FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
Divadlo konce 19.století.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Osvícenství.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Victor Hugo ( ).
Identifikátor materiálu: EU –
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autor: Bc. Eva Doležalová
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Guy de Maupassant
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Albert Camus Barbora Vaňková.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Poezie ve světové literatuře
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Umělecké směry 20. století
EXISTENCIALISMUS 20. března 2014, Pavel Trtílek.
Emil František Burian
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Evropské umění počátku 20. století
Symbolismus.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
FRANK CASTORF PORTRÉT REŽISÉRA. „Moje základní technika: rozbíjení.“ Frank Castorf v interview o svém působení na festivalu v Bayreuthu 2013.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Významní představitelé renesanční literatury
MOSKEVSKÉ UMĚLECKÉ DIVADLO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO
Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia
Spisovatelé a ilustrátoři
ANTIREALISMUS I. – POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství ve Francii
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Česká meziválečná poezie
Kritický realismus - úvod
Malířství mezi válkami DADAISMUS
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Základní filozofické otázky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel

Antirealismus / Francie Antirealismus postoj, který se vymezuje vůči realismu, odmítá ho projevuje se mnoha způsoby nalézá svůj výraz v řadě uměleckých směrů, které si mnohdy protiřečí (symbolismus, expresionismus, dada, futurismus…) Václav Cejpek /

Antirealismus / Francie Divadelní reforma (první divadelní reforma) zpochybnění iluzivního divadla, zvláště pak divadla realistického a naturalistického představitelé: Adolphe Appia, Edward Gordon Craig, Peter Behrens, Vsevolod Mejerchold, Jacques Copeau ad. Václav Cejpek /

Antirealismus / Francie kulturní společnost se odvrací od industriální společnosti – ta začíná být vnímána jako ohrožení odmítnutí naturalismu (zobrazování sociální bídy) divadlo nemá zrcadlit, ale hledat symboly pro „věčné substance“, které se skrývají za realitou (harmonie, klid, krása…) Václav Cejpek /

Antirealismus / Francie umělecké dílo = model života, nikoli život sám subjektivní umělecký výraz, nikoli snaha o objektivitu divadlo má zrcadlit vize a sny tvůrců Václav Cejpek /

JACQUES COPEAU 1879 – 1949 původně obchodník s uměním, divadelní kritik Václav Cejpek /

Copeau / Starý holubník 1912 Théâtre du Vieux Colombier (Divadlo Starý holubník) soubor deseti herců kapacita 400 diváků před portálem předscéna žádná jevištní technika – sada opon a azbestových závěsů na ocelových lanech Václav Cejpek /

Copeau / Starý holubník Václav Cejpek /

Copeau / soubor Divadla Starý holubník Václav Cejpek /

Copeau obdivuje A. Appiu – přebírá prvky jeho a Dalcrozova tělesného tréninku centrální zásada – zdivadelnění divadla (obnovení, očištění divadla) herectví – divadelní symbolismus věrná interpretace klasiků dramatické literatury vzdělávání herců – studio připojené k divadlu: společenství herců, výchova „celého člověka“ – životní program Václav Cejpek /

Copeau gymnastický trénink s dětmi – průprava k herectví cíl práce – věrná interpretace klasiků dramatické literatury Václav Cejpek /

1926 Louis Jouvet Charles Dullin Georges Pitoëff Gaston Baty KARTEL ČTYŘ Václav Cejpek /

Kartel Václav Cejpek /

proti strnulé tradici a komerčnímu divadlu (Comédie Française) praktické i teoretické vzdělávání herců úsilí vrátit divadlu jeho mravní a estetickou závaznost Kartel Václav Cejpek /

hrál u Copeaua, americké turné spolupráce s dramatikem Jeanem Giraudouxem důraz na text, jazyková stránka Nepřevtělený herec, Praha : Orbis, LOUIS JOUVET Václav Cejpek /

CHARLES DULLIN hrál mj. také u Copeaua 1922 Divadlo L´Atelier eklektický přístup analýza textu, každá hra vyžaduje osobité postupy chce vytvořit vnitřní poezii vizuální stránka inscenace – spolupráce s významnými výtvarníky Václav Cejpek /

Dullin Václav Cejpek /

GEORGES PITOËFF původem Gruzínec, emigrace do Francie důraz na text – rytmus scénografie – sám navrhoval Václav Cejpek /

GASTON BATY Nebyl původně herec Po r zájem o loutky – stále větší stylizace Režisér – vůdčí divadelní umělec Václav Cejpek /

FRANCOUZSKY PSANÁ DRAMATIKA JEAN GIRAUDOUX 1882 – 1944 spolupráce s Jouvetem čerpá ze známých předloh a zdrojů – mění výklad Václav Cejpek /

Giraudoux ONDINA NOVÝ AMFITRYON TRÓJSKÁ VÁLKA NEBUDE Václav Cejpek /

JEAN ANOUILH tajemník Louise Jouveta psát začal pod vlivem Ghelderoda dělení her: černé (vážné) a růžové (komické) Václav Cejpek /

Anouilh CESTUJÍCÍ BEZ ZAVAZADEL(Pitoëff) TOMÁŠ BECKET aneb ČEST BOŽÍ ANTIGONA PLES ZLODĚJŮ SKŘIVÁNEK (Jana z Arku) Václav Cejpek /