Vypracoval: Antonín Kučera Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování: 20.11.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Polární pás.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Voda Vypracoval: Martin Popelka Obor: Technické lyceum Třída: 2.L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Určeno pro:žáky 2.ročník středních škol Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Česká republika Téma: Česká republika – průmysl Jméno autora: Mgr. Tomáš.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
Název školy: Základní škola T. G
Termika – Fotovoltaika
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Elektrické vodiče a izolanty
ELEKTRÁRNY.
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
Ozónová vrstva Země Vypracoval: Adam Zacpal Obor: Technické lyceum
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Vlastnosti plynů.
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Neživá příroda vzduch a voda.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vodní energie,přehrady
Abiotické podmínky života.
Oceány a moře.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Atmosféra Země.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
Vlastnosti plynů.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Moře a oceány 26. ledna 2006.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_
Život v oceánech a mořích.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Vypracoval: Antonín Kučera Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování: Vypracoval: Antonín Kučera Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:

Funkce a rozmanitost hydrosféry Pod pojmem hydrosféra (vodní obal země) rozumíme tedy vodu v oceánech a mořích a vodu na povrchu souše. Patří sem i voda vázaná v ledovcích a organizmech, půdní, podzemní a atmosférická voda. Voda patří k nejrozšířenějším látkám na Zemi a je v neustálém koloběhu. Pro člověka má prvořadý význam podzemní voda jako pitný zdroj, řeky a jezera jako zdroj energie a spolu s půdní a atmosférickou vodou jako zdroj vláhy. Schéma rozdělení vod: voda (71% ze 100%) slaná (94%) sladká (6%) -podpovrchová (4,3%) led (1,7%) povrchová (0,029%) atmosférická (0,001%) řeky (0,00015%)

Fauna a flóra Život v oceánu je silně ovlivněn prouděním vod. Může jít jak o slapové jevy, ale i o mořské proudy. Masy vod všech oceánů a moří jsou totiž neustále v pohybu. Na povrchu jde o vlny, které po přiblížení k pobřeží utvářejí příboj. Rostliny jsou v podvodním světě zastoupeny například jako tzv. podvodní nebo mořské trávy. Časté jsou také řasy (právem nazývané podvodními plícemi Země). Řasy se rozřazují na zelené řasy, ruduchy (červené řasy) a chaluhy (hnědé řasy). Nejčastěji obývají skalnaté podloží. Živočichové, tato říše je v oceánech zastoupena nejvíce. Vyskytují se zde především bezobratlí. Mezi nejprimitivnější organismy patří houbovci a žahavci. Dále se zde vyskytují obratlovci, strunatci a plankton. Plankton je souhrnný název pro celou škálu organismů. Plankton je jednou z nejdůležitějších složek v potravní síti oceánu, a proto má nesmírný význam pro celý biom.

Mořské proudy Mořský proud označuje masu vody, která se v mořích a oceánech přemísťuje z jednoho místa na druhé. Může být buď teplý (proudící od rovníku k některému z pólů, blíže ke hladině) nebo studený (proudící z pólů k rovníku, ve vyšších hloubkách). l Příčinami vzniku proudění bývají obvykle některé z následující jevů: rozdílná salinita vody v různých hloubkách, rozdílná teplota vody, slapové síly, proudění vzduchu v přízemních vrstvách atmosféry, vyrovnávání úbytku vody mezi jednotlivými oblastmi moří a oceánů i rotace Země. Význam Jednotlivé mořské proudy mají spolu s převládajícími větry zcela zásadní význam pro klima na planetě. Povrchové proudy se v oblasti rovníku ohřívají a nashromážděné teplo nesou do chladnějších oblastí. Tam ho pak předávají do ovzduší nad hladinou a vítr ho zanáší nad pevninu. Spolu s teplými větry se k pobřeží dostávají i vodní páry, které se z ohřáté mořské vody odpařují, a přinášejí nad pevninu deště.

Mořské příkopy Příkop je v geologii a geografii označení pro výraznou podlouhlou depresi (brázda) na zemském povrchu. Jedná se buď o oceánské příkopy vytvořené při subdukci anebo o příkopy na pevnině vzniklé posuny zemských ker podél zlomů. Hlubokooceánský příkop Podmořské (hlubokooceánské) příkopy doprovázejí subdukční zóny tektonických desek, kde se oceánská kůra noří pod pevninu nebo ostrovní oblouk a je pohlcována do pláště. Tím se na dně oceánu vytváří hluboká deprese. Příkop je vyplněn sedimenty. Nejhlubší příkopy v jednotlivých oceánech: Tichý oceán – Mariánský příkop ( m) Atlantský oceán – Portorický příkop (8648 m) Indický oceán – Jávský příkop (7725 m) Severní ledový oceán – Litkeho příkop (5450 m).

Možnosti pro život člověka v budoucnu Přílivové elektrárny Jedná se o přehradní hráze v délce i několika kilometrů, které se budují v ústí řek či v zálivech. Fungují tak, že v okamžiku začátku přílivu se uzavřou stavidla. Hladina oceánu se nechá vystoupat do nejvyšší možné výšky a poté se hladiny na obou stranách hráze vyrovnají. Voda se přitom žene přes turbíny. Jsou li tyto elektrárny vybudovány v ústí řeky, funguje tento princip i obráceně. Tedy při odlivu se opět uzavřou hráze, nechá se vystoupat voda v ústí řeky. V okamžiku kdy odliv dosahuje maxima, se hladiny na obou stranách hráze opět vyrovnají. Předpokladem jsou turbíny schopné práce v obou směrech. Energie vlnění Tento způsob má větší potenciál než využívání energie přílivu. V praxi se však zatím moc nevyužívá. Existuje několik elektráren tohoto typu, ale pouze jako vědecké projekty. Jedná se vlastně o plovák, ve kterém je kyvadlo. Jak dochází k vlnění hladiny, dochází k pohybu kyvadla a tím k výrobě elektrické energie. Může se jednat i o celé plavoucí pontony, kdy je převáděna mechanická energie vzniklá pohybem pontonů na energii elektrickou. Využívání termického potenciálu oceánů Využívá se jevu, kdy Slunce prohřívá oceán. Tohoto tepla se pak využívá k výrobě elektrické energie pomocí tepelného čerpadla. Tepelné čerpadlo odebírá vodě toto teplo pomocí chladiva, které v čerpadle cirkuluje.

Znečištění člověkem a dopady Uvádí se, že zhruba tři čtvrtiny znečištění moří a oceánů pochází z pevniny a do moří se dostává z řek. A čím jsou oceány nejčastěji znečišťovány? Například živinami (dusík, fosfor) z kanalizačních splašků, zemědělstvím a z atmosféry ze spalování fosilních paliv. To má za následek eutrofizaci mořské vody, která pak způsobuje „mrtvé zóny“ na mořském dně, tedy místa o velikostech až metrů čtverečních. Organismy, které se příliš nepohybují a dostanou se do této oblasti, riskují smrt udušením nebo z nedostatku světla.

Ropné znečištění Polovina ropného znečištění oceánů pochází opět z pevniny, z automobilů, průmyslu či strojů na pevnině. Třetina ropného znečištění je z běžného provozu cisternových lodí a zhruba 13% z havárií cisternových lodí. Postiženi bývají mořští živočichové od těch nejmenších po ty největší (velryby). Voda oceánů je dnes znečištěna také různými toxickými látkami, například PCB, DDT či těžkými kovy. Jejich konečným důsledkem je kontaminace potravy. Hromadí se v tucích mořských živočichů a dlouhodobě působí v potravním řetězci.

Zdroje vladnou-pocasi.html ct=no on_int.JPG html / wallpaper.html#.VlCTk3YvdD9