunitní plán Podpora standardního bydlení – Centrom a SMO

Klíčové aktivity 1. Koncepce bydlení (+ přípravná aktivita – podkladová analýza) 2. Pilotní ověření podpory klienta v tzv. krizovém bydlení 3. Pilotní ověření podpory klienta v tzv. sociálním bydlení 4. Pilotní ověření podpory klienta v tzv. dostupném bydlení 5. Nákup vybavení a projektové řízení

KA 0: Podkladová analýza ke koncepci bydlení pro SM Ostrava Struktura závěrečné zprávy 1) Úvod, teoretický rámec, metodologie5) Bydlení zajišťované NNO a soukromými subjekty (podmínky nájmu, podnájmu, počty a stav bytů) 2) Sociodemografická a sociálně-prostorová analýza města (počet obyvatel, vývoj a predikce) 6) Analýza velikosti a potřeb dotčených cílových skupin (odhad počtu osob v bytové nouzi, bariéry získání bydlení, dynamika jevu) 3) Popis bytového fondu (nepoužívaný/prázdný bytový fond, historie investic) 7) Podpůrné procesy v oblasti sociálního bydlení 4) Správa městského bytového fondu (počet, stav a struktura bytů, neplatičství) 8) Podpůrné procesy v oblasti dostupného bydlení 9) Závěry a doporučení Návaznost na předešlé analýzy a materiály Výzkum – polostrukturované rozhovory a fokusní skupina s relevantními aktéry, rozhovory s osobami z cílových skupin

KA 1: Koncepce bydlení Aktivita povede ke vzniku koncepce sociálního bydlení v Ostravě 2 pracovní skupiny PS ke krizovému, sociálnímu a dostupnému bydlení PS k udržitelnosti a rozvoji bytového fondu -Každá PS bude mít max. 18 členů – politici a úředníci magistrátu a obvodů, přizvaní odborníci a obyvatelé -Obě PS budou mít svého metodika (příprava podkladů a sepisování koncepce) -PS k bydlení bude mít svého koordinátora (komunikace s veřejností, vedení fokusních skupin)

KA 2: Pilotní ověření podpory klienta v tzv. krizovém bydlení V letech dojde k vyčlenění 30 bytových jednotek a podpůrných kapacit pro ověření nově ustavené sociální služby „krizové bydlení“. Během 2 let dojde k postupnému umístění 3x10 rodin či jednotlivců do vyčleněných bytů a bude jim věnována vždy 6ti měsíční intenzivní podpora. Dojde k ověření a standardizaci spolupráce mezi zapojenými aktéry (sociální pracovníci ÚP, magistrátu, obvodu městské části, případně NNO, dále bytové odbory, orgány SPOD). Spolupráce se bude týkat výběru klientů, nastavení programu podpory, vyhodnocování úspěšnosti programu, jeho standardizace, postupu klienta do jiné formy podpory. Předmětem ověření a standardizace bude taky samotný program podpory, přiměřenost její intenzity a tematického zaměření, dopad na klienta. Podporu klientů zajistí sociální pracovník; součinnost při výběru klientů a procesech podpory zajistí koordinátor; monitoring nastavené podpory a evaluační zprávu metodik, závěrečnou konferenci oba společně.

KA 3: Pilotní ověření podpory klienta v tzv. sociálním bydlení V letech dojde k vyčlenění 50 bytových jednotek a podpůrných kapacit pro ověření tzv. "sociálního bydlení". Program podpoří 50 domácností po dobu 20 měsíců. V rámci KA dojde k ověření a standardizaci spolupráce mezi zapojenými aktéry (sociální pracovníci ÚP, magistrátu, obvodu městské části, případně NNO, dále bytové odbory, orgány SPOD). Spolupráce se bude týkat výběru klientů, nastavení programu podpory, vyhodnocování úspěšnosti programu, jeho standardizace Předmětem ověření a standardizace bude taky samotný program podpory, přiměřenost její intenzity a tematického zaměření, dopad na klienta. Podporu klientů zajistí sociální pracovníci; součinnost při výběru klientů a procesech podpory zajistí koordinátor, monitoring nastavené podpory a evaluační zprávu metodik, závěrečnou konferenci oba společně.

KA 4: Pilotní ověření podpory klienta v tzv. dostupném bydlení V letech dojde k vyčlenění 50 bytových jednotek a podpůrných kapacit pro ověření tzv. "dostupného bydlení". Program podpoří 50 domácností po dobu 20 měsíců. V rámci KA dojde k ověření a standardizaci spolupráce mezi zapojenými aktéry (sociální pracovníci ÚP, magistrátu, obvodu městské části, případně NNO, dále bytové odbory, orgány SPOD). Spolupráce se bude týkat výběru klientů, nastavení programu podpory, vyhodnocování úspěšnosti programu, jeho standardizace Předmětem ověření a standardizace bude taky samotný program podpory, přiměřenost její intenzity a tematického zaměření, dopad na klienta. Podporu klientů zajistí sociální pracovníci; součinnost při výběru klientů a procesech podpory zajistí koordinátor; monitoring nastavené podpory a evaluační zprávu metodik, závěrečnou konferenci oba společně.

KA 5: Nákup vybavení a projektové řízení Klíčová aktivita se skládá z několika dílčích aktivit, které má na starosti zejména manažerský tým. Dílčí aktivity: – nákup vybavení; – projektové řízení; – věcné řízení projektu a koordinace. Projekt počítá se součinností aktivit řady institucí a vzájemnou provázaností paralelních i následných kroků. Proto v něm budou hrát důležitou roli pečlivá koordinace rozdělená mezi tři pracovníky projektu: Metodik projektu soustřeďuje podklady a sestavuje z dílčích výstupů koncepci a v další fázi metodiku podpory klientů. Koordinátor se soustřeďuje na provázání aktivit souvisejících bezprostředně s cílovou skupinou. Informuje na různých fórech (komunitní skupiny) o programu sociálního bydlení, organizuje FG, přenáší výsledky z nich na jednání PS, zajišťuje spolupráci ÚP, soc. odborů a dalších aktérů při ustavování a realizaci podpory klienta. Projektový manažer vytváří rámcové předpoklady pro logický rozvoj projektových aktivit. Vytváří kalendář PS a individuálních jednání, garantuje dodržování termínů, přenos podkladů a výstupů mezi PS navzájem, PS a komisemi, komisemi a dalšími orgány města. Harmonizuje projektový kalendář se schvalovacími procesy v obci, na ÚP apod.

Pilotní charakter projektu 1)V rámci KA dojde k ověření a standardizaci spolupráce mezi zapojenými aktéry (sociální pracovníci ÚP, magistrátu, obvodu městské části, případně NNO, dále bytové odbory, orgány SPOD) při vstupu klientů do programu (depistáž, stanovení míry podpory). 2) Předmětem ověření a standardizace bude taky samotný program podpory, přiměřenost její intenzity a tematického zaměření, prevence rizik, dopad na klienta, jeho schopnost následně se osamostatnit 3)Využitelnost a přiměřenost bytového fondu (velikosti bytů, vybavenost, energetická náročnost, dostupnost, vlastnická struktura atd.) 4)Informovanost veřejnosti a participativní ráz tvorby koncepce (zapojování skupin obyvatel do zpracování dokumentu) 5)Nezávislý monitoring jako nástroj ověření a podpory rozvoje 6)Návaznost investic do oblasti sociálního bydlení

Informovanost a participativní přístup Zapojení veřejnosti je nutnou podmínkou kvůli zájmu i obavám z konceptu „sociálního bydlení“ Stávající praxe sociálního bydlení může v některých případech vyvolávat antagonismus Veřejnost a dotčené části obyvatel budou informované prostřednictvím kampaně Skupiny obyvatel budou do přípravy koncepce zapojované prostřednictvím fokusních skupin Fokusní skupiny budou logicky provázané s činností pracovních skupin zodpovědných za tvorbu koncepce

Harmonogram 1)20. Listopadu – WS ke koncepci byldení v Ostravě, prezentaci výzkumu a připravovanému projektu OP Z 2)Leden 2016 – odevzdání projektové žádosti, zahájení přípravy koncepce sociálního bydlení 3)Březen zahájení přípravy investičních projektů 4)Červen/ červenec 2016 – zahájení pilotáže 5)2017 – rekonstrukce bytů z dotací zaměřených na sociální bydlení

Vážené dámy a pánové, děkuji Vám za pozornost Mgr. Martin Navrátil, PhD