BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k ukončení bezdomovectví Vize: „V roce 2025 se v Brně lidé budou jen výjimečně dostávat do situace bytové nouze,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Co je sociální začleňování
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Obecné cíle pro KPSS 1. Vytvoření objektivního a názorného informačního systému pro veřejnost 2. Zlepšení bytové politiky 3. Vznik asistenčních služeb.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
Veřejné projednání návrhu 2
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
3. jednání PS bydlení Brno Téma: Ukončování / prevence bezdomovectví jednotlivců 27. května 2015.
9. jednání PS bydlení Brno Téma: Příprava projektových záměrů 24. června 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Fungování ASZ v lokalitách na příkladu Kutné Hory Jiří Franc/místostarosta Kutné Hory Vít Lesák/Agentura pro sociální začleňování Praha,
13. jednání PS bydlení Brno Téma: Novinky v oblasti bydlení a výhled na nadcházející období 24. května 2016.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
KS Osoby v krizi Mgr. Barbora Fleischerová
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k systému sociálního bydlení
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
Andrea Doubková, Janus, z. s.
Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Brně
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Spolupráce Žďáru nad Sázavou s Agenturou pro sociální začleňování
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Ing. Stanislava Správková
Seniorské bydlení listopad 2017
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Transkript prezentace:

BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k ukončení bezdomovectví Vize: „V roce 2025 se v Brně lidé budou jen výjimečně dostávat do situace bytové nouze, pokud se do této situace přece jen dostanou, nebudou v této situaci muset být dlouhodobě a nebudou se do ní dostávat opakovaně.“ Motto: „Důstojné bydlení je základ.“

Proč Brno jako vzor pro další česká města? Komplexní a inovativní přístup – To nejlepší ze světa převedeno do českého kontextu – Několik nástrojů v ČR dosud nepilotovaných – Vše provázáno, žádná základní složka nechybí Ambiciózní ale realistická strategie – Otevřenost politiků, kapacity partnerů – Adekvátní kvantita k postupnému ukončování bezdomovectví – Realistické a měřitelné cíle, rozdělení rolí Poučení do budoucna – Systém monitoringu, piloty a evaluace – Poučení pro Brno za 3 roky i pro další města Princip „housing first“ a „ukončování“ bezdomovectví

oblasti SPSZ Brno Zaměstnanost „Brno, město příležitostí“. Bezpečnost a prevence rizikového chování „Prevence je lepší než terapie“. Vzdělávání „Kvalitní škola základ života“ Bydlení „Důstojné bydlení je základ.“ Rodina a zdraví „Brno, rodina.“ Integrace cizinců „Brno, otevřené město“. PODMÍNKY A PROSTŘEDÍ AKTIVNÍHO SOCIÁLNÍHO ZAČLEŇOVÁNÍ

Bydlení – analýza: Ke konci roku 2014 vlastnilo město bytů. Z tohoto počtu bylo 746 bytů neobydlených (z velké části šlo o byty v domech, jež potřebují kompletní rekonstrukci). V červenci 2015 v městských bytech žilo téměř 2500 domácností dlužících na nájemném, z nichž část je rovněž ohrožená ztrátou bydlení. Odhadujeme, že zhruba jedna třetina dluží do 10 tisíc Kč, třetina mezi 10 a 50 tisíci Kč a třetina více než 50 tisíc Kč. Nejvíce lidí bez domova žije v komerčních ubytovnách. Na území města Brna se nachází téměř 80 ubytovacích zařízení. Ve městě existuje celkem 20 větších ubytoven (ve smyslu ubytovávání většího počtu lidí z cílové skupiny). Tyto ubytovny se nachází v 9 městských částech. Podle kvalifikovaného odhadu žije v Brně v situaci bezdomovectví (tj. v pobytových zařízeních sociálních služeb a nebo v ubytovnách) přes 250 rodin. K tomu je třeba připočíst až 1500 jednotlivců, kteří jsou bez domova a další stovky jednotlivců, kteří bydlí v nejistém či nevyhovujícím bydlení.

Priorita č. 1: Zajištění dostupnosti běžného nájemního bydlení pro lidi bez domova či vyloučené z bydlení Obecný cíl 1.1: realizace a vyhodnocení pilotních projektů a/nebo navýšení kapacit a rozvoj již existujících programů ukončování bezdomovectví Celkem 10 projektů: – 3 velké městské projekty: Rapid re-housing (50 rodin s dětmi) Housing first (65 jednotlivců) Prostupné bydlení (39 domácností) – 7 různě velkých projektů NNO pro r ůzné cílové skupiny: jednotlivci, rodiny s dětmi, imigranti, lidé s drogovou závislostí, duševně nemocní (50 domácností)

Priorita č. 1: Zajištění dostupnosti běžného nájemního bydlení pro lidi bez domova či vyloučené z bydlení Obecný cíl 1.2: snížení systémových bariér v přístupu k obecním bytům (150 dostupných bytů) – Změna pravidel přidělování bytů, jež sjednotí kritéria a sníží prahy v přístupu k těmto bytům („sociální“ vs. „dostupné byty“) Obecný cíl 1.3: zvýšení dostupnosti standardního nájemního bydlení na soukromém trhu (85 domácností) 1.Pilotní testování sociální nájemní agentury (CSS MMB) 2.Pilotní ověření garančního fondu (OSP MMB) 3.Pilotní ověření tzv. inkluzivního bydlení (min. 2 realizace)

Priorita č. 2: Investice do bytového fondu pro účely sociálního bydlení Obecný cíl 2.1: zvýšení kapacit sociálního bytového fondu prostřednictvím investic (rekonstrukce či koupě) 1.Rekonstrukce městských bytů pro účely sociálního bydlení (100+ nesegregovaných sociálních bytů) 2.Pořízení (koupě) bytů neziskovými organizacemi za účelem provozování sociálního bydlení (25 sociálních bytů) Obecný cíl 2.2: pomoc se zajištěním vybavení bytů pro nemajetné domácnosti – Vytvoření nábytkové banky (pro min. 150 domácností)

Priorita č. 3: Zavedení efektivního systému prevence ztráty bydlení Obecný cíl 3.1: Vytvoření funkčního systému prevence ztráty bydlení přinejmenším ve všech městských částech, jež jsou zatíženy existencí sociálně vyloučených lokalit nebo ubytoven → projekt BO MMB se zapojením 12 MČ, 4 NNO, 8 dluhových poradců (1900 nájemníků, z toho 400 intenzivní podpora) Obecný cíl 3.2: Aktualizace a implementace „Metodiky pro vymáhání dluhů na nájemném z bytů v domech v majetku města Brna a zajištění prevence ztráty bydlení“ → metodika vypracovaná VÚPSV, certifikovaná MPSV, aplikace v Brně i na základě zkušeností z projektu

Priorita č. 4: Podpora soc. a komunit. služeb zaměřených na řešení problémů spojených s bydlením a funkčními sousedskými vztahy Obecný cíl 4.1: rozšíření kapacit sociální práce a dalších služeb zaměřených na řešení bytové situace pro rodiny s dětmi i jednotlivé lidi bez domova či vyloučené z bydlení Obecný cíl 4.2: pilotní ověření participativních přístupů ke správě bytového fondu obývaného domácnostmi z cílové skupiny a zjišťování zpětné vazby nájemníků (2 realizace) Obecný cíl 4.3: zavedení funkce mediátorů zaměřujících se na řešení sousedských konfliktů a na prevenci napětí ve vztahu k nově integrovaným stigmatizovaným rodinám (10 mediátorů).

Priorita č. 5: Vytvoření, implementace a monitoring naplňování koncepce soc. bydlení Obecný cíl 5.1: vytvoření a implementace systému řízení informací o bezdomovectví 1.Zavedení, aktualizace a koordinace jednotného informačního systému o lidech v bytové nouzi Obecný cíl 5.2: příprava a schválení aktualizované koncepce sociálního bydlení 1.Zpracování podkladových analýz (včetně vyhodnocení pilotních projektů) 2.Vypracování aktualizované koncepce sociálního bydlení – mainstreaming pilotních přístupů 3.Pilotování vládní Koncepce soc. bydlení v ČR (zapojení do pilotu MPSV)

Návrh přidělování soc. bytů v rámci Strategického plánu soc. začleňování (2016 – 2018) Celkem za 3 roky (2016 – 2018) se plánuje přidělit cca 300 městských bytů: a.domácnosti s potřebou komplexní podpory (financované z prostředků Evropských strukturálních fondů): cca 150 podpořených domácností – 2 PP předkládané městem (115 bytů přidělených v režimu celoměstského zájmu – kategorie bydlení s podporou) + několik menších projektů předkládaných NNO – příklady typických podpořených domácností: rodiny s dětmi z ubytoven, AD či DPC, mladí lidé opouštějící DD, lidé po léčbě závislostí na návykových látkách, lidé po propuštění z institucionální péče, osamělí lidé bez domova b.domácnosti bez potřeby komplexní podpory (s nízkými příjmy): 150 podpořených domácností – SB přidělené na základě aktualizovaných pravidel Pravidla pronájmu bytů v majetku SMB (tzv. „dostupné byty“ – 50 ročně) – příklady typických podpořených domácností: nízkopříjmové rodiny (profese typu pokladní v supermarketu či hlídače bezpečnostní agentury), osaměle žijící senioři, matky samoživitelky

A pohled politického vedení?

Díky za pozornost! Případné dotazy: