Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ROZDILY_MEZI_VYCHODNI_A_ZAPADNI _FILOZOFII_04 Název školyStřední.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Filozofie empirismu, racionalismu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_JDEME_TANCIT_OBLEKANI_ PREZENTACE_17 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_ÚVOD- ETIKETA_PREZENTACE_01 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_SETKANI_MALA_VELKA_SVATBA_PREZENTACE_20 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI A UPRAVA VLASU A VOUSU_19 Název školy Střední škola služeb, obchodu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_DIVADLE_KINE_NA_K ONCERTE_PREZENTACE_07 Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_VERA_MERKLOVA_PECE_O_VLASY_DIAGNOZA_VLASU_PREZENTACE_1 7 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_KOURENI_ALKOHOL_PRE ZENTACE_09 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
OSLOVOVÁNÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZASEDACÍ POŘÁDEK Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ROZDĚLENÍ HOSTIN Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
K novověké filosofii 16.–17. století
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elejská škola.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Základní filozofické otázky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ROZDILY_MEZI_VYCHODNI_A_ZAPADNI _FILOZOFII_04 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník4. Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborObčanská nauka Tematický okruhČlověk a svět TémaRozdíly mezi východní a západní filozofií Jméno autoraMgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne Metodický popis (anotace)Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint obecně charakterizuje východní a západní filozofii a poukazuje na rozdíly. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

4. hodina Rozdíly mezi východní a západní filozofií Plán hodiny: 1.Úvodní část 2.Opakování 3. hodiny 3.Společný test – opakování 1. – 2. hodiny (viz. prezentace) 4.Rozdíly mezi východní a západní filozofií 5.Shrnutí, fixace poznatků 6.Zadání domácího úkolu (viz. pracovní list)

Opakování 1. hodiny (úvod do filozofie) 1. Filozofie je a)zvláštní tajemná moudrost b)lidské přemýšlení o světě, možnostech našeho poznání, člověku a podobně c)ve starém Řecku hlavní sportovní disciplína olympijských her 2.K základním filozofickým otázkám nepatří a)Existuje vůbec nějaká spravedlnost? b)Kolik korun mi asi za tuhle práci nabídnou? c)Jaký lék by mohl mému kamarádovi pomoci?

3.Z filozofického hlediska se předsudek projevuje: a)Ta plochá plazmová obrazovka nemůže stát více jak 2000 Kč. b)Psychologie je věda o pěstování psů a kynologie je nauka o filmovém umění. c)Všichni přece víme, že ve světě vládne pouze tvrdý boj o přežití. 4.Naše každodennost je: a)nutné nudné zlo, které musíme absolvovat, abychom se mohli bavit b)přirozená součást našeho života, která umožňuje naši existenci c)něco, co je třeba popřít a odmítnout ve jménu výjimečnosti a opravdovosti

Opakování 2. hodiny (hlavní filozofické disciplíny) 1.Utvořte správné dvojice  ontologie - ?  gnozeologie - ?  filozofická antropologie - ? 1.Náš zrak je velmi bystrý, ale pod povrch věcí nevidí. 2.Člověk dokázal pozdvihnout hlavu ke hvězdám i tehdy, když sám stál v bídě a prachu. 3.V základu všeho, co existuje, tkví přitažlivá síla lásky a odpudivá síla nenávisti.

2.Utvořte správné dvojice  monismus - ?  dualismus - ?  pluralismus - ?  materialismus - ?  idealismus - ? 1.Láska a svár jsou základními principy všeho jsoucího. 2.Vše prostupuje a řídí božská myšlenka. 3.Nic jiného než hmota a její projevy neexistuje. 4.V základu celého světa tkví jediná vůle – vůle k moci. 5.Celý svět je tvořen nespočtem malých jsoucen; každé je jiné a nejdou na sebe navzájem převést.

3.Utvořte správné dvojice  racionalismus - ?  empirismus - ?  senzualismus - ?  subjekt poznání - ?  objekt poznání - ? 1.Zdá se mi, že jsem okukován. 2.V rozumu existují logická pravidla, díky nimž můžeme poznávat svět. 3.Musím to pořádně prozkoumat. 4.Věřím jen tomu, co vidím. 5.Vše, co znám, znám díky své zkušenosti a zkušenosti druhých lidí.

4.Která z následujících položek není typická výhradně pro člověka? a)kultura b)umění c)schopnost dorozumívat se d)schopnost jednat nemorálně

Klíč – správné odpovědi Opakování 1. hodiny: 1B, 2B, 3C, 4B Opakování 2. hodiny: 1.ontologie 3, gnozeologie 1, filozofická antropologie 2 2.monismus 4, dualismus 1, pluralismus 5, materialismus 3, idealismus 2 3.racionalismus 2, empirismus 5, senzualismus 4, subjekt poznání 3, objekt poznání 1 4.C

Rozdíly mezi východní a západní filozofií Východní filozofie (orientální moudrost)  Indie, Japonsko, Čína - zemědělské říše, kde byla společnost do všech detailů organizována a každý měl své úkoly a funkce, které musel plnit  hlavní obživou bylo zemědělství  fyzicky velmi náročné + závislé na přírodních podmínkách  společenský řád byl považován za neměnný  nedošlo k oddělení mýtu a kritického přemýšlení = orientální moudrost je součástí filozofie  není zaměřena na rozumové argumentace  splynutí filozofie a náboženství  vnímání člověka vcelku, neklade důraz na techniku

Západní (řecká) filozofie  vznikla ve starověkém Řecku v období, kdy lidé začali zpochybňovat mýty Proč právě ve starověkém Řecku?  obživu už nepřinášelo pouze zemědělství, ale rozvoj i řemesla a obchodu  nezávislost na přírodních cyklech a vlivech  rozvoj tvořivosti, vynalézavosti, schopností, dovedností člověka  rozvoj vlastního rozumu, přemýšlení o budoucnosti  více volného času = sebevzdělávání, hledání pravdy…  narušení mytologického myšlení  zaměřena na rozumové argumentace  západní filozofie a náboženství = dva různé pojmy

Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autoraPokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Děkuji za pozornost a přeji hezký den Děkuji za pozornost a přeji hezký den